Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Mindenki segítő szándékkal írt. Egyedül te kezdtél másokat minősítgetni a véleményükért. A legerősebb érved, hogy ki fika/ki nem, mintha ez bármit is számítana, mintha arra lennél büszke, hogy alacsonyabb vagy magasabb vagy. Én itt csak egy toxikust látok! Találgathatsz. Habár nekem nyolc, X-re raktalak, nem kívánom tovább olvasni a fröcsögést.
A troll az internetes szlengben olyan személy megnevezése, aki provokatív, ingerlő módon, tárgyhoz nem tartozó üzenetekkel bombáz egy online közösséget (például internetes fórum, chat, blog, levelezőlista), vagy személyes hitbeli meggyőződését ellentmondást nem tűrő, pökhendi erőszakossággal sulykolja, azzal a konkrét szándékkal, hogy más felhasználókból heves reakciókat provokáljon ki, vagy más módon zavarja, lehetetlenítse el a témába vágó eszmecserét.
"A másik gond, meg a hozzáállás ami pl. itt ez a Csíkos és az én mentalitásom közti különbségben is tökéletesen látszik. Ő annak a szószólója, hogy "jajj el ne ijesszük azt aki most vág bele azzal, hogy valamit elsőre nem jól csinál meg". Én meg azt mondom, hogy aki tényleg ezt a hobbit akarja művelni azt nem lehet elijeszteni semmivel, és a hobbihoz szorosan hozzátartozik az hogy néha "elesünk a bringával"."
Lenne egy záró gondolatom, és búcsúzom is.
Tudod az a baj, hogy én is tudnék úgy hozzáállni a másik modellezőhöz, aki kérdez, hogy tessék csak megtanulni. Lehet bénázni is elsőre, majd belejön, a kudarc csak megedzi. Igen, csak Te sem most kezdted, nem az első asztalodat csináltad/csinálod, és azzal ellentétben, amit korábban írtál, én sem. Nem fotelből "szakértek", nekem nem a hobbim, hanem a foglalkozásom a modellvasút. Bocsánat, ez van.
De én, többek között azért sem zárkózhatom be a komfortzónámba, mert van egy szervizem. Az eredeti kérdezőnél is azt éreztem, hogy a gyerkőc jön haza a suliból/oviból, és nyaggatja aput, hogy mikor lesz már kész a terepasztal, de legyen benne híd, meg hegy meg alagút is! (Most sarkítottam a dolgot.) Egy apának, aki szerencsés esetben a gyerkőccel együtt építgetni a terepasztalt, annak nincs több hónapja visszabontani egy elszúrt megoldást, mert el fogja venni a gyerek kedvét, meg a sajátját is kidobott pazarlásnak fogja érezni.
Ebben hidd el, hogy nekem van nagyobb tapasztalatom, már csak azért is, mert idősebb vagyok, naponta foglalkozom a vasútmodellezéssel annyit, mint más hónapok alatt tud erre szentelni, és sok ügyfél alapján is tudom, hogy mire lehet szükség. Viszont nincs kizárva, hogy ebben az esetben tévedek, de más is olvashatja a fórumot, akinél viszont meg beletrafáltam.
Sokféle vasútmodellező van. Attól kezdve, aki csak évente párszor rakja össze a dilikörét, és kvázi csak a karácsonyfa körül fut a kisvonat, egészen Lezlinilzen barátomig, vagy kisfaludy kollégáig. Utóbbiaknak, és a hasonló profiknak én nem hiszem, hogy tudok újat mondani pályaépítés terén (sem), de a többségnek lehet. Akinek meg "sietnie kell" egy pálya felépítésével, és kezdő, az jobb, ha elkerüli a buktatókat. Majd a másodiknál, harmadiknál lesz ideje, türelme a komplikáltabb megoldások kikísérletezésére.
Tudod Csíkossal lehet hogy nem egy véleményen vagyunk sok témában, de azt viszont tisztelem benne, hogy ő arccal vállalja amit mond. Te per pill. egy névtelen troll vagy, aki valószínüleg a saját jól bejáratott nickjével nem meri felvállalni azt amit leír, mert annyi sincs benne. És rég ki kellett volna innen vágni az ilyen hozzád hasonló toxikus mérzegő egyéneket, de a moderatúrának sajnos ezekre nincs itt kapacitása. Talán majd most beszántják ezt.
Az ötlet jó. Elméletileg működhet ilyen, nekem a gyakorlattal vannak kétségeim. Amit mindenki szerkeszthet, az senkié. Itt sem tudott normális moderatúrát összehozni a modelles közösség az évek alatt, ezért nem röptetik ki innen ezeket a Vas Kriszti és társai féle sötétben bújkáló ellentrollokat meg fikanickeket csuklóból az első megnyilvánulásuk után.
A másik gond, meg a hozzáállás ami pl. itt ez a Csíkos és az én mentalitásom közti különbségben is tökéletesen látszik. Ő annak a szószólója, hogy "jajj el ne ijesszük azt aki most vág bele azzal, hogy valamit elsőre nem jól csinál meg". Én meg azt mondom, hogy aki tényleg ezt a hobbit akarja művelni azt nem lehet elijeszteni semmivel, és a hobbihoz szorosan hozzátartozik az hogy néha "elesünk a bringával". Részben neki is igaza van, meg nekem is, de egyetérteni nem fogunk soha (főleg mert neki pl. a digit dolgoknál anyagi érdeke fűződik ahhoz hogy vele programoztassák fel a dekódereket, tőle vegyék meg a Tran mz/x dekódert - ergó elfogult). Egy ilyen közösségi könyvnél ezeknél az itt látottaknál csak nagyobb csörték lennének, mert hirtelen előjönne még egy tucat másik féle megközelítés más modellezőktől.
Mi a megoldás? Őszintén megmondom: fogalmam nincs. Annyi látszik, hogy a hazai modellezős társaság magja pár tízezer körüli tagot számlálhat, ebből olyan, aki profinak mondhatja magát néhány tucat lehet, a többiek meg köztük, és a kezdők között helyezkednek el tetszőlegesen valahol a skálán. Azoknak a metszete pedig akik érdemben időt tudnak szánni ilyen tartalmakra, tudnak is írni, és értenek is hozzá, na az nagyon kevés. Arról ne is beszéljünk, hogy a fiatalabb generációt a már a Face-n is nehéz megfogni, inkább a TikTok, Youtube, meg insta a fő irány.
Mondjatok egy hazai TikTok-os profi modellezőt. Jó, instásat tudok, Lezlinilzen fent van pl. néhány videóval fényképpel. Szóval nem egyszerű szerintem.
mielőtt elszabadulnának az indulatok, szeretnélek kizökkenteni Titeket:)
Ezek a fórumok nagyon hasznosak tudnak lenni, de a jellegükből adódóan van több hátrányuk is. A fórum olyan, mit egy végtelen filmsorozat, ezért nincs senki, aki az elejétől a végéig az összes részt látta volna, ráadásul az időnkénti cenzúrázás miatt sokszor érdekes és izgalmas részek is törlődnek. Az új belépők és kezdők számára sokszor ugyanazok a kérdések, témák merülnek fel és a visszakeresés sokszor nehézkes, ráadásul a régi tagoknak egy idő után „unalmas“ lehet, hogy ugyanarról beszéljünk, amit korábban számtalanszor áttárgyaltunk. A válaszok és azok „értelmezése“ sokszor „félremegy“. Az évek alatt kialakulnak „klikkek“, amikor két hozzászóló korábbi viták, nézeteltérések vagy a szerzett benyomások alapján mást lát bele a másik hozzászólásába, mint a többség és ott is ugrik, ahol árok sincs.
Akik ismernek tudják, hogy vasútmodelles szakirodalomból szép gyűjteményem van, de magyar nyelvű alig akad. Olyan összefoglaló könyv vagy folyóirat sorozat, ami egy kezdő kérdéseire manapság jó válaszokat tudna adni, végképp nincs. Papír vagy digitális alapon léteznek nagyon régi kiadványok, újabbak alig és pl. a digitális témáról szinte semmi illetve ami van, az nem elég gyakorlatias. Számtalan olyan téma lenne, ami nem csak a kezdőknek lenne hasznos, mert a vasútmodellezés és azon belül pont a terepasztal építés annyira szerteágazó, hogy nagyon kevesen vannak, akik elmondhatják, hogy szinte minden részében otthon vannak.
Szóval arra gondoltam, hogy létre lehetne hozni egy olyan online felületet, amit a felhasználók írnának, fejlesztenének. Cikkeket, javaslatokat, ötleteket, tippeket, trükköket lehetne írni vagy feltölteni előre meghatározott, logikusan egymásra épülő témakörökben. A már korábban máshová feltöltött anyagokat esetleg be lehetne másolni vagy akár egy linket megadni egy korábbi fórumos hozzászóláshoz, cikkhez, fotósorozathoz, feltöltött videóhoz, honlaphoz, persze a szerző engedélyével vagy éppen a szerző tehetné meg.
Magyarul, egy online, ingyenes, szabadon felhasználható vasútmodellezés/terepasztal építés „könyvre“ gondoltam.
Hányszor találkoztunk már olyan kérdéssel, hogy milyen méretarányt válasszak, milyen vázszerkezetet tudtok ajánlani, milyen pályatervet javasoltok, mekkora lehet a legnagyobb emelkedő, mivel kenjem a hajtást stb. A legnagyobb jóindulattal is legtöbbször egy tucat visszakérdés a válasz, mert ezekre nem lehet egy hozzászólásban pár mondattal reagálni.
A fórumoktól eltérően a keresés egyszerűbben működhetne és a jellegéből adódóan a virtuális farokméricskélés és fikázás is elmaradna, tehát az egész egy kicsit érzelemmentesebb lenne így az új belépők kedvét sem venné el már az elején.
Nem a jelenleg működő fórumokat akarom megfúrni vagy leváltani. Ezek működnének tovább, vitázni, véleményezni, a másikat meggyőzni, kérdezni továbbra is lehetne itt, de a már korábban összegyűlt rengeteg közös és hasznos tapasztalatot talán jobban, hatékonyabban meg lehetne osztani. Mivel bárki beleírhatna, nagyon változatos lenne és rengeteg példát láthatnánk ugyanannak a problémának a megoldására. Úgy gondolom, hogy nem lenne rossz példa, mert szerintem a rossz példa is jó példa arra, hogy hogyan ne és ezt mindenki eldönthetné saját maga, a maga képességei, lehetőségei, tapasztalata és főleg ízlése alapján, kommentár vagy fricska nélkül:)
Az, hogy ezt most és itt írom, csak véletlen, ha egy ilyen könyv létrejönne, a többi vasútmodelles fórumban vagy bárhol lehetne hivatkozni rá.
Ez részemről csak egy ötlet, már korábban felmerült bennem és egy kedves modellezőtársammal már beszéltünk erről, de nem léptünk tovább. Az elején nyilván sok munkát kellene beleölni, de ez több felhasználó között oszlana meg. Ha esetleg többen is úgy látjátok, hogy van értelme és lenne hajlandóság is, akkor beszéljünk róla, főleg a technikai kivitelezhetőségéről, mert ahhoz (is) láma vagyok. Csak ötletgazdának gondolnám magam, projektfelelősnek jelenleg semmiképpen, de ha összejön, ígérem kiveszem belőle a részem a magam módján.
Ja igen. Ha már létezik ilyen és nyitott kapukat döngetek, akkor elnézést kérek:)
Nem adott jó tanácsot. Egy kérdésre azt a választ adta hogy azt inkább ne (utána meg levezette, hogy azért mondta nehogy elvegye a kedvét a kezdőnek, ha nem sikerül - milyen hozzáállás már ez). Ha valaki egy ilyentől, hogy esetleg valami nem sikerül elsőre elveszti a kedvét, akkor bocs, de lehet el kellene gondolkodni, hogy nem a vasútmodellezés a legjobb hobbi neki. Itt, és főleg a terepasztalépítésben az esetek döntő többségében próba-szerencse kell boldogulni egyedül. Vannak leírások, útmutatások, de bizony végig kell próbálni sok dolgot. Az nem tanács, hogy az nehéz, azt ne próbáld meg. Így a büdös életben senki nem fog fejlődni.
A helyes válasz az, hogy megoldható, és tökmindegy, hogy kezdő vagy nem kezdő, ahogy pl. belinkeltem ahhoz nem kell terepasztalépítési diploma hogy valaki úgy megcsinálja magának. Működni is fog, mert nem fotelszakértésből dobtam ide mint Csíkos, hanem egy működő, két éve üzemelő megoldás. Ha azt valaki lemásolja annak ugyanúgy működni fog. Hab a tortán, meg ha már eleve többszintes asztalt tervez az illető, akkor ott az emelkedőkhöz mindenképpen meg kell oldania egyedül az átmeneteket, rámpákat ha az megy, akkor onnan menni fog az is hogy azt a szerencsétlen váltót is rátegye.
Egyébként meg lehetne benned annyi, hogy a saját nickeddel kommentelsz.
Alagútba eleve más tartóoszlop van, ami alacsonyabb, oda nem a vonali oszlopokat szokták rakni. Egyébként meg a gyári alagutas oszlopok árait elnézve, jobban jár az ember, ha valami saját készítésű megoldást gyárt az alagútba. Szabad kreatívnak lenni, lásd Martisz megoldását: http://www.martrain.hu/2015/2015_01_images/20150416/04160005.JPG
Hagyjuk ezt az utólagos ködösítést. Eleve a válaszod egy rébusz volt, tele feltételes meg kétértelmű utalásokkal.
"Na most képzeld el, hogy a képeden található vonalvezetést valaki az első asztalának építésekor próbálja megcsinálni."
Aki kezdő, az jó eséllyel elsőre nem emeletes asztalt fog építeni, hanem fog egy 1x3 méteres sík asztalt és síkban építi meg a pályát (mint régen én is). Ha meg mégis több szintes létesítménybe fog, akkor előtte azért le lehet próbálni azért hogy az elképzelt megoldások működnek-e vagy nem (a hungarocelből kivágott teszt emelkedő azért nem az ördögtől való). Meg amúgy is célszerű legalább az emelkedőket kipróbálni, hogy felmegy-e a szerelvény rajta.
"Fix, hogy hibázni fog, mert még nincs meg a gyakorlata. Utána meg jön a szentségelés, hogy siklik rajta a gőzös, és/vagy szétakad a szerelvénye. Oda a játék öröme. Ezért írtam, azt, amit. Neki(k) érdemes lesz ezzel vigyázni.
De kötekedni lehet..."
Az ember a hibákból tanul, az okosabbik másokéból, a kevésbé okos meg a sajátjából sem. De mint mondtam, ha valaki nem jut el addig, hogy egy több szintes asztal építése előtt lepróbálja azt amit meg akar csinálni, akkor inkább keressen meg valakit aki terepasztal építéssel foglalkozik.
"A váltók általában szintben vannak, lehetőleg érdemes kerülni, hogy emelkedőben legyenek.
Lehet, hogy sokaknak triviális dolog, aki tudja ugorjon!
Ha mindenképpen úgy jön ki, hogy egy váltót emelkedőbe/lejtőbe kell helyezni, akkor arra nagyon figyelni kell, hogy:
- maga a váltó nem lehet átmenet a sík és az emelkedő/lejtő között!
- érdemes az átmenetet nem közvetlenül a váltót követő első vágánymezővel kezdeni."
Ezt írtam. Ebben melyik mondat az, hogy - idézem - "csak vízszintesben lehet"?
Érdekes, másoknak átjött, hogy egy kezdőt próbáltam meg egy avatatlan hiba elkövetésétől megvédeni. Persze, hogy lehet emelkedőben egy váltó, egy profinak ez nem gond. Nálad sem az. De, ahogy ELŐRE olvtársunk is írta, Nálad is a kritikus része a váltónak szintben van. Nem vízszintben, hanem szintben, vagyis törés emelkedési szög változás ott nincs. Ha ráteszel egy vonalzót, akkor nem dudorodik, és nem is hajlik be a vonalzóhoz képest.
Na most képzeld el, hogy a képeden található vonalvezetést valaki az első asztalának építésekor próbálja megcsinálni. Fix, hogy hibázni fog, mert még nincs meg a gyakorlata. Utána meg jön a szentségelés, hogy siklik rajta a gőzös, és/vagy szétakad a szerelvénye. Oda a játék öröme. Ezért írtam, azt, amit. Neki(k) érdemes lesz ezzel vigyázni.
Ne csak abban gondolkodj, hogy oldalról hogy éred el, ha úgy alakítod ki az asztalt, hogy alulról hozzáférhető (pl. egy kis nyíláson), az is megfelelő lehet.
Köszi, ezt láttam, meg a NEM 201-et is a felsővezeték magasságokról (H0-ban minimum 60, igen rövid szakaszokon pl. fűtőház bejárat, esetleg gyalogos híd, 69 normál nyílt vonalon, 73 a max magasság) Mondjuk 73-ig nem nyílt fel a régi Piko E44 mozdonyom szedője, úgyhogy biztonságos távolság lehet a 73. Ehhez jön +8mm a felső színt alaplapja+4mm parafa+4mm talpfa és sín, tehát tervező programban ~ 90mm a minimum. Jól gondolkodom?