Keresés

Részletes keresés

karako-hid Creative Commons License 2022.12.14 0 2 104485

Vagy Hódság állomása, ahol HÉV vonalak keresztezték egymást, és az egyik irányba meg lett hosszabbítva.

Előzmény: Tyapa (104484)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.14 0 1 104484

Köszönöm a kiegészítést!

Előzmény: Sir Gombóc (104483)
Sir Gombóc Creative Commons License 2022.12.14 0 3 104483

Pedig van ehhez hasonló elrendezésű állomás itthon is, Csajág vasútállomása. Annak mintájára megoldható az is, hogy a leendő mellékvonalnak két vágánya legyen. Annyit kell tenni, hogy a mellékvonal felő érintett első kitérőpárt meg kell fordítani, így onnan két vágányra lehetne bejárni.

Előzmény: Tyapa (104456)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.14 0 4 104482

Szia, találtam egy tervet, amit átalakítva lehet, hogy tudnál alkalmazni, talán látsz benne fantáziát.

 

      

 

Ez RocoLine vágányanyagból épült, a mérete 125 x 340 cm. A Geoline kitérők rövidebbek és meredekebb a szögük, ezért szerintem a hossz talán beleférhet ~320 cm-be. Kisebb csalásokkal és a jobb oldalon íves kitérőket alkalmazva az állomási vágányok hossza növelhető. Nem kell feltétlenül kétvágányos fővonal, de ha elfér akár lehet az is és ahogy szeretnéd, villamosítva. A bal oldalon nem kell körfűtőház és fordítókorong, oda mehet simán egy kisebb vontatási telep amit terveztél, mozdonyszín és dízeltank állomás. A takart részen hátul lehet rejtett állomás, a vágányok hossza lehet a normál állomáséval azonos is.

 

Nagyon jó ötlet, hogy a rejtett hátsó vágányokból a legbelsőt középen egy szakaszon nyitva hagyták. Hátra mehet egy közút és az alagút bejáratba fekete kartont és félbevágott autót téve optikailag sokkal barátságosabb, hogy az egész hátsó rész nem takart, ez a kis trükk megtöri az egyhangúságot és az adott esetben ott elhaladó szerelvényben is lehet gyönyörködni.

 

Ha hátul a meredek tetőtéri fal legalább annyit lehetővé tesz, hogy a hátsó vágányok takarásban legyenek és elférjenek, akkor talán még arra is lehet elég hely, hogy a tervhez hasonlóan balról egy kis mellékvonal induljon, ez nyilván nem lenne villamosítva. Jobb oldalon fenn lehetne egy kisebb fejállomás vagy akár csak egy kicsi megállóhely, a vágány vége pedig jobb oldalon alul lehetővé tenné az említett későbbi bővítési lehetőséget is. Így igazából nem a teljes asztal lenne kétszintes csak egy része.

 

Ez a terv sokkal változatosabb vonatforgalmat tenne lehetővé, de cserébe a jelenlegi állomási vágányok hosszából valamennyit áldozni kellene. Egy szerkesztést szerintem megér, ki kell próbálni.

A fenti terepasztalról egy komplett folyóirat van, ha érdekel és küldesz egy e-mail címet, szívesen elküldöm.

 

Üdv, Zsolt

Előzmény: Zug2022 (104475)
diginewl Creative Commons License 2022.12.12 0 2 104481

Olvasgatom itt az eszmefuttatásokat:

Ha tényleg csak ennyi hely van, akkor készítsd el szétszedhetőre. Lecsavarozol mindent, tereptárgyakat is. Nem érdemes izmozni, ez nagyon kevés hely. Aztán majd évek múltán (mert a vasútmodellezés egy türelmes hobby) úgy hozza az élet, és lesz több hely, akkor átépítheted. Csavar ki, aztán minden mehet máshová.

Közben is átépítheted - mert 100%, hogy fogod. A lényeg, hogy minden roncsolásmentesen bontható legyen. A síncsavarok a barátaink.

Előzmény: Zug2022 (104475)
diginewl Creative Commons License 2022.12.12 0 2 104480

Lehet. Viszont egy "foglaltságjelző" áramkör akár egy-egy LED-el kivezetve néhány (száz) Forintból megoldható, és elég nagy megbízhatósággal, mindig is működik, talán ez nem elhanyagolandó szempont.

A kamerát be kell oda szerelni, kell egy monitor is hozzá, ezt meg kell táploni, és vigyázni rá, hogy le ne verjük őket véletlenül.

Előzmény: rezgaras (104479)
rezgaras Creative Commons License 2022.12.12 -1 3 104479

"mivel lehetne érzékelni, hogy a rejtett tárolón vonat van?"

 

Szerintem a 21. szd.-beli megoldás egy pici kamera. Attól tartok megbízhatóbb, mint a foglaltság jelző...

Előzmény: Zug2022 (104469)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.12 0 6 104478

Off

 

A helyszűke rafinált megoldásokra késztet:)

 

  

 

On

 

 

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (104477)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2022.12.12 0 4 104477

Kreativitás kérdése az egész. A régi lakásomban úgy tudtam megoldani a szobaajtó becsukását, hogy az ajtóból lefűrészeltem egy darabot, hogy ne ütközzön bele a vasútba. Az ajtó nyitása-csukása közben a vonatforgalom szünetelt az adott váltókörzetben, mert az ajtó lesöpörte volna a szerelvényt. A mostani lakásomban azt tervezem, hogy a vonal egy része a beépített szekrénybe vezetett alagútban fog közlekedni. Ha magas prioritásúnak tekintjük a modellvasútat, akkor az ilyen megoldások is beleférnek.

Előzmény: Zug2022 (104475)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.12 0 1 104476

Valami hasonlót sejtettem, kár.

Előzmény: Zug2022 (104475)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 0 104475

A terepasztal alatt (kb. 80%-ban) szekrény található. Ezért nem lehet lefelé terjeszkedni...

Előzmény: Tyapa (104473)
Törölt nick Creative Commons License 2022.12.12 -1 1 104474

Jelzők terén nagyon egyszerű a z21 alkalmazás. Alap jelzéseket tud, komplex függéseket nem vagy csak körülményesen lehet benne beállítani.

Előzmény: Zug2022 (104472)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.12 0 1 104473

Ha jól értem felfelé nincs már hely. Nekem még mindig nem áll össze a kép, ezért csak egy utolsó banális kérdés. A tervezett asztal alaplapja alatt mi lesz azaz lefelé sem lehet egy szintet terjeszkedni?

Előzmény: Zug2022 (104470)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 0 104472

A jelzőket és az ahhoz szükséges "függéseket" is lehet z21-el állítani? Ez nem függ attól, hogy milyen z21-ről van szó (start, z21 vagy Z21)?

Előzmény: Törölt nick (104471)
Törölt nick Creative Commons License 2022.12.12 0 1 104471

Megfelelő foglaltságérzékelővel a z21 alkalmazás is tudja a vágányfoglaltságot vagy pontszerű érzékelőket kezelni

Előzmény: Zug2022 (104469)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 0 104470

(tetőtérről)

Előzmény: Zug2022 (104468)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 0 104469

Ezen én is gondolkodtam, egyetlen hátránya, hogy akkor csak rövidebb vonatok tudnak közlekedni, mivel a hosszabbak nem férnek el a rejtett tárolóban. Ezt egyébként még nem vetettem el.

TC-n kívül, mivel lehetne érzékelni, hogy a rejtett tárolón vonat van?

Előzmény: Törölt nick (104467)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 0 104468

Függőlegesen nincsen hely, mivel tetőrtérről van szó.

Előzmény: Tyapa (104466)
Törölt nick Creative Commons License 2022.12.12 0 1 104467

Oda arra az alagutas részre hátra lehet érdemes lenne elgondolkodni egy két vágányos rejtett állomáson. Így nem mindig ugyanaz a szerelvény jönne ki mint ami bement.

Előzmény: Zug2022 (104465)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.12 0 1 104466

Gondolom minden lehetőséget végigrágtál és ez maradt, de azt még megkérdezhetem, hogy két szintre gyakorlatilag nincs esély ( pl. nincs hely) vagy egyszerűen csak nem szeretnéd?

Előzmény: Zug2022 (104465)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 0 104465

Amit imént kifelejtettem: a dilikör hátsó részén, ahol csak 1 vágány van, ott lenne egy alagút, felette heggyel, szinte végig, ahol még egyenes a pálya. Egyrészt, hogy oldja a dilikör hatást illetve a kitalált témába ez beletartozik. 

Előzmény: Zug2022 (104464)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.12 0 1 104464

Köszönöm a kiegészítéseket, észrevételeket. 

 

Egyszintes asztalra van hely (ez késöbb sem változik), bővítésre - ahogy már írtam - jobbra alul nyílik majd lehetőség, kb. 50cm szélességben és kb. 3m hosszúságban.

benbe Creative Commons License 2022.12.11 -1 1 104463

A tervezési szakaszban sokkal könnyebb tanácsokat adni, mint amikor már sokminden le van rögzítve. Másrészt pedug, ha le van valami rögzítve, mi akkor sem tudjuk, hogy miért, tehát az üzemeltetési igények, vagy mégjobb esetben az üzemeltetési terv megosztása nagyon hasznos, mert akkor konkrétabb válaszokat tudunk adni.

 

Az én véleményem, hogy ha van valahol nagyobb hely a szobában, akkor ovál nélkül azon nagyobb állomás fér el, hosszabb hasznos hosszú vágányokkal, több tolatási lehetőséggel, több iparral akár, míg a fal mentén futó nyílt vonalak több látványos "parádézást" tesznek lehetővé mint az egyszintes terepasztalok hátsó nyílt vonala, vagy a többszinteseken gyakran előforduló és Európában érthetetlenül divatos "parádévágányok".

 

Tehát ha egy állomást szeretne valaki a modellvasútja központi elemének, akkor legyen az állomás az, és akkor azon a helyen ne is legyen más! Bővüljön kis helyet igénylő, de sok nyílt vonalat adó polcokra ki a vonal, sokkal érdekesebb lesz így!

Előzmény: Tyapa (104462)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.11 0 2 104462

Igen, ezért próbáltam kipuhatolni, hogy mik a kötöttségek és miben lehetne esetleg változtatni.

Előzmény: benbe (104461)
benbe Creative Commons License 2022.12.11 -1 1 104461

Vagy téglalap helyett a fal mentén haladó nyílt vonalvezetésen.

Előzmény: Tyapa (104459)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.11 0 1 104460

terülten=területen:)

Előzmény: Tyapa (104459)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.11 0 2 104459

Téglalap alakú terülten egy egyszintes asztal akkora kötöttség, hogy azon kívül amit terveztél, szinte semmi másra nincs lehetőség. Egy ovál pálya minél több és minél hosszabb állomási vágányokkal, hogy legalább valamiért fővonali "hangulata" legyen. Én elgondolkodnék a két szinten (ha van rá lehetőség), kinyílna a világ:)

Előzmény: Zug2022 (104458)
Zug2022 Creative Commons License 2022.12.11 0 0 104458

 

Köszönöm a segítséget mindekinek!

Törölt nick Creative Commons License 2022.12.11 0 2 104457

Nem tudom, hogy láttad-e ezeket, ha nem, akkor érdemes végignézni a lejátszási listát. Az alapoktól van benne pár gondolatom ami hasznos lehet: https://youtube.com/playlist?list=PL75SkoyE65cW_8LZ_QDtCxqAY3_-23Zu6

Előzmény: Zug2022 (104455)
Tyapa Creative Commons License 2022.12.11 0 1 104456

Szerintem jól sehogy. Egyrészről a fővonal balra ívben indul az állomásról és innen csatlakozna be a mellékvonal jobbra ívben, erre írtam, hogy így, ilyen kis területen ez nem életszerű és nem jól mutat.

Másrészről a mellékvonalnak így lenne egy darab vonatfogadó vágánya és kész. Ha ott bármit rendezgetni szeretnél át kell menni a fővonali vonatfogadó vágányokra.

A koncepció így ahogy van, nem igazán alkalmas a mellékvonalas bővítésre abba az irányba amit szeretnél.

Előzmény: Zug2022 (104455)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!