Egyre több új digitális tükörreflexes fényképezőgép rendelkezik videó rögzítés lehetőségével. Egyre több, eddig leginkább fotókat készítő kezdők/amatőrök/profik kóstolhatnak bele a videó/film/klip készítés világába. Ráadásul nem is rossz minőségben. A kompakt videokamerák és fényképezőgépek érzékelőjénél jóval nagyobb képalkotó szenzorral rendelkező DSLR-ek objektívjei is cserélhetőek, s ez kiterjeszti a lehetőségeket, s szabad utat enged a kreativitásnak is. Természetesen vannak korlátok is, de ha ezeket felismerjük, igen látványos vizuális élményt lehet "varázsolni" ezen fényképezőgépekből.
Eddig még nem született olyan topic, melyben a DSLR-ek videó funkcióival kapcsolatos kérdések és válaszok, tippek és trükkök, korlátok és problémák márkafüggetlenül megvitathatók lennének. Az egyes tipusok topic-jaiban időnként felmerülnek kérdések a videó funkcióval kapcsolatban, de aztán el is vész néha a hozzászólások között.
Legyen ez a leírás meghívó amatőrnek/profinak, vásárlás előtt állónak vagy pusztán a téma iránt érdeklődőnek.
Próbáld ki például a Corel (volt Ulead) Video Studio Pro X2-t. Elég egyszerű használni, de elég sokat tud. Utána/mellette megnézheted a Sony Vegas Pro-t vagy az Adobe Premiere-t.
Mit értesz zoom-os obik hangján? Felvétel közben, ha zoom-olsz, az csak kézzel történhet. Ha AF-et használsz, annak van hangja, de akkor már régen rossz, ha felvétel közben használod az AF-et. Ha erre gondoltál, akkor a ring USM-ek hangja nem hiszem, hogy túl zavaró lenne.
Ellenben a rekeszt (ha nem fix rekesszel dolgozol) állítgatni fogja, s annak a kattanása bele fog hallatszani a felvételbe minden objektív esetén.
Windows-hoz milyen vágóprogramot javasoltok? Kipróbálnék egysmást, ha már van ilyen funkció is a gépen...
Ja, és már korábban kérdeztem másik topikban: belső zoomos obik hangja is behalatszik annyira, mint pl.: a kitobié? Egy C70-200asnak kevésbé kéne behalatszania, nemde?
A kezdeti fény alapján, amit movie módba váltáskor kap, bállítja az expót, amit az ISO gombbal rögzíthetsz. Nekem sikerült 100-1600-ig mindre beállítani, a zársebességet meg 1/500-ig is levinni ISO100-nál. Ellenkező irányban mutatott 1/30-nál hosszabb időt is, de mint tudjuk az fals kijelzés.
Úgy tűnik ez az algoritmusa, ha a váz nem tud beleszólni a rekeszbe (manuális obi, vagy rekesztrükk esetén): ha elég sok a fény akkor ISO100-ra is beáll, s akár 1/4000-es shuterra is. ISO gomb ugye rögzíti az expót, s ehhez képest el lehet vinni +-2EV-t. Ekkor a gép az ISO auto kijelzést lecseréli az aktuálisan használt értékre. Ha pozitívba tolod, egyre hosszabb shutter-t ad. Ha kezdetnek nem 1/4000-nyi fényt "adtál" az arcába, hanem mondjuk 1/200-nyit, akkor látni fogod, hogy ahogy tolod fel az expó korrekciót, s a zársebesség eléri az 1/60-at vagy 1/50-et (változó mikor melyiket), nem megy annál hosszabbra, hanem ugrik egyet az ISO-val ez esetben 200-ra.
Tehát
amit tudsz: - ISO100-al a teljes zársebesség tartományt ki tudod "sakkozni".
amit nem tudsz: - a többi érzékenységen csak a fent említett 1/50-en vagy 1/60-on kívül más shuttert használni - ISO100-nál 1/50-nél vagy 1/60-nál lassabb shuttert használni
ISO1600-nál 1/50-nél lassabbat is mutat, de fizikailag az 1/30-ad az, ami lehetséges lenne. Ha nagyon kell kitesztelem az ISO1600-as részt jobban.
Ha megnézzük nem is olyan szar, de a mérési időzítőt (metering timer) állítsd 30 percre a biztonság kedvéért, el ne engedje a váz az AE lock-odat.
"Observations from a colorist on 5D and 7D video footage
Postby robbiecarman on 30 Oct 2009 18:49
I just read through the posting about the 7D being soft and having contrast issues compared to 5D and thought I'd make some additional observations.
I'm a professional Colorist. I own a boutique post house that caters to broadcast clients such as Discovery, National Geographic and PBS. I grade about 150 hours of shows a year, so I've seen lots of good footage, lots of bad footage and everything in between so I feel I can make some good atheistic and technical observations about 5D/7D footage. I'm also a gear geek and own the 7D and used to own the 5D . In the past week I've worked on a 90 min independent doc shot on RED but all recreation scenes where 5D/7D and transcoded to ProRes 422 HQ and the show will be airing on PBS in the spring. This show is my first real look at 5D/7D footage other than my own footage.
The first thing I've noticed is that 7D footage does appear to have an initial contrast ratio that is less than than the 5D. Looking a shot logs and talking to the DPs this is true at identical iso, shutter and aperture to 5D footage. When I pull up the same shot from each camera (two different angles but same camera settings and under identical studio lighting as one camera was a high angle placed about 4feet above the other) and take a look at them on my scopes indeed the 7D does have an elevated trace of about 10-15%/IRE given the exact same exposure settings between cameras. I apologize I'm trying to figure out how to take a screen shot from my hardware/rasterizer scopes (scopes are Ominteks) I will try to get both Waveform Luma and RGB Parade screen shots up soon. The wild thing is that the difference appears to be only in the blacks in and midtones. This observation leads me to believe that the 7D is in fact applying a luma adjustment to midtones/blacks in camera, almost like a reversed S-Curve
Both cameras suck when it comes to overall color latitude especially compared to RED native clips, but I guess thats to be expected due to the 4:2:0 chroma subsampling. This has been especially frustrating for me getting good HSL keys for secondary corrections like skies, skin tone etc. But is no worse then HDV, XDCAM or HDCAM for that matter.
As far as overall sharpness goes they're pretty spot on to me in terms of sharpness, with the contrast issue that I mentioned above it seems like many might be perceiving poor initial contrast ratio of the 7D and the lack of definition that inherentially happens because of a poor contrast ratio mean that the camera is less sharp. After correcting the footage I cannot tell the difference between the two cameras from a contrast/color point of view the 5D of course does produce a shallower dof.
I think its a somewhat flawed idea that the 7D is not a professional camera and that it well sucks....it doesn't. I think there are some firmware things going on the moment that are curiously tweaking the blacks and mids in the overall tonal range but once corrected the footage looks amazing. "
de lehet PC-n is. Én csináltam párat egy fórumtársunknak premier proban. Csak annyi kell, hogy 24fps-es timeline-ba behúzod, és 40%-ra állítod a sebességét.
En a ReTimer-rel probaltam baratkozni sok evvel ezelott; ott egyszeruen kiszamolta a kozbulso kockakat vektorok alapjan. De egy sima Premiere-ben is be lehet lassitani a filmet, bar korantsem olyan szep eredmennyel.
25p nel en 1/50 zarsebeseget hasznalok. 50p nel 1/100ot. 25p 1/50-es felvetel tv-n nezve akar crt-n akar progressive kepernyon nez nekem a megszokott videos felvetelhez kepest kicsit darabos. persze ez boven a belefer kategoriab van nekem is. Csak kiserletezes keppen csinaltam 50p-s felveteleket amit atalakitottam interlac-esre aminel a mozgas nagyon szep folyamatos, egyenletes volt. Itt a 2 teljes kepbol csinaltam 2 felkepet. Valamint ha lassitani kell az anyagot akkor is erdemes 50b-ben rogziteni. En avid-el dolgozom egyebkent, ott sajnos nem lehet keverni a 25p es 50p felveteleket, tehat nem lehet egyutt dolgozni azokkal.
Egy jo pelda a progressive problemara hogy van egy reklam vagy barni arra ha teszel egy scrolls t vagy rollt akkor az szaggatni fog, mig egy interlace es anyagon szep folyamatos mozgast kapsz. Ez persze szamitogepre keszitett anyagonal nincs igy ott a progressive mindenkeppen jobb, az interlece-es anyagot ugy is deinterlac-elni kell.
A lapos tv-k is deinterlacelik az videofolyamot de ha interlaces az anyag akkor is szebb lesz a mozgas.
Gyorsan összedobni egy rövid snittet, videót pl. youtubre-ra: Corel (ulead) Video stúdió.
Komolyabb dologhoz Vegas, s kódoláshoz Carbon coder.
Milyen DSLR-t, s milyen csatlakozási felülettel kötsz TV-re?
Ha S-Video, vagy kompozit (RCA/Scart), vagy komponens (Scart), akkor azok alapból interlace-esek. Bár ez mindegy, lentebb kiderül, miért.
Ha HDMI, vagy más progresszívre is képes interfészen csatlakozol, akkor már lehet progresszív a megjelenítés. Ha ekkor is darabos, az többek között attól is lehet, hogy nagy zársebességgel dolgoztál. Egy egészséges elmosódás a mozgó részeken ezen segít.
Egyik megoldás, hogy lehetőleg ne használj 1/125-nél rövidebb záridőket, hogy a mozgás kicsit elmosódhasson. Tűéles képeket egymásután rakva tényleg darabos a lejátszás.
Ezen nem segít az sem, ha progresszív anyagot utólag interlace-ben mented el, mert ugyanabból a képből csinál két félképet, így darabos marad a mozgás.
Az interlace-től akkor tűnik folyamatosabbnak a mozgás, ha már a rögzítés is interlace-es. Ekkor a filmezendő dolog már más pozícióban van a második félkép rögzítésekor.
Ezek a videók "csíkosak" PC-n lejátszva, ha nem deinterlace-elik őket.
Szóval progresszív felvételnél, amit a DSLR-el csinálsz, fontos, hogy elég lassú legyen a zársebesség a mozgás elmosásához. Ki kell tapasztalni, milyen helyzetben mennyi az ideális, mert teljesen homályos, elmosódott képek sem jók.
Mellesleg szerintem a DSLR inkább a filmezéshez közeli dolog, tehát nem ad-hoc kamerázok valamit, hanem a tervezett felvételkészítés eszközének a legjobb. Legalábbis én így kezelem.
A 7d forumon emlitetted a revisinfx twixtor plugint az pl. az egyik legjobb slow motion plugin.
Egyebkent ki milyen programot hasznal a dlsr video vagasahoz?
Nem tudon ki mire hasznalja a dslr videozast, a napokban kiserlezetgettem azzal hogy a felvett megvagott anyagot tv kepernyon jelenitsem meg. Televiziozassal foglalkozom igy nekem ez egy fontos szempont. A gondom a progressziv adatfolyambol adodik. Pontosabban az hogy a 25p ben felvett anyagot megvagva es televizion lejatszva a mozgas kicsit darabos. Ez ugye abbol adodik, hogy a tv kepe 25i vagyis 50 felkep. 50 felkepnel a mozgas finomabb. Most azon kiserletezgetek hogy az 50p ben felvett anyakot 25ire dolgozzam at, vagyis az 50 teljes kockabol 50 felkepes mozit csinalja. Megoldottam de eleg korulmenyesen. Valakinek van-e ilyen problemaja esetleg?
Amikor 60fps-bol csinálunk 24fps-est azt nem kell számoltatni, mert ott nincs kreált képkocka. Ezt a legegyszerűbb OSX-en final cut-ban megtenni ott egyszeruen egy cinema tools nevu progival megadod hogy a 60fps-es anyagod mostantol 24fps-es es kesz. Nincs új file, nincs átkódolás, semmi. A 24fps timeline-re behuzod a clip-et es lenyomod a lejátszás gombot és fut a kíváló lassított felvétel. Ezt a fajta lassítást PC-n nem lehet tudomásom szerint megcsinálni. Csak úgy hogy valamilyen konvertáló programmal átszámoltatod a 60fps-t 24-re. Pl Carbon Coder én ezt használom. Ez még mindig viszonylag gyors eljárás de ugye itt létre kell hozni egy új file-t ami már 24fps-es. Ennél csak az átkódolási idő van itt még nem kell új frame-eket létrehozni.
A másik eljárás amikor egy programmal kreálunk lassítást különböző eljárásokkal.
Itt létrehozunk új frme-eket (duplicateing,blending,interpolating, vector) különböző eljárásokkal. A legjobb a kölönféle vectoros bonyolult algoritmust használó lassítások, ezeknek a számolási idejét nem lehet egyszerűen meghatározni nagyban fugg a lassítandó anyagtól (de nagyon lassúar lehet akár tobb százszoros realtime).
Ez egy szoftveres interpolációs eljárással készült lassítás ( twixtor plugin ). A végeredmény persze annál jobb minnél több eredeti információ van azért rögzítik NTSC 60fps-el. A végén meg 24fps-el játszák le amivel tovább nyújtják az időt.
Ha a legnagyobb rekeszen szeretnél videózni, akkor az a leggyorsabb, ha kikapcsolt állapotban egy picit elfordítod az objektívet a leoldógombot nyomva. Majd bekapcsolod, videó módba állítod a gépet.
Személyes érintettség okán először írok pár trükköt az 500D videó módjáról.
Köztudott, hogy alig van mód manuális beállításra, szinte mindent automatikusan állít a gép.
Az itt leírt trükkök kipróbáltak, működnek, de mindenki saját felelősségére próbálja ki!!!
Rekesz beállítása érintkezők leragasztása nélkül: -------------------------------------------------------------- 1. Manual vagy Av módban állítsd be a kívánt rekeszt. 2. Nyomd meg a mélységélesség ellenőrzés gombot, s tartsd lenyomva 3. Eközben nyomd meg az objektív levételéhez szükséges gombot, s csak annyit fordíts az objektíven, míg a kijelzőn F00-lesz. Ekkor elveszted az AF-et és az IS-t egy ideig. 4. Állítsd át a program tárcsát "Movie" módba. 5. A rekesz marad a beállított értéken, kapsz egy figyelmeztetést, hogy helyezz fel objektívet a gépre. 6. Ezt hagyd figyelmen kívül, nyomd meg a felvétel gombot, s máris a kívánt rekesz értékkel történik a videó rögzítése.
A visszaállításhoz csavard vissza az objektívet a felvétel leállítása után. Ezután minden a régi lesz, visszakapod az AF-et, az IS-t is.