"Ezekben az új-tanyás háztartásokban gyakran ké-három személygépjárművet üzemeltetnek." De pont erre mondta ukkel, hogy majd nem fognak elférni ezek a gépjárművek Kecskemét bevezető útjain! (szerintem az aszfaltlobbi meg fogja oldani a közúti kapacitásproblémákat:(
Vidéken továbbra sem szerencsés elővárosokról beszélni... Vannak szuburbán zónák a városok körül, 25-30 km-re a nagyvárosoktól még találni ilyen településeket. Valamivel távolabbról van még a nagyvárosok felé VONZÁSKÖRZETI forgalom, ez azonban nagyságrendileg kisebb, mint a budapesti agglomeráció forgalma.
Azért, mert valaki szellemileg alulvezérelt (vagy inkább alapvető fogalmak terén tájékozatlan) illető a MÁV-nál bevezette a vonatok esetében a '"vidéki elővárosi" vonatokat, mint kifejezést, nem kellene átvenni. Mert hülyeség. Földrajzilag mindenképp.
Agglomerálódó térségek persze vannak a fővárosin kívül is: a Körmend - Kőszeg - Celldömölk háromszög Szombathely körül, vagy Szeged-Hódmezővásárhely-Makó térség, vagy Kelet-Magyarországon a Debrecen-Nyíregyháza térség. De ezek sem elővárosok. Ezekre a térségekre a kétirányú munkaerőmozgás kezd jellemzővé válni, azaz nem csak a nagyvárosba, hanem a nagyvárosból a környező településekre (nem elővárosok!) is egyre jelentősebb létszámú munkaerő jár. (Itt most nem részletezendő okok miatt.)
Konkrétan tehát Kecskemét: Bács-Kiskun megyében a legmagasabb a külterületi népesség aránya. Ez Kecskemét környezetére is igaz. Az alföldi nagy- és középvárosok szuburbanizációs folyamatainak egyik sajátossága, hogy a nagyvárosból nem egy környező településre, hanem szórványokra, konkrétan tanyákra költöznek az emberek. Ezzel új típusú tanya jön létre, a szuburbán tanya, amely a klasszikus tanyaértelmezéssel ellentétben a nem a mezőgazdasági termelés színtere (ahol a lakó- ás a munkahely nem különül el élesen egymástól), hanem lakófunkciója van. Az ide költözőket tömegközlekedéssel kiszolgálni meglehetősen bajos. Vasúttal nincs értelme, mert a szabálytalanul szórt tanyák esetében már a megállás helyét is nehéz meghatározni, 1 km-enként kellene 4-5 utasért megállni, az meg nagyvasút esetében a paródia kategóriába esik. Autóbusszal valamivel olcsóbban kiszolgálhatók, de gyakran erre sincs szükség. Ezekben az új-tanyás háztartásokban gyakran ké-három személygépjárművet üzemeltetnek.
Éppen a kecskeméti elővárosi forgalomnak mondható személyvonatokat nyírták ki nemrég. Katonatelepről, Nyársapátról, Városföldről. Állítólag nem volt utas. A jövőben lesz?
Kiskunfélegyházáról megoldott a dolog, vonattal is. Ceglédről nemigen van hivatásforgalom.
Amit javítani kellene és értelme van: Lakitelek felől. Lajosmizséről nagy kerülővel jön a napi 4 Bz, ezek inkább a tanyavilágot szolgálják ki. Izsák felől meg "szünetel" a forgalom, pedig ez is Kecskemét közvetlen vonzáskörzete.
"Ahogy nehezebb lesz, aránytalanul több időt fog igénybe venni Kecskemétre autóval bejutni mint vonattal, a kecskeméti elővárosi vonalhálózat fel fog értékelődni."
Kecskemét relációban a 140-es vonali nem létező elővárosi vonatokról beszélsz, vagy esetleg a 152-es vonali nem létező személyvonatokról, vagy a kiherélt kecskeméti kisvasút elővárosi szerepéről? Vagy a napi négy pár járattal közlekedő lajosi oldalra? Egyedül Lakitelek felől jön Kecskemétre érezhető mennyiségű utas (bár ott is jelentős a buszos utaslenyúlás).
Írásod azon részével, hogy a kis utaslétszámmal imbolygó Bzmotok forgalmának átvétele a Volánoknál nem téma, nekik nem létkérdés, egyetértek.
CSAK AKKOR AZT MONDD MEG LÉGYSZÍVES, HOGY KI, MILYEN ERŐ PRÓBÁLJA MÉGIS AUTÓBUSZRA KÉNYSZERÍTENI EZT A FORGALMAT, MELY A VASÚTNAK FONTOS, DE A VOLÁNNAK CSAK CSEPP A TENGERBEN? (szerintem a megfejtés az lehet, hogy a vicinálisok bezárása egy olyan lavinát indíthat el, melynek eredményeképp további vonalak válhatnak kisforgalmúvá, hisz megszűnik a ráhordás. Mint a 153 -> 150 vonalakon is történt)
Viszont ha azt mondják ,h 5 fő alatt majd kijár egy személyautó, akkor ugye azt vezetni is kell valakinek akkor már mindjárt csak 4 embert tud vinni. De valóban ott lehetne pl. iránytaxival is megoldani az utazást. Akár egy közeli taxitársasággal is meg lehet állapodni, h kérésre kimegy és behozza az utasokat tömegközlekedési (kötött) díjért a különbözetet meg fizeti az önkormányzat vagy a térségi tömegközlekedési vállalat. Viszont ha a tanyavilágnál húzódik vasútvonal akkor miért ne lehetne feltételes megállóhelyként üzemeltetni? Ha van utas akkor megáll a vonat, ha nincs akkor meg nem. Nem csak mellékvonalaknál, de fővonalaknál is van olyan hely, ahol nem sok utas van. Pl. a 120-as vonalon ott van Csugar, Pusztapó, Nagylapos a 100-ason a már bezárt Barta és Pusztaszakállas mh. Nincs gyakran utas, de pl. Csugarnál és Bartán sem megoldott a közlekedési lehetőség, mert busz nem tud bejárni, mert nincs arra alkalmas út. A vasút viszont ott van. Itt lenne értelme feltételes megállóhelynek, pl. Csugaron a személyvonatok nagy része teljesen feleslegesen áll meg, de minek is álljon meg ha nincs utas? Németországban pl. meg tudták oldani a feltételes megállóhelyek ügyét és ott működik.
"5 fő alatt nem közösségi közlekedési kötelezettség az eljutás biztosítása."
Az 5 főt hogyan és kik húzták meg határként? (Mert ennyi fér egy személyautóba...?)
Járatonként, vagy napi átlagban viszonylatonként kell 5 fő?
-------
Az a baj, hogy ha "meg is csinálják" ezt a vicinális témakört, a magyar vasutat akkor is reménytelennek, azaz egy gátolhatatlan pénznyelőnek látom... :-((
Belátható időn belül (10 év) nincs kiút, egyszer meg csak lesz valami. Kb.
Amit a Volánokról írsz, az gyanúsan normálisnak tűnik. Ha én buszos lennék, valószínűleg én sem látnák túl sok tennivalót sok mellékvonal körzetében, akár csattog a Bézé, akár sem.
Lehet mellébeszélni, meg az önkormányzatokra kenni, de ez a teljesen impotenssé tett, lobbiérdekeknek kiszolgáltatott állam (nem)működésének ékes példája. Majd pont az állam nem bír négy önkormányzattal, aham. Szerinted parasztosan egyszerű, szerintem józan paraszti ésszel hihetetlen.
Épült egy 40 milliárdos völgyhíd*, hivatalosan négy önkormányzat miatt. Te erre: "hátizé így kell lennie, ez van, aki feszegeti fogja fel, hogy ez a világ rendje, nem lehetett mást tenni".
Ha az a 40 milliárd forint mellékvonali vasútfejlesztésre menne el négy önkormányzat dacos összefogása, ellenállása miatt, vajon ugyanígy reagálnád le? Hány írásod jelenne meg hosszasan taglalva a beruházás eszetlenségét, az állam lehetőségeit az önkormányzatok kijátszására? Ha a 2007-es bezárás 2 milliárdot hozott szerinted, itt 20x-os erővel kellene nekiugrani a témának.
(*Kőröshegytől indult a vita, bár az M6-on is ennyit lehetne spórolni az UVATERV szerint.)
... de nem olyan nagyon, hiszen mi is másképpen beszélünk a megrendelővel, mint magunk között a szakmabélivel, még akkor is, ha a konkurenciáról van szó.
Mindenesetre érdekes idők elébe nézünk vicinális ügyben ...
Ugye van az a dok.+2-es sz. melléklete amit a MÁV készített. Azt a START is támogatta, nem? Vagy akkor majd jön a bocsi fiúk, csak hülyéskedtünk? A Volánoknak nincs semmijen a jövő évre mutató koncepciójuk? És ha netán a legrosszabb verzó jönne be(tudom javaslat, és még csűrik csavarják), akkor a Volánok úgy oldják majd meg hogy sok helyen járatokat ritkítanak, hogy máshova is jusson autóbusz?-vagy hogy? Mert abban már komoly forgalmú vonalak is szerepelnek, amelyekre a jelenleginél több busz kellene.
Leírásodból az a szomorú kép bontakozik ki, hogy se az ország sorsáért felelősen gondolkodó politikus, se a közlekedési szakma nincs annak a bizonyos szobának a közelében sem. Sajnos hmsoft is kifejtette, hogy az egész színjáték a lenyúlási taktikázásról szól (közben azért is pénzügyesek szája is legyen befogva) és véletlenül sem a közlekedésről. Biztos, hogy ennek így kell lennie? Vagy ez is csak egy "hungarikum"?
Egyetértenének abban, hogy rombolni kell a vasutat és csak abban egyeztetnek, hogy mikor lesz az ellentüntetés, ahol az egyik tárgyalófél a vezérszónok, a másik meg les kifelé a kukucskálón, mikor repül a koktél ?
Az hogy mi hangzott el abban a szobában, s nem merik közzé tenni az az ott levőket minősiti.
Viszont az biztos, hogy a ... néha megszólaló Fónagy Úr megnyilvánulásai kicsit hasonlitanak a csirkeudvari helyzetre.... futok má még egy kört nehogy azt mond......