Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
A maszkolás ötlete jó lehet, kipróbálom, bár mi biztosít afelől, hogy a 3-4 mm széles rész nem szedi le az alapréteget?
A megfelelően letisztított felület és a jó alapozó után nem szedi le a fetéket. Már több alkalommal csináltam úgy is, hogy nem használtam alapozót. Az Elitához ne is igen kell, hiszen jól fed.
A ragasztószalag meg legyen eredeti TESA. Lehet kapni hasonlót is, de azom vastagabb a ragasztó réteg.
A szallagot pedig előszőr egy zsírtalan üveglapra, vagy csempére ragasszad fel. Jól simitsad le. Utánna hűzzad fel onnan. Ezzel gyengíted a ragsztó réteg erejét. De éppen annyira ragadni fog, hogy maszkolni lehessen vele.
Polírozás, vékony rétegben alapozó a foltokra, majd összepolírozás az igazi megoldás. Az a baj, hogy a készítő, mivel tudja, hogy ott hiba volt az alapozásban, a kész festésen is meg fogja látni. Akkor is, ha nem látszik. :-) Saját tapasztalat ...
Köszönöm, érthető volt amit írtál. A nitrófesték nálam nemigen lenne alkalmazható, mert jól szellőző műhelyem nincs, a szobámban szoktam festegetni, így az ártalmas gőzöket nem szeretném sokáig inhalálni. Ezért próbálok talán kevésbé mérgező anyagokat használni.
A maszkolás ötlete jó lehet, kipróbálom, bár mi biztosít afelől, hogy a 3-4 mm széles rész nem szedi le az alapréteget?
Az egész alapozó leszedése csak csiszolással lenne lehetséges, de akkor jönne az oldalán is a csík, illetve az ajtó környékén levő beszögelléseket úgysem lehetne rendesen kitakarítani. Úgyhogy akkor már inkább úgy csinálok, mint valami jó katolikus...
Én arra gondoltam, hogy azokat a kis foltokat már nem fújom újra alapozóval, mert ha úgyis lejön/lejött már, akkor megette a fene az egészet. Pont azért alapoztam, mert itt írta valaki, hogy az jobb tapadó felületet biztosít, mintha közvetlenül hordanám fel a Revell/Humbrol lakkot. A korábbi modelleimet nem alapoztam, de valamiért mégsem volt ilyen bajom.
Maszkolásra én a Tamilya maszkolószalagokat tudom javasolni. Még soha sem szedte le a festéket és kicsit rugalmas is, így íves felületekre is alkalmazható.
Nem a legolcsóbb, viszont nem fogy nagy mennyiségben.
Az én módszerem: A kész kasznit ultrás vízben mosom le, egy szivacsos enyhe dörzsöléssel. Sima vízzel mosom le. Száradás után autósboltban, vagy festékboltban kapható un. lökhárító fetékkel fújom le. Szürke színűt szoktam venni. Jól takar és homogén felületet ad. Rendkívűl jól tapad. Hiszen éppen ez a dolga, hogy a műanyag lökhárítón elősegítse a fedőréteg tapadását.
A színt jól felhígított festékkel fújom, több vékony rétegben. festédhez Elita ( http://www.elita.de/ ), nitrózománc festéket használok. Az előbbi vált be jobban. Vékony rétegben is jól takar. Mivel ez eredetileg tampon festék, így rendkívűl finom pigmentje van. Gyorsan szárad. Mire a kaszni egyik oldalával végzek, a másik oldal már újra fújható. Ja, és nem utolsó sorban RAL kód alapján lehet válogatni belőle. Hátránya, hogy Magyarországon nem forgalmazza még senki. Én is Németországban szerzem be magamnak.
Maszkoláshoz TESA szallagot használok. De ebből is kizárólag az eredeti TESA jöhet szóba.
A szallagot egy zsírtalanított csampére ragasztom rá. Majd onnan felhúzva újságpapírból kivágott, megfelelő száélességű csíkra ragasztom rá úgy, hogy kb 3-4 mm szallag lógjon le a papírról. Ezt ragasztom fel a kasznira. Így csak egy vékony csíkban érintkezik a fetéssel. A papír pedig jól maszkol.
Én Tamiya szalagot használok. Csak akkor rántott le az élével alapozót/festéket amikor nem figyeltem, és a szalag mellett felgyűlt az anyag. Ekkor tanultam meg, hogy a maszkolószalag éle felé nem illik fújni.
A hőmérséklet 20-21 fok körül volt, ennél hidegebbet csak a hűtőszekrényben tudnék csinálni. :-)
Ezt a Gunze alapozót itt ajánlották, és tulajdonképpen festeni tényleg jó is volt vele, ha egy kicsit véletlenül meg is folyattam, utána nem látszott. Nem is lett vastag (ellentétben egy Humbrol spray-vel).
Ez a Tesa szalag a lakás festése után maradt meg, de már fogytán van. Tudsz valami jobb minőséget ajánlani, ami Neked bevált, és itthon nem túl nagy utánjárással beszerezhető?
Hidegebb hömérsékleten festeni (lassabban párolog), más festéket/higitot használni. Kevésbé ragado, de jol fekvö (antisztatikus), de nem ragado takaroszalagot használni....
(nehéz jo tanácsot adni, amig az ember maga nem tapasztalja ki mit mivel lehet vagy nem...)
Ha nem akarod leszedni az egészet, akkor marad az általad is gondolt helyi polírozás, újra fújás és az imádkozás, hogy máshol később ne jöjjön le. Egy megoldás van ennek a jövőbeni elkerülésére. Higítósabban, vékonyabb és több rétegben fújni, kicsit közelebbről. Ez próbálgatás kérdése, nekem sem szokott mindíg sikerülni. :-)
Namármostkéremszépen akkor ezzel mit lehet kezdeni?
Én a buta paraszti eszemmel arra tudok gondolni, hogy a foltok szélét óvatosan megpolírozom, hogy a festék "lépcsője" véletlenül sem látszon, aztán ráfújom a fedőréteget jobb hijján.
Ugyanakkor azon agyalok, hogy mit tegyek másképp legközelebb. Mert ha több a hígító, megfolyik a festék. Legalábbis ettől tartok.
A másik: a tetőre ráfújtam ugye a lakkot. Ha következő lépcsőben azt maszkolom, akkor az is le fog jönni alapréteggel együtt? Ezellen mit tudok tenni?
Múlt héten lealapoztam a kasztnit, a javítás után a javított részeket vasárnap újra fújtam. Ma délután maszkolás után a tetőt színre festettem, de ahogy a festés után a szalagot lehúztam, foltokban jött az alapozó is. Alapozás előtt még sebbenzinnel is letisztítottam a felületet, hogy ne legyen zsíros, koszos. Mi az oka, hogy a Tesa szalaghoz jobban tapadt az alapréteg, mit a műanyaghoz? Vastag lett az alapréteg? Vagy túl síma a műanyag felülete?
Jómagam kis amatőr modellező lennék. Amolyan időszakos ami azt jelenti hogy akkor amikor van időm :) Sok évvel ezelött belekezdtem egy TGV Atlantique építésébe. Most ugy hozta az élet hogy ujra elkezdtem. Ma összetákoltam egy papír modelt ami az első utas kocsi mása lenne. eléggé elkapkodott munka de csak a méretek viszonyításaképp kellet. A valódi modellt műgyantából szeretném majd önteni amihez a mesterdarabot műgyantából öntött lemezekből rakom össze. Bár ez az öntőmintakérdés kicsit még ködös íme a mai eredmény:
Igazán szép modellnek igérkezik! Nekem is nagyon tetszik a szellőző. Szerintem legyen rajta zárfény is, ha megoldható, én mindig kapcsolok, ha mondjuk Muronyba vagy Gyulára kell kimenni gépmenetként tolatni. Úgy láttam, hogy a kollégák is így tesznek, nem csak simán egy fény+tárcsa, bár az is igaz, hogy ki-hogy...
Az én retuspisztolyom gumi tömitéses ezért csak ovatosan összerakva szoktam csinálni.Esetleg lakkbenzinnel is lehet,de a tamiya az rázos ebben az esetben.
Én észtert használok. Szintén büdös, de nagyon gyors. Én a pisztolyaimat szétszedve mosom egy beföttes üvegben. Az észtert az üvegbe öntöm, beledobálom az alkatrészeket, a tűt belemártom aztán lehúzom, kupakot ráteszem. Kicsit hagyni szoktam, néha megrázogatom. A pucolás után jól ki kell fújni.
A befogót a volt szembe-szomszédom csinálta, de sajnos egy picit ferdére sikeredett. Úgyhogy ha két felet össze akarok ragasztani, akkor figyelnem kell a vágás ferdeségére is, pontosabban a vágást már az illesztésnek megfelelően kell csinálni.
Ez az alapozó tényleg nagyon jó. Amikor észrevettem A Bn (Cmn) kocsi tetején egy alig észrevehető (de azért mégis!) kis felületi hibát, a festés közben (nagyon gyorsan szárad) nekiestem 600-as polirpapírral, megcsiszoltam, újra megfújtam, és tökéletes lett.
A Da vagon már tényleg majdnem olyanra sikeredett, mint amilyenre szeretném. Az ablakbefalazások fény felé fordítva egy picit még látszanak sajnos. De csak akkor, ha az ember figyeli. A Dnz-nél már remélem, hogy nem is fog látszani, azt most javítottam az alapozás után másodszor. A Bn kocsin pedig olyan jól sikerült a toldás, hogy ott már az alapozás után sem kellett javítani. Úgyhogy ott már csak a korlát könyöklőjét kéne kitalálnom, hogyan csináljam kellően vékonyra.
Úgyhogy hajrá rizibácsi, rövidesen Te is fogsz fűrészelni, ragasztani! :-)
Kösz a művelet történeti bemutatást. A szétfűrészeléshez jó a befogód, annak idajén a lombfűrészhez adtak valami U alakú "favályút", de hol van az már. A 4+1 ablakos Bzx-hez nekem is kell valami.
Jó az új "alapozód", mert az egyébként finom tömítő, apró felületi hibák javítására ajánlják. Van 500-as, ez az 1000-es, és van 1200-as is. A Makettinfón talán tudják a választ az olcsóbb higítóra.