Köszönöm! Őszintén szólva begyepesedett voltam, azt gondoltam, hogy egy jó sorozatból biztos nem szökken szárba egy másik jó, de a fórumban elhiszem, ha ajánljátok. ,)
Most nézelődöm a neten, kihagytam a webizódokat is, meg még van sok werk és egyéb anyag, végre bátran kóricálhatok minden oldalon, már nem lehet spolier semmi. ,)
Tudom, hogy a topik már nem tud igazán feltámadni, de tegnap fejeztem be a Battlestar Galactica összest, és még hatása alatt vagyok, hát írok. ,)
Nem vagyok egy nagy sorozatjunkie, így nem tudom, mennyire egyedülálló az, amennyire beszippantott a BSG világa, ahogy megszerettem a hősöket, ahogy elmerültem az elméletekben, a jóslatokban, a múltemezésben. Hetek alatt néztem végig a sorozatot, eleinte tetszett is, nem is, lassan bontakozott ki az az ív, illetve alakult ki olyan plasztikusan a szereplők karaktere, hogy már ne szabaduljak. De annyira elég jó volt mindig, hogy ne jusson eszembe abbahagyni. ,)
Most úgy érzem, hogy ismerősemet veszítettem el, vagy mintha hazatértem volna egy utazásról, amely nagyon intenzív, emiatt őszintén szólva ki is merített. Az utolsó napokban már napi 2-3-4 részt néztem meg egymás után, és nem is tudom, mi lett volna, ha nincs meg az a szabadságom, hogy a to be continued felirat után rögtön kattintok a következő részre. Egy dolog miatt bánom, hogy nem real time néztem: irigylem a fórumozókat, akik együtt nézték végig. Én csak imitáltam, mindig addig olvastam a fórumot, amely résznél tartottam én is, illetve amint rátaláltam Ysu blogjára, minden rész után elolvastam a hozzátartozó elemzést. Szinte biztos vagyok abban, hogy újranézem a sorozatot, és akkor Ysu és Freevo elemzéseit visszamenőleg is pótlom. Köszönet mindenkinek az alapos és remek elemzésekért, de köszönet a fórumlakóknak is, elképesztő volt olvasni a csillagászati, fizikai adalékokat, filozófiai elmélkkedéseket vagy vitákat. Az biztos, hogy nem fogok még nekiállni, mert ijesztően hiányzik a sorozat, és el kell távolodni.
Mindehhez hozzátartozik, hogy korántsem voltam mindennel elégedett, nem kaptam minden kérdésemre választ, nem érzem úgy, hogy a menet közben felbukkanó szálakat el tudták rendesen varrni, inkább csak elsimították "hátul". A deus ex machina, a földi letelepedés minden hátrahagyásával, a "vörös farok" az utolsó epizód végén, Kara űrhajója és lénye, a Földhöz vezető, hátrahagyott nyomok zavarossága mind olyasmi, amit elnéztem (jó, ez olyan nagyarcú, elfogadtam inkább), mert szeretem ezt a sorozatot. A metafizikai rendszereknél talán nem is olyan nagy hiba, ha nem a realitás és racionalitás törvényei alapján rendeződnek. Vagy legalábbis ezt számon kérni nehéz. ,) De akkor is.
Pár apróság pl., amiket hiányoltam: - Több szép pillanatot Sam és Kara között. Csak Leenek jutott ilyen a 4. évadban, Sam már csak kómában-hibridként jutott vissza Kara intim zónájába. - Cavil öngyilkosságára több időt. Olyan remek az a kakarter, tele szenvedéllyel, érzelemmel, szerencsére nem lett belőle főgonosz (csak ellenpólus, intrikus), és ez megmagyarázza azt is, miért nem lehetett központi kérdés a halála: mert nem oldott meg voltaképp sok mindent, a végzet sodrása volt csak. De akkor is. Ennyi? Egy szájba vett pisztoly a kavalkádban? - Több Romo Lampkint. ,) Azok a rébuszok. A macska. A kutya. Minden-minden, kiváló karakter pár vonással ábrázolva, és hiába lett elnök, se ideje, se műsorideje nem lett ebből valamit kihozni. (Nekem Hoshi egy bölcs ír szetter vagy nem is tudom, miféle búsképű állatfajta, nem érdekel annyira admirálisként. ,) - Daniel magyarázatát. Vajon tényleg Kara apja lenne? Ki írta a zenét voltaképp? - Kara petefészekműtéte is a színpadon megjelenő pisztolyként hatott rám, de végül csak a Leoben féle jelenetben kapott kis szerepet. Kár. - Volt egy olyan érzésem, hogy a 3.2 epizódban (Precipice) Zarek férfiként fordulna Laura felé, az az összemosolygás a ponyvás autón vagy ahogy védi a sortűz előtt, illetve utána a Collaborators részben úgy igyekszik elvégezni a piszkos munkát Laura beiktatásáig, mint valami lovag teríti szíve hölgye elé a köpenyét, hogy az ne sározza össze a lábát (jelen esetben kezét ,). Vajon ez is inkább elsikkadt, mert nem találták érdemesnek kibontani? Vagy csak belemagyarázom. Mindegy már. - Illetve azt sem tudom, vajon azok a centuriok, akiket Six szabadított fel a kis kütyü kiszerelésével, hogy lehettek annak idején olyan személyiségek, hogy maguk keresték a teremtést. Hogy lettek végül ilyen robotok?
Már csak egy kérdésem van a fórumozókhoz: tud ilyet nyújtani más sorozat is? Nem ezt, hanem ilyesmit, egy másik világot? A Babylon5 többször felmerült, érdemes elkezdeni? Vagy egy nappal a végső epizód után ne is keressek még mást? ,)
nem emlékszek a pontos szitura, de lehet, hogy az elején a G.-nak mint egyedi hajónak lett volna elég évekre a vizkészlet, de mivel a G. tölti vizzel az egész flottát, igy lecsökken az ídő. Esetleg az ujrahaszositáshoz szükség van a nagymennyiségű tartalékra valami technologiai okból, ennek elvesztése drasztikusan csökkenti a rendelkezésreállási időt. C verzió, hogy drámaibb a 6 nap mint a háromnegyed év:)
De akkor egy baki az első évad második részéből: Adama azt mondja Roslinnak, hogy több évre elegendő vízkészletük van. Ha ezt csak két évnek értelmezzük, akkor az legyen 730 nap. Mikor elfolyik a vízkészlet nagyrésze a robbanástól, akkor megtudjuk, hogy a készlet több, mint 60%-át elvesztették. Ha ezt akár 70%-nak számoljuk (és akkor nagyvonalúak voltunk), akkor a 30% az 219 napra lenne elegendő, ehhez képest Gaeta közli, hogy 6 napra elegendő víz maradt a Galacticán :).
Miért csak Héra van a középpontban, mint ember-cylon gyermek, mikor ott van Chief és Cally gyermeke, aki szintén ember-cylon ivadék (ráadásul ő első generácós cylon gyermeke)?
A teleologikus attraktor azt jelenti, hogy egy jövőbeli eseménynek meg kell történnie, és minden abba az irányba mozog, hogy az az esemény megtörténjen? Mert akkor értem, amit írtál. Ellenkező esetben bajban vagyok. :)
12 törzs: Hát lássuk csak. A Kolóniaiak példájából kiindulhatunk, hiszen "minden megtörtént már és meg is történik megint". Tegyük fel, hogy a Földre érkezés után nem oszoltak volna el a szélrózsa minden irányában, hanem létrehoztak volna egy Új-Capricához hasonló várost. Annak legjobb esetben is a technológiai színvonala alacsonyabb lett volna, mint a katasztrófa előttinek (ezt a visszafejlődést láttuk már a hajókon és Új-Capricán is), és még az is egy ideig visszafejlődött volna, nyersanyag és koherens tudás híján. Nem gondolnám, hogy a katasztrófa ismeretében a mesterséges intelligencia újrateremtése lett volna az első dolguk, sőt. Feltenném a kérdést: akarta-e az a nemzedék, aki egy olyan holokausztból megmenekült, amelyet az általuk teremtett mesterséges intelligencia okozott, továbbadni a következő nemzedékeknek továbbadni a tudást (ha az addigra máris el nem veszett)? Ha viszont nem adta tovább, akkor a következő nemzedék éppolyan sötétben tapogatózott, mintha soha előttük nem foglalkozott volna a problémával.
Ehcs: aranyos vagy, most heti rendszerességnél gyorsabban biztos nem tudok haladni, ráadásul most alaposan feltorlódtam, ezerszer több az ötletem, meg a tervem, meg a dolgom, mint amennyi időm van. Most ráadásul a munkahelyi lemaradásom prioritást élvez, no meg a családom is. :)
Nem kell feltétlen tárolni a formákat, ha a forma nem okozat, hanem a hozzá elvezető folyamat jövőbeli oka. Egy basin of attraction. Azt mi nem tudhatjuk, hogy a történelemben mi a totális véletlen, és mi a teleologikus attraktor. Mivel csak egy történelmet ismerünk. Nincs mi alapján általánosítani. Ezért egy ilyen sci-fi szintjén szerintem semmi furcsa nincsen abban, ha bizonyos dolgok ugyanolyanná alakulnak. Főleg, ha a mitológiája ilyen ókori jellegű ciklikus "it will happen again".
Mert abból indulsz ki, hogy a dolgokat csak hátulról tolja az okozatiság. De ugyanilyen legitim szemlélet, ami szerint a jövőből húzzák a dolgokat a teleologikus attraktorok. A kaotikus divergenciában a pillangó szárnycsapásán múlhat a hurrikán. De ugyanebben a komplexitásban mégis kontrasztosan kirajzolódó minták köré rendeződik a temporalitás. It's happened before and it will happen again. A második hidrogén-atom se tudta, milyen volt az első. Mégis ugyanolyan lett.
igen, ezt a részét még kidolgozhatták volna. de nekem kicsit úgy tűnik, ezzel a tudással nem mindenki rendelkezett, hanem talán az istenek kiváltsága volt és az emberek egyfajta primitív-vallásos áhítattal tekintettek rá, ahogy Pythia tekercseiben is fennmaradt. elképzelhető, hogy a 13. törzsnek ez nagyon nem tetszett és ezért mentek el. a Kobolról meg valami bárkán mentek el az emberek, tehát szerintem fogalmuk sem volt a technológiáról. a 13. törzs pedig magával vitte a sírba a technológiát.
de az, hogy minden ugyanolyan legyen az szerintem is hülyeség. az, hogy például a Capricán látható teherautók majd ugyanolyan formában megjelenjenek a Földön 150 000 év múlva, az nonszensz. hacsak az nem, hogy részben mi is cylonok lévén :) valahol el vannak tárolva bennünk is azok a formák, melyek majd "feltalálunk", praktikusnak, szépnek találunk.
legyen. azonban van itt még vmi; ha a 12 törzs annak idején már képes volt kifejleszteni mesterséges intelligenciát és ugye tudjuk képes volt, akkor ez a tudás miért veszett el a koloniákon? ez nem hihető. egy ilyen tudás, fejlett civilizációk esetében, akik nem kőtáblákon, meg pergameneken tárolják az információt nem veszhet el ilyen alapvető tudás. emiatt a Caprica sztori és az egész BSG univerzum egy picit sántit ezen pont esetében.
Először az önmagában erősen kételkedő Boomeren tesztelte Baltar. A dolog működött, de nem merte neki elárulni, hogy cylon, mivel Head Hatos azt tanácsolta, hogy nem szerencsés az; még a végin kitekeri a nyakát Boomer vagy ilyesmi!
Ellenben a poént nem lövöm le, tessék megnézni és élvezni utólag más szájízzel ugyanazt!
Namost: van az a tökvicces rész, amiben kész a cylondetektor, és Baltar elkezdi használni, Adama vérmintáján. Majd elvégzi a vizsgálatot Ellen Tigh vérmintáján is...Így, az egész sorozat ismeretében, nagyon üt az utolsó mondat és képsor. :)
Mindjuk itt egy fikcióról, vagy mondhatjuk úgy, egy alternatív világról van szó, és ebben a világban, úgy tűnik, igenis lehetséges, hogy az emberiség újra és újra ugyanazt a fejlődést járja be. Ettől még nem kell, hogy a valós történelemben is így legyen.
Az ajtónyitó robot már mesterséges intelligenciának tekinthető,bár elég drága és ritka lehet,mert csak egyet látunk belőle.
abszolút ritkaság, mert Adamáék nagyokat pislogtak, amikor meglátták Graystone házirobotját. Az a robot egyáltalán nem tekithető mesterséges intelligenciának.
A final five elvileg a első háború után kapcsolódik be humanoid modellek fejlesztésébe
De hiszen a final five 2000 éve létezik, a BSG-ben az első, Földnek hitt, agyonbombázott bolygón találtak cylon maradványokat. Ez az ami most megkavarja a dolgokat a fejemben. Hiszen, amit a Caprica-ban mondanak, az azt jelenti, hogy a cylon tchnológiát újra feltalálja most az emberiség. Kérdés: ha az emberi civilizációnak az elejéről kellene mindent kezdeni, akkor ugyanazt az utat járná-e be kulturális, társadalmi, technológiai vonalon? Kétlem. A sorozat viszont ezt sugallja.
Nagyon lenyűgözött engem is a pilot. A félfamentes rajzlap számítógép különösen tetszett. A mai számítástechnika is robbanásszerűen fejlődik,tehát a 18 év alatt rengeteg minden változhat. A filmben összejött három különböző helyről származó alkatrész/ötlet (robotváz+spéci chip+ Zoé zsenije) aminek az összekombinálása alapvető változást hoz/ott. Az ajtónyitó robot már mesterséges intelligenciának tekinthető,bár elég drága és ritka lehet,mert csak egyet látunk belőle. A final five elvileg a első háború után kapcsolódik be humanoid modellek fejlesztésébe,bár már Zoé apukának is ez a terve (külsőleg-belsőleg mesterségesen újraalkotni Zoét). Az se volt rossz,hogy az egy igaz isten hitét felvázolták és Zoé miatt sejthető,hogy miért pont ebben hisznek a cylonok.
Másrészről az az ötlet, hogy mutassuk be hogyan is jutott el az emberiség ahhoz az állapothoz, hogy az általa létrehozott mesterséges intelligencia teljesmértékben az alkotói ellen fordul....egy igazán jó ötlet.
Caprica pilot epizód - nem szoktam prekoncepciókkal neki menni egy sorozatnak sem, de ettől a spin off-tól (ami sokkal inkább egy prequel) túl sokat nem vártam. Még januárban láttam a trélert, de különösebben nem fogott meg a dolog, egy újabb bőr lehúzásának gondoltam a BSG farvizén. Viszont tegnap megnéztem a pilot részt és leesett az állam. Egyrészről Eric Stoltz hibernációból való felébresztése egy nagyon-nagyon jó ötlet volt az alkotóktól. Másrészről az az ötlet, hogy mutassuk be hogyan is jutott el az emberiség ahhoz az állapothoz, hogy az általa létrehozott mesterséges intelligencia teljesmértékben az alkotói ellen fordul? Totális Asimov-i világ, aminek megvalósítása - legalábbis ebben a másfél órában - szinte tökéletesre sikerült. Persze van egy-két dolog, ami már most kilóg a BSG-ben elmondottakból, vagy legalábbis egyelőre nem illeszkedik bele. Többek között nem negyon logikus az, hogy 58 évvel a második és végzetes cylon támadás előtt, a magas szintű robotika gyakorlatilag nincs jelen az emberiség életében. Ami van annak kizárólag csak a háztartásban van szerepe, a pilot-ban ugyanis ezt látjuk. Tehát 18 év alatt kell olyan szintre fejlődnie, hogy szembe tudjanak fordulni az emberrel. A BSG-ben azt tudtuk meg, hogy a 12 kolóniának már meglévő tudása volt a mesterséges intelligencia megalkotásához. Ehhez képest ezt a Capricában látjuk kialakulni. Most akkor hogy van ez? A cylon "lélek" letöltődési lehetőségét egy újabb testbe, már itt, az első cylon modell esetében elvileg fel is vetik, hiszen a technológia alapja a cylon test és "lélek" függetlensége, tehát ezt nem a cylonok fejlesztik ki és már a centurionoknál ez elvileg adott. A final five elviekben már rég létezik. Tehát ők akkor egy másik technológiai vonal? Ez egy kicsit zavaros nekem. Ezektől eltekintve izgalmas kis téma lesz, nekem nagyon felpiszkálták az érdeklődésem iránta:)