Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Mijafranc!
Nehéz ügy. 1,5 méteres koordinátamérésre gyakorlatilag kizárólag geodéziai célokra lehet szükség. Nem tudom mire kell, de javaslom, hogy ha valamilyen lakott területről van szó, akkor egyszerűen menj be a földhivatalba, és kérd ki az adott terület különböző felbontású részletező térképeit (pár ezresed rá fog menni a másolásra). Azokról elvileg megszerezhető a szükséges információ.
Esetleg még azt lehet megtenni, hogy keresel valami ismerőst a földtani vagy a térképészeti intézettől, és megkéred (mondjuk egy nemtommi fejében), hogy méricskélje meg neked egy nyugodt szombat délután.
Inkább elméletileg érdeklődtem gps ügyben, ugyanis szeretnék 1.5 m-es abszolút hibával meghatározni egy helyet és azt hiszem _jóóval_ olcsóbb ha egy 10000-es EOVR térképről kimérem.(Csak valószínű hogy ezt a pontosságot nem tudom tartani). Mellesleg tud valaki olyan progit vagy vmit ajánlani ami erről (EOVR) lambda fi koordinátákra számol ?
OEM-mel sokkal egyszerűbb dolgozni, mint bármelyik előregyártott GPS-szel, merthogy ugye te írhatod meg hozzá a vezérlőszoftvert és a GUI-t. Persze hozzáértés is kell hozzá... (Meg nem lesz olyan dezájnos.)
A Garminok saját felállásban csak passzív tekercsantennát használnak. Esetleg azt tudom elképzelni, hogy valamelyik külső antennájuk aktív, de erre nincs utalás sehol (és még az áruk sem olyan).
Anselmo! A felvetés igen elmés, de van vele pár gond. Először is az, hogy minden GPS koordináta-feldolgozó rendszere alapvetően valamilyen fokhálózatra épül, ezzel szemben a turistatérképek hálózata km-alapú (ráadásul méréseim szerint iszonyatosan pontatlan).
Namost. Ha egy kb. 20x20 km-es területet akarsz bejárni, akkor elvileg, nagyon hosszas és nagyon pontos számítások alapján meghatározható lenne, hogy pontosan milyen kiindulókoordinátákkal és milyen lépésközökkel kellene működnie a gridnek ahhoz, hogy többé-kevésbé igazodjon a térképhez. Csakhogy ez még nem minden, ugyanis az összes hasonló térképhez el kellene készíteni ugyanezt, és ugye ezt csak úgy lehet megoldani, ha állandóan átírogatod a User Grid adatait... :-(
Egy frappáns megoldás lenne. A honvédség publikus kézi térképeinek (kapható az Üllői út elején, a Mountexszel szemben) koordináta-rendszerét (tehát lényegében a Magyar Grid-et) kellene valahogy belepasszírozni a Garminokba (meg minden egyéb GPS-be). Ez kielégítő pontosságú, kb. 1 km-es négyzetekre bont fel mindent (jól látható a különbség a turistatérképek és a katonai térképek között ám!). Ehhez viszont sajna az kellene, hogy a Honvédség megtámadja a Garmint egy kb. 100 ezer darabos GPS megrendeléssel...
Esetleg akad alaki, aki pénzelné? :->
Mindettől függetlenül nekem az a véleményem, hogy egy megfelelően kalibrált, jó kiszolgálóprogrammal megtámogatott számítógépes adatbázis, plusz egy kielégítő pontosságú, referenciapontokkal felvértezett papírtérkép (turista, vagy esetleg a számítógépes printje vagy másolata) lenne a tökéletes megoldás túrázáshoz. Nekem ebből már csak a rendes PC-s térkép hiányzik, az viszont nagyon... :-(
Tanacsra volna szuksegem.
Van valami enyhe esely arra hogy a nalunk jaratos 1:40000-es turistaterkepeket, pontosabban az ezen levo racshalozatot hozzaillesszem egy Garmin 12-es Uer Grid-jehez? I
Mindenfele terkep datumok kellenenek hozza, es ezek szamomra nem ismertek. Lehet hogy nincsenek is es ezek a terkepek erre alkalmatlanok? Voltak probalkozasaim de ez egy 25 km-t atfogo terkepen 6-8 km eltereshez vezetett.
Prof!
offtc! (szolgálati közlemény)
Off Road 15 perc és megy a mél!
ontc
A Mag. Pioneer mint a neve is mutatja nagy csoportos ovisok játékszere (99$) a "Cheepewah" táborba villogni jó.
Pont arra, de az alapok +tanulására kiváló lehet egy gyereknek.
Állitólag hamarosan lessz Garmin III Plus !
OK.
Nekem egyébként Motorola OEM készülékekkel van tapasztalatom. Sajnos nem dolgoztam végfelhasználóknak való készülékkel. Kicsit más perspektívából látom a dolgot, nem az általatokból.
Kérdésem: A Garmin kézi vevők aktív antennát használnak? Mekkora nyereséggel/erősítéssel?
Figyu, egyelőre maradjunk annyiban, hogy no comment. Frissíteni kell az emlékezetemet, mert bizony megkophatott. Pár nap múlva majd visszatérünk a dologra, jó?
Mindenkit, akkicsit is komolyan gondolja a témát, erősen óva intek a Magellan Pioneer megvételétől. Nagyon rossz. Akkor már inkább egy használt Garmin 12.
"Az Adrián mostanában biztos sokkal nagyobb a hiba, mint a Föld többi részén."
Nem.
"Egyébként pont emiatt, ha sok holdat látsz, kisebb az esélyed, hogy pontos an mutatja a helyed (elvileg lehet, hogy pont 3 olyan holdat fogsz ki, amelyikben nincs torzítás."
Nem.
Bizonyos vevőknél beállítható, hogy mely holdakat vegye figyelembe a hely meghatározásánál vagy explicit módon, vagy olymódon, hogy meghatározod, hogy mekkora kúpszögben lévő holdakat vegyen figyelembe (a zenit körül.)
"Elvileg DGPS vevővel 10 m alá lehetne vinni a pontosságot, de ez még mindig csak relatív, mivel az SA úgyis elrontja."
Vagy nem egy dologról beszélünk, vagy nem érted a lényeget, már megbocsáss!
A differenciális helymeghatározásnak pont az a lényege, hogy az SA hatását kikompenzálja a mérésből. SA nélkül eleve 10 méter alatti a hiba.
A DGPS elv szerint a fix telepítésű vevő jeleit felhasználva, azt eljuttatva a mozgó vevőhöz, a mozgó vevő pillanatnyi képet szerez az SA aktuális torzító hatásáról, amit a saját számításai során figelembe vesz.
Az SA hatása mindenhol érzékelhető, de mindenhol más értéket mutat. Egy DGPS vevő (központ) jeleit kb. 50-100 km-es sugárban lehet felhaszálni. Ennél kisebb távolságban a DGPS vevők jelei erős korrelációt mutatnak (ez jelenti azt, hogy az SA hatása regionálisan hasonló (majdnem azonos)).
Ennél nagyobb távolságban az alapvevők jelei nem korrelálnak, ami azt jelenti, hogy az SA hatása nem azonos nagyobb távolságokban.
Egy vevő önmagában, csak mert DGPS vevőnek mondják, nem képes nagyobb pontosságot elérni, ahhoz egy megfelelő közelségben lévő referencia állomás is szükséges. A USCG ezeket a referencia jeleket sugározza. Nem véletlenül ebben a frekvencia tartományban! (300 kHz)
Big-B! Szóval, meggyött a válasz a Garmintól. A szoftver frissítés kizárólag 1-es nagyságrendű szoftververziók között lehetséges (tehát 3-asról 4-esre nem). Ehhez nagylelkűen felajánlják a cserét, amelynek ára 100 USD + 30 USD (posta). Rendes tőlük.
De ha 5-ös verziód van (amely nekem egy kicsit soknak tűnik), akkor nincs gond.
Az új fejlesztések (például az említett "Added support for multiple waypoint message processing." a referenciapontok csoportban való küldését teszik lehetővé PC-s környezetre.
Megkérdezzem a kábelt? Elvileg csinálni is lehet ám, nem is túl bonyolultan.
Ja, regisztrációs szám.
Noshát. Nélküle is megy, csak nem annyira királyul. Nincs meg nekem sem, ha valaki esetleg le tudná debug-olni, akkor sokat segítene...
Big-B! Van PC-Garmin kábeled? Mert akkor te is meg tudod csinálni a feltöltést!
Először is néz meg a verziószámot. Az alábbi frissítések vannak:
3.50 és 3.52 3.53-ra -- véletlen kikapcsolásokat szünteti meg
4.00 és 4.53 4.54-re -- Loran TD pozícióformátum, háttérvilágítás állíthatóság és valami olyan lehetőség, amely több referenciapont szerkesztését teszi lehetővé (még nem gyöttem rá, hogy mi az).
Kizárólag ezekről lehet frissíteni és csak a megadottakra, tehát nem lehet 3.50-ről 4.54-re frissíteni (bár ezt még megkérdezem).
Ha megfelel, akkor letöltöm a progit, elhozod a GPS-t, és feltöltjük (10 perc). Ha 3.50/3.52 verziójú szoftvered van, és nem tapasztaltad a véletlen kikapcsolást, akkor nem kell foglalkozni vele.
Tegnap befrissítettem a GPS-be az új szoftvert (3.03). Van bennel LORAN támogatás. Én erről csupán azt tudom, hogy légi navigációs rendszer, de ennél többet nem nagyon. Viszont tekintettel arra, hogy repülök (igaz, csak siklóernyővel), némi segítséget tudna adni egy adag információ.
Más. Tud valaki publikus, koordináta-információkat is tartalmazó, normális pontosságú (kb. 50-100 m, 25/50 ezresnek megfelelő) vektoros digitális adatbázisról Magyarországról?
A DiMap-et nyaggattam egy darabig, de kétszáz rongyot nem adok az autós térképükért.
Holdak. Elképzelhető, de nem valószínű, ugyanis még ekkora (irdatlan) magasságban sincs akkora rálátásod a föld görbületére, amely számottevően növelné a látható égboltot (180 helyett nagyjából 190 fokot látsz, de nem számoltam ki).
DGPS. Garmin szerint: olyan techológia, amely a műholdak által sugárzott SAD csomagok (Satellite Almanach Data -- a műholdak tízezredes nagyságú pontossággal megadott kepler adatai) és a műhold valóságos pályaadatai közti különbséget tudatja a vevővel, így növelve annak relatív pontosságát.
Aztán. A jeleket az Egyesül Államok és Kanada partvidékén az USCG (Coast Guard), illetve a kanadai parti őrség kommunikációs bázisai sugározzák 300 kHz körüli frekvenciákon. [Forrás: Garmin honlap.]
Elvileg DGPS vevővel 10 m alá lehetne vinni a pontosságot, de ez még mindig csak relatív, mivel az SA úgyis elrontja.
Átlagolás. Kérdés az, hogy mihez akarsz mérni? Geodéziához? Hagyd kint egy órát, vagy esetleg még tovább. De túrzásához, útvonaltervezéshez nem kell ilyen pontosság.
Nagy pontosságú mérést egyébként is csak statikus mérésre kialakított GPS-szel lehet csinálni, mivel -- ahogy írtad -- a kézi egységek a műholdak pozícióváltozásából adódó kóválygást konkrét mozgásnak érzékelik.
Néhány adalék: minden műhold két jelet sugároz párhuzamosan, a P - public és a katonai jelket. A kettő a legtöbb műholdnál ugyanaz. Viszont vannak "zavaró holdak", amelyeknél a két jel eltér - pontosan azért, hogy polgári célú vevővel ne lehessen "belőni Clinton ablakán". Az okos amik úgy találták ki a holdak keringési pályáját, hogy minden hold 12 óránként elhaladjon a Californiában levő bázis felett. Itt kapja meg a kódolt üzenetet, hogy a következő 12 órában mekkora zavar legyen a P jeleiben.
Ez két okból is jó ötlet:
1. 12 óránként lehet változtatni a hibákat, így lehetetlen visszakódolni. Lehetőség van viszont arra, hogy a világban folyó eseményekhez igazítsák a hibáőkat. Pl. Az Adrián mostanában biztos sokkal nagyobb a hiba, mint a Föld többi részén.
2. Ahhoz, hogy valaki birtokba vegye a rendszert - saját maga állítsa be a hibákat hackereléssel - előszőr is el kell foglalnia a katonai bázist, mert a holdak úgy vannak beállítva, hogy csak abban a néhány percben fogadnak egyáltalán jeleket, amikor a bázis felett vannak.
Egyébként pont emiatt, ha sok holdat látsz, kisebb az esélyed, hogy pontos an mutatja a helyed (elvileg lehet, hogy pont 3 olyan holdat fogsz ki, amelyikben nincs torzításÖ
Néhány reflexió...
2. Elképzelhető, hogy nagyobb magasságban, mondjuk 10 km, látható több hold is.
4. Kilós kenyér? Valószínűleg olyat láttál, ami egybe van integrálva az aktív antennával+ be van burkolva rendesen az időjárás viszontagságai ellen.
Az igazi DGPS vevő abban különbözik lényegében a többitől, hogy
- a pozíció számolás részeredményeit is ki lehet nyerni belőle,
- position fix módban működik, és meg sem próbálja kiejteni a számolás során vélt pozíció imbolygást, amit a mozgó vevők feltételeznek.
Maga a DGPS nem ingyenes, illteve nem értelmezhető rá ez a fogalom. A DGPS outputot adó vevők drágábbak, mint mezei társai.
Mindazonáltal a differenciális mérés hatóköre kb max 100 km. Ahhoz, hogy használható DGPS hálózat működjön az országban legalább 15-20 DGPS vevőt kellene megfelelően elhelyezve működtetni. Ilyen hálózat még nincs sajnos.
Az egy perces átlagolásról...
Egy perc kevés ahhoz, hogy ilyen következtetést érdemben le tudj vonni. Az SA miatt percekig is lehet 100 m nagyságrendű hiba. A tapasztalat szerint legalább egy órán keresztül érdemes gyűjteni az adatokat az átlagoláshoz, hogy ne csapd be magad (nagyon).
No, írtatok pár érdekességet, ezek nem mindegyike felel meg a szín tiszta valóságnak.
1. A GSP által kiírt EPE informacio (esitmated franctudjamicsoda, lényegében a mérési pontosság) csupán tájékoztató jellegű, tehát ehhez mindig hozzá kell adni azt a mérési pontatlanságot, amely a nemzektözi egyezmény szerint a polgári GPS vevők alap "szolgáltatása".
2. Elvileg nem lehetséges, hogy egy (bármilyen) GPS egyszerre 12 műholdat lásson. Nálam egyetlen egyszer volt 11 lehetséges hold (szép együttállás volt), és ebből is csak 9-et látott.
3. A GPS felhasználók figyelmébe ajánlom ezt a linket:
http://www.powerup.com.au/~lornew/oziexp.html
Pompásan támogatott, nagyo sok szolgáltatást nyújtó GPS kiszolgáló szoftver, nagyságrendekkel jobb, mint a Satllite Solutions által a Garminok mellé brutális áron ajánlott Fugawi (vagy hasonló nevű).
4. A DGSP ingyenes. Amikor megveszed a DGSP vevőt (amely nagyjából egy kilós kenyér méretű csöppség), akkor már használat jogdíját is kifizetted. Igazából nem éri meg a fáradtságot, mert egy normális tájékozódóképességgel ellátott ember a GPS tájékoztató jellegű adatai alapján már képes egy kb. 100-150 m-re levő célterületet megtalálni (eddig nekem mindig sikerült).
LUCzI FERencz!
A hozzászólás lényegéből is látszik, hogy a Guards-nál nem értenek a dologhoz. A GPS által kiírt adatokat veszik készpénznek, aminek semmi valóságalapja nincsen.
Példa: fent a dobogókői kilátónál szépen ki van írva a háromszögelési sarokpont koordinátája asszem ezred fok pontossággal. Ezt beütöttem a Garminba, aztán szépen leraktam a kőre (fémre) a GPS, aztán ott hagytam úgy egy percig. Aztán nyomtam neki egy átlagolást (ezt is tudja). Aztán itthon jött a nagy meglepetés, mert a két mért pont, a kiírt 12 m-es relatív pontatlanság ellenére közel 50 m-re volt egymástól!
jpmaster!
Nekem a Lowrence-ekkel csak annyi bajom van, hogy itthon se szervize, se forgalmazója nincs. Meg szerintem egy kicsit macerás a kezelésük. A Garminok iszonyúan egykezesek. [Amugy a link a kezdő oldalra mutat... :-) ]
Big-B! A GPS-12 minden idok egyik legjobb GPS-e, a siklóernyős/könnyűrepülő pilóták többségének ilyen van. :-)
Egy Garmin GPS-12 -el rendelkezem, és a tapasztalataim jók. Sík terepen akár nyolc műholdat is behoz, ilyenkor a tévedés akár 12m-ig is lecsökkenik. Persze erdőben ez az érték növekszik. Épp szombaton voltam túrázni, tökéletesen kirajzolta a megtett útvonalat, mutatta az irányt, sebességet, hátralevő időt és egyéb telemetrikus dataokat. egyszóval szuper. A hátralevő távot 10m-es pontossággal írja.