Ááááá Topiktársak! Működiiiik! Bezony!!! Köszönöm mindenkinek bátorítását! Az energia megmaradt, sőt, megsokszorozódott!
Amíg itt Ti polemizáltok, hogy miért van ez az amaz, addig kiderül, hogy jó ez a töltőáramkör egy Roco E40-hez is, sőt szépen noszogatja a Fleischmann nagy dobmotorját is!!! Azaz nem csak a motorvonataimba tudom használni, hanem (úgy néz ki) bármelyik motorral megy szépen.
Lassú menetben rövidebben, gyorsabb menetben hosszabban! 1 farados picike kondival is 5-6 centit viszi a böhöm nagy E40-st. 10es sebességen!!!!
Amivel eddig próbálkoztam digitools digidrive 3.x dekóderrel abban egy régebbi FW volt (20). Frissítettem benne a FW-t a 23-ra, és láss csodát, FANTASZTIKUS lett! Simán viszi a mozdonyokat, és a töltőáramkör is jól működik vele!
Azaz azt veszem észre, a dekóder tulajdonságaitól függ, hogy a töltőáramkör mit tud, és nem a motortól.
A súrlódás alapvetően nem sebességfüggő. Van viszont egy pont, ahol a kis fordulatszám miatt a motor nyomatéka kisebb lesz, mint a súrlódásé, és itt a mozdony szinte azonnal megáll. Ez egy szinusz-motornál később, egy egyenes tekercselésű hárompólusúnál pedig hamarabb bekövetkezik. Eddig a pontig egy gyorsan haladó mozdony sokat halad, egy lassabb keveset. Nagyobb sebességnél a lendítősúly is nagyobb eséllyel lendíti át ezen a ponton a motort és a meghajtást.
Érdemes a fizikáját elemezni a látott jelenségeknek, mert ez befolyásolhatja a hiba kijavításának módját is.
Miért kellene, hogy számítson a sebesség? Ami sebességfüggő az a légellenállás és a súrlódás. Nem gondolnám, hogy a légellenállásnak vagy a a súrlódásának túl nagy szerepe lenne. Ellenben pl a lendületnek lehet szerepe.
Ahogy írták, mérned kellene teljesítményfelvételeket és az alapján számolnod, hogy a kondiban lévő energia mire elég. Anélkül ez csak értelmetlen találgatás.
"Igaz, egy H0-ás ROCO E40-est lassú menetnél az 1F 2,8V kb fél centit viszi előre, viszont kicsit magasabb sebességnél (1/4) már 5-6 cm-t is halad a mozdony, 1/2 sebességnél meg már 10-12 cm-t is."
Ez alapján a fél centi kicsi. Kicsit több mint 1 cm-t kéne mennie. Így lenne lineáris a műsor. Nem az.
Miért? Nemtudom. Ha Neked van időd, járj utána. Nekem éppen elég bosszúság volt, hogy a gyári megoldás nem működött, és egy saját megoldást kellett kitalálnom, ami itt működik...
Bocs hogy leírtam, már bánom, hogy írtam róla, hiszen már ott tartunk a beszélgetésben, hogy megkérdőjelem az energiamegmaradás törvényét, pedig nem. Mert az energia megmarad, Te is tudod. Mindegy. Sajnálom, hogy nem ment át a mondanivalóm. Talán majd máskor.
Abban talán/remélhetőleg/valószínű/esetleg egyetérthetünk, hogy amikor a motor még nem éri el a saját optimális fordulatszámát, addig valószínű/esetleg/talán mégis több energiát fogyaszt (melyet hővé, stb emészt fel). Ezek forgó, kommutátoros motorok, nem léptetőmotorok. Ezzel talán mégsem kérdőjelezem meg az energiamegmaradás törvényét.
Csak azért írtam, mert kissé furcsának találtam, hogy "egy bizonyos sebesség alatt (kb 15/128-as sebesség) extrémen megnő az energiaigény". Nem is egészen értem, mit jelent az "energiaigény" és hogyan kell értelmezni azt, hogy megnő. Ha megnő, hová lesz? Mert azért feltételezem, hogy az energia megmarad. (bár ki tudja manapság...)
Nem fogom megmérni, bocsánat. Műszerem sincs hozzá. Ebben a lassú, döcögős tartományban nagyon sok mindentől függ, hogy meddig bírja a töltőáramkör, vagy hogy egyáltalán mozgatja-e a mozdonyt.... Nem véletlenül kezdtem el vele gyötrődni. A gyári megoldásokkal kezdtem, nem voltak jók. Ezért álltam neki kísérletezni a saját áramkörrel. Szerintem nagyon nem egyszerű terület ez sem. Nekem ezekben a motorvonatokban szépen muzsikál ez az áramkör, de egyáltalán nincs garancia arra, hogy máshol, más motortípusnál is tökéletesen beválik. Lásd előző írásaimat.
Nem véletlenül tettem be 10/128-es sebességfokozatot a videóba, hiszen vannak előnyök, és hátrányok. Sokat tesztelgettem a mozdonyokat, amíg ez a videó szerűség elkészült. Úgy vettem észre, hogy egy bizonyos sebesség alatt (kb 15/128-as sebesség) extrémen megnő az energiaigény, amit annyira senki sem tesz ki az ablakba, hiszen hogy néz az már ki, hogy csak 1 cm-t megy lépésben a mozdony. Ebben az alacsony sebesség tartományban lineáris az út/sebesség érték. Aztán jön a gyorsabb tartomány, ahol szintén lineáris lesz. A kettő viszont nem egy egyenes.
Számomra oda kellett a segítség amikor az állomáson lépésben settenkedik a mozdony. Ott menjen szépen, ne villódzón, és zenéljen is folyamatosan, amelyikben van hang.
Végre összehoztam egy videót a pufferelt VT135 mozdonyaimról, no meg a betétkocsiról...
Számomra nagyon érdekes, hogy a lassú menet (10/128) mennyivel energiaigényesebb, mint a gyorsabb (30/128). Látszik a videón, hogy mennyivel tovább halad a mozdony nagyobb sebességnél.
Eladó a képeken látható MRC Command 2000 típusú digitális vezérlés, leírásával. Csak egy AC vagy DC tápegység kell a működtetéséhez. Gyakorlatilag új, tesztelés céljából volt nálam. Alapesetben 3 mozdony
A z21 erősítő B-bus aljzatát szeretném egy kábellel összekötni a 10764-es erősítő Booster out aljzatával. Ehhez egy négyes csatlakozóra van szükség. A dugókat megvettem, fogóm is van csak nem tudom, hogy ezt is úgy kell készíteni mint az X-bus kábelt? Ahogyan lerajzoltam az jó lesz? Az egyik végén alul a másikon felül van a rögzítő.
Nálam úgy van, hogy a Train áll egy mozdonyból, és egy vezérlőkocsiból, betétkocsit nem teszek bele, az a része tényleg nem működik, rákérdeztem a Roconál is, nem tudja az app.
Csak úgy tudsz egynél több személykocsit együtt kapcsolni, hogy azonos címre teszed őket, ez ugye nem mindig jó megoldás, ha mondjuk végzárat csak a legutolsó kocsin szeretnél kapcsolni, az azonos cím ezt nem tenné lehetővé szerintem.
Szóval ha a mozdony össze van hangolva a vezérlőkocsival akkor a mozdonyt mozgatva (fontos hogy a tain-en belüli mozdony legyen ilyenkor irányítva) akkor működik rendesen iránynak megfelelően a vezérlőkocsi világítása.
Irányváltáskor ha a mozdony tol, akkor lekapcsolom a világtását, és külön kapcsolom a végzárat manuálisan a megfelelő oldalon.
Betétkocsik/személykocsik esetében nálam 3 megoldás van:
1, teljesen független címen kapcsolható a dekóderrel ellátott kocsi, itt mindegy, hogy sima vonatba, vagy ingavonatba van besorozva a kocsi
2, vezérlőkocsi dekóderéről működik a betétkocsik utastérvilágítása, nekem csak motorvonatoknál illetve a Railjetnél van ilyen, mert ezek a betétkocsik nem rakhatók össze így mással, de itt nem is baj
3, Fixen világító személykocsi - ezen semmit se lehet kapcsolni, mindig világít.
Igen, trainnak van összerakva, de ha azon belül van egy mozdony és kocsik, akkor a kocsikon nem tudok se menetirányt fordítani, se a sebesség csuszkára reagál a mozdony, abba az irányba megy, amelyik a kocsin van beállítva, de visszajelzés nincs. Ha a kocsi is mozdonynak van felvéve, akkor megy minden.
En is igy hasznalom a 8 poluso mozdonyaimat, mindegyiken F1 F2-re lett kötve a vegzar, igy vonatba sorozva, es ingavonati mozdonykent is megfelelöen lehet kapcsolni, persze iranyvaltaskor manualisan kell kapcsolgatni, de szerintem ez a valosagban is igy törtenik.
Nem ingavonat, de nemrég alakítotrtam át egy ROCO BR115 (ex DR V100) mozdonyt úgy, hogy a zárfényei függetlenül kapcsolhatók, tartalék funkciókra kötve, van benne vezetőállás világítás, és digitális kupplung is. NEM652-es digit előkészített a mozdony, vagyis a sima 8 tűs. Igaz, ZIMO dekóder van benne, azon van pár funkció kimenet plusszban...
Én egy kicsit más utat járok ezzel kapcsolatban. A két railjet szerelvényem vezérlőkocsijaiban dekóderek vannak, a mozdonyaikkal azonos címen.
Viszont vannak sima ingavonataim, szám szerint 5db. Ezekhez "feláldoztam" 8db mozdonyt. A kocsikat és a mozdonyokat is a krois-modell által gyártott 4 pólusú áramvezetős kuplungokkal láttam el.
A 8 tűs dekóderes mozdonyok kocsi felőli végei fixen nem tudnak világítani ( 2db Roco ÖBB 2016-os és 1db 1014-es), az az "oldal" a vezérlőkocsi fényeit vezérli. A többi mozdony már Plux22-es, az már rendelkezik annyi plusz funkciókimenettel, hogy nem kellett hozzá beáldoznom a mozdony egyik oldalán a fényeket. A személykocsik "vezetékesek", a mozdonyon és a vezérlőkocsin a bekötések mindenhol ugyanazok így a mozdonyokat tudom úgy cserélgetni, hogy:
a fények megfelelően működnek mozdonytól függetlenül
Az appban van olyan opció, hogy "train" ami állhat kocsikból és mozdonyból, ha be van állítva, akkor a vezérlőkocsin szépen állít minden fényt menetirány szerint.
Ha mozdonyt cserélek, egyszerűen kicserélem a "train" összeállításban is, és ennyi.
Arra jutottam, hogy az appban a kocsikat felvettem mozdonyként, ekkor a sebességet és menet irányt a vonat bármely tagján állva tudom vezérelni, így nincs szükség címeket írni, ha már a gép, csak az appban cserélem.