Egy hat napos, majdnem minden kultúrális igényt kielégítő firenzei utazás megvalósítható terveit szeretnénk bemutatni sok képpel és sok információval.
Később további és egyéb tényekkel gyarapíthatjuk firenzei tudásanyagunkat, de a hat nap maradjon meg művészeti egységként.
Na jó, ezt nem igazán értem, mert a képed tanúsága szerint eléggé egyformák az ablakok, A könyv szerint a kapuk fölött lévők kicsit nagyobbak..., nem túl észrevehető, de állítólag ritmust ad az épületnek:)
Az palotán a földszinti fali pillérek szalagjai dór, a következő szinten jón, a legfelsőn pedig korinthoszi stílusúak. A koronapárkányzaton látható a két család jelképe a hullámzó vitorla és a Medici-gyűrű.
Szemben a Palazzoval (nem pontosan szemben) van a Loggia del Ruccelai, amit Bernardo Ruccelai és Lorenzo de' Medici húgának házassága emlékére építettek, az 1460-as években.
A reneszánsz egyik legfontosabb épülettípusa a városi palota. A kezdeti erődített lakóépületeket fokozatosan felváltják a reprezentatív alkotások. A firenzei Rucellai-palota példájával az egész korszakot is jellemezhetjük.
Négyszögű belső udvart övez az épület árkádos folyosóval. Homlokzatán szimmetria uralkodik: hosszú évszázadok után újra érvényre jutott az építészetben az ablakok egyenletes, szabályos, szimmetrikus elhelyezése. A falfelületet két vízszintes párkány osztja fel. Minden arány, minden részlet és díszítmény az antik példákat követi. Az egyes szinteket pilaszterek tagolják. (A pilaszter lapos oszlop, amely a fal sávjaként olvad a homlokzatba.) Antik példaképekre emlékeztet az épületet lezáró vastag párkány is.
A mindenit, ezt megint elszúrtam, most, hogy jobban megnézem az a kép, amit az előbb feltettem, az a Palazzo Strozzi. Bocsánat!!!
A Palazzo Rucellai Leon Battista Alberti tervei alapján épült fel (1446-51 között), a híres építész ebben az épületben kívánta fevonultatni mindazokat a jellemzőket, amik a reneszánsz építészetet képviselik szerinte. Legfőbb érdekessége, hogy ez a palota már nem olyan erődszerű, mint amilyen a Palazzo Medici Riccardi vagy a Palazzo Strozzi (!, itt jöttem rá a tévedésre). Szokatlan az is, hogy két bejárata van. A földszintjén dór, az emeleten korithoszi oszlopfős áloszlopok tagolják a homlokzatot.
A Palazzo Ruccelai (Leon Battista Alberti, 1446-1457) A megrendelő Giovanni Rucellai. Helyileg a Via d. Vigna Nuova-an, ami a Via de' Tornabuoni-ba torkollik.
Kissé sokatlan megközelítése ez a Palazzo Rucellainak, dehát sajnos nem fért bele a képbe, viszont nagyon tetszett ez a padka végig az oldalán ebben a pihenőhelyekben annyira híján lévő városban (nem is szóltunk arról, hogy a SMN előtt lévő tér ugye nagy különlegesség, mert nem sok füves tér van a városban, de ha jól emlékszem egy nyamvadt pad sem volt sehol).
Na, akkor sétára fel! Most abban a városrészben fogunk mászkálni, ami még valamelyest megőrizte középkori hangulatát, de a legszebb reneszánsz paloták is itt találhatók.
Jó lenne egy jobb térkép, de nekem sajnos csak ez van. Talán ha Zebrina hozna egyet... Ezen alig látni valamit, ha nem lesz jobb, a Via dei Tornabuoni és a Via Porta Rossa lesz az útirány, majd nagyjából oda fogunk kilyukadni, ahol az E betű látszik.
Mindenesetre elsőként a Palazzo Rucellait "nézzük" meg, majd a Palazzo Strozzit, aztán a Piazza Santa Trinitát, az itt lévő templomot és a Palazzo Spini -Ferronit, a Palazzo Davanzati múzeumot, a Palazzo di Parte Guelfát, a Mercato Nuovót, majd végül megérkezünk a Piazza Republicára. Jó lenne közben szép utcaképeket is látni.
Nem fogunk jobban elfáradni az igazi sétában, mint ma este ebben a virtuálisban!:-)
Igazad van, az a jó, ha többféle könyved van és külön tájékozódsz, hiszen nem lehet olyan könyved, ami naprakész és jó mind a művészeti- és építészeti különlegességekre, mind a mindennapi tevékenységre és tájékozódásra. Megjegyzem, talán miattad vettem meg a könyvet (valamint Rómát és Egyiptomot ugyanebben a tárgyban), mert lenyűgöztél tudásoddal és szégyelltem, hogy ott jártam, de azt sem tudtam, hogy mit láttam (és főleg, hogy mit nem)!:-) Pl. Mino de Fiesole tényleg szobrász, utánanéztem. Ez legyen nevezett kiadvány egyetlen hibája!
:))) Az Fiesole esetében lehetett, mert az tényleg fehér folt, és kénytelen voltam azt írni be, amit ott találtam, meg a neten. De az se titok, h. ha itt topikolok nyitva van előttem az útikönyv, két lexikon, meg amiket a helyszínen vásároltam, begyűjtöttem. Sajnos, én nem tudok minden részletet észbe tartani, de így talán nem írok be marhaságot. Talán 30 év múlva én is kirázom a kisujjamból... vagy ki tudja? Sokat tanultam itt, már eddig is. :))
Most már értem! Nekem ilyen könyvem is van, csak egész Olaszországos és egyszer amit beírtál, az pont úgy szólt, ahogy abban a könyvben, ezért gondoltam,hogy olyanod van...:-) Na, lassan minden műhelytitokra fény derül:-)
Tény, h. ez a Christopher Catling féle sem olcsó. Viszont tudjátok, h. 4-5 ezer forint alatt már nem nagyon kapni használhatót. Nagyon jó és kényelmes volt például, hogy ilyen templom és utcatérképek vannak benne és az összes fontos látnivalót külön is tárgyalja, sok fotóval + részletes várostérkép, nyitvatartások, utcanévjegyzék, tárgymutató, stb. Szerintem tudja, amit egy útikönyvnek tudni kell. Bele kell nézni, aki nem ismerné.
Azt nem állítom, h. nincs jobb, vagy hogy mellette nem lehet hasznos másik is, összevetni az infókat. Én ezt találtam akkor és nagyon jól tudtuk használni, így nekem megérte azt a pénzt. :)