Ezt nem ertik meg sokan, hogy (minimum) ugyan akkora pofont kapnak most a szlovakok mint mi, csak ok kisse megszedulnek tole mi meg terdre rogyunk. Mar csak a biro joindulatan fog mulni, hogy milyen tempoban szamol rank.
Ha a szlovákok adóemeléssel csökkentik a hiányukat,a versenyképességük akkor is sokkal jobb lesz,mint a miénk.Az állami újraelosztást 32%-ról felemelik 33%-ra és máris 3% alatt lesz a hiányuk.
A hiány csak egy dolog,az ami a versenyképességet döntően befolyásolja az állami újraelosztás mértéke,ami a szlovákoknál alig több mint a GDP 30%-ka,nálunk 50% körüli.
Egy azt bizonyitja, hogy ok sem tartjak be a kotelezettsegeket. ha eutotagok lettek akkor KOTELESSEGUK betartani. Kiderul, fognak-e megszorito lepest hozni, hogy betartsak.
Borulhat a szlovák költségvetés Napi Gazdaság 2009. február 23., hétfő 08:00 | Frissítve: 1 órája
Egyelőre a kormányon belül sincs egyetértés arról, hogyan kellene kezelni a helyzetet. Ami biztos, az az, hogy a központi költségvetés elesik mintegy 600 millió euró adóbevételtől, ezzel a kritikus 3 százalékos szint fölé emelkedhet a hiány.
A világválság okozta lassúbb gazdasági növekedés miatt idén a szlovák állam - beleértve az önkormányzatokat is - 718,1 millió euró adóbevételtől esik el. Ha csak a központi költségvetést nézzük, akkor a kiesés 604,5 millió euróra rúg - jelentette pénteken a szlovák pénzügyminisztérium mellett működő pénzpolitikai intézet (IFP). Az utóbbi tétel a teljes adóbevétel 5,75 százaléka, vagy más összehasonlításban az ország éves GDP-jének egy százaléka. A visszaesés az egészségbiztosítókat is érinti, esetükben idén 87 millió euró bevétel maradhat el. A pénzügyi kutatóműhely 2009-ben már csak 2,4 százalékos gazdasági növekedéssel számol, miközben korábbi prognózisa még 4,6 százalékról szólt.
Bár Robert Fico miniszterelnök szerint nem szükséges a 2009-es állami költségvetés módosítása, Ján Pociatek pénzügyminiszter ezt elkerülhetetlennek tartja. "Továbbra is érvényes, hogy a kabinet a költségvetésen belüli takarékosságot részesíti előnyben a deficit növelése helyett" - mondta Silvia Glendová, a kormányfő szóvivője. A büdzsé megnyitásához akkor folyamodunk, ha ez a törvény betartása szempontjából elengedhetetlen lesz. "A legfontosabb az, hogy megegyezzünk abban, betartjuk-e a hiánycélt vagy sem" - árnyalta a képet a pénzügyminiszter utalva arra, hogy főnöke korábban elképzelhetőnek tartotta a hiány növelését.
A 2009-es büdzsé 2,08 százalékos államháztartási hiánnyal számol, ám az alacsonyabb adóbevételek nemcsak ezt, hanem a háromszázalékos limit betartását is veszélybe sodorják. Ezért a költségvetésben további megtakarítható tartalékokat kell találni - vélekedett Vladimír Vano, a Volksbank elemzője. "Csak idő kérdése, hogy hozzányúljanak a költségvetéshez" - nyilatkozta Marek Gábris, a CSOB pénzintézet szakértője, hozzátéve: a kabinetnek rugalmasan kell reagálnia a válság következményeire.
2003-ban még mindenben mi voltunk a jobbak, sőt 1997-től 2001-el bezárólag minden visegrádi ország közt a mi mutatóink változtak a legkedvezőbben.(Jó, lehet, h akad kivétel).
Ha nálunk is megcsinálják a szlovák reformot, akkor sokkal erősebb gazdaságunk lenne, nem letolt gatyával állnánk a válság közepén. A népszavazást csak azért lehetett megcsinálni, mert Gyurcsány már megbukott, csak ezt nem volt hajlandó elfogadni és nem mondott le. Sajnos ez se volt neki elég, tényleg nem elég neki hogy így lemaradtunk, kitart a teljes csődig.
Adóreform - A Richard Sulík és Ivan Mikloš fémjelezte 19 %-os, személyi jövedelemadóra, társasági adóra és Áfa-ra is vonatkozó egyenadó bevezetésével, az örökösödési, ajándék, illeték és osztalékadó eltörlésével lényegében megszűnt a kettős adózás intézménye. A rendszer az előzőhöz sokkal átláthatóbbá és egyszerűbbé vált, megteremtve ezzel a beruházóbarát környezet alapjait.
Egészségügyi reform - A Rudolf Zajac és csapata által megálmodott egészségügyi reform lényege a feneketlen hordóként működő egészségügy piaci alapokra való helyezése volt. Ki merték végre mondani, hogy a király meztelen. Magyarul, hogy ingyenes egészségügyi ellátás mint olyan - mégha alkotmányban szavatolt alapvető emberi jogról is van szó - nem létezik. Megjelentek a magán egészségbiztosítók, szabályozóként megalakult a Biztosításfelügyeleti Hatóság. A vizitdíj, kórházi napidíj és receptdíj bevezetésével elősegítették a túlfogyasztás csökkentését. A szolgáltatók és az egészségbiztosítók a hatékonyabb gazdálkodás érdekében részvénytársaságokká alakultak, ill. gyógyszerkiadás stabilizáló intézkedések kerültek bevezetésre.
Nyugdíjreform - Ľudovít Kaník - aki Ivan Mikloš mellett a másik szlovák reformminiszter - vezényletével a tőkefedezeti elven működő 2. nyugdíjpillér bevezetésével lehetővé vált, hogy a jövő nyugdíjasai elvonásaik 9 %-val saját tőkeszámlán takarékoskodjanak. Az összes közvéleménykutatás szerint a legelfogadottabb reform a lakosság körében.
Munkaerőpiac és a szociális ellátási rendszer reformja - szintén Ľudovít Kaník munka-, szociális és családügyi miniszter nevéhez fűződik. Lényege, hogy a 2003-ban liberalizált Munkatörvénykönyvvel rendkívül rugalmassá vált a munkaerőpiac, mely lehetővé tette a Lengyelország után második legmagasabb európai mutatóval bíró szlovák munkanélküliség csökkenését. “Dolgozni megéri”szellemben pefig a szociális ellátási rendszer is nagyban átalakult. Szigorodott a szociális juttatások kifizetésének ellenőrzése, megszüntek az addig érvényes, visszaélésekre lehetőséget adó rendelkezések, melyek paradox módon épp a dolgozni akarókat büntették.
A 2006-os választások után azonban, a szociálpopulizmusnak köszönhetően hatalomra jutott Fico kormány színre lépésével véget is ért a szlovák csoda. Mint azt már leírtuk, az elvégzett reformok egy ideig ugyan még szárnyakat adnak az országnak - többek között az EU legmagasabb gazdasági növekedésével büszkélkedhetünk - legbelül azonban már beindult a visszarendeződés.
A szlovák gazdasági csodát megvalósító reformguruk nagyrésze is szétszéledt a környező országokban. Peter Pažitný pl. a szlovák egészségügyi reform lemásolásának szándékával 2006-ban a budapesti balliberális kormány szolgálatába áll tanácsadóként, Richard Sulík (egyetemi diplomamunkája a megvalósult szlovák adóreform volt) csapata Ľudovít Kaníkkal együtt Mirek Topolánek jobboldali kormányának segít rendberakni a cseh adó és járulékrendszert. "
Én hozzányúlnék, de azonnal ha megválasztanak :)) Mindenkit azonnal szigorú felülvizsgálatra küldenék. Igaz azonnal vége lenne a politikusi karrieremnek, de nem érdekelne :)))
"3. A szlovákok nem vezettek a multik ellen hadjáratot..."
A legnagyobb baj itt a 3. pontban leírtak területén van, mert míg a másik kettő ha nehezen is, de vhogy orvosolható, a multiutálat -akár népnemzetiurbánussötétzöldmegmittudomméghogymi köntösbe van bujtatva, akár nincs - maradandó nyomot hagy, s ha a multi azt a gyárat már telepítette vhová más országba, ide mégegyet nem fog, még akkor sem ha kinyaljuk a seggét, pláne nem ha időlegesen emellett olyanokat is hall, hogy jól felül kell vizsgálni, meg államosít, meg ilyen marhaságokat... meg karvalytőke és hasonló.... felelősnek nevezett egyes politikusaink szájából... Uána meg szidjuk a kormányt, mert ugye ő szervezgeti a helyi népszavazásokat... a multik betelepülése ellen...
A rokkantak terén sajna a rendszerváltás és környéke is ludas, mert akkor szinte kapacitálták az embereket hogy keressenek maguknak megoldást... a megszűnő cégek esetén aki pl. csak 50 % rokkantsággal rendelkezett, auto megkapta a 17 %-ot, s mehetett nyugdíjba... ami akkor érthető is volt, mert tömegesen álltak le a gazdaságtalan üzemek, s valamit kellett csinálni a nagyszámú amúgy az utcára kerülőkkel...
Az más kérdés, hogy aki lehúzott pl. 25 évet a föld alatt sárban, vízben, porban kemény munkával, vagy épp a kohó mellett, csak akkor nem tudott elmenni rokkant nyugdíjba ha nem akart.... Nagyon sokan nem vették igénybe a meglévő rokkantságukat, csak miután megszűnt a munkahelyük... s asszem ez megérthető amúgy. (Mert elhelyezkedni nem tudott volna, meg nem is tudna azóta sem...)
Vásárlóerőben is jobban állnak. CSAK azért mennek oda vásárolni mert nagyon olcsó ott minden, a gyenge forint miatt. Az hogy valamiben jobban áll MO mint SK , mármint gazdaságilag, eléggé optimista kijelentés. És nemcsak SK val szemben...
Az összehasonlítás önmagában nem jelent semmit. Az már annál inkább hogy a kapott fizetésért mit lehet vásárolni. Azt hiszem vásárló értékben még mindig jobban állunk. Nem véletlen az, hogy a szlovákok tömegesen járnak át hozzánk bevásárolni- és nemcsak ők hanem a sógorok is!
Magyarországon a kormány álláspontja az, hogy aki nincs velünk az ellenség. Tehát ha valaki nem ért egyet velünk, azt "meg kell büntetni", hát büntetnek is serényen.
Szlovákiában legalább van némi "tegyünk valamit a hazáért" cimű elgondolás.
Érdekes dolog, hogy a "nacionalizmus" vagy a "kommunizmus" jobb -e, de ezt döntse el mindenki. :-)
Újabb nem jó hír: Kényszerszabadságra küldték a dolgozókat - Leállt a Volkswagen pozsonyi üzeme "A Plus Jeden Den szerint a szlovák gazdaság a Volkswagen ideiglenes leállásával mintegy öt milliárd eurós veszteséget szenved. A pozsonyi lap nem zárja ki: a Volkswagen cégben kialakult válsághelyzet volt az oka annak, hogy Robert Fico szlovák miniszterelnök szombaton nem vett részt a Cseh Szociáldemokrata Párt prágai kongresszusán."
Azt már novemberben sejteni lehetett, hogy a hatalmas bevételt jelentő orosz turisták az idei ünnepek alatt elkerülik a Magas-Tátrát. Ez már akkor biztos volt, amikor az legtöbb orosz turistát beszervező utazási iroda törölte kínálatából a magas-tátrai utat, még a weboldalukról is leszedték a szlovák ajánlatokat. A borúlátó várakozások beigazolódtak, egyes vélemények szerint 80 százalékkal kevesebb orosz töltötte az ortodox karácsonyt a Magas-Tátrában, mint egy évvel korábban. Valószínűleg sokkal nagyobb csalódást jelent a lengyel és a cseh vendégek számának visszaesése. A cseh korona is megkezdte süllyedését az euróhoz képest, de sokkal rosszabbul jártak a lengyelek, akik az utóbbi időben szinte eltartották a tátrai sípályákat. A csorba-tavi mentőszolgálat szerint idén januárban feleannyian voltak, mint tavaly. A lengyelek is inkább otthon síelnek, hiszen ott majdnem a felébe kerül egy síbérlet, mint Szlovákiában, vagy ha már felkerekednek síelni, akkor meg sem állnak Ausztriáig, ahol ugyan többet kell fizetni a síelésért, de a szolgáltatások színvonala is magasabb. Január 10. óta mintha eltűntek volna a vendégek a tátrai pályákról és szálláshelyekről. Tavaly ilyenkor még harmincezer jöttek ide síelni egy erősebb napon, és abból nyolcezren a helyi szállásokon töltötték az éjszakát. A szállásadók 40-50 százalékos forgalomcsökkenésről beszélnek az idén, sok helyen kénytelenek voltak csökkenteni az árakat, vagy ingyenbérlettel csalogatni a vendégeket. Vélhetően az sem tesz jót a forgalomnak, hogy számos síterep és szálláshely eredetileg főszezoni árakat hirdetett egész januárra, és csak a vendégek elmaradása esetén csökkentik ezeket. Ausztriában ezzel szemben már a szezon elején lehet foglalni az előre meghirdetett olcsóbb januári szállásokat és a hozzátartozó síbérleteket.
Trianonban a Dunántúl jelentős részét is kérték a csehszlovákok*. Javasolnám a diktátum revízióját, monnyuk a Dunától nyugatra eső területek csatlakozhatnának Szlovákiához.....(így ennek az országrésznek még a baloldalától is megszadulhatnánk, azt a rendszert azok nem úgysem bírnák ki)
(*igazából a csehek voltak, a szlovákokkal előtte egy korrekt határban sikerült +1gyezni)