Léteznek a gyári rádiók helyére beépíthető, a gyárinál olcsóbb, nagyobb tudású és egyszerűbb kezelésű készülékek. Vajon miben jobbak, miben rosszabbak?
Nem hagyott nyugodni a probléma, ezért összecsaptam egy 5 perces dióda-kondenzátoros kapcsolást. Különösebben nem válogattam a passzív elemeket, ami a kezem ügyébe esett, azt használtam. Így a dióda egy őskori BY238-as lett. Hirtelenjében találtam egy 4700 μF-os és egy 1000 μF-os kondit (25 V).
A gyújtáskapcsolót egy kétállású kapcsolóval helyettesítettem, míg a rádiónak KIA gyári készüléket használtam.
A rádió áramfelvétele 12 V-ról 530-550 mA.
A késleltetés idejét stopperrel mértem, amely 4700 μF esetén 3’45”-re, míg 1000 μF alkalmazásakor 50”-re adódott. Az utóbbit kevésnek tartom, de egy 2200 μF-os kondenzátor esetén kb. 100-110”-cel lehet számolni.
Egy multimédia fejegység áramfelvétele az általam a használt rádióénál bizonyára nagyobb. Ezért is javasoltam korábban a 4700 μF-os kondenzátor alkalmazását.
Ennyivel kívántam kiegészíteni előző hozzászólásaimat.
A mellékelt képek nem szépség díjasok, mivel csupán a lényeg láttatása volt a célom.
A típusról nem hallottam/olvastam kedvezőtlen véleményt, persze, ha valakinek peche van, az bármelyik márkás készüléknél is kifoghat egy problémás/hibás darabot.
Egy korábbi verzióról találtam egy részletesnek mondható információt. Feltehetően, az érintett készülékben is minden szolgáltatás fellelhető.
Igen előnyös az IPS kijelző, valamint a kikapcsolás késleltetésének beállítása, amivel elég sok készülék nem rendelkezik, ugyanakkor a felhasználók részéről alapvető igényként jelentkezik.
Univerzális fejegységhez vásárolt interface esetén LEAD-kábel is szükséges.
2-höz: Ha a műszerfal az alábbi (mellékelt kép), akkor minden marad a régiben, ugyanis az információk nem a rádió kijelzőjén jelennek meg, bár francia kocsinál még nem szereltem, de pl. a KIA esetében így van!
3-hoz: szerintem, feltehetően azon infók továbbra is elérhetők lesznek.
Két autómban más-más kínai fejegységet szereltem, tehát közvetlen tapasztalatom azokról van (EinCar, illetve Funrover). Mindkettő több éves, és korrektül üzemelnek, de azért inkább az EinCar-ra voksolnék. Paramétereiket tekintve távol állnak a tervezett jellemzőitől, de minden szoftver zökkenőmentesen fut rajtuk. Egyidejűleg akár három is, például: rádió, navigáció, OBD II.
Így 4 hónap elteltével bátorkodom újra feltenni a kérdésem, mivel semmi válasz nem érkezett rá.
Én abban szeretnék segítséget kérni tőletek, hogy vásároltam kb 1 évvel ezelőtt egy 2Din-es fejegységet a gyári helyére az autóba.
Be is szereltem, tolatókamerával, gps antennával mindennel, teszi is a dolgát rendesen, egy szavam sem lehet rá, főleg annak ellenére nem hogy eleinte nem sok reményem volt az egész kínai cucchoz.
Mégis meglepően jól működik, közben kapott a fejtámla is egy monitort a gyermek miatt, így zavartalan a mesék nézése a hátsó ülésen.
Egy problémám van vele azonban, amire nem sikerül rájönnöm sehogyan sem sajnos.
Nem tudom a telefont tükrözni a fejegységre, annak ellenére, hogy képes lenne rá a készülék. Sőt képes is, mivel a cimborám kínai telefonja az összedugást követően meg is jelent rajta szépen.
Azonban az én Samsung A6-osommal sehogyan sem tudom kommunikációra bírni. Hogy az elődjével nem működött azt annak tudtam be, hogy a telefon majdnem 3 évvel idősebb volt a fejegységnél, s gondoltam az az Android nem barátja ennek a cuccnak. Azonban közben telefont cseréltem már, amin 8as Android fut, engedélyeztem rajta a fejlesztői üzemmódot, ahol el is érem végre az USB hibakeresés - USB Debugging - menüpontot amit jó ideig nem leltem a telefonban sehol sem, annak ellenére, hogy ez szükséges a kapcsolat létrejöttéhez.
De most hogy megvan, most sem történik meg a várva-várt csoda. Összedugom, töltés van az USB-n keresztül, sőt a fejegység át is kapcsol automatikusan a Mirror Link módba, de ezen a részen nem lép túl a világért sem.
Volna ebben valakinek személyes tapasztalata? Tudnátok nekem ebben segíteni?
Igaz, a gyakorlatban a kapcsolást nem próbáltam, bár az egyik fejegységemnél hasonló a jelenség, de tapasztalataim, valamint sok használó véleménye alapján működőképesnek tartom. Hogy miért nem volt sikeres a kísérlet, nem tudom, de már 4700 μF használata is biztosít késleltetést. Három 4700 μF párhuzamos kapcsolásakor pedig az eredő kapacitás (Ce ) többnyire már kielégít(het)i az elvárásokat. (A kondenzátor hosszú ideig képes megtartani a töltöttségi állapotát, és így az energiáját is.)
A korábban linkelt videóból kivágott kép kiegészítésével igyekeztem a kapcsolás működésének lényegét szemléltetni.
Kondi nem jó ! 3*4700uF sem oldotta meg! Nálam pótakku üzemel(1.2 Ah ólomakku). Esetemben az időzítő sem válna be, mert indításkor leesik a feszültség 9 v alá is! A szarazakkud hozzászólók kíméljenek ,mert -10 fokban, 3 nap állás után is pöccre indul!
A késletetett időzítésű ki/bekapcsoló áramköröket ismerem, de mivel – emlékezetem szerint – az egyszerűbb, és főként az olcsóbb megoldásra irányult a kérdés, azért nem foglalkoztam összetettebb kapcsolásokkal.
Az általam linkelt kondenzátor + diódás (video) megoldáshoz még egy gondolat. Előnye a csekély ár, egyszerű beszerelés. A változtatás lényege, hogy jelenleg bekötött ACC vezeték és a fejegység kapcsolatát meg kell szakítani, s a videón is látható módon a dióda-kondenzátor kapcsolást közbe kell iktatni, vagyis a rádió a továbbiakban mindenkor azon keresztül kapja gyújtáskor a (kapcsolt) tápot. Bekapcsolást követően a + ágba kötött diódán keresztül a kondenzátor feltöltődik a névleges feszültségre. A motor leállításakor a fejegység a kondenzátor segítségével bizonyos ideig fenn tudja tartanai a tápfeszültséget, ugyanis a dióda – videón is látható bekötése révén – megakadályozza a kondenzátor kisülését. Újbóli indításkor pedig minden kezdődik elölről. Így, tehát egy rövid idejű motorleállítás hátrányos következményi kiküszöbölhetők.
A kondenzátor értékét célszerű kísérletezéssel megállapítani. Ehhez célszerű a rádiót kiszerelni, és 12 V-os táp használatával beállítani a szükséges/elégséges késleltetést. Mint már korábban jeleztem – a videótól eltérően – nagyobb biztonság érdekében, változtatnék az alkatrészek értékén.
A kondenzátor és dióda (kellő biztonsági követelmények mellett) a rádió hátfalára is rögzíthető.
A késleltetett kikapcsolás lehetőségét azért még ellenőrizném. Egyes beállítások bizonyos kód beírását követően érhetők el. Ennél a készüléknél úgy tudom, 8888.
A fejegységet részleteiben nem ismerem, viszont általában a „Settings”-en belül van egy ú. n. „Extra settings”, ahol további üzemi jellemzők állíthatók be.
Szerintem az 20-30 másodperces bootolási idő(veszteség!?) anyagilag sem térülne meg. Magam részéről – sokakkal egyetemben – tudomásul vettem, hogy az egyik fejegységem is így működik.
Felelősséggel egyik megoldást sem merem javasolni, főként, ha a beavatkozást nem szakember végzi!
Előzetesen megemlítem, hogy – mivel a téma korábban is terítéken volt – javaslom a korábbi hozzászólásokat áttekinteni, talán segítséget jelentene?
Elsősorban a saját hozzászólásaimat ismerem Pl: 1460, 815, 832, 818, 817, 815 sz. hsz., de bizonyára más is fellelhető.
A leírtak szerint a készülék bekötése helyes, azon nem célszerű változtatni. Az összekötött ACC és + 12V-os vezeték, pedig az utolsó mondatban írt hátrányt hordozza magában. Elegendő egyszer elfeledkezni a fejegység kikapcsolásról és a 300-400 mA (készülékfüggő) terhelés eléggé hamar lemerítené az AKKU-t.
A fejegységek többsége rendelkezik kikapcsolási késleltetéssel, amely a menüben állítható.
A hosszabb idő utáni bekapcsoláskor történő újra bootolás pedig a korábbi hozzászólásomban jelzetteken kívül még firmware függő is lehet. A fejegységeim már említett indulási különbsége is ebből ered (korábban rosszul fogalmaztam, amikor a bekötésből eredőnek jeleztem.
Adott esetben – bár meggondolandó – megoldás lehet a pót vagy második AKKU, amit már említettem. Az AKKU-k bekötésére – az esetleges problémák elkerülése végett – nagy gondot kell fordítani. Körültekintő bekötés esetén jól működhet, ugyanis az indítás alkalmával „életben tartja” a rádiót. (legalább 50 W/0,3 Ω-os ellenállás és egy s egy megfelelő dióda: V, I).
Ennél sokkal jobb, és megbízhatóbb egy pót vagy második AKKU töltésére alkalmas elektronikus kapcsoló, amely pl. itthon is beszerezhető:
Koszonom a gyors választ!Valahol olvastam én is hogy az akku lemerül ha össze van tolva.De gondoltam megkérdezem egy hozzáértő.Szethuztam,meg nem szippantott a le az akkut hála isten.Koszi mégegyszer!!!