Most belekötök, a HO ugyanolyan jó, mivel Amerikában az a jele.
A DCC-EX jól működik és nem nagyon lehet vele hibázni, szóval szerintem bátran belevághat bárki. Utána meg ugyanúgy működik, mint bármely más DCC központ.
Nekem is vannak LaisDCC dekóderek, de én inkább hangdekódereket szeretek használni, sokkal valósághűbb.
Mágneses állítóművet nem használnék, nem megbízható, hangos, és lassú átállítás helyett átrántja azonnal a váltót a másik állásba. A Digitools kiválasztott dekóderével ezek amúgy sem működnek, de a dekódernél megmaradnék, azok ugyanis a Futaba S3003 szervókhoz valók, és azzal lehet a legjobb váltóállítást megvalósítani. Lassú és hangtalan, és teljesen precíz.
(méretarány hánulla és nem hó, mielőtt valaki beleköt :))
Analóg és digitális kezdőkészletek nagy többségénél (a dobozon vagy a leíráson rajta van hogy előkészített-e )csak az a különbség, hogy van-e a mozdonyban dekóder, és analóg vagy digitális vezérlést adnak hozzá.
A LaisDCC dekóderek bőven jók, van hozzá leírás, a Piko kezdőkészletes gépekkel nekem a sebességgörbével játszani kellett, de nem bonyolult, ha olyan eszközöd van, ami tud CV-t olvasni is.
Gőzös: első, hogy a modell elő legyen készítve a füstölőre, pl a Roco kezdőkészletes BR80-as tudja, mondjuk világítása már nincs...
DCC-EX, tapasztalat hiányában én nem olyannal kezdenék, amit itthon alig ismernek, segíteni is nehezebb, mint egy alap Roco, esetleg Trix/Esu/Piko vezérlésnél.
Plug and play nem lesz semmi, CV 1-et, tehát a mozdonycímet úgyis állítani kell majd.
A leírtak alapján én a helyedben maradnék valami kezdőkészletnél, két gyerek miatt (+te) úgyis legalább 3 mozdony lesz nagyon gyorsan, fehér Z21 start dilikörrel bőven elbírja, legkönnyebb bővíteni, csak a wifi kell hozzá (meg a feloldó kód), okos teló úgyis van, letöltöd az appot, a sajátodon beállítasz mindent, a gyerekére meg csak átköltözteted.
Most kezdek terepasztal építésbe, nincs semmilyen korábbi tapasztalat, vagy ismerős, aki segíteni tudna eligazodni. A véleményeteket szeretném kérni azzal kapcsolatban, hogy az alábbi felvázolt elképzelés működőképes-e:
Azt már eldönöttem, hogy digitális lesz a vezérlés és HO méretben fogom megvalósítani. Első körben egy Roco digitális kezdőkészlettel szerettem volna indulni, de erről végül letettem. Így alighanem nehezebb dolgom lesz, de opensource hívő vagyok, így kerülném a zárt megoldásokat.
Az aktuális elképzelés (kb 3 nap olvasgatás után) az, hogy veszek egy analóg kezdőkészletet (láttam, hogy szokás foglalkozni érával, meg témával, de őszintén szólva engem ez a része teljesen hidegen hagy) és azt fogom digitalizálni szépen lassan. (Van két fiam, fontos szempont, hogy valami az első perctől működjön, mert különben dráma lesz :-)
A vezérlést a DCC-EX rendszer biztosítaná, ehhez be fogom szerezni az oldalon felsorolt eszközöket.
A kiválasztott mozdony NEM652 csatlakozóval rendelkezik, ehhez veszek egy digitális mozdonyvezérlőt. Találtam Aliexpress-en is (érdemes próbálkozni vele?), de a digitools magyar, ezért elsősorban az ő eszközeiket szeretném használni, eddig mindenhol dicsérték őket.
A digitools DigiDrive és DigiSound között jól gondolom, hogy annyi a különbség, hogy az egyikkel jön-megy a mozdony, a másikkal meg csörög-zörög is?
Mi kell ahhoz, hogy egy gőzös füstölni is tudjon? Az egyik legmenőbb dolog, de még nem találtam róla semmit.
Ha a fentiekkel megvagyok, akkor elvileg lesz egy minimális pálya, rajta 1 mozdony, amit digitálisan tudok vezérelni.
A következő lépés az volna, hogy legyen 1-2 váltóm, amit tudok digitálisan vezérelni. Jól gondolom, hogy ehhez az alábbi eszközök szükségesek:
Több kábellel kísérleteztem, mivel ilyen hülye szögben kell hogy álljon a világítás panelnél ezért muszáj, hogy valamennyire masszív legyen, vékonyabbak nem nagyon bírták. Elég volt két három hajlítgatás és már szakadt is. Törekszem arra, hogy ne olyat gyártsak ami már a szállítást se éli túl. Összeszerelésnél eddig nem volt panasz, én is ezt használom, kényelmesen elfér, könnyen rámegy a kasztni, utána sem látszik.
Kísérleteztem még FFC kábelekkel, hátha az gyártási szempontból egyszerűbb lenne, de sajnos nem jött be. Nagyon megdobná a beszerzési árát és annyit nem adna pluszban, sőt az még belógna a fülke plafonnál.
A beszerelést nem könnyítené meg, ha nem ilyen "20-eres IDE kábelt" idéző vezetéket használnál, hanem puhábbat/vékonyabbat? Vagy pont a panel holtjátéka miatt vagy kénytelen ilyet használni, hogy valami tartsa?
Ááááá Topiktársak! Működiiiik! Bezony!!! Köszönöm mindenkinek bátorítását! Az energia megmaradt, sőt, megsokszorozódott!
Amíg itt Ti polemizáltok, hogy miért van ez az amaz, addig kiderül, hogy jó ez a töltőáramkör egy Roco E40-hez is, sőt szépen noszogatja a Fleischmann nagy dobmotorját is!!! Azaz nem csak a motorvonataimba tudom használni, hanem (úgy néz ki) bármelyik motorral megy szépen.
Lassú menetben rövidebben, gyorsabb menetben hosszabban! 1 farados picike kondival is 5-6 centit viszi a böhöm nagy E40-st. 10es sebességen!!!!
Amivel eddig próbálkoztam digitools digidrive 3.x dekóderrel abban egy régebbi FW volt (20). Frissítettem benne a FW-t a 23-ra, és láss csodát, FANTASZTIKUS lett! Simán viszi a mozdonyokat, és a töltőáramkör is jól működik vele!
Azaz azt veszem észre, a dekóder tulajdonságaitól függ, hogy a töltőáramkör mit tud, és nem a motortól.
A súrlódás alapvetően nem sebességfüggő. Van viszont egy pont, ahol a kis fordulatszám miatt a motor nyomatéka kisebb lesz, mint a súrlódásé, és itt a mozdony szinte azonnal megáll. Ez egy szinusz-motornál később, egy egyenes tekercselésű hárompólusúnál pedig hamarabb bekövetkezik. Eddig a pontig egy gyorsan haladó mozdony sokat halad, egy lassabb keveset. Nagyobb sebességnél a lendítősúly is nagyobb eséllyel lendíti át ezen a ponton a motort és a meghajtást.
Érdemes a fizikáját elemezni a látott jelenségeknek, mert ez befolyásolhatja a hiba kijavításának módját is.
Miért kellene, hogy számítson a sebesség? Ami sebességfüggő az a légellenállás és a súrlódás. Nem gondolnám, hogy a légellenállásnak vagy a a súrlódásának túl nagy szerepe lenne. Ellenben pl a lendületnek lehet szerepe.
Ahogy írták, mérned kellene teljesítményfelvételeket és az alapján számolnod, hogy a kondiban lévő energia mire elég. Anélkül ez csak értelmetlen találgatás.
"Igaz, egy H0-ás ROCO E40-est lassú menetnél az 1F 2,8V kb fél centit viszi előre, viszont kicsit magasabb sebességnél (1/4) már 5-6 cm-t is halad a mozdony, 1/2 sebességnél meg már 10-12 cm-t is."
Ez alapján a fél centi kicsi. Kicsit több mint 1 cm-t kéne mennie. Így lenne lineáris a műsor. Nem az.
Miért? Nemtudom. Ha Neked van időd, járj utána. Nekem éppen elég bosszúság volt, hogy a gyári megoldás nem működött, és egy saját megoldást kellett kitalálnom, ami itt működik...
Bocs hogy leírtam, már bánom, hogy írtam róla, hiszen már ott tartunk a beszélgetésben, hogy megkérdőjelem az energiamegmaradás törvényét, pedig nem. Mert az energia megmarad, Te is tudod. Mindegy. Sajnálom, hogy nem ment át a mondanivalóm. Talán majd máskor.
Abban talán/remélhetőleg/valószínű/esetleg egyetérthetünk, hogy amikor a motor még nem éri el a saját optimális fordulatszámát, addig valószínű/esetleg/talán mégis több energiát fogyaszt (melyet hővé, stb emészt fel). Ezek forgó, kommutátoros motorok, nem léptetőmotorok. Ezzel talán mégsem kérdőjelezem meg az energiamegmaradás törvényét.
Csak azért írtam, mert kissé furcsának találtam, hogy "egy bizonyos sebesség alatt (kb 15/128-as sebesség) extrémen megnő az energiaigény". Nem is egészen értem, mit jelent az "energiaigény" és hogyan kell értelmezni azt, hogy megnő. Ha megnő, hová lesz? Mert azért feltételezem, hogy az energia megmarad. (bár ki tudja manapság...)
Nem fogom megmérni, bocsánat. Műszerem sincs hozzá. Ebben a lassú, döcögős tartományban nagyon sok mindentől függ, hogy meddig bírja a töltőáramkör, vagy hogy egyáltalán mozgatja-e a mozdonyt.... Nem véletlenül kezdtem el vele gyötrődni. A gyári megoldásokkal kezdtem, nem voltak jók. Ezért álltam neki kísérletezni a saját áramkörrel. Szerintem nagyon nem egyszerű terület ez sem. Nekem ezekben a motorvonatokban szépen muzsikál ez az áramkör, de egyáltalán nincs garancia arra, hogy máshol, más motortípusnál is tökéletesen beválik. Lásd előző írásaimat.
Nem véletlenül tettem be 10/128-es sebességfokozatot a videóba, hiszen vannak előnyök, és hátrányok. Sokat tesztelgettem a mozdonyokat, amíg ez a videó szerűség elkészült. Úgy vettem észre, hogy egy bizonyos sebesség alatt (kb 15/128-as sebesség) extrémen megnő az energiaigény, amit annyira senki sem tesz ki az ablakba, hiszen hogy néz az már ki, hogy csak 1 cm-t megy lépésben a mozdony. Ebben az alacsony sebesség tartományban lineáris az út/sebesség érték. Aztán jön a gyorsabb tartomány, ahol szintén lineáris lesz. A kettő viszont nem egy egyenes.
Számomra oda kellett a segítség amikor az állomáson lépésben settenkedik a mozdony. Ott menjen szépen, ne villódzón, és zenéljen is folyamatosan, amelyikben van hang.
Végre összehoztam egy videót a pufferelt VT135 mozdonyaimról, no meg a betétkocsiról...
Számomra nagyon érdekes, hogy a lassú menet (10/128) mennyivel energiaigényesebb, mint a gyorsabb (30/128). Látszik a videón, hogy mennyivel tovább halad a mozdony nagyobb sebességnél.
Eladó a képeken látható MRC Command 2000 típusú digitális vezérlés, leírásával. Csak egy AC vagy DC tápegység kell a működtetéséhez. Gyakorlatilag új, tesztelés céljából volt nálam. Alapesetben 3 mozdony
A z21 erősítő B-bus aljzatát szeretném egy kábellel összekötni a 10764-es erősítő Booster out aljzatával. Ehhez egy négyes csatlakozóra van szükség. A dugókat megvettem, fogóm is van csak nem tudom, hogy ezt is úgy kell készíteni mint az X-bus kábelt? Ahogyan lerajzoltam az jó lesz? Az egyik végén alul a másikon felül van a rögzítő.