Ha Citroën-ekről esik szó, akkor a GS/A modelleket többnyire -méltatlanul - elfelejtik, vagy épp csak megemlítik. Pedig létük igazi sikertörténete volt a gyár történetének. Pedig a GS a Citroën második legnagyobb példányszámban elkelt típusa, elnyerte az év autója címet is (1971). Várom ebbe a topicba a típus rajongóit. További adatokra a:
http://www.citroen-gs.hu
oldalon találhattok.
Üdvözlettel: GSdriver
Bontogatom a bontósat, és jó pár fura dologra lettem figyelmes.
Ott, ahol az indexrelé kattog, 3 relé is van. Kizárásos alapon az lesz az, amelyikre 42/84W van írva, de mi lehet a másik kettő? A másodikon: G.CARTIER TEMPORISATEUR 12V-Réf.02 258 Made in France felirat van. A lábai I, +, AF és egy föld. Fekete, a szokásos reléknél kicsit nagyobb kivitelű cucc, a fémszínű hengeres házú indexrelé felett volt a műszerfalban rögzítve.
A harmadik egy egész pici, hengeres alakú cucc, 3 lába van (+,-, L), A felirat SIDEA, LFM 12V-10W és 2L. Ez mondjuk szigszalaggal volt rögzítve, tehát valami utólagos csoda is lehet...
Az 1982-es GSA Specialban hátul automata övek vannak, az 1983-asban fixek. Más volt a kis csonkos első kipufogőcső is (mondjuk ez kipufogógáz.visszavezetéses model, lehet hogy annak van köze hozzá, akár még a relékhez is?).
Leszedtem az első-felső lengőkarokat is (sokra nem megyek velük már sajnos, fáradtak), de a gömböket nem lazítottam meg a gólyalábakon, most meg nem is lehet már, úgyhogy azokat majd csak flexszel fogom tudni kivágni.
Az alsó lengőkart is valószínűleg úgy fogom levenni, ha nem enged könnyen, 20eFt-os szilentre vigyázni kell (még ha nem is vadi új...).
A belsejét is rendesen bontom, a műszerfal nem volt szép, és sajnos el is volt öregedve, így néhány részletben jött ki. :-|
A kábelköteget is meg akarom menteni, jó lesz tartaléknak, de egyelőre nem sikerül még kifűznöm rendesen.
De kivettem a biztonsági öv csatlakozót is, mert az a barnában szétesett 8a vezetőoldali), nem lehet beledugni a csatot. :-)
Igazán csak késő este ugrotunk át egy rövid csevegésre. Utána mentünk is vissza MIndszentre, ahol most rendeztük - mármint a Csongrád megyei Természetbarát Szövetség) a 42. Országos és Nemzetközi Túrakerékpáros Találkozót. Mivel jómagam voltam a a főrendezőnek kikiáltott "balek" ezért jobbára ott kellett lennem. Szombatra ráadásul még egy túravezetés is jutott ... Jó a rosszban, hogy azon legalább több kalandtúrással is találkozhattam, a hasonló útvonalvezetés miatt. ;)
A jugó talira visszatérve: Ha a BX szülinapi összeröffenésre gondolsz, akkor pár hete (vagy picit régebben) varrtam be róla egy linket a BX fórumba itt a Zindexen és a BX honlapon is. Ha amúgy regelsz a CFS honlapon és küldesz egy akármilyen postot a beiratkozási ttopicba, akkor onnan kezdve már látsz mindent a fórumban. A "Susreti" menüpont rejti a találkozókat. Aztán guglibá' meg fordít. A szerb-angol/német célravezetőbb mint a magarra ferdítés. Végső esetben keress rá fórumtagok közt a "jani" nicknevű júzerre, és írj neki egy personal message-et. Biztos segít fordítani.
Megcsinálták, nem kell levenni a homlokfalat, igaz kicsit ördöglakat, de ki lehet fűzni.
Viszont kiderült, hogy az 1982-es és az 1983-as modellek első kipufogó csövei nem azonosak, a karbifűtés csöven nem ott van, és nem azonos átmérőjű. Igaz lehet hogy csak azért, mert az 1983-as már EGR-es volt.
Viszont őrületes a változás. Halk. Alapjáraton nem is hallani. Igazából fordulaton is alig. Sokkal szívesebben pörgeti az ember, nem lesz zavaró a hangja.
Most már csak az indexrelé a zavaró, meg hogy kicsit sokat kap, és akkor már csak a penészes belsővel kell kezdenem valamit, és lassan el is kezd összeállni a gép. :-)
Nagyon nem akart a kicsike elmenni a kipufogóshoz, nullára merítette az akkut is 3 hét állás alatt (érdekes, hogy feltöltve viszont semmi fogasztást nem mérek, úgyhogy lehet hogy az új akku lett zárlatos). Előtte rendesen pörgette, nem volt baj.
De csak elvittem végül, nem mertem volna nagyobb távolságot (Bp.-Szeged) megtenni vele már, nagyon kifúj, féltem a szelepeket.
A mester csak hüledezett, és nem is mondott konkrét összegget, de a becslése elég baráti, legalábbis a kipufogóklinikás árnál jóval. Mondjuk rajtuk látszott, hogy azért mondanak annyit, hogy biztosan ne csináltassam velük. Igaz, közben a két első cső meglett a bontósból, azokat csak cserélnie kell, az Y-t kell legyártania (próbáltam utána nyomozni, nem kaptam sehol, bár amikor elmondtam, hogy mi kell, legtöbbször inkább kiutáltak volna a boltból, minthogy megnézzék, hogy van-e ilyen, vagy rendelhető-e).
Elvileg ma délutánra kész is van, nagyon kíváncsi leszek, hogy milyen lesz. Az Y-on lévő rögzítőcsavar a levegőben lógott, az csörgött kis fordulaton olyan eszeveszetten, most az is a helyére kerül majd, az új Y-al.
Sajna sikerült a múlt héten egy csúnya user error-t elkövetnem: tankolás után elhagytam a tanksapkát :( Lenne valakinek egy fölös darab elfekvőben? Nekem a 2 bontott autóból valahogy nem maradt egy sem.. vagy csak nagyon jól eltettem, h tutira meglegyen :)
Leszereltem a bontósról mindkét csövet. Nem volt egyszerű.
Valóban, ha nincs fent az alsó homlokfal, akkor ki lehet húzni őket, bár a jobb oldalit nem egyszerű. előről alulról jól hozzáférhető az első bilincs, természetesen a 29 bontos autóról simán lejött, minden probléma nélkül. Az Y-t kell még kikötni, ahhoz alá kell mászni rendesen (nekem a bontóson már nincs rajta). Fent a motortér felől le kell lazítani a karbi előmelegítő csövét, meg az az alattit is (nekem az laza volt, simán lehúztam a kipufogócső kis csonkjáról(?).
Aztán el lehet kezdeni rángatni. Forgatni, rángatni, megint forgatni, de úgyis adja magát. A bal oldali egész könnyen kiforgatható, a jobb oldalival lehet variálni, de egy kis feszítés a motoron, és egy nagyobb rántás a csövön megoldotta.
Szerencsére egész szép állapotúak, így valószínűleg ezek lesznek beépítve.
Ja, még elfelejtettem, hogy az bilincsek meglazítása után le kell venni az alsó hűtőtakaró elemet, két kis rugós rudat kell elforgatni (a lemezen található vályatból egészen a lemez mellé), és már le is jön. Ezek a lemezek nekem hiányoznak a rendszámoson, de még jó, hogy van honnan áttenni. :-)
Köszi a segítséget!
Még annyit kérdeznék, hogy a kormányoszlopot a kormányműtől hol lehet elválasztani? Kint a motortérben, vagy még bent az utastérben?
Alulról nem nagyon férek hozzá, meg baloldalról sem, fentről próbáltam meg kitapogatni a kormányoszlopot, de nem sokra jutottam eddig. Ha kell, meg tudom emelni, de ha valamelyikőtök tudja, hogy hol kell bontani, könnyebb dolgom lenne.
Na nemááá! Onnan már nincs messze a Chevronics bázisa (he Chevronic Centre Ltd, 35 Wilbury Way, Hitchin, Hertfordshire (Herts), SG4 0TW, UK. Tel: 01462 455280 Email info@chevronics.co.uk)! Üdvözlöm Rob Moss-t és a többieket, ha véletléenül arra jártok. Csak nem az ICCCR-re mentek? http://www.icccr2012.org.uk/
Nem biztos, hogy nem segítség. Meg is tudják hajlítani a csövet, ha nem kapok utángyártottat (vagy gyárit?)?
A kipufogóklinikán eléggé húzták a szájukat a dolgon, oda inkább nem vinném.
Most már elég nagy hangja van, kicsit félek, hogy elég a szelep ha sokat megyek vele, pedig azzal akartam a hétvégén Balatonra menni, de már nem merek.
Eszterben a műszerfal előtt levő vízszintes "polcban" (azaz a kormány és a kijelzők között) a szürke fedlap alatt van a relé. Elég könnyen kivehető. Talán a GSA-ban se sokkal bonyolultabb kivenni. Az égők illetve a kábelek rendben vannak? Mindkét irányba történő indexelésnél jön a hiba?
Kipufogó javítás: itt Szegeden sztem nem lenne probléma megoldani. De tudom ezzel nem sokat segítek. :(
Az indexrelét kihallgattuk, a műszerfal mögött kell lennie. Ott fogom keresni, majd elolvasom, hogy kell kivenni a műszerfalat, gondolom nem vészes. Átrakom a bontósból, vagy szétkapom kipucolom.
Az alsó elem alatt mit értesz? A homlokfal alsó részét?
Utánaérdeklődöm, most megkérdezték, azt írja a gép, hogy telefonhívás alapján tudnak választ adni a szállíthatóságára.
Öööö, én még tartozom neked egy nem horpadt bal első ajtóval. Ott van FeZ-éknél (ha még nem rohadt szét). Valamikor el kellene vinnem.
1. Hol találom a GSA-ban az indexrelét. Hol megy, hol nem megy, de többnyire csak folyamatosan világít az indexlámpa (a visszajelző meg sötét). Ilyenkor a vészjelző sem működik.
2. Ki lehet-e, és ha igen hogyan szerelni a motornál lévő két első kipufogó csövet a motor kiszerelése nélkül? Van esetleg valakinek ilyen csöve? És az Y (azt tudom, hogy ki lehet szerelni)? Vagy valami elérhetőség, ahol lehet szerezni?
3. Olyan szerelő, aki a kipufogótuningot megcsinálja Bp. környékén?
4. Olyan karburátoros, aki be tudja állítani a karbit megfelelően?