Sokan sokat érveltek a fórumon az ITF mellett. Én csak hagytam magam meggyőzni. Ha a többség azt akarja, hogy órás ütem legyen maximális kapacitással, akkor legyen úgy. Nekem meg könnyebb lesz a vonatozgatás.
Ukkel ! Az a baj, lehet, hogy te nem érted az új idők új szellemét. Pár nappal korábban magam is úgy gondoltam volna, hogy ha évente néhány alkalommal van 150 utas, akkor azokon a napokon különvonatokat kell közlekedtetni.
De már megvilágosodtam és alkalmazkodom az új idők új szelleméhez. Azaz óránkénti ütemben, akár 150 utast is elszállítani képes vonatokat kell közlekedtetni. Nem is értem miért gondoltam ezt másképpen korábban ?! Hiszen nekem is az az alapvető érdekem, hogy mindig mindenhol minimum óránkénti ütemben vonatok közlekedjenek. Sokkal könnyebben tudnék így egészségügyi sétákat tenni hazánk szép városaiban.
Chabee87: "Én mikor arra mentem árpilisban (rendkívül szép hétvégi kirándulóidőben, már már ideálisnak mondhatóban), akkor is csak max 100-an lehettünk, de csak Győr irányába, a szembevonat (39556) Zircen mindösszesen 20-30 utassal volt..."
Mivel ez is megdönthetetlen bizonyítékkal rendelkező adat, akkor én meg azt mondom, hogy aznap 2009. május 2-án a 39519-esen 214 fő utas és 20 db kerékpár volt a vonaton!
Nem vagyok diktátor, elméletileg demokrácia is van, mindenki azt kérdez amit akar, mindenki arra válaszol, amire akar, mindenki azt írja le amit akar vagy amit gondol, miattam nem kell elvonulni... :D
Ha nem állsz meg a Tsz mellett, hanem továbbmész a Cuha-patak felé, el a Pokol csárda előtt, le jobbra, át az első átfolyáson és ott balra (ahová már átvezet a híd is) lerakod az autót, akkor kirándulsz. Szerintük. Szerintem meg ez autókázás.
Ha ott megtelik a hely, akkor van, aki a patakátfolyáson átmenve egyből megáll és pont. Na, azokat szar kerülgetni. Meg szegény gyerek nem mehet a vízhez, pláne nem a vízbe, mert összesározza a kocsit.. Broáf.... Akkor miért nem viszi át a kisszobába, a Nintendó elé? Attól nem lesz sáros a gyerek......
Erről addig nincs értelme beszélni, amíg különféle címszavakkal a társadalom és a világ állampolgárainak egyes rétegei a MÁV szolgáltatásait díjfizetés vagy regisztráció nélkül veszik igénybe, magyarul nem jelennek meg a rendszerben mint a vasutat használó réteg!
De semmiképpen nem a vonal teljes egészére jellemző utasszámnak.
Nem hát...
Alapvetően hibás dolog akármilyen átlagos utasszámokat kihozogatni erre a vonalra, mert itt tipikusan nagyságrendi különbségek lehetnek bizonyos időszakok közt. Attól, hogy egyes vonatok képesek mondjuk egy napos hétvégén akár 100 utast produkálni, attól még az nem változtat a tényen, hogy a hét többi gyenge napján a ennek mindösszesen töredéke van csak.
Egy hétköznapi rendkívül gyenge forgalmú járat nem tudja megkérdőjelezni a néhány hétvégi járat szükségességét, de ugyanúgy a jobban kihasznált járatok sem tudják a gyengébben kihasználtakat indokolni.
Amúgy meg az a 150 utasos számítás kissé túlzó...
Gyaníthatóan még a jóidős, hétvégi vonatok mindegyikén sincs meg ez az utasszám, sem vonatonként (mert ugye azért a reggel Győrből 4.50-kor induló 39510-en nem valószínű, hogy annyian lesznek, a 15 inkább reálisabbnak tűnne... és gyanítom, hogy a 39519-en sem lehetnek ennyien, mivel ez még csak a Vezsprémből induló túrázókat vinné, de azoknak a délutáni szembevonaton kellett volna lenniük, de nem voltak), sem ekkora nagyságrendben (150 fő).
Én mikor arra mentem árpilisban (rendkívül szép hétvégi kirándulóidőben, már már ideálisnak mondhatóban), akkor is csak max 100-an lehettünk, de csak Győr irányába, a szembevonat (39556) Zircen mindösszesen 20-30 utassal volt...
Az okés, nyilvánvaló, de a bevételekre ez nincs akkora hatással... Akkor ezt inkább hívjuk maximális utasszámnak, vagy kapacitásigénynek, vagy mittoménminek... De semmiképpen nem a vonal teljes egészére jellemző utasszámnak.
Jó, de miért éppen a legfrekventáltabb megállóköz utasszámát tekintjük a vonalra érvényes általános utasszámnak? Ilyen alapon nézhetnénk a leggyérebb szakaszt is... Egy átlagszámot tekintenék helyesnek, ahol a százas nagyságrend a kirándulóvonatok esetén sem nagyon lehet helytálló.
Az innen-onnan megkapott (pl. AG) utasszámok akkor se jöttek ki, ha nulla utassal számolok az év összes, nem kirándulóvonatán.
Innentől kezdve hiteltelennek tartom (és ahogy észrevettem, más is hiteltelennek tartja) mind a nagy közlekedési szakértő-féle, mind a közbeszerzési pályázatos utasszámlálásokat.
(Utóbbi adatai úgyis ahhoz passzolnak, amit a megrendelő kér.)
Szerintem ez a számítási mód sem korrekt, mert hiába van Vinye és Porva-Csesznek között időnként 150 utasod, a teljes vonalnak ez csak elhanyagolható része. Veszprémbe sosem érkeztem 150 utassal ilyen kirándulóvonattal, még 50-nel sem nagyon. A Cuha-völgyi utasok nagy része autóval megy Vinyéig, onnan egy megállót a vonattal Porva-Csesznekre, és gyalog vissza a völgyben.
Már korábban is bebizonyosodott, hogy a hivatalos se ér semmit. Lásd a neten a vonalmegszűntetésekkor terjedt anyagban a 11-es vonalra kihozott átlagosan 7 utas/vonat.
Az egész évben közlekedő kirándulóidős vonatokat 150 utassal (20 hétvége napközbeni négy vonatpárja), az összes többit meg nulla utassal számoltam, úgy is 12 utas/vonat jött ki.
Nem szokásom 2-3 évente nicket töröltetni, visszakereshető a részletes számítás.
A rugalmas fuvarozás dolog szerencsére csak a szabadidős programokra igaz :-)
De becsületemre legyen mondva, minden évben sikerül vonattal is közös kirándulást szervezni. Saját tapasztalataim alapján csak azt tudom mondani, hogy nagyon macerás dolog valaki autóból vonatra átültetni.
Kedves István Gyuri ! Dehogy forgatom én ki a Te szavaidat ! Arról van szó, hogy gondolataidat beépítem a saját világképembe, és az így továbbfejlesztett saját nézeteimet írom le.
-----
És ezt már minden érdeklődőnek mondom: ne menjünk el léhán a +200% mellett !!! Hiszen itt a módszer, hogyan kell megháromszorozni az utasok számát. Csináljuk mindenhol azt, ami Oroszlány esetében működött ! És ha máshol esetleg nem is sikerülne ilyen fényesen és "csak" megduplázzuk az utasok számát, akkor is nagyszerű sikereket tudunk elérni !
Ahogyan vissza bírok emlékezni, Budapesten a reggeli csúsztatott munkakezdést akkoriban vezették be, amikor én dolgozni kezdtem. És az sokkal régebben volt, mint 19 év.
"... Minden utazási igényhez alkalmazkodni lehetetlen ..."
Én mindig tudok alkalmazkodni a feleségem utazási igényeihez. Háztól házig szállítom, akkor indulunk, amikor ő óhajtja ...
Egyébként meg én is kupálódok, korábbi meggondolásaimat sutba dobva, az igazi és töretlen ütemes menetrend megingathatatalan híve lettem.
Gulper: De egyenlőre elfogadom, hogy nem az számít, hogy az emberek mikor akarnának utazni, hanem az ütemes menetrend a szakmai cél. Tisztelettel kérlek, hogy fejezd be a szavaim kiforgatását, mert ilyet nem mondtam! Az ütemes menetrend szerves része az ütemen felüli járat is, legyen szó akár iskolába vagy munkába járásról, vagy pénteki-vasárnapi, vagy kiránduló forgalomban induló többletjáratról. Tehát az ütemes menetrend és az igényekhez való igazodás nem egymást kizáró fogalom. De meg lehet nézni, hogy milyen eredményeket produkálnak azok a vonalak, ahol az ITF-ellenes gárda "helyi hivatásforgalmi igényekhez" igazodó menetrendjei működnek. A különbség kb. 10%-os. Most a még valamennyire ütemes vonalakon is ezt a menetrendet szeretnék elérni, borítékolhatóan itt is sikerül majd ezt az eredményt elérni.
István Gyuri az írta ne higgyem el, de azt sajnos nem írta le nekünk, hogy hányan szálltak fel. Pontos számot nem tudok mondani, de ennél többen (mert amely vonatokat én néztem már azon több utas volt, ezért tudom cáfolni ezeket a számokat - bár nincs konkrét számom) és a pénztárban eladott jegyek száma is több volt, mint amennyi utast a hivatalos számok takarnak (és akkor a jegy nélkül utazókról még nem is beszéltünk). Természetesen az is lehetséges, hogy sokan Oroszlányban vették meg a Budapest-Dunakeszi jegyüket is, ebben az esetben én kérem elnézést ;-)
de a +200% azért akkora nagy szám, ami megérdemelne egy kis alátámasztást. Legalábbis engem érdekelnének a tények Igen, ez valóban extrém szám, ebben számos tényező szerepel: pl. a korábbi, teljesen lehetetlen menetrend, annak esetleges csatlakozásai, kocsiminőség stb. A bevételnövekedésben némi szerepet játszik az is, hogy valamennyivel nőtt a pénztári nyitva tartás is Oroszlányban (de az utasszámban a háromszorozódása akkor is tény marad). Ezzel együtt a felesleges beruházások miatt nyilván nem egy gazdasági sikertörténet - de ez már nem az ITF hibája. Sőt, a felesleges infrastruktúra-fejlesztések éppen ITF ellenese (pláne mikor arra hivatkoznak, hogy az ütemes menetrend - más "szakmai" megfogalmazásban: "A sok vonat" - miatt ennyit a vasútra költeni.