Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Ár:
Kb $280 volt (PC kábellel). A drága a térkép hozzá: USA Autóatlasz $80,
USA TopoMap (Túristatérkép): $110. Sajna a vevő 1.4MB-s memóriájába nem
sok fér el egszerre: max. 5-6 szegmens, hogy ez mekkora területet jelent
az attól függ hol (pl. nagy városoknál kis terület, a sok adat miatt).
Energia-igény:
4 ceruzaelemmel elvileg 36 óráig bírja power saving (5mp-s "mintavételezés"),
üzemmódban. A gyakorlatban ez inkább max. 30 óra. Nem power saving (1 mp-s
"mintavételezés") üzemmódban extrapolációm szerint 16-20 óráig bírná.
Strapabírás:
A strapát (földreesés, félig ráülés) jól bírja. Teljesen vízhatlan
(ellentétben az E-Map-pel): volt már sós, édes, mély, sekély, hideg,
meleg, tiszta, koszos, stb vízben. Túlélte (sőt a kőrülményektől függően
még közben műkődőtt is..)
Az E-Map SZVSZ jobb, ha kocsiban használod (de a fentebb leírtakat tuti
nem élte volna túl):
* Cserélhető 8-16MB-s memóriamodul
* Részletesebb (pl. házszámok) autós térképek ("MetroGuide").
Látom (www.garmin.com), már van egész sok európai térkép is (pl Ausztria,
online is megézhető (!!!) MetroGuide és MapSource) de persze nem
Magyarország, és egyik sem "Topo" (ami a túrázáshoz jó). Ja és jó drága
mind...
Összefoglalva: Túrázáshoz és egyéb olyan tevékenységhez, ahol a GPS ki van
téve az elemeknek a SZVSZ jelenleg legjobb a 12MAP. Egyébként az E-Map. Miért
nem ötvözik a kettőt?
Sziasztok!
Hegyi, erdős kerékpározáshoz keresek egyszerűen és jól használható gps-t még mindig.
Már kezdek megőrülni a sok információtól az internetről, de azt még mindig nem tudom eldönteni, hogy egy garmin 12, garmin II+, garmin emap, magellán 315, vagy valamilyen más típus közül válasszak.
Van-e valamilyen nyomós érv az egyik vagy másik mellett vagy ellen?
Eddigi észrevételek:
- garminnál mennyire zavaró, hogy a térképen csak a legközelebbi 9 pontot mutatja az aktuális útvonalon kívül, azaz nem lehet szabadon bolyongani a rengeteg pont között?
- magellán 315-nél a szimulátor módban ugyanúgy használható-e, mint normál működés esetén? Lehet-e a térképen mászkálva látni egy adott ponthoz képest a szöget és a távolságot, hogy grafikusan fel tudjam venni a térképről lemért útvonal pontokat?
- a tracklog rögzítése során a magellán az időt nem rögzíti, a garmin igen, fontos-e ez a lehetőség?
- emap lebutított felülete ellenére jól használható-e?
- nagyobb felbontás mennyit számít a magellán esetén?
- melyik antennája jobb erdős területen? Kihagyások lekezelése?
Ha végre sikerül döntenem, akkor majd leírom a tapasztalataimat a kiválasztott készülékről, mert aktívan fogom használni.
BORZALINO..... :
Én csináltam már olyat ami neked kell.
A feleségem autojába van berakva :)
(remélem nem szokta ezt itt olvasni)
Én egy olcso garmint vettem (Garmin 12).
Csínáltam egy kis epromos elektronikát ami pont gyufásdoboz méretü.
Ő tartja a kapcsolatot a nokia telefon és a gps között.
Méghozzá nekem olyan ötletem született, hogy a nokia kihangositoba raktam bele.
Szóval, ha kedvesem berakja a kihangositoba a telefont (ezt pedig megteszi) akkor időnként küldi nekem a poziciot a gps :)
Az én telefonomra küldi smsben
(az elektronika epromjaban levo egyszeru program elvileg megcsinálhato erikszonhoz is, én csak a nokia protokollt ismerem)
Üdv
Ja még valami ......
Garmin III+ magyar szoftver elkeszült :)
más típusokhoz mostmár 1 hét alatt megvan
bocsi, de esetleg borsalinonak tudok segiteni. egy szerencsétlen gps forgalmazohoz van szerencsétlenségetek, ráadásul a gépjármüvekhez való gps. egy lényeges dolog, a mienk nem lopás ellen van, hanem a gk. üzemét segit optimalizálni. ha érdekel valakit:0620-326-4458
Borsalino:
Mostmár értem, de azt hiszem, ez annyira szűk szakmai probléma, hogy bőven túllép a topic látogatóinak ismeretein, bár ha lejjebb nézed, volt itt Tasztaltárs, aki GPS forgalmazó.
Akkor egyenlore marad a FALCOM.
az o integralt GPS GSM cuccuk mikrokontrolerrel egyutt Ł366 ami ha jol szamolom 160eFt.
a mikrokontroler DOS progikat tud futtatni amennyiben azokban nincs File I/O.
Az említett Benefon készülék valóban kapható lesz, jelenleg a Nyugateurópai bevezetés folyik. Hozzánk várhatóan a jövő év elején kerülhet forgalomba. Az ára várhatóan 400 000.-+ ÁFA lesz.
( Négyszázezer !!! )
Érdemes lesz rá várni.
Tudok olyan rendszert, "olcsón", ami 1-1 GPS vevő, 1-1 URH amatőr rádió, darabonként összekötve. Mindenki látja a másik pozícióját, a másiktól való távolságot, és az eléréséhez követendő irányszöget. Természetesen mindezt azon felül, amit a használt GPS tud.
Azért mondom hogy olcsó, mert a rádió darabja olyan 70 000.-Ft, GPS-t pedig tudok hozzá bruttó 59 000.- től.
Alfred,
Tudom hogy erre vannak mukodo rendszerek de ezek mind egy mar meglevo hardwaret adnak el nemi extra penzert.
Mivel a cegnel van egy eleg jo IT reszleg akik a programozast meg tudjak csinalni (es teljesen a ceg igenyeire szabjak a rendszert) olcsobb megoldasnak tunik a hardware megvetele es sajat rendszer epitese.
MIvel kamionokrol van szo foleg angol es ir relaciokban (kb 3 nap egy ut) nem igazan van szukseg allando kapcsolatra. eleg ha a szerkezet orankent vagy ketorankent bejelentkezik. Sot az is eleg ha csak akkor teszi ezt a mozog a kamion. (egy nap max 9 orat mehet, legtobb helyen hetvege kizarva)
Eddig egy ilyen hardwaret talaltam a
www.falcom.de
Falcom A2D-3 -as rendszere.
igazan azt szeretnem tudni hogy van e esetleg mas hasonlo.
psmith:
Na igen, de a műholdas járműkövetésben nem az a lényeg, hogy x percenként bejelenetkezik az autó, és küld egy tizjegyű számot, hanem az, hogy van egy rendszered aminek segitségével a járművekről kapott információkkal műveleteket vagy képes csinálni.
Jonapot mindenkinek,
Egy kis segitseget szeretnek kerni GPS ugyben.
Olyan GPS-re lenne szuksegem ami azon kivul hogy a sajat szep kis elolapjam kiirja hogy hol van es terkepetrajzol (bar igazan erre nincs szuksegem) el tudja nekem valamilyen elektronikus formatumban kuldeni a poziciojat.
A rendszernek kamionakat kellene kovetnie es ehhez a kozpontnak mindig tudnia kellene hogy hol jarnak az egyes jarmuvek.
Sajnos azok a gpsek amiket eddig lattam nem kepesek ezeket az infokat elkuldeni.
Van valakinek otlete hogy ki gyart ilyet es kb mennyibe kerul?
Az attól függ, hogy milyen célra készült. A navigációs célú, kézi vevők már bruttó 50 000.-forinttól elérhetők.
A geodéziai célra készítettek, tényleg többe kerülnek, de az termelőeszköz, azzal pénzt lehet keresni !!
Ez tavaly augusztusban volt, ugyanis a GPS saját időrendben, hetekben számol. Az említett időpontban volt az 1023.hét vége. Ez után ismét a 0. hét következett.
A legtöbb készüléknél ez nem okozott gondot. Próbáljátok ki, ha nem működik jelezzétek.
Mi a pontos típus megnevezés ?
fulopa:
Nekem van egy térképész ismerősöm, aki eljött velem GPSt venni. Ő olyanokat kérdezett a cég képviselőitől, hogy alig-alig tudtak rá válaszolni.
Több eljárás is van a gömb sikra vetitésére, és sajnos a GPS mást használ, mint amit az elérhető magyar térképeken, valamint a katonaikat kivéve nem is jelzik a hosszúsági és szélességi köröket.
Annyira nem vagyok szakember, hogy némelyik kérdésedet sem értem, de ameiket mégis, arra igyekszem válaszolni.
Előre bocsátom, hogy nekem nem megy még egyszerre precizen kezelni a GPSt, és közben precizen vezetni...
Internetről letöltött programmal autóztam úgy, hogy a laptopot magammellé tettem az ülésre, és hellyel-közzel a térképen maradtam. A Budapesttérképen az elcsúszást a térképgrafikusok okozták azzal, hogy a fontosabb utakat szélesebbre rajzolták a valóságosnál, igy sok helyen egész' eltorzitották a valósághoz képest.
Ez a program beszkennelt térképet képes kezelni, de az ugye házilag csak A/4-es, tehát vagy túl kicsi a terület, vagy túl elnagyolt a térkép, és pontatlan. A programom két pont alapján kalibrálja a térképet, ez elvileg elegendő lenne, de a gyakorlatban vagy a hosszúság pontos, vagy a szélesség.
Azt nem tudom, hogy a 12-es tudja-e, de a II+ grafikusan rajzolja az addig megtett utat, tehát olyan, mintha egy térképre tett pauszra rajzolnád a megtett utat, de csak a fehér pauszt látnád.
Ne is foglalkozz a kerdessel... Valoban volt ilyen dolog, pontosabban, vmikor augusztusban a REGI, azaz 1980-as evekben gyartott gepeknek a belso datuma, oraja atfordult, es ez okozhatott , AZOKON a gepeken problemat. Tehat, nyugodtan hasznalhatod a magellanodat...
Talan meg annyi a 12-hoz kepest, hogy ha jol emlekszem, a 12hoz nem lehet kulso antennat csatlakoztatni.
Fogsz egy terkepet, ha racsozva van, akkor fel siker, ha nem, vonalzozhatsz (en is igy kezdtem, 1:25000 terkepen hajszalpontosan oda vitt, ahova akartam, itthon 1:50000 katonaival mar nem voltam ilyen sikeres, noha szgeppel vittem be a pontokat, igaz sietve...). Erdemes egy, a gep altal ismert koordinatarendszerben leolvasni a terkeprol (ez itthon a katonai terkepek sima hosszusagi-szelessegi skalajat jelenti, ugyan meg van vmilyen skala rajta, de arrol senki sem tudott felvilagositast adni. (pl. Franciaorszagban egyszerubb, es pontosabb volt a terkeprol, az ott hasznalt Lambert koordinatakat leolvasni, azt asszem a gep is ismerte, ugyhogy asz volt). Igen, lehet referenciapontot hasznalni, tavolsag irany megadasaval, de sajnos, a gep nem a relativ koord. jegyzi meg, hanem az abszolutat, azaz nem frissul, ha a referenciat valtoztatod. (mar es is sajnalkoztam miatta). Szamitogepet igenis lehet hasznalni!!! Vannak progik, amelyek:
1, koordinata bevitelre alkalmasak (beszkennelsz egy terkepet, kalibralod 2-3 ponttal), aztan orult gyorsan megy az egesz.
2, un. moving-map softverek, amik realtime mutatjak, a fenti modon bevitt, kalibralt terkepen , hogy epp hol vagy, merre mozogsz.
3, a kettot egyutt tudja.
Ha lennebb lapozol, van 1-2 ilyen shareware prg cim megadva....
Pontossag, eddig 10 m (9,3) volt a maxi, amit elertem, es ujdonsag, hogy amerikaban, feloldottak az SA-t (teruletek, ahol 100m-re volt korlatozva a pontossag)....
1998-ban vettem az ocsemnek egy kezi Magellan GPS-t. O nem hasznalta tavaly nyar ota, de en azt olvastam, hogy valami overflow volt az GPS orjaban 1999 oszen, (ez valami 2000-evhez hasonlo hiba).
Azt hallottam, hogy a regebbi firmwarrel futo GPS-ek nem tudjak ezt kezelni. Nemreg beszeltem az ocsemmel errol, de meg nem probalta ki. Van valami igazsag ebben, vagy csak humbug? Es ha igaz, akkor van e valami tapasztalat?
Elmentem a garmin honlapra, letöltöttem a GPS II Plus és a GPS 12 manualt. Az alábbi különbségeket találtam a Plus javára: forgatható megjelenítés (hasznos), városnevek vannak benne (ez nem kell), kisebb fogyasztás (hasznos). Más különbség nincs? Mert az áruk különbsége alapján azt gondolnám. Hol lehet a legolcsóbban hozzájutni? Valami akció esetleg? Használt is érdekelne, ha nincs baja.
Mivel még nem próbáltam, így hülye kérdéseim vannak a manualt elolvasva:
1. ha van egy térképem, amelyen bemérek egy referencia pontot ami a térképen egy rácspont, akkor a térkép rácsozását mint koordinátákat felhasználva meg tudom-e adni a többi pont helyét? Az a lényeg, hogy ne kelljen koordinátákat átszámolni. Szóval a user grid és map datum témakör nem világosodott meg a leírásból.
2. Ha az irányt és a távolságot adom meg egy adott ponthoz képest, akkor ez egész remeknek tűnik. Tegyük fel, az útvonal minden tizedik pontjához képest adom meg a következő pontok irányát és távolságát. Ha odaérek a referencia pontként használt helyre és ott pontosítom a koordintátáit, akkor a többi pont helye, ahol ezt a pontot használtam referenciaként, változik-e. Ez arra kellene, hogy gondolom a térképek kis távolságon még nem csalnak sokat, a referencia pontokat a konkrét helyszínen újrakalibrálva a következő pontok helye pontos lesz.
3. A térképek pontatlansága hogyan szokott megnyilvánulni? Egyre inkább elcsúszik az egész, vagy helyi pontatlanságok vannak, rossz az égtáj,
vagy az egésznek nem sok köze van a valósághoz? Milyen hibahatárral lehet közlekedni mondjuk 1:40000-res térképen?
4. Lehet-e user grid rácsot (megegyezőt a térképpel) rátenni a kijelzésre, hogy ha letérek az előre beállított útról szándékosan, azért tudjam, hogy a térképen hol vagyok? Vagy jobban járok, ha a gps koordináta rácsot rárajzolom a térképre?
5. Próbáltátok-e az outputját feldolgozni pc-n? Konkrétan lehet-e illeszteni laptophoz és valamilyen térképes programhoz az outputját?
Ha nagyon amatőrök a kérdéseim, akkor bocs, de ha tudtok válaszolni, az jó lenne.
A téma nagyon felizgatott, mivel a múltkori kerékpáros túrán a túristajelzések szinte teljes hiánya miatt igencsak kalandosra sikerült egy pár szakasz. Elég ha csak annyit mondok, hogy egy bozótvágó késnek és egy láncfűrésznek vettem volna a legnagyobb hasznát az ősboróka dzsungelben (kemény munkával ugyanoda visszajutottam, ahol eltévedtem).