élménybeszámolj ide is, CC! én mondtam, hoyg gyönyörű, gyomor- és torokszorító, költői előadás... a vége az valami gyönyörű.
Kritikusdíjak
A legjobb
új magyar dráma: Kárpáti Péter: A negyedik kapu
előadás: Medea (Radnóti, Zsótér)
rendezés: Medea (Radnóti, Zsótér)
szórakoztató/zenés ea.: Parasztopera (Szkéné, Pintér B.)
alternatív ea.: Bolondok iskolája (Maladype, Balázs Zoltán)
gyerekea.:-
női fsz.: Csomós Mari (Medea)
férfi fsz.: Bertók Lajos (Egy őrült naplója), Fekete Ernő (Az idióta)
női mellkszereplő: Béres Ilona (Borisz Godunov), Karna Margit (Nem fáj!, Szabadka)
férfi melléksz.: -
díszlet: Ambrus Mária (Medea, A törpe)A legígéretesebb pályakezdő: -
Különdíj: Mátyás Irén (Zsámbéki Nyári Színházért)
Fővárosi Önkormányzat Különdíja: Borisz Godunov (Madách Kamara, Kovalik Balázs)
Épp egy ilyen elfogult Háy János olvasót/nézőt kell megkérdezni? Te tudod, mennyit röhögtem, elég közel ültél! :) Régen olvastam (év elején), de némelyik poén előre az eszembe ötlött, szerintem azért tűntünk fel a szerzőnek előadás közben, mert előre vidultunk. A Gézagyerek jobban teCCett, de azért ez is jó (fő problémám, hogy számomra Banda Lajos bácsi Miske László, Herda Pityu bácsi pedig Kóti Árpád - ahogy az előadás utáni szakmai beszélgetésen elhangzott, írás közben nyilván Háy János is így volt vele). Megismételhető a Vidéki Színházak találkozóján.
Magamtól biztosan nem vettem volna erre az előadásra jegyet. Kamaszkorom legfelkavaróbb olvasmányélményei a Bűn és bűnhődés, a Félkegyelmű és Karamazov testvérek voltak. Féltem, mit tesznek Miskin herceggel az adaptálók.
Anyám vette a jegyet a Katonába, beültem, gondoltam lesz, ami lesz.
Az első felvonás alatt végig könnyeztem: hol a röhögéstől, hol a meghatottságtól. Visszaröpültem a tízes éveimbe. A 70es években a TV-ben láttam a szovjet és a francia verziót is, 17 évesen olvastam a regényt, utána majdnem 20 év múlva mertem csak Dosztojevszkijt a kezembe venni.
Az első felvonás jelenetei ugyanazt a zavarbaejtően felkavaró érzést hozták. Azóta elolvastam egy Dosztojevszkij életrajzot és a 2. feleségének a visszaemlékezéseit. Elolvastam azóta az elbeszéléseit és az Ördögök c. regényét is.
Az a meggyőződésem alakult ki, hogy olyan nagyon érzékeny emberrel állunk szemben, akit az életben nagyon sok feldolgozatlan sérelem ért. Nem a száműzetésre gondolok, hanem pl. arra, hogy már ísmert író korában beleszeretett egy diáklány, aki miután együttéltek egy darabig, kiszeretett belőle. Rájött ugyanis, hogy bálványa valójában egy csontközönséges polgár ember: nem forradalmár, nem őrült, stb.
Az ilyen és ehhez hasonlatos esetek az átlagosnál méylebb nyomokat hagytak Fjodor Mihajlovicsban és ezeket a sebeket a regényeivel próbálta (nem tudtosan) gyógyítani. Alakjai minden művében az anyag fölé hatalmasodnak, agyonnyomják a cselekményt a környezet megjelenítését, stb. a mellékszereplők egytől egyig szerencsétlen, a sors által megnyomorított emberek: cinikusak, vagy angyalok de a lényeg összevissza beszélnek minden baromságot. Olvassuk a regényeit érezzük, hogy most az emberi lélek legmélyebb bugyraiban járunk, és elakad a szavunk.
Mindez ott kavargott a fejemben az első felvonást nézve.
Azután jött a második. A szünet alatt végig attól féltem, hogy mi jöhet ezután. És igazam lett. Egy minden latin szappanoperát megszégyenítő zagyvaságot láttam. A színészek vitézül helytálltak, de ez semmire nem volt elég. A szünetben hússzor elismételtem, hogy pozitívan csalódtam Máté Gáborban. Nem csak vígjátékokhoz ért, a pszicho-dráma is megy neki, sőt a kettő ötvözete. De ez a szerencsétlenül megírt (vagy megszerkesztett?) 2. felvonás maga alágyűrte.
A legnagyobb kudarc Fekete Ernőé (nem az ő hibája). Végrehajtotta a rendezői utasításokat, de nem tudott semmit hozzátenni ehhez a Jézusból és Dosztojevszkijből gyúrt mitológiai alakhoz.
Láttátok tegnap a Dunán a beregszásziak Tragédia-előadását? Az 1. olyan előadás, amit élveztem és nagyon tetszett és elgondolkodtatott. Viszont amit előtte Nemzeti Klub címen levetítettek egy dilettáns, se füle, se farka, csapnivaló műsor volt.
Te jó ég! Egy évadon belül nézted meg 8X a Sóskát és 5X a Bűnt? Húúú...akkor tényleg Crazy vagy, kedves CC! Okés, hogy nekem is vannak kedvenc darabjaim, némelyiket már kb. egy tucatszor láttam, de az elmúlt 5-10 évben/évadban! :)
Akkor mégsem olyan egyszerű a bejutás a házi főpróbára. Azért nincs a műsorfüzetben, mert a nézőknek semmi közük hozzá, belsősöknek szól.
Te annyi ea-t nézel,mint amennyit mi dolgozunk.Nekem volt már régebben 120 ea is egy évadban. :) Nekem ez volt az első igazi évadom, 113 + 10 nyári előadás, sok ismétléssel (pl. Sóska 8, Bűn 5, Johnny 3 - hogy csak a Kamarás előadásokat említsem). Most úgy érzem, nem tudok még egy ilyet produkálni és persze nem is akarok versenyezni magammal.
Azt hiszem ehhez megszállottság kell és ez a te részedről megvan. Abszolút! :) Nemhiába vagyok Crazy. :)
Üdv,
CC
Szeretettel várunk minden érdeklôdôt a Radnóti Színházba szeptember 19-én, pénteken 17 órakor kezdôdô hagyományos évadnyitó eseményünkre. Bepillanthatnak a kulisszák mögé, bejárhatják a színházat – elölrôl, hátulról.
A körsétát – a hagyományoknak megfelelôen – Bálint András igazgató ismertetôje elôzi meg a 2003/2004-es évad várható bemutatóiról.
sajnos én nem tudok menni, de remélem jövôre is lesz!
Ez sem kivétel,erre is jegy nélkül lehet bejönni.Azt írtam,szinháziak által hívottak,ha tehét én szólok nektek,akkor énáltalam jönnétek be.Igy van ez minden darabnál a házi főpróbán,a szereplők hozzák az ismerőseiket.Változó szokott lenni az első közönség,jellemző,hogy csak a kollégák röhögnek,de épp ezért van szükség ilyen próbára még a bemutató előtt.
Te annyi ea-t nézel,mint amennyit mi dolgozunk.Nekem volt már régebben 120 ea is egy évadban.
Azt hiszem ehhez megszállottság kell és ez a te részedről megvan.
szia:))
éVica
Csak annyi a különbség,hogy a házin csak a szinházonbelüliek ill. a ő általuk hívottak nézik a próbát ingyenesen/legtöbbször de.11-től/,a műsorban megjelenő nyilvános főpróbára pedig már jegyeladás van,tehát akárki jöhet jeggyel. A Szakítás tehát kivételes eset? Most miért lehet menni a házi főpróbára is? Arra hogyan lehet bejutni? Kivételesen árulnak rá jegyet?
Ez azért kell,hogy a fizetőnézős pr. előtt szokják a közönség reakcióit,mégha azok nem is igazán civilek. Egyszer voltam főpróbán a Kamarában (A párizsi gyors), akkor nagyon furcsa volt, hogy az első sorokban olyan csendben (reakció nélkül) ültek a nézők, mintha szobrokat ültettek volna be. Csak néhányan nevetgéltünk a poénokon, az előadást néző színészkollégák és mi.
Kb.1 órás lesz a Szakítás,8 körül vége,1 részben megy.Igy nézheted hétközben is. Ha 8-kor vége van, hétvégén is nézhetem (vonatok: 20:40, 22:40), de inkább hétköznapot fogok választani. Eddig csak a Pelikán ért véget ilyen gyorsan (a Shure-beli monodrámák is, csak azok később kezdődnek).
Honnan jársz be vonattal?Színházkedvelőnek ez nagy érvágás,mivel inkább 1/2 10 körül van vége a legtöbb darabnak. 60 km, 1 óra a vonatút. Nem a színház miatt jövök be, itt dolgozom, így csak tovább maradok a városban. Már megszoktam az éjféli hazaérkezést. A kialvatlanság és az állandó fáradtság sem tántoríthatott el attól, hogy több, mint 100 előadást lássak az előző évadban. :)
Csak annyi a különbség,hogy a házin csak a szinházonbelüliek ill. a ő általuk hívottak nézik a próbát ingyenesen/legtöbbször de.11-től/,a műsorban megjelenő nyilvános főpróbára pedig már jegyeladás van,tehát akárki jöhet jeggyel.Ez azért kell,hogy a fizetőnézős pr. előtt szokják a közönség reakcióit,mégha azok nem is igazán civilek.
Kb.1 órás lesz a Szakítás,8 körül vége,1 részben megy.Igy nézheted hétközben is.
Honnan jársz be vonattal?Színházkedvelőnek ez nagy érvágás,mivel inkább 1/2 10 körül van vége a legtöbb darabnak.
Szia!
Azt elfelejtettem megkérdezni, mi a különbség a főpróba és a házi főpróba között? Azt lehet már tudni, hogy meddig fog tartani az előadás? (Ha 9 körül véget ér, nekem csak hét közben szabad megnéznem, hétvégén nem jó a vonatközlekedés).