"Az enyémben pl. az amerikai piac miatt nem igaz, hogy a végsebességét a max. teljesítmény-helynél éri el. Söt még egy jó európai is a leszabályozási fordulaton teszi azt."
Nem mondtam, hogy mindenhol igaz. De szerintem ez a jellemző. Nem igazán értem, hogy a jóságnak miért jellemzője az, hogy a leszabályozási fordulatszámnál éri el, az több ok miatt sem előnyös. Ha már a leszabályozási fordulatszámnál éri el, akkor azt jellemzően általában nem a legnagyobb fokozatban, hanem eggyel kisebb fokozatban szokták elérni, ekkor persze a legnagyobb fokozat inkább a sebesség tartására, semmint gyorsításra szolgál. De ezzel gondolom nagy újdonságot nem mondtam. :-))
Amikor a volán mögé ül valaki, akkor tudomásul veszi és válalja az ezzel járó veszélyeket, felelősséget (veszélyes üzem!). Tehát azt is, hogy neki kell a védtelenebb gyalogosra vigyáznia. Ezért a gyalogosátkelőt úgy kell megközelíteni, hogy minden esetben meg tudj állni, ellenkező esetben relatív gyorshajtást követsz el. Teljesen indiferens a sebesség, csak a szélsőséges és a soför részéről bizonyítottan elháríthatatlan esetekben (nem néz körül és eléd rohan, több tanú állítja, vagy takarásból lép le közvetlenül az autó elé, szintén több tanú) van lehetőség a felmentésre. A szabályosan közlekedő autós enyhe büntetéssel számolhat feltéve, hogy nincs haláleset, vagy súlyos sérülés.
Egyszerűen azért, mert az Integrával tovább tudod pörgetni a fokozatot, nagyobb sebességnél még mindig a kisebb áttételt használod, míg a Golf már nem.
Viszont az Integra akkor is jobban megy, ha beleteszed a Golf váltóját, pont ezért.
"b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában."
Aztán
"43. § (1) Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. "
"(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg."
Viszont az ő részükről is van ám szabály:
"(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja, vagy megtévesztheti."
Tehát ha nem csinál semmi furát, akkor még csak zavarni sem lehet.
Ha elütöd, akkor gondolom azon megy a huzavona, hogy
- neked kell bebizonyítanod, hogy nem tett eleget a szabálynak
- azt is bizonyítanod kell, hogy ha szabályosan kel át, akkor el tudtad volna engedni.
A keréknél, illetve a a kerék és az út találkozásánál lévö vonóerö a lényeg, csakhogy kötözködjek, nem a kerék nyomatéka! :-PPPP
Az enyémben pl. az amerikai piac miatt nem igaz, hogy a végsebességét a max. teljesítmény-helynél éri el. Söt még egy jó európai is a leszabályozási fordulaton teszi azt.
Nem, illetve igen. :-)) Attól függ, hogy meddig gyorsultok. Ha csak a Golf 1-esének a végéig (mármint ahol az új váltóval vége van az 1-esnek, azaz kb. 40-ig), akkor igen. Ha tovább, akkor nem. Ezt már leírtam egy régebbi hozzászólásban a Hooshee autójával, de nem várom el, hogy visszakeresd. Én sem teszem, inkább leírom újból. :-)))
Tegyük fel, hogy a két autó azonos, nyomatékgörbéjük nyíl egyenes, súlyuk azonos és a váltó mondjuk bármely felváltásnál 2/3-al ejti a fordulatot. A Golfba 6000-nél, az Integrában 9000-nél kelljen váltani (egyszerűség kedvéért). Veszteségeket, meg mindenféle lófüttyöt elhanyagolunk. Mi történik?
Elkezdenek gyorsulni, mennek fej-fej mellett. Pikk-pakk elérkeznek 40-hez, ahol a Golfos villámgyorsan felvált kettőbe. Aha, csakhogy mostantól a keréken ébredő nyomatéka csak 2/3-ada a váltás előttinek, így kétharmada annak, amennyi jelenleg az Integrának rendelkezésére áll! Ergo a gyorsulása (fizikai értelmeben, nem a nulláról százra gondolok) is csak a 2/3-a. Tehát a Golf elkezd keményen lemaradni. 60km/h-nál elvált az Integra. Ekkor ő pont ugyanúgy fog gyorsulni, mint a Golf. Amikor a Golf elér 60-ba, akkor elvált. Innentől megint az Integra gyorsul jobban. Aztán 90-nél ez megismétlődik. És így tovább. Ha 5 sebességük van, akkor a Golf 202.5-ig fog gyorsulni, az Integra meg 303.75-ig. :-))) Jó, ez nem így lesz, de az Integra jól láthatóan nagyobb végsebességet fog elérni. Mondjuk a gyári 235 km/h-t. :-)
A példából gondolom jól látszik, hogy a váltóáttételezéssel túl nagy játéka nincs a tervezőknek. Persze megválaszthatják máshogy, de ennek a választásnak a kocsi karakteréhez és a motorhoz kell, hogy passzoljon. Egy erős luxus autó esetén nem a nagy végsebesség a cél, így ott az utolsó fokozat olyan, hogy a végsebességét a maximális teljesítményhely alatt érje el, ezáltal csökken a végsebesség, viszont a motor kevesebbet pörög, így halkabb lesz, ami ebben a szegmensben fontos. Egy sportautónál meg a végsebességet szinte mindig a max. teljesítményhelynél érik el, mivel így lesz maximális a végsebesség. A hangosságra meg magasról szarnak. :-))
Apropó. Még a kuvaiti háborúban Irakban láttak kanyarodni rakétát. A fő utcából fordult be a piac mellett és az elnöki palota felé vette az irányt.
Tehát adott két 1800-as, benzines jármű,pl. Golf és Integra. A nyomatékuk kb megegyezik. Teljesítményben azonban az Integra vezet (kb másfélszeres). De nem ezért gyorsul jobban, hanem a váltó áttételezése miatt. Meg egy picit belejátszik a válozó szelepvezérlés és a magasabb fordulatszám is.
Tehát a Golfba beteszem az Integra váltóját és lépést tudok tartani?
Nem beszélve arról, hogy ez mindenhol igaz. Ha bárki bárhol lelép eléd, akkor neked meg kell próbálnod megállni. Ha nem teszed, akkor jól lecsuknak. Ha gyorsabban mész, mint a megengedett sebesség, akkor pedig megint csak mindenképp te vagy a hibás.
"Az, hogy lassítanod kell a zebra előtt, az van így.
...
De ha úgy lép le, hogy nem tudsz megállni, akkor csak akkor vagy hibás, ha a megengedett sebességnél többel haladtál"
E kettő kijelentés között te nem érzel ellentmondást? Mert én erősen. Tuti biztos vagyok benne, hogy nincs igazad. A te verziód szerint, ha 49-el megyek és a gyalogos tart a zebra felé, majd lelép, de nem tudok megállni, pedig babán fékeztem, akkor én nem vagyok hibás. Mert a megengedett sebesség alatt voltam, ráadásul rögtön fékeztem amint megláttam. Nos, ez a hülyeség. A zebra olyan, mint a macisajt, le kell lassítanom, hogy jön-e valaki, és ha meggyőződtem róla, hogy senki sem akar átkelni, akkor áthajthatok rajta. Legalábbis elvileg.
A palimadaraknál volt így.:)
Pont két-három éve nincs már így.
Az, hogy lassítanod kell a zebra előtt, az van így.
Lazákat?
Egyáltalán nem laza.
Ha lelép a gyalog, meg kell tudnod állni. De ha úgy lép le, hogy nem tudsz megállni, akkor csak akkor vagy hibás, ha a megengedett sebességnél többel haladtál, illetve, ha a fékkésedelmed meghaladja a két másodpercet (ez utóbbi azt jelenti, hogy nem figyeltél eléggé, de valójában annak a magatartásnak a kizárására szolgál, amikor az autós nem lassít a már lelépő gyalognak, hogy az hátha állva marad.)
Persze, hogy nincs előírt sebesség. Viszont én nem erről, hanem a bírói gyakorlatról beszéltem. Általánosságban ez a jellemző, ha ennyivel közeledsz egy zebrához és valaki elédrohan, akkor nem leszel hibás, ha viszont 50-el (vagy akár 45-el) mész a zebránál és úgy gázolsz, akkor igen. És nem arról beszélek, hogy áll valaki a zebránál és lelép eléd, mert akkor mindig te vagy a hibás. Arról beszélek, ha a sarok mögül rohant ki.
Nem, nem várják el, hogy csökkentsd a sebességed. A fokozott óvatosság azt jelenti, hogy ha ott áll, akkor csökkentened kell, mert esetleg le fog lépni. De ez mindig a helytől függ, mert ahol mindkét fél jól láthatja egymást, ott jó az ötven, ahol a gyalognak ki kell lesnie, vagy az autós nem látja be, ott minimum gázelvétel szükséges. De előírt sebesség nincs. Valamint emmiatt szűkebb fékkésedelemmel kell számolni, azaz a 4 másodperc nem elfogadható, csak a 2.
Elhiszem, hogy eltérhet, mégse láttam egy tesztet sem, ahol ez lefelé tért volna el. Az a gond, hogy bűnügyi perekben (pl. gázolásnál) ennek rendkívűli jelentősége van. A KRESz szerint a zebránál fokozott óvatosság szükséges, ez a bírói gyakrolatban azt jelenti, hogy 36-38 km/h-s sebességet várnak el, ha ennél gyorsabban mész, akkor te vagy a hibás (még akkor is, ha az illető a sarok mögül bukkant elő és eléd rohant). Nagyon nem mindegy, hogy ha te ennyivel mész, de az órád felfelé csal, akkor lecsuknak-e vagy sem. És elképzelhető, hogy ezért beperled az autógyártót kártérítésért. Tehát úgy vélem, hogy ugyan törvényileg elképzelhető, hogy eltérhet lefelé is, a gyakrolatban ezt az autógyártók mégsem engedik meg.
Amúgy nem hiszem, hogy nem térhetne el felfelé +10%-nál jobban. Honnan veszed ezt az adatot? A Skodámé lazán 20%-ot tévedett. Jó, ez persze nem érv. :-)))
Ezért kell a küszöböt +10%-ra állítani a trafipaxban, hogyha egy 50 km/h-t jelzö sebméröjü autó valójában már 55-tel megy, , akkor még ne büntessék meg. Az autógyárak részére az elöírás a max. 10% eltérés a teljes sebességtartományon, de arra semmi elöírás nincs, hogy az csak felfelé lehetne.
Persze annak több oka is van, hogy mégis miért felfelé csal általában az óra, ha csal.
Ad.1: Hamarabb önmérsékletre inti a száguldozót.
Ad.2: Ha az órád 50-et mutat, de Te valójában csak 46-tal mész, rövidebb a fékút egy esetleges gázolás-veszélyes helyzetben.
Ad.3: Pszichésen jobban hat az emberre, az 1.4-es Astra megfutja a 210-et (andd-effektus)
Ad.4: Ha a rendőr mégis pontosan a határértékre állítja a trafit, akkor se hullj bele.
Lefelé szvsz nem térhet el, akkor ugyanis ráverhetnéd a büntetést az autógyártóra gyorshajtásért. Nem beszélve arról, hogy kibújhatnál a felelősségre vonás alól, ha valakit elgázolsz és a túl nagy sebesség miatt akarnak lecsukni. Egyszóval tudtommal lefelé nem csalhatnak az órák. Persze lehet, hogy ezt nem a törvény, hanem csak egyszerűen közgazdasági érdek szabályozza így.
amúgy meg nem, a Hondások nem csak hiszik azt, hogy gyorsan mennek, ellentétben az Alfásokkal. Különösen a divat Alfásokkal. Tudod, ők azok, akiknek igazából Fiat 147-esük van. :-))))