Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Köszönöm, kipróbálom majd. Jó, ha erősen hozzáköt a felülethez, elég nagy helyeket kell kitölteni majd csiszolás után és a leírása alapján ez ígéretesnek tűnik.
Nem nagyon tudok ehhez hozzászólni. Megírtam, hogy hol lehet kemény sárgaréz huzalt kapni. Persze van más forrás is. Lágy, feltekert sárgaréz réz drótot dekorációs boltokban is árulnak. Van 0,3m 0,4 és 0,5mm átmérőjű.
Acélt én csak oda használok, ahova feltétlenül kell, pl. tengelyekhez. Egyébként acélt is jól lehet forrasztani, csak alaposan meg kell tisztítani és aktív (savas) folyasztószert kell használni. Nem lehet forrasztani rozsdamentes acélt és öntöttvasat.
A folyasztószert a forrasztás után minden esetben alaposan el kell távolítani. Én egy öreg fogkefével és bő alkohollal (spiritusszal) szoktam lemosni az alkatrészeket. Ha nem sikerül eléggé eltávolítani, a vas alkatrészek a savtól megrozsdásodnak, a réz alkatrészek megzöldülnek. A semleges folyasztószert (gyanta) is el kell távolítani alkohollal, mert a gyantás felületre nem lehet festeni.
Szerintem a sárgaréz "hegesztő" pálca (biztos. hogy hegesztő és nem keményforrasztó?) az nem "valódi" sárgaréz, mert többféle összetevője is van.
Egy kis anyagokkal kapcsolatos kérdést szeretnék ismét feltenni.
A vasúti kocsi modellek építésénél az lenne a kérdésem, hogy kinek mi a tapasztalata, jelenleg melyik gittelő anyag a legmegfelelőbb a hézagok eltüntetéséhez, melyikkel lehet jól dolgozni és ad megbízhatóbb, tartós eredményt?
(Én régen a Revell Plasto-t és a Tamiya Putty-t használtam maketteknél, néha egy kis makettragasztót is hozzákeverve).
Köszönöm ennyire nem mélyedtem bele sosem a témában.Mikor lett esztergám, a vastartalmú anyagokat átnéztem a forgácsolási tulajdonságok miként alakulnak az ötvözőanyagok tekintetében.Nem mentem sokra vele.Ugyan is a kereskedelemben kapható anyagok meg vannak jelölve felirattal,festéssel,vagy címkével...és még ki tudja miként.A probléma akkor kezdődik mikor a jelöléseket már nem viselik az anyagok.Egy profi biztosan megfelelően szortírozva tudja kezelni tárolni az alapanyagokat. De egy amatőr mint én is, abból dolgozik amit talál.Hogy egy villásdugó csapja milyen összetételű mindegy is,a lényeg hogy csak is frissen fent késsel érdemes pl:ütközőt esztergálni belőle. Mindig is megemelem a kalapom azok előtt akik egy reszelőt végigtolnak az anyagon,vagy a köszörűn a szikrák minőségéből,mennyiségéből megmondják(megbecsülik) az összetételt,minőséget.
Nem is emlékszem hogy valaha volt-e a kezemben egyáltalán sárgaréz huzal.(ami annak látszott kiderült hogy lakkozott alumínium) Van egy méternyi sárgaréz hegesztő pálcám, de az relatíve kemény,vastag.Viszont a szakmából adódóan vörösréz huzal "korlátlan" mennyiségben adódik.Egy baj van vele nem mm átmérőben készítik,hanem mm2-ben. Sokszor nyújtással értem el a kívánt méretet.
Hogy a zeneszerszámok húrjai mennyire kemények vagy sem, nincs tapasztalatom.De nem is tudom elképzelni miként lehet bevonat nélküli acél(?) húrt forrasztani.(A ragasztás nálam a legvégső eset,ha már másra nincs lehetőség) Egy gemkapocs,tűzőgép kapocs...stb viszonylag jól forraszthatók. Az igy készült alkatrészek a drótkefézést is állják,nem görbülnek el,nem esnek le. (a drótkefézés a forrasztási maradványok , felesleges ón eltávolításának második lépése).
Nem, nem ismerem. Kereket még nem láttam így szétrohadni, Lilliput modellem pedig még nem volt. De amúgy érdekes, mert nem sok gyártótól láttam 10 küllős kereket. (pedig keresem, a magyar kocsik gyakorlatilag mind 10 küllősek). Vannak mostani Lilliput kerékpárok a fiókomban, azok ránézésre alpakka öntvények, de sajnos csak 9 küllősek.
A Romford kerekek 10 küllősek és valamilyen cink öntvényből vannak, de szerencsére még nem tapasztaltam rajtuk ilyesmit. Öntéshibát sajnos nem egyszer: levegő-zárványok vannak bennük. Hiába, mára már az angol technológia sem megbízható (bár már régen is lehettek bajok, egy angol mondás szerint ne vásárolj angol autót, amit hétfőn vagy pénteken gyártottak :-)))
Egy kis szakma. A sárgaréz réznek (vörösréznek) és cinknek (horgany) az ötvözete. A szabvány szerint kétféle összetételben gyártják: az egyikben cink aránya 37%, a másikban 42%. A sárgaréz félkész termékek, rudak, profilok általában kisebb, 58% réztartalmúak (Sr42) és kemények. A másik, 63% réztartalmú sárgaréz (Sr37) eleve puhább, leginkább tekercsben árusított huzalokat gyártanak belőle. Lemezt mindkettőből gyártanak.
A tapasztalataim szerint a sárgarezet hőkezeléssel ki lehet lágyítani, mechanikai hatással meg lehet keményíteni, Azt viszont vegyük figyelembe, hogy a kemény, Sr42-es réz a hőkezelés után sem lesz sohasem olyan lágy, mint az Sr37 és fordítva, a lágy Sr37-es rezet hiába húzzuk, hengereljük, sohasem lesz olyan kemény, mint az Sr42-es.
Amennyiben az anyag vörösrézen és cinken kívül más ötvözőt is tartalmaz, akkor már nem sárgaréznek, hanem bronznak hívják. Ez alól kivétel az a kis mennyiségű (0,5-1%) ólom, amit a forgácsolásra szánt rúdanyagokhoz szoktak a könnyebb megmunkálhatóság érdekében adagolni.
A huzalnyújtást elsősorban a kiegyenesítés miatt teszem.De van hogy az átmérőt csökkentem vele,a keményedés inkább csak velejárója a műveletnek.A keményedés talán a szövetszerkezet változás miatt keletkezeik,az első nyújtás(megnyúlás) után a további nyújtás jóval nagyobb erőt igényel.Ha bélyegen lehetne áthúzni lehet elég merev lenne a huzal.
Ha valaki ilyen satu,fogó húzásra készül,az egyik lábát feltétlen helyezze hátra készenlétbe (a húzóerő rovására) mert ha enged vagy szakad, álló helyből hirtelen elkezdünk hátrafelé szaladni.Ez természetellenes állapot.Egy külső szemlélő azt látja hogy megdöbbent arccal hátrálunk ,közben a tornából ismert hátra malomkörzést gyakoroljuk.Az sem segít hogy a kombinált fogót erősebben szorítjuk mert az már nem egy rögzített biztos pont.Az immár haszontalanná vált fogót azért ne engedjük el, még kárt okozhat annak elhajítása.....
korábban lehetett a VMC-ben vizesmatricát gyártattni, ezt most már nem találom a honlapon, gondolom megszünt. De úgy anblokk nem találok szabirolin kivül mást, aki foglalkozna ezzel... Vagy lett valami profi DIY megoldás erre és már mindenki úgy csinálja? (ez a transzferoldatos lézernyomtatós buli fémre nekem nem igazán jött össze, mert hogy fémre akarnék feliratot)
Köszönöm szépen mindenkinek a válaszokat. Megpróbálkozok mindegyikkel, kitapasztalom a jellemzőiket, ezért szép ez a szakma :).
Igyekszem sárgaréz félkemény anyagot is szerezni. Azért gondoltam volna, hogy a "zenei" anyagokat is kipróbálom, mert utóbbi időben kisker mennyiségben (valószínű a Covid miatt is) nem nagyon lehetett félkemény sárgaréz drótot, rudakat kapni ilyen vékony méretben, illetve csak a puhább tekercsekkel találkoztam. Szétnézek, hátha jött áru a boltokba.
Nem tudom... Én használtam (citerahúr helyett) gitárhúrt a DV-s Da kocsinál, és teljesen jó lett. Még a feketés színe is passzolt a zsírzott csuszkához.
Rézhuzalként viszont a félkeményet ajánlom, mert a kemény rézhuzal kis sugarú hajlításkor törik. Saját tapasztalat. Próbálkoztam kicsit lágyítani, de nem igazán sikerült. Nem lett egyenletes, vagy teljesen kilágyult, vagy ki se lágyult...
"Mennyivel jobb megoldás a citerahúr, mint pl. a hasonló méretű acélszálak?"
Úgy látom, a citerahúr a szegény ember modellező anyaga. Az is acél. Az acéldrótot nehéz formázni, hajlítani és a ragasztó sem tapad jól rá. Én sárgaréz-drótot használnék. A legjobb a merev kivitelű, amit egyenes szálak formájában árulnak modellező boltokban (pl. Conrad is). A feltekercselt rézdrót olcsóbb, de puha. Ki lehet húzni egyenesre (egyik végét befogni satuba, a másik végét addig húzni egy fogóval, amíg el nem szakad), attól egy kicsit keményedik, de soha nem lesz olyan merev, mint az egyenes rézhuzal (más az összetétele).
Egy darabot nagyon drága leönteni. Jó minőségű öntvényhez vákuumban kell csinálni a formagumit,és nyomás alatt kell leönteni. Speciális berendezéseket igényel. Egy formát15-20 alkalommal lehet használni. Az árak ennek függvényében vannak megállapitva. Tömör figuránál kb az anyag költség kb 5-6 szorosa a termék ára. Egy kasztninál két forma kell,mert az üreges belül. Ez kb 7-10 ezer Ft egy nohab nagyságú kasztni, ha 15-20 db-os széria kell belőle.