A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
A gazdasági tevékenység végzése / nem végzése a lényeg. Ha bevételtermelés céljából, rendszeresen csinálod, ahhoz kell egy csomó engedély. Ha esetileg, nyereséget nem termelő módon viszel embereket, akkor az engedélyhez kötött tevékenység nem áll fenn. A gond az, hogy ezt bizonyítani kell akár a helyszínen, egy NKH ellenőrzés során, és ezt csak pontos és valós adminisztrációval, egybehangzó utas-válaszokkal lehet hitelt érdemlően bizonyítani, vagy még akkor sem, és akkor a Hatóság visszamenőleg végignézi pl. hogy a neten mi van rólad, vagy a buszodról. Ha az alapján kiderül, hogy itt bizony nem csak a haverokkal szoktál pecázni menni, akkor hétszámjegyű lehet a bírság.
A GKI kifejezetten a díj ellenében történő utasszállításhoz kell, e nélkül viszont miért ne vezethetné?
Egy random autós iskola GKI tanfolyamának ismertetőjéből idézet:
"Ez a vizsga váltotta fel a korábbi belföldi árufuvarozó és belföldi autóbuszvezető, valamint nemzetközi árufuvarozó és nemzetközi autóbuszvezető tanfolyamot. Ezáltal a GKI vizsga szükséges minden olyan teherautó vezetőnek, aki C1, C, C1+E, C+E kategóriás jogosítvánnyal, illetve minden olyan autóbuszvezetőnek, aki D1, D, D1+E, D+E kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik és hivatásos gépjárművezetőként, jövedelemszerzés céljából járművet kíván vezetni az EURÓPAI UNIÓ területén belül."
Nyugodtan vihet utasokat, amíg az nem egy meghirdetett, díj ellenében történő út. Ellenőrzéskor ha mindenki azt mondja, hogy baráti alapon van fent a busz fedélzetén, akkor ezzel nem fognak tudni mit kezdeni. Ezért becsületkasszás a legtöbb ilyen, ami persze szürkezóna, de nem is hirdethetné, hogy részvételi díj ennyi meg annyi. Ahhoz valóban kellene egy érvényes GKI-val rendelkező járművezető, szerződéssel, de amíg ez nincs...
Megvan az, csak asszem lejárt a vizsgája. Még mielőtt: A rendezvényre a Cég alkalmazásában lévő kolléga vitte ki, minden személyi tekintetben érvényes okmányokkal, a rendszám a divízió nevén van, és -ha jók az emlékeim- jogosít személyszállításra is.
Ismétlem, pontosan melyik része szerinted az illegális, vagy mi alapján gondolod ezt?
Tisztában vagyok vele, hogy nincsen külön szabadidős jármű fogalom, nem véletlen kell ugyanazt az útdíjat, biztosítást, gépjárműadót fizetnem, mint bármilyen más autóbuszokat üzemeltető cégnek (a biztosítás a kivétel, hála az égnek létezik a kedvezményes bizti, bár amennyi szemétláda él vissza vele, nem lepne meg, ha kidobnának mindenkit belőle pár éven belül...).
A vonatkozó jogszabályok viszont nem jelentenek ki olyat, hogy mindenre vonatkozik, kivéve... hanem mint jogszabályoknál megszokott, kiköti mire vonatkozik. Nem menetrend szerint, nem megrendelésre, nem díjszabással, nem közszolgáltatásként, nem iskolajáratként megyek a busszal, magyarul nem vonatkoznak a hagyományos értelemben vett személyszállításra vonatkozó szabályok rá, főleg hogy se főállású, se mellékállású, se semmilyen munkavégzés és/vagy pénzkereset céljára nem használom az autóbuszt.
Innentől kezdve azon lehet rugózni legfeljebb, hogy elhiszi-e egy járőr, hogy a szerszámokkal és pótalkatrészekkel telepakolt buszomon (ami nem jellemző a fizetős járatokra) azt a 2-3 embert vajh' tényleg ingyen viszem-e, de nem véletlenül ismerek közlekedés szakjogász embert.
Az a baj, hogy nem ismer a jogszabály meg a hatóság olyat, hogy hobbi jármű, meg azt se tudják értelmezni, hogy egy haszongépjárművel minek meg miért szállítasz bárkit is ingyen. Innentől kezdve legfeljebb egymagad mint járművezető lehetsz csak a saját járműveden, ha nincs személyszállítási engedélyed, mint ev. vagy mint cég.
Egész konkrétan melyik része? Tényleg csak a BKV logo az egyetlen, amibe bárki is beleköthetne.
A busz a nevemen van, minden papírja rendben van, nincs kirakva érvényes járat táblája (semmi vonalra utaló tábla nincsen rajta) a forgalmiból ki van szedve a közforgalmis záradék, tachográf nincs benne, így azt se kell vezetni (ha lenne, akkor rugózhatnánk azon, hogy hobbi járműben kell-e vezetni, de itt az sincs). Van D kategóriás jogosítványom rá, innentől kezdve hivatalosan senki nem köthet bele abba, hogy én megyek vele A-ból B-be, vagy pár (szintén busz mániás) barátomat ingyen viszem rajta (nyilván nem útdíj köteles úton, mert ott valóban kéne útvonal jegy vagy a HUGO).
Hobbi járműhöz nem kell se PÁV se GKI, amíg nem hivatásszerűen, nem pénzkeresetre használom. A taxisoknak kell külön engedély, PÁV...stb, mégis ha személyautóval viszem a családomat, senki se fog ezért megbüntetni, hogy mi van ha bárki fizet, itt ugyanez a helyzet. Nem hirdetek utakat, nem viszek ismeretlent, nem kamu járatozok, ha egy rendőr kamerán megnézi a rendszámot, nem fog a rendszerben kivetni valót találni, innentől kezdve az egyetlen dolog, ami ellenem lehet, az egy járőr rosszindulata, de nem véletlen kértem már ki többször közlekedés szakjogász barátok véleményét.
A jelenlegi szabályok alapján amit te (nem tavaly amikor az enyémen még volt műszaki, annyi különbséggel, hogy nem én vezettem, mert sajnos nincs D) csinálsz is büntethető.
A forhalomból ideiglenesen kivont járműveket is lehet (és a forgalomban való közlekedésnél kell is) forgalomba helyezni. Útvonal engedélynél tudtommal csak forgalomban levő járművel lehet közlekedni (és élő biztosítással). Tehát ha volt is rá útvonal engedély, forgalomba kellett volna helyezni. A járműlekérdezőnek volt egy nagyobb leállása, így nem tudom mennyire megbízható.
Értem. Jelen esetben a 400-as tesók Ikarus 405-ösnek 2023.08.09-én lejárt a műszakija és ideiglenesen ki van vonva a forgalomból 2024.02.16-án. Ehhez képest ők szeptemberben "R158"-asként mentek vele pont aznap, mikor a BKV is IK405-össel volt kint R158-ason. Na már most, ha ők egy napra forgalomba helyezték volna a buszt, akkor gondolom az lenne a rendszerben, hogy ideiglenesen kivonva 2024.szeptember x-én. Jól gondolom?
Jaj ugyan, hányszor láttuk már hogy jogi szürkezónákban visszaélés esetén a nem értelmezhető jogi helyzetet kedvükre értelmezik. Szeretnélek megnyugtatni, hogy szerencsére elég magasról származik az infó, így nem kell fenntartással kezelni.
Hosszú-hosszú évek óta ez az egész magánbuszozás egy jogi szürkezónában zajlik, és egészen addig nem is zavart senkit, amíg nem lett minden jöttment nokedlinek busza és nem éltek vissza a joghézaggal ráadásul marhára feltűnően. Korábban is szaladgáltak buszok útvonalengedéllyel, de csak nagyon ritkán, most pedig már ott járunk hogy facebookos eseményeket hirdetnek utasszállítással, menetdíjjal olyan buszokra, amik távolról sem mennének át a műszaki vizsgán.
Hát persze hogy a hatóság azt mondta hogy "na meg az anyátok p*csáját".
Bizonyos körökben már 2 éve ismert hogy egy napon eljön a szopóroller, és őszintén szólva én már vártam is, hogy akik miatt elindult ez az egész, azok legyenek irdatlan módon megbüntetve. Csak azokat sajnálom, akik eddig is megpróbálták a lehető legjogszerűbben csinálni ezt az egészet, és most szívnak ők is.
Bizonyára lesz majd valami normális szabályozás, addig meg mindenki marad a helyén, ez van.
1-2 éve viszonylag nyilvánosan, de nagyon lassú ügymenettel lehetett venni. Mi vettünk egyet tőlük, mindenki rendes volt, de nagyon körülményes. A mi szerződésünkben benne van, hogy nem látszódhatunk Volánbusznak, és az első 5 évben nem csinálhatunk menetrendszerinti járatot, stb. Mondjuk ez a veszély nem fenyeget, ahogy kinéz az alja...
A Volánbusz már egy ideje leszedett matricával adja át a buszokat, illetve a szerződésbe is beleírták a tiltott hasznosítási módokat, valami olyasmi kitétellel, hogy az azt megszegőknek valami kötbért kell fizetniük a cég felé. Persze ez egy elég bicebóca konstrukció volt, de a cél jól tapintható volt.
lejárt műszakira önmagában megoldás az útvonalengedély, 3200 forintért 3 napig legálisan részt vehetsz vele a forgalomban, egyetlen feltétel hogy érvényes KGFB legyen (utasszállítás viszont TILOS vele!)
Facebook-on találtam (Public Transport Fan-PTF) oldalán:
"Újabb fejlemény az előző posztom kapcsán. A 400-as tesók Facebook oldal letiltott engem, pedig én csak annyit kértem tőlük, hogy tisztázzák, hogy miért maradt el a tegnapi és mai program. Jogszabályi dolgokra hivatkoznak, amiket eddig ők sem ismertek. Érdekes magyarázkodás ez, mert először azt írták, hogy a BKK nem engedi nekik, mert "úgy tűnik nem szeretne magán autóbuszos rendezvényeket a fővárosban, mert az ehhez szükséges engedélyeket nem adta ki". Véletlenül sem az a probléma, hogy az Ikarus 435-ös busz amivel lett volna a rendezvény, az 2024.09.01 óta ideiglenesen ki van vonva a forgalomból. Ráadásul ezzel a busszal október elején részt vettek a budapesti Ikarus találkozón. Ami még lehet kicsapta náluk a biztosítékot, hogy megírtam az oldalukon, hogy az Ikarus 405-ös buszuknak 2023.08.09-én lejárt a műszakija és ideiglenesen ki van vonva a forgalomból, amivel szintén részt vettek az Ikarus találkozón.Felháborító, hogy olyan járművekkel közlekednek az utakon, amiknek nincsenek érvényes papírjai és még nekik áll feljebb.Egyébként az előző posztom óta több megkeresést is kaptam, amiben felhívták a figyelmemet arra, hogy nem csak a 400-as tesók azok, akik forgalomból kivont járművekkel közlekednek és szállítanak utasokat. Remélem ezt a viselkedést a busz tulajdonosok be fogják fejezni, mert ha nem, akkor annak következményei lesznek, hiszen bárki le tudja kérni ügyfélkapun keresztül, hogy érvényes papírokkal rendelkeznek-e."
Az előző thread tartalmához: Kértük szépen, kértük csúnyán a sok hormonbajszos Ernőkét nem is egyszer, hogy ne így csinálják, ahogy, mert ebből még baj is lehet, nem kicsi. Le lettünk hülyézve. (pl. a szokásos "BKV buszt úgyse állítanak meg"), és hasonló más szóvirággal. És lőn baj. Őszinte gratulációnk nekik.
Egyébként nagyon izgalmas ez a papíros téma, én személy szerint örülök, hogy a hatóság is lépett az ügyben.
Nevezhet bárki kárörvendőnek meg rosszmájúnak, de engem rohadtul idegesít, hogy én szabályosan játszom a játékot, közben legalább ismerek 5-6 embert, aki úgy buszozgat, hogy:
- nincs jogsija csak autóra (mondjuk olyat is ismerek, akinek arra sincs) - busz ideiglenesen kivonva, műszaki tizen+ éve nincs, kötelezőt hagyjuk
- de Budapesten úgyse állítanak meg BKV buszt...
Volt, akinek annyi volt a buszos tapasztalata, hogy OMSI-ban tud egérrel vezetni. És ilyen emberekből elég sok vezetget 10-15 tonnás (és méteres) buszokat, amikkel egy rossz mozdulattal kitörölsz az élők sorából egy iskolás csoportot, de minimum hatalmas anyagi kárt tudsz okozni.
Mindeközben én vettem egy buszt, amire egy év után sikerült műszakit csiholni (nem értem rá, semmi más oka nem volt), szereztem rá kedvezményes biztit, nem szegem meg annak a szabályait se, ingyen viszek haverokat vele néha. Jogsi van, buszon műszaki van, nevemen van, forgalomban van, van biztosítás. Az egyetlen bűnöm, hogy nem vakartam le a BKV logót (ezek után megteszem, sok nem múlik rajta), és ritkán kihalt helyeken megállok buszmegállóban, hogy olyan barátoknak átadjam pár száz méterre, akiknek szintén van jogsija. Hazudok, rövid fotók kedvéért álltam meg 3-4 buszmegállóban, ennyi.
Én nem is értem amúgy néha az embereket. Gondolom pár sulinetes kért anyutól kölcsön buszra, de bennem fel sem merülne, hogy jogsi, papírok nélkül egy kivont busszal utasokat szállítgassak. Igazából az se, hogy valós táblákat tegyek ki közúton, de ezzel egyedül vagyok úgy érzem...
Szóval én nem tudom sajnálni, akit lekapcsolnak, felőlem úgy b*sz meg a hatóság minden ilyen hülyét, ahogy akarja. Nyilván újfiguráéket és a velük egy hajóban evezőket sajnálom, a fizetéses utazgatások valóban nem megoldhatóak, de attól tartok az olyanok mint ők meg én tesszük ki a hobbi buszosok tizedét se, a többiek meg a mi kárunkra húzgálják az oroszlán bajszát. Innen is jár a köszönet érte.
A felsorolás második pontja a 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet alapján szerintem nem értelmezhető a jelenlegi jogi körülmények között, szóval - ne vedd rosszból - ennek az egésznek a valós hitelességét azért én fenntartással kezelném.