Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Big-B! Szóval, meggyött a válasz a Garmintól. A szoftver frissítés kizárólag 1-es nagyságrendű szoftververziók között lehetséges (tehát 3-asról 4-esre nem). Ehhez nagylelkűen felajánlják a cserét, amelynek ára 100 USD + 30 USD (posta). Rendes tőlük.
De ha 5-ös verziód van (amely nekem egy kicsit soknak tűnik), akkor nincs gond.
Az új fejlesztések (például az említett "Added support for multiple waypoint message processing." a referenciapontok csoportban való küldését teszik lehetővé PC-s környezetre.
Megkérdezzem a kábelt? Elvileg csinálni is lehet ám, nem is túl bonyolultan.
Ja, regisztrációs szám.
Noshát. Nélküle is megy, csak nem annyira királyul. Nincs meg nekem sem, ha valaki esetleg le tudná debug-olni, akkor sokat segítene...
Big-B! Van PC-Garmin kábeled? Mert akkor te is meg tudod csinálni a feltöltést!
Először is néz meg a verziószámot. Az alábbi frissítések vannak:
3.50 és 3.52 3.53-ra -- véletlen kikapcsolásokat szünteti meg
4.00 és 4.53 4.54-re -- Loran TD pozícióformátum, háttérvilágítás állíthatóság és valami olyan lehetőség, amely több referenciapont szerkesztését teszi lehetővé (még nem gyöttem rá, hogy mi az).
Kizárólag ezekről lehet frissíteni és csak a megadottakra, tehát nem lehet 3.50-ről 4.54-re frissíteni (bár ezt még megkérdezem).
Ha megfelel, akkor letöltöm a progit, elhozod a GPS-t, és feltöltjük (10 perc). Ha 3.50/3.52 verziójú szoftvered van, és nem tapasztaltad a véletlen kikapcsolást, akkor nem kell foglalkozni vele.
Tegnap befrissítettem a GPS-be az új szoftvert (3.03). Van bennel LORAN támogatás. Én erről csupán azt tudom, hogy légi navigációs rendszer, de ennél többet nem nagyon. Viszont tekintettel arra, hogy repülök (igaz, csak siklóernyővel), némi segítséget tudna adni egy adag információ.
Más. Tud valaki publikus, koordináta-információkat is tartalmazó, normális pontosságú (kb. 50-100 m, 25/50 ezresnek megfelelő) vektoros digitális adatbázisról Magyarországról?
A DiMap-et nyaggattam egy darabig, de kétszáz rongyot nem adok az autós térképükért.
Holdak. Elképzelhető, de nem valószínű, ugyanis még ekkora (irdatlan) magasságban sincs akkora rálátásod a föld görbületére, amely számottevően növelné a látható égboltot (180 helyett nagyjából 190 fokot látsz, de nem számoltam ki).
DGPS. Garmin szerint: olyan techológia, amely a műholdak által sugárzott SAD csomagok (Satellite Almanach Data -- a műholdak tízezredes nagyságú pontossággal megadott kepler adatai) és a műhold valóságos pályaadatai közti különbséget tudatja a vevővel, így növelve annak relatív pontosságát.
Aztán. A jeleket az Egyesül Államok és Kanada partvidékén az USCG (Coast Guard), illetve a kanadai parti őrség kommunikációs bázisai sugározzák 300 kHz körüli frekvenciákon. [Forrás: Garmin honlap.]
Elvileg DGPS vevővel 10 m alá lehetne vinni a pontosságot, de ez még mindig csak relatív, mivel az SA úgyis elrontja.
Átlagolás. Kérdés az, hogy mihez akarsz mérni? Geodéziához? Hagyd kint egy órát, vagy esetleg még tovább. De túrzásához, útvonaltervezéshez nem kell ilyen pontosság.
Nagy pontosságú mérést egyébként is csak statikus mérésre kialakított GPS-szel lehet csinálni, mivel -- ahogy írtad -- a kézi egységek a műholdak pozícióváltozásából adódó kóválygást konkrét mozgásnak érzékelik.
Néhány adalék: minden műhold két jelet sugároz párhuzamosan, a P - public és a katonai jelket. A kettő a legtöbb műholdnál ugyanaz. Viszont vannak "zavaró holdak", amelyeknél a két jel eltér - pontosan azért, hogy polgári célú vevővel ne lehessen "belőni Clinton ablakán". Az okos amik úgy találták ki a holdak keringési pályáját, hogy minden hold 12 óránként elhaladjon a Californiában levő bázis felett. Itt kapja meg a kódolt üzenetet, hogy a következő 12 órában mekkora zavar legyen a P jeleiben.
Ez két okból is jó ötlet:
1. 12 óránként lehet változtatni a hibákat, így lehetetlen visszakódolni. Lehetőség van viszont arra, hogy a világban folyó eseményekhez igazítsák a hibáőkat. Pl. Az Adrián mostanában biztos sokkal nagyobb a hiba, mint a Föld többi részén.
2. Ahhoz, hogy valaki birtokba vegye a rendszert - saját maga állítsa be a hibákat hackereléssel - előszőr is el kell foglalnia a katonai bázist, mert a holdak úgy vannak beállítva, hogy csak abban a néhány percben fogadnak egyáltalán jeleket, amikor a bázis felett vannak.
Egyébként pont emiatt, ha sok holdat látsz, kisebb az esélyed, hogy pontos an mutatja a helyed (elvileg lehet, hogy pont 3 olyan holdat fogsz ki, amelyikben nincs torzításÖ
Néhány reflexió...
2. Elképzelhető, hogy nagyobb magasságban, mondjuk 10 km, látható több hold is.
4. Kilós kenyér? Valószínűleg olyat láttál, ami egybe van integrálva az aktív antennával+ be van burkolva rendesen az időjárás viszontagságai ellen.
Az igazi DGPS vevő abban különbözik lényegében a többitől, hogy
- a pozíció számolás részeredményeit is ki lehet nyerni belőle,
- position fix módban működik, és meg sem próbálja kiejteni a számolás során vélt pozíció imbolygást, amit a mozgó vevők feltételeznek.
Maga a DGPS nem ingyenes, illteve nem értelmezhető rá ez a fogalom. A DGPS outputot adó vevők drágábbak, mint mezei társai.
Mindazonáltal a differenciális mérés hatóköre kb max 100 km. Ahhoz, hogy használható DGPS hálózat működjön az országban legalább 15-20 DGPS vevőt kellene megfelelően elhelyezve működtetni. Ilyen hálózat még nincs sajnos.
Az egy perces átlagolásról...
Egy perc kevés ahhoz, hogy ilyen következtetést érdemben le tudj vonni. Az SA miatt percekig is lehet 100 m nagyságrendű hiba. A tapasztalat szerint legalább egy órán keresztül érdemes gyűjteni az adatokat az átlagoláshoz, hogy ne csapd be magad (nagyon).
No, írtatok pár érdekességet, ezek nem mindegyike felel meg a szín tiszta valóságnak.
1. A GSP által kiírt EPE informacio (esitmated franctudjamicsoda, lényegében a mérési pontosság) csupán tájékoztató jellegű, tehát ehhez mindig hozzá kell adni azt a mérési pontatlanságot, amely a nemzektözi egyezmény szerint a polgári GPS vevők alap "szolgáltatása".
2. Elvileg nem lehetséges, hogy egy (bármilyen) GPS egyszerre 12 műholdat lásson. Nálam egyetlen egyszer volt 11 lehetséges hold (szép együttállás volt), és ebből is csak 9-et látott.
3. A GPS felhasználók figyelmébe ajánlom ezt a linket:
http://www.powerup.com.au/~lornew/oziexp.html
Pompásan támogatott, nagyo sok szolgáltatást nyújtó GPS kiszolgáló szoftver, nagyságrendekkel jobb, mint a Satllite Solutions által a Garminok mellé brutális áron ajánlott Fugawi (vagy hasonló nevű).
4. A DGSP ingyenes. Amikor megveszed a DGSP vevőt (amely nagyjából egy kilós kenyér méretű csöppség), akkor már használat jogdíját is kifizetted. Igazából nem éri meg a fáradtságot, mert egy normális tájékozódóképességgel ellátott ember a GPS tájékoztató jellegű adatai alapján már képes egy kb. 100-150 m-re levő célterületet megtalálni (eddig nekem mindig sikerült).
LUCzI FERencz!
A hozzászólás lényegéből is látszik, hogy a Guards-nál nem értenek a dologhoz. A GPS által kiírt adatokat veszik készpénznek, aminek semmi valóságalapja nincsen.
Példa: fent a dobogókői kilátónál szépen ki van írva a háromszögelési sarokpont koordinátája asszem ezred fok pontossággal. Ezt beütöttem a Garminba, aztán szépen leraktam a kőre (fémre) a GPS, aztán ott hagytam úgy egy percig. Aztán nyomtam neki egy átlagolást (ezt is tudja). Aztán itthon jött a nagy meglepetés, mert a két mért pont, a kiírt 12 m-es relatív pontatlanság ellenére közel 50 m-re volt egymástól!
jpmaster!
Nekem a Lowrence-ekkel csak annyi bajom van, hogy itthon se szervize, se forgalmazója nincs. Meg szerintem egy kicsit macerás a kezelésük. A Garminok iszonyúan egykezesek. [Amugy a link a kezdő oldalra mutat... :-) ]
Big-B! A GPS-12 minden idok egyik legjobb GPS-e, a siklóernyős/könnyűrepülő pilóták többségének ilyen van. :-)
Egy Garmin GPS-12 -el rendelkezem, és a tapasztalataim jók. Sík terepen akár nyolc műholdat is behoz, ilyenkor a tévedés akár 12m-ig is lecsökkenik. Persze erdőben ez az érték növekszik. Épp szombaton voltam túrázni, tökéletesen kirajzolta a megtett útvonalat, mutatta az irányt, sebességet, hátralevő időt és egyéb telemetrikus dataokat. egyszóval szuper. A hátralevő távot 10m-es pontossággal írja.
Még karácsonkor olvastam valahol az interneten egy térképész srác diploma munkáját. Keressétek meg, alapos szakszerű, és még néhány szórakoztató pletykát is ír.
A sokcsatornás készülékekről...
Teljesen igaz, hogy a pontos idő és a három helykoordináta meghatásrozásához legalább négy hold kell.
Viszont...
Három hold is elég ahhoz, hogy két földrajzi koordinátát és a pontos időt meghatározzuk. Ekkor a rendszer egyébként is gyenge pontját, a magasságot elég pontatlanul határozza meg a vevő.
A holdak száma egyébként nem garantálja azt, hogy sikerül meghatározni a helyet, mert kedvezőtlen holdegyüttállás esetén nem tud háromszögelni a vevő.
Sík terepen egyszerre több hold is látható. Van úgy, hogy legalább nyolc (lehet, hogy több is, de 12 csatornás vevővel nem dolgoztam). A vevő szoftvere a korábbi mérések által meghatározott, vagy előre betáplált koordináták és a pontos idő ismeretében a vevő birtokába kerül előbb-utóbb a műhold konstellációnak. (Ezt kívülről is betáplálható). Úgy nevezik almanach.
Ennek ismeretében a vevő kiszámítja lehetséges megjelenő holdak helyzetét, illetve nem random keresi a holdakat, hanem számít megjelenésükre.
A sok vevőcsatornának nem nyilt sík terepen van jelentősége, hanem hegyek között, városban, fák lombkoronája alatt. A mozgó vevő gyakran elveszíti az éppen használt hold jelét és ekkor választania kell egy másikat, hogy a helymeghatározást folytathassa kimaradás nélkül.
A Guards embere téved. Van egy nem titkolt zavarás a műholdak jelére szuperponálva, amelyet Selective Availability (SA) néven melegetnek.
Javaslom meglátogatni az alábbi helyet:
http://www.navcen.uscg.mil/faq
Ez az autentikus hely a vita eldöntésére.
A következő hely egy szoftvert hirdet, amivel a vevő mérései kijelezhetők és kiértékelhetők:
http://www.sni.net/kawin/pages/sawhatis.htm
Erről az oldalról van egy hivatkozás (http://www.sni.net/kawin/pages/saoff.htm), ami bemutatja, hogy SA nélkül mekkora pontosság érhető el kommersz készülékkel.
Bocs, hogy nem gyakorlok a linkeléssel, de biztosan boldogultok. :)
Nekem sajnos nincs GPS-em,eddig nem telt rá, pedig csónakos pecás létemre elkéne.
Ismereteim szerint (és ezt az egyik legnagyobb hazai GPS forgalmazó **GUARDS RT** embere is megerősítette)
szó sincs arról, hogy az ami hadsereg butítaná le a GPS-t. Hazai viszonylatban, a 10~30 méteres felbontás elérhető, a legolcsóbb típusoknál is. Ennél nagyobb felbontást csak az ún. DGPS tud elérni. Ez egy kivülről csatlakoztatható adapter, ami egy külső információt vesz. Ezt az információt valamelyik hazai kereskedelmi adó sugározza, a műsorjel mellett. (Ha jól tudom, a Sláger Rádió)
Ez a DGPS egy előfizetéses szolgáltatás.
Úgy tudom, hogy valamelyik mobiltelefon szolgáltató is tervezi, hogy az adótorony hálózatáról DGPS-t is sugározzon.
Sziasztok.
Azért a GPS mérési pontossága sok egyéb mellet függ attól is, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a méréshez. Egy geodéziai célú tudományos műszerrel centiméter alatti pontosság is elérhető. Igaz, hogy több órán keresztül mér szegény.
jpmaster! ++ Garmin GPS II Plus. 101%-os megelégedettséggel.
Alfred! ++ A rendszert differencia-jeladónak hívják (Differential Beacon), a használatával az a gond, hogy csak a relatív pontosságot javítja, tehát a műholdak éppen aktuális kóválygását kompenzálja. Az 1 m-es pontosság polgári használatra szánt GPS-eknél nem oldható meg, mert ezt -- többek között -- az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma nem engedélyezte, amikor szerződést kötött a GPS rendszer polgári használatáról. :-(
Sajnos.
De én már láttam fényképen működni 10 cm-es pontosságú geodéziai GPS-t. Két méretes bőrönd. :-)
No. Aztán az aviatikai meg ilyenolyan hiper GPS-ektől nem kell ám elájulni! Nem azért kerülnek azok horrorisztikus összegbe, mert pontosabbak, hanem mert példul a térkép jogdíját, a halradar alkatrészeit, meg a dezájnt kell megfizetni. Az aviatikai GPS-ek egyébiránt csak a (sebesség) mérési határig különböznek a hagyományostól. Meg általában a jeladók pontos koordinátáit már előre beprogramozták.
Min. 4 hold kell a helymeghatározáshoz, mert a három térbeli szab. fokon kívül még az idő pontos korrekciójához is kell egy műhold.
(Csatlakozván a klubhoz: éppen egy ilyen projectet fejezek be, egy dán közlekedési vállalat buszaira teszek GPS-t. Magán a GPS-en kívül csak szopás volt az egész...)