A vasút meg hagyja lerohadni őket általában. Ahelyett, hogyh a már nem kell kiadnák vaalkinek ,esetleg eladnák, van, aho lez történt és ott nincs is probléma, lakják és gondozzák az épületet. Ha lerohadni hagyásnál még az is jobb ha lebontják akkor legalább lesz valami haszon belőle.
Itt nem az a kérdés, hogy hatékonyabb-e egy magánvasút, mert a válasz nagy valószínűséggel igen.
De azért, ha visszanézünk néhány vonalat, akkor igen komoly menetrendi bővítések történtek néhol. Van olyan vonalszakasz, ahol a CFR-s időkhöz képest többszörös mennyiségű vonat közlekedik. Pl Buzau-Nahoiasu közt volt 2 pár vonat a CFR idejében, most meg munkanapokon van vagy 8. Ahogy elnézem a támogatások valami normatíva alapján osztódnak. De abban korántsem lennék biztos, hogy a CFR idejében a 2 pár vonat többe került volna, mint most a 8.
Persze egy magánvasútnak az az érdeke, hogy minél többet rendeljenek meg tőle, mert annál nagyobb lesz a profitja (A bevételeik túlnyomó többsége állami támogatás)
A buszvárók szempontjából, hogy ki fizeti, most nem ez a lényeg. Hanem az, hogy még egy átlagos mellékvonali állomásnál sokkal nagyobb forgalmú buszmegállóban sem építgetnek és tratanak fent az utasforgalomhoz messze túlméretezett épületeket. A mellékvonalak pedig tele vannak volt állomásépületekkel, amiket a mostani utasforgalmuk korántsem indokol.
Persze, hogy kap támogatást pl. a kedvezményes jegyek után meg működásre is, de így is jól járnak. De ha mondjuk 100 fabatka helyett csak 80-ba kerül így akkor 20% spórolás már megvan. Meg ugye akkor az a támogatás ott helyben marad ott költik el, ahová szánták. Nálunk meg max. számokat tudnak mondani ,hogy pl. egy vicinális, ahol van napi 4-5 vonat kerül X milliárdba évente. De ebből ott egy fillért nem látnak. Kiadnák valami Regiotrans nevű cégnek és adnának nekik pl. háromnegyed ennyit vagy fele enynit, hogy nesztek lehet szolgátlatni, akkor az ott helyben lenne elköltve és a végén még kiderülne, hogy elég is annyi bőven, aztán majd saját hatáskörben megoldanak mindent izzócsere együtthatók nélkül (vagy kevesebb izzócsere együtthatóval). Mert mondjuk nem úgy működne, hogy kijönnek Bp-ről, megénzik ,hogy jéé, tényleg kiégett, majd visszamennek és megint kijönnek az izzóval és kicserélik, hanem valaki besétál a faluba vesz egy izzót 100 ft-ért feláll egy székre és kicseréli. Még ha el is számol ezért magának mndjuk 500 ft munkadíjat akkor is olcsóbban jöttünk ki.
"Autóbuszok esetében sincs fenntartva minden faluban állomásépület. Van egy fedett esőbeálló és kész."
A Volánok nem is nagyon törődnek ezzel, ők egy fillért nem adnak iylesmikért, épít az önkormányzat ha akar, ha meg nem hát megál la busz az út szélén és szállj le a sárba. Régi mondás ,hogy a vasúthoz kéepst a Volánnak minden a segge alá van tolva, ami részben igaz is, hiszen buszpáylaudvart meg esőbeállót, meg várótermet épít az önkormányzat ha a lakók kikövetelik, ők takarítják a havat a megállókból, ők gondozzák a pályaudvar környékét. A Vasút meg mindezt maga intézi pontosabban neki kéne, mert más nem csinálja meg.
Én nem aggódok, a román állam arra költi a pénzét, amire akarja...
Bár szerintem a közlekedéspolitikájuk csődjét jellemzi, amilyen állapotban (akarom mondani káoszban) van az ország autóbuszos közlekedése, meg amilyen szolgáltatást a saját vasúttársasága nyújt.
Az állomásépületekkel kapcsolatban pedig igazuk van. Minek költsenek rá feleslegesen? Bizonyos dolgok a vasútra nem a szépségért, hanem a célszerűségért kellenek, vagy nem kellenek (Amint egy kicsit is ésszerűen és racionálisan gazdálkodó cég kezdi végezni a szolgáltatást egyből kitűnik hogy mire is van igazából szükség és mi a csak felesleges díszlet...) Napi 5-6 vonatért fenntartani, szükségetelen, mikor a jegyeket a jegyvizsgáló is kiadja, forgalmista meg nem kell. Autóbuszok esetében sincs fenntartva minden faluban állomásépület. Van egy fedett esőbeálló és kész.
Ebben teljesen igazad van, bár hol nincs így? Amellett nem vagyok biztos benne, hogy az államnak többe kerülne, mint a CFR üzemeltetés, és vitathatatlanul jobb szolgáltatást nyújtanak.
Amúgy pedig nem kell aggódnod, szerintem meg fogjuk élni, hogy elmegy az utolsó vonat Csermőről, nehezen hiszem, hogy a pályára bárki is költene a jövőben. Illetve ott is előkerülhet egy szakértő bármikor.
Ja, és szolgálat már nincs Csermőn, az épület hamarosan az alább linkelt pankotai és perjámosi indóházakra fog hasonlítani...
"és feleslegesnek ítélt szárnyvonalak bezárásával próbálta csökkenteni a költségeket. Ezt többek között az IMF is elvárta,"
Ronda újságírói csúsztatás.
- Mit várt el az IMF? A költségcsökkentést.
- Elvárta-e a szárnyvonalak bezárását az IMF? Nem.
- Lehet-e az IMF-re mutogatni a vonalbezárások miatt? Nem.
Az IMF-nek teljesen mindegy, hogy hány bézé jár és merre, mivel mellékes az államháztartás egyenlege szempontjából. Mellékvonalak bezárásáért és a vonatritkításokért a felelősség egyértelműen a magyar kormányokat terheli.
1.:A MÁV mérete és átláthatatlan működése miatt azonban nehéz megmondani, pontosan mi mennyibe kerül. Például 2006-ban az akkor még létező Magyar Vasúti Hivatal vizsgálata megállapította: ha egy adott szárnyvonalat önálló cégbe szerveznének, 40 százalékkal olcsóbban lehetne üzemeltetni, mint amennyit a MÁV elszámol rá.
2.:A Gyurcsány- és a Bajnai-kormány költségvetési forrásokat vont meg a MÁV-tól, és feleslegesnek ítélt szárnyvonalak bezárásával próbálta csökkenteni a költségeket. Ezt többek között az IMF is elvárta, a Bajnai-kormány által aláírt hitelszerződésnek feltétele volt, hogy 80 milliárd forintot spóroljanak a közösségi közlekedésen. Az akkori intézkedéseket a Fidesz hevesen támadta, Fónagy János akkor azt mondta, a forráselvonás helyett inkább fejleszteni kellene a vasutat. Az április közepén bevezetett járatritkítások ugyanakkor azt mutatják, az Orbán-kormány is költségcsökkentéssel próbál javítani a MÁV helyzetén.
Na ja, a Pécs-Dombóvár vonal a kivétel, talán az egyetlen, ahol a pálya is okés, és az állomások is rendben vannak, de szinte az összes többi vonalon van valami nagyobb gond. Érdekes módon a szombathelyi területen nem a jó, hanem a rossz vonalak a kivételek, míg pécsen a rosszak a jellemzőek.
Kimegyek az állomásépületből, ott az van kiírva, hogy Indóház tér. Szemben, enyhén jobb kéz felől van egy nagy épület az udvarban, na arra gondolok! Azt hittem, hogy az is Indóház tér, és a Szabadságtér elnevezés csak a komcsi időkben volt érvényes az Indóház térre.
"mert bizony sok rossz döntést hoztak abban az Indóház téri épületben, az tény és való"
Hát Peti, akkor ismét meg kell, hogy rendítsem a világképedet. Ugyanis az Indóház téri épületben legfeljebb arról hozhattak döntést, hogy a Mecsek-expresszt vagy a miskolci gyorsot az 1. vagy a 2. vágányra fogadják... Mivel az egykori MÁV Pécsi Igazgatóság a Szabadság utcai épületben működött vagy 100 éven keresztül. Tudom, a válaszod ismét az, hogy nahát, ezt sem tudtam.:-)) Mint még sok mindent mást sem tudsz, de azt hiszem, hogy tovább nem fárasztom magam a hülyeségeiddel.
Ha egyszer Monoron jársz, szólj, és egy sör mellett beszélgethetünk.:-)
Nem tudom, hogy tudod-e, de a Pécs-Budapest vasútvonal legjobb állapotú szakasza a Pécs-Dombóvár, pedig az a legöregebb (1973...1979). Akkor ki és mit nem tart fent?
Amúgy meg, hogy ki vesz komolyan, ki nem, már egyre kevésbé érdekel. Mert amíg ÍGY munkájára nem volt szükség a menetrendrontóknak, amíg nem képesek tarifaközösséget létrehozni, amíg a VEKE és mások ötleteit-javaslatait nagy ívben lesz*rják, addig ott fenn, miért pont rám hallgassanak. Aki meg ide irogat, az meg látja, hogy azért tudok értelmes dolgokat is írni. Csak annyira nem látom át a dolgokat, hogy mindig tudjam, hogy kit kell anyázni. Az omiózus Pécsi Igazgatóság meg kissé szimbolikus dolog, de van ok az emlegetésére, mert bizony sok rossz döntést hoztak abban az Indóház téri épületben, az tény és való. És szerintem jóval többet, mint a Mátyás király úton vagy a Széll Kálmán utcában.
Ez okés. Nem is tudtam, hogy Kanizsa önálló SZSZK. A helyzet annál súlyosabb, mert közelebb vannak, így több helyismeret kellene. :(
Amúgy meg amikor pécsi igazgatóságot említek, akkor tudom, hogy már nem létezik ilyen, és azt is tudom, hogy a menetrendeket sem Pécsen szerkesztik. De van egy rossz szellemiség, ami arról a területről ered, és olyan erős még mindig, annak ellenére, hogy nem ott döntenek a dolgokról, hogy évről évre sok bosszúságot okoz az embereknek. Pl. a pályafennemtartás a tipikus példája a dolognak.
Na de a menetrendeket Bp-en szerkesztő társaságból a legtehetségtelebbek a volt Pécsi igazgatóság környéki lévő menetrendeket készítik, tisztelet a kivételnek.
Amúgy miért van ilyen központ Nagykanizsán? Nem volt elég a 8 i(ga)zgatóság Magyarországon, kell még több ilyen központ??? (Vezér, 6 MÁV+GYSEV)
Látod Peti, azért nem vesznek már sehol komolyan, mert először leírsz egy hülyeséget, utána meg csodálkozol, amikor kijavítanak, és jössz azzal, hogy nem tudtam, nem gondoltam. Mi lenne, ha egyszer először kérdeznél, utána írnád le a megfellebbezhetetlen kijelentéseidet?
"Annyi köze van, hogy a Pécsi Igazgatóságon egyes menetrendszerkesztők tevékenysége olyan színvonalú"
Azt már bevallottad, hogy tisztában vagy vele, hogy Pécsett már régóta nincs - de Szombathelyen sem - semmilyen vasúti igazgatóság. Mi lenne, ha végre meg is jegyeznéd? Akkor most azt is elárulom, hogy nem szerkesztenek Pécsett semmilyen menetrendet.
"Balatonszentgyörgy meg a pécsiek területe."
Akkor még azt is elárulom, hogy Balatonszentgyörgy nem pécsi, hanem nagykanizsai terület, mert lehet, hogy elfelejtettek Neked szólni, de négy éve önálló SZSZK működik Nagykanizsán, amelyikhez a Balaton déli partja is tartozik. Tudom, most azzal jössz, hogy Nk biztosan tele van volt pécsiekkel, de ki kell, hogy ábrándítsalak, mert nem, és a Start vezetésében sincs egy sem.:-) És biztosan nagy csalódás lesz az is, hogy sem a kanizsai, sem a pécsi központban nincsen egyetlen menetrendszerkesztő sem.
Mi lenne, ha továbblépnél az óvodás szintről? Mi nem ismerjük ugyan egymást, de van egy-két közös ismerősünk, akik szerint IRL vannak értelmes gondolataid is.
Annyi köze van, hogy a Pécsi Igazgatóságon egyes menetrendszerkesztők tevékenysége olyan színvonalú, hogy még a Kisföldalatti menetrendjét sem engedném nekik szerkeszteni!
Balatonszentgyörgy meg a pécsiek területe.
Jó, most már egyre több minden kerül át a területi szintről Budapestre, de ez a szellemiségen nem változtat, sajnos.