Régóta fontolgattuk többen, hogy szükség lenne olyan topicra, amelyik a nagyobbacska (kb. 6-10 éves) gyerekekről szól, mert sok "régi" fórumozó gyerekeivel együtt "kiöregedett" a várandós-szoptatós-babázós-kisgyermekes topicokról. Pedig ahogy nőnek a gyerkőcök, egyre tágul a világ, egyre több megbeszélnivaló merül fel az emberben. Úgy gondoltam, hogy itt mindenről essék szó, ami ezt a korosztályt és szüleit érinti, vagyis lehet az iskola, szabadidő, különóra, evés, játék és minden, ami belefér...
Sajnos a rajzolásban nagyon ügyetlen, és semmi fantáziája - úgy is mondhatnánk, tiszta anyja! Kedve sincs hozzá, csak az óvodában rajzol, ha nagyon szorongatják, odaken valamit, amire rámondja, hogy az az, de meg se tudja-akarja indokolni, hogy mi micsoda a rajzon, mondat közben elkalandozik a figyelme, és másról kezd beszélni. Mondjuk, nem csodálom, hogy így reagál, ha összehasonlítja a müveit a kortársaiéval...
Köszi mindenki segítségét! Alice: igen, szokott rajzolni (kezdetlegesen) és betüket írni (egész ügyesen, mar az is elöfordul, hogy az illetö szó összes betüje egy sorba kerül :) zso: ma kérdeztem szakembert, megnyugtatott, hogy a gyerek jelenlegi képességei teljesen megfelelnek a korosztályos átlagnak, diszkalkulia nem valószínüsíthetö.
az iskolaválasztásról: mi vagy Montessoriba adjuk, vagy egy ún. szabad iskolába (az is teljesíti az állami tantervet), mind a kettö a gyermek meglevö motivációját használja, és maximálisan figyelembe veszi a különbözö tanulók különbözö tárgyakban hozott különbezö teljesítményét, segít, ahol gyengébb, hagy repülni ott, ahol jobb. Nagyon reméljük, hogy felveszik a legényt!
legjobb tudomásom szerint Bender tesztet ( ennek a és b verzióját ), di-fer-t és talán még prefer-t szoktak csináltatni a gyerekekkel, legalábbis én ezekkel találkoztam, fontos, h ezeket csak végzettséggel bíró emberek értékelhetik ( bár azt hiszem a di-fer-t óvónők és tanítónők is szokták )
találkoztam már oylan iskolaigazgatónővel, aki annak ellenére, h ráadásul cicológus volt, katasztrofálisan megbukott emberi kapcoslatok, tetsbeszéd témakörben. Mindeközben a suli maga jó volt, a tanítók is...
mostani kiszemelt "áldozatunkban" heti 1 lakalommal iskolaelőkészítő van,így szeptemberre tuti jó kapcoslat alakul ki gyerek és tannéni között ( még az én nehezen oldódó és elfogadó gyerekemnek is )
Nosztalgia , ebben a korban - ha megalapozott egyáltalán - diszkalkulia veszélyeztetesttségről beszélünk , részképesség zavarról. amit ki_lehet_küszöbölni. De, ehhez szakember kell.
Kérlekszépen ez egy iskolaérettségi teszt, rajta van a fejlécen is, és igenis sajnos vannak ovodák, ahol ezt csináltatják. Éppen a napokban volt egy beszélgetés egy másik fórumon erről. Az anya kislányának az ovojában ez volt az iskolaérettségi teszt. Teljesített 12%-ot vagy mennyit, holott az ovónők és mindenki szerint teljesen okés a gyerek, iskolaérett. Végül elvitték nev.tan-ba, ahol szintén ezt igazolták - mármint, hogy igenis iskolaérett.
Itt van még néhány más teszt: http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=20&rovat=12&menu=2 http://www.hoxa.hu/?p1=cikk&p2=1656 http://szigetigabo.freeweb.hu/iskolaerettseg.html http://www.kopefajatek.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=61:iskolaerettsegi-gyorsteszt&catid=14&Itemid=37 a teljesség igénye nélkül
Nem tudom kik állították össze az előbb belinkelt teszet amit ti se tudtatok volna megoldani, de hogy nem láttak még élő eleven átlagos 6 évest az hétszentség.
szerintem ez nem egy iskolaérettségi, hanem egy intelligencia vagy ilyesmi teszt. amit az én gyerekemék iskolaérettség címén csináltak, az egyáltalán nem így nézett ki, egy csomót kellett rohangálniuk a tornateremben és ilyesmi.
a táskát én se ismertem fel, a terítő védelmében meg csak annyi, hogy azt IS elfogadja, nem úgy érti, hogy az KELL. de amúgy sokat nem tudnám védeni ezt a tesztet. :)
Én viszon tuti nem csináltatom meg a gyerekkel. A terítő nem kötelező az aszalra, nálunk pl nincs is, a kicsi simán leránta (a terítékkel együtt). A táskát nem tudtam dekódolni, csak azért mert ti írtátok. Ezek szerint nem vagyok iskolatérett????
Hát, én úgy látom, ez is lakhely- (kerület-) függő, nálunk pl. nincs olyan, hogy iskolaérettségi vizsgálat. Az óvónőkön kívül a logopédus nézte/hallgatta meg a gyereket, és ennyi. Elmondták, hogy ha az óvónők úgy érzik, hogy nem tudják eldönteni iskolaérett-e, vagy ha nem egyezik az ő véleményük a szülőével, akkor küldik a gyereket a nevtanba vizsgálatra.
Megnéztem a tesztet, el vagyok képedve. Még én sem kaptam volna rá max. pontot. Az asztalra tuti nem tettem volna terítőt, a táskánál meg rá se jöttem, hogy micsoda:)
Remélem, hogy ez nem egy központi kötelező teszt, mert aki akár csak 50 %-ra teljesíti, az nem hogy terhelhető, hanem elég csak februárban kezdenie a tanévet. Nekem úgy rémlik, hogy a matek könyv elején rengeteg ilyen gyöngyfűzős, kiegészítős feladat volt, ráadásul egyszerűbb formában. Minek, ha már fél évvel korábban is tudnia kellett a gyereknek????
Akkor ha erre esne a választás, addig még van időd XI. kerületi lakcímet intézni adminisztratíve... Hárman vagyunk az osztályban, akik Budafokról járunk át, a másodikban is vannak, szóval elvben rendben van, de egyre többen hoznák oda a gyereküket, mert egyre jobb a suli/Montessori híre (nem véletlenül). És nyilván több esélye van annak, aki (papíron legalábbis) kerületi/körzetes.
Vacak helyzet. : ( Nálunk viszont, mint írtam, pont a fordítottja van. Az ember nem lát a jövőbe, kénytelen az alapján dönteni, ami alapján lehet. Aztán sajnos mindenféle döntés után előfordulhat, hogy pofára esik.
Szerintem ilyen jelleggel, hogy mennyireterhelhető, csak az ovónők tudnak felvilágosítást adni. Van egyébként iskolaérettségi felmérés a nagycsoportban az iskolába menőknek, hát az nem piskóta. Komolyan. Aki azon elér legalább mondjuk 30%-ot, az szerintem terhelhető... :-)
Hát igen.. No de mire kiderül, hogy nem odavaló a néni, addigra vége is az alsó tagozatnak. Meg hát az is lehet, hogy bizonyos gyerekekhez passzol a néni, másokhoz meg nem.
Nnna az unokahúgom pl. waldorfba iratta a lányát. Osztálytanítónéni nagyon szimpi volt blabla, iskola szellemisége blabla minden oké. Egy év mulva elment az osztálytanító néni, kaptak helyette egy olyat, hogy most kapkodnak fűhöz fához, hogy melyik másik w.-ba irassák át?
És ugye itt nincsen olyan, hogy minden sarkon van egy waldorf iskola, egyik messzebb van mint a másik (már ez is elég messze volt). Normálba meg ugye nem mehet, hogyan is bírna elviselni egy olyan goromba iskolát ahová a többiek járnak?
Ez természetes, de hosszú távon, általánosságban igaz, hogy jó légkörű, megfelelő vezetéssel rendelkező iskolában rossz tanító nemigen veti meg a lábát.
Hát ez igaz, én is vastagon érintett vagyok a kérdésben.. : ) Persze, az a legtutibb, ha az iskola légköre is tetszik. Ennek ellenére nekem többet nyomna a latban a tanítónéni személyisége.
Egyébként az igazgatót legtöbbször ki szokták hagyni a szempontok közül, pedig szerintem nagyon-nagyon fontos az ő személye. Más kérdés, hogy ezt még annyira sem lehet kiismerni, mint a tanítókét, hiszen max. egy tájékoztató erejéig találkozik vele az ember - alapesetben. Mindenesetre a mondás, mely szerint "Fejétől bűzlik..." igaznak szokott bizonyulni. :-)))
Létszám gondjaik valószínűleg nincsenek, mert nincsenek tagozatok, ezerféle plusz. És nekem pont ez a szimpi, na meg a közelsége. De azért jó lenne tudni, hogy nem kényelmesedett-e el a tanerő, nem épült-e le a tanítás színvonala az évtizedek folyamán, hogy nemcsak a régi színvonal, hírnév farvizén evickélnek. Középiskolába kerülve meg esetleg nem győzzük majd pénzzel a gyerekek felzárkóztatását.
Más! (mindenkihez:)) Első osztály előtt létezik amolyan pályaalkalmassági vizsga? Olyasmire gondolok, hogy mennyire terhelhető a gyerek, mennyire állná meg a helyét esetleg nyelvtagozaton? A környékünkön szóba jöhető iskolák szinte mindegyike valamilyen tagozattal indít, de ha előre tudnám, hogy nagyon nehéz lenne neki, akkor inkább felvállalnám a messzebbre utaztatását, csakhogy a kudarcoktól megkíméljem.
Na de valami alapján mégiscsak választani kell. Az iskola szellemisége (ami konkrétan az igazgató személyével szokott korrelálni...) ugyanúgy változhat a gyerek ott töltött évei alatt. Nálunk pont így volt egyébként, új igazgató jött, teljesen megváltozott az iskola szellemisége - de a kislányom észre se vette, mert a tanítónénije maradt a régi.
Az iskola légköre például a több-gyerekeseknek fontos lehet, mert náluk ugye hiába "fog ki" az elsőszülött "szimpatikus" tanítónénit, nem biztos, hogy a kisebbeknek majd ugyanilyen jut osztályrészül. Ha az egész légkör esetleg közelebb áll a családhoz, nagyobb az esély arra, hogy több megfelelő pedagógust is találni az iskolán belül, nemcsak azt az egyet-kettőt.
hat tenyleg eleg szubjektiv.Nalunk mar az ovodaban is ketpartra szakadtak a szulok..Volt,akinek minden baja volt az ovonovel,en maximalisan meg voltam vele elegedve..
Akkor már csak az marad kérdésként, hogy hogyan határozzuk meg a "szimpatikus tanítónéni" fogalmát? :) Nekem legyen szimpatikus, vagy a talán 4-5 éves gyereknek (Alice unokája nem több, ha jól figyeltem)? Ha egy gyerek nehezen barátkozik, akkor lehet, hogy egyetlen tanító sem lesz neki szimpatikus. Hány alkalommal lehet reálisan találkozni egy tanítóval, aki jelenleg még egy vadidegen? És hol? Nyílt napon? Szerintem nincs az a zsémbes sárkány, aki ne bírna erőt venni magán egy nyílt nap erejéig. Én bírnék, ha ezen múlna, hogy kapok-e osztályt ;)
Vagy legyen szimpatikus másoknak? Ajánlás alapján legyen szimpatikus? A szomszedasszony, játszótéri ismerős szimpátiája határozza meg a gyerekem első iskolás éveit?
Mindenki úgy választ, ahogy neki tetszik, ha valaki olyan mázlista, hogy ismeri a tanítút személyesen, az más, de egyébként irreális azt gondolni, hogy az az egy, nyíltnapon előadott színház a valóságot tükrözi minden esetben. Fontos persze a benyomás, de nem meghatározó. Vagy akkor mi van, ha az amúgy csillagokat lehozó tanítónéni a velem találkozás napján tudta meg, hogy egy rokona haldoklik, nem kapta meg a lakáshitelt, vagy más bánat érte és nem diszponált.
Azért szerintem ezen érdemes szimpátiától mentesen is elgondolkodni.
Hát a "szuper" is szubjektív... És elég egyet találni. : ) A legmegbízhatóbb információforrás szerintem néhány olyan szülő, akinek az illető nénihez járt a gyereke, és akinek adsz a véleményére.
Én sajnos nem hiszek benne, hogy annyi szuper tannéni lenne, legfeljebb olyan aki nekem vagy a gyereknek elsőre szimpatikus. De én már estem pofára ilyennel nem is kicsit. Derült ki már morc hústoronyról, hogy a világ legjobb ovónője, és szimpi fiatal lányról, hogy egy hisztérika.