Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Gondoltam megosztom veletek hogy mi is készülődik mostanában kicsit eltűntem az újdonságokkal...
Hát itt van min is dolgoztunk; bár nagyrészt ez most nem nekem köszönhető; de én terveztem meg.
Többen érdeklődtetek már, hogy mikor is várható valami új!? Hát most itt van a kezdeti állapot. Még nincs senki lemaradva, lesz belőle sok. A részletek később lesznek meg; egyelőre ami biztos, hogy tartalmaz nagyon sok új saját alkatrészt, de sajnos nem fért bele egy önálló saját alváz; forgóvázak lesznek hozzá! Ami készülőben van a tetőszellőzők, az ütközők és persze sok minden jó. Amit hozzá fűznék még, hogy nem műgyanta; festve, tamponozva is lesz!
Komáromban sem volt rajta alutábla. Sőt, a GySEV-es mozdonyokról is eltünt a selejtezésük előtt pár évvel. Valahogy érdekes módon Ausztriában mindig leesett egynek-egynek az oldaláról az ottani rossz pályaviszonyok miatt... :-)
Komáromban így nézett ki a mozdony (a képet a neten lőttem valahol):
A pályaszámot pedig így festették fel, igaz, ez GySEV-es kép, de a MÁV-os is hasonló volt (a képet Bárdos Imrétől kaptam):
Na, itt az 520,010-es (azt hiszem a Brutzer gyűjteményből származik a kép, ha érdekel nagyobb méretben, a flickr-ről le tudod tölteni, vagy el tudom küldeni):
Régen meg (pl. 1965-ben) egy kicsit más volt a festés (a képet a gőzmozdonyos topkiból mentettem le pár éve):
Mi az az egyszerűsített rudazatú 375-ös? Én nem is hallottam róla, de a gőzmocis topikban szerintem tudnak segíteni.
A munkahengereket nem tettem át több okból:
egyrészt kezdő vagyok, hajtás átalakításában meg abszolút amatőr.
másrészt másfél-két éve, amikor nekiálltam, akkor azt sem tudtam, hogy túlságosan kilóg (sőt, most Tőled hallom ezt konkrétan, bár nem lep meg, mivel a Kleinbahn nem az aprólékos kidolgozottságról nevezetes.
harmadrészt azt sem tudom, hogy érdemlegesen átalakítható-e a rudazat, vagy gyakorlatilag teljesen új gépezetet lehetne csinálni (amihez nekem se felszerelésem, se ügyességem nincs
A fotózásnak szerintem semmi akadálya. Akár egy kiállításon, ha lesz, de még (nagy valószínűséggel) egy évig fogok járni Fehérvárra. Dolgaim végeztével megbeszélhetünk valamit. Ha gondolod, mailcímem publikus, röppents egy drótposta galambot.
Szép ez az 520-as is. De mintha MÁV-os tábla lenne rajta. Ha át tudod pályaszámozni, táblázni, akkor próbáld meg, mert csak a GySEV-nél volt alumínium tábla - címer nélkül.
A MÁV-nál csak festett felirat volt, én kétféle változatot láttam (fényképen).
Ha tényleg foglalkoztat az átalakítás (élethűsítés) gondolata, szívesen küldök képeket MÁV-os, GySEV-es mozdonyokról és a feliratokról.
Az egyik 520-as gépem ilyen lett (Kleinbahn alap, nem mertem drágább modellt szétverni):
Sajnos jobb képet nem tudtam feltenni most, mert feltöltés momentán nehézségekbe ütközik... A kép készítése óta a futókereket kisebbre cseréltem, mert a gyári kissé nagyra sikeredett.
A bivaly egy kicsit falánk volt, mert három mozdonyból nyelt el néhény ankatrészt.
Az alváz két gép alvázából lett összeollózva, a szerkocsi alja egy másik donortól van.
A kerekek a mérethűség elérése miatt kaptak egy-egy savállóból esztergált gyűrűt
a futófelületre, így tartható maradt a tengelytáv is. A nyomkarima ezáltal kisebb lett, de még üzembisztos. A kazán, a konyha, a szerkocsi kaszni gyakorlatilag ötvösmunka, már már ékszerkategória, a méretek miatt. Néhány kép az építés fáziairól.
A kocsikról a 2644-es hozzászólásból többet megtudhatsz, ha vissza lapozól.
Egyébként ezen már én is gondolkodtam, hogy sínautóba jó lenne-e a Faller Car System-es motor, illetve meghajtás. Ezekből motort, meghajtást, fogaskerekeket - tehát szinte bármit - lehet kapni külön is (szintén Conrad). Ha befér a digi dekóder is a sínautóba, akkor CV beállítással lehetne korlátozni a motorfeszültséget. Mondjuk szép lassúmenete nem lenne, az biztos.
Szerintetek működne?
U.I.: az N-es meghajtás a Conradnal Kato, tehát nem kell japánból rendelni (kb. 25 EUR ha jól emlékszem)
3V-s motorral nem mész semmire. Nem tudsz annyi energiát nyomtalanul eltüntetni. Keresd fel Csikost, neki vannak ilyen motorjai akár lendkerékkel és garantáltan 12V-s
A hajtás egy prototipus modell trolibuszba kerülne, ezért nem akartam
nagyon külföldről rendelni, stb. Inkább az egyszerűbb megoldásokat keresem.
A Kato, Tomix, stb hajtásokról tudok, szépek, csak majd valami vasúti járműhöz álldoznák fel egyet-kettőt, meg nem akartam most azért Japánból rendelni.
Motor meg csiga ügyben bújom a régi technikai eszközöket.
Néhány kazettás rádiófélét már szétszedtem, de azokból nekem az icipici rugók
a legértékesebbek, összvissz volt bennük négy fogaskerék, de azért félreraktam a szíjjakat és az áramköri lemezeket.
Pont ma találtam egy kis kínai ,,autócsodát,, abba két motor is van, meg valamiféle áttétel.
Bár így elsőnek 3V körülinek tűnnek, de nem lehetetlen egy fesz. csökkentő áramkört eldugni
Újabban a Conradnál is árulnak vasútmodellhez ajánlott motorokat minőségtől függően 10-20 EUR áron. Sőt, komplett N-es meghajtást is lehet kapni 2 és 4 tengelyes verzióban.
H0 Nagyobbacska mozdonyba jó a V43/M41 Bühler motorja. Alkatrészként Zzemokitól, vagy a forgalmazótól szerezhető be.
Létezik egy kisebb bühler motor is, nagyon praktikus, de nem tudom, hol kapható.
Profi megoldásokat külföldről tudsz rendelni. Nemrég vettem egy pici Mashima motort lendkerékkel. Postával kb. 9000 Ft lett az ára.
Csigát, fogaskereket szerintem Roco-t használj. Elfogadható az alkatrész-utánpótlás, sokféle egység beszerezhető.
(az említett Mashima motornak is az volt az előnye, hogy a tengelyátmérő megegyezett a pótolandó Roco motoréval, így az eredeti csigát tudtam rá felszerelni).
Ott majdnem kizárolag a gyártoikhoz ill. forgalmazoikhoz kell fordulni, mert eléggé különlegesek a modellmozdony motorok. (Bühler, Mashima, Maxxon, Faulhaber illetve az egyes gyártok saját konstrukcioi Roco, Tillig stb.)
Ha általános 12V-s motorokat keresel, akkor több jó és olcso forrás van - pl. az autobontoban minden modern visszapillantó tükörben 2 motor is van egy sereg áttétellel.
Hasonlo a helyzet a PC-bontokkal, a rossz CD/DVD mechanikákban általában 12V-s motor mozgatja a keretet.
Kis csigákat (nem tudom milyen méretre gondolsz) már nem olyan egyszerü szerezni - régen a magnok szoktak tele lenni ilyesmikkel, de ma már nem igen találsz eldobott magnot.
Van néhány (jobbára külföldi - belföldit nem ismerek) forrás, ahol mindenféle ipari maradékot olcsón árulnak, ott lehet ilyesmit találni.
Legközelebb Bécsben a modellvásáron lesznek többen jelen (Okt. 26-30).
BR55-t (H0) én is "átalakítottam" (máramennyire én értek ezekhez... csak konárkodom)
Annyiban nyúltam bele, hogy előre kapott világítást. Nem 3-at, hanem csak kettőt lent. Kapott füstölőt, a szerkocsi kapott roco-féle rövidkapcsoló kinematikát, és hogy szebben fusson, a szerkocsi kerekeiről is szedi az áramot. Így tényleg szebben fut, több váltón, kereszteződésen lassúmenetben, több kocsit húzva is. Egyszer elég volt megcsinálni sorozatban nem vállalnám :)