Két hete voltam, minden rendben volt. Illetve, ha már írok...
Kakanj és Zenica között épül az autópálya nagy ütemben, ezért csak nagyon lassan lehet haladni. Sőt, a készülő alagútnál (a kakanji oldalon) egy szakaszon murvára terelik a forgalmat. Jó poros lesz az autó. Szarajevó Zenica felőli bevezető szakaszán szintén útépítés folyik. A Bradinai szerpentineknél meg kőomlást takarítanak el.
Amúgy minden OK.
további autópálya hírek:
Kb. 2-3 hete átadtak egy kb. 5 km-es autópályaszakaszt a Banja Luka - Gradiska szakaszon.
Eredményt hirdettek az építendő Kravice - -Bijaci szakaszon. Egy helyi (BiH) konzorcium a nyertes.
Kiválasztották, hogy hol lesz a híd a sokat vitatott Pocitelj szakaszon. Az északi variánst választották, azaz a híd Pociteljtől északra keresztezi a Neretvát.
Egyébként már hó csak néhány helyen volt a hegycsúcsokon, szép zöld minden. Áradást nem láttam (bár víz van bőven a folyókban)
Pl tavaly volt olyan, hogy, nem tulzás, egy hét alatt 2 izben is leugrottunk Sarajavóba. Reggel fél hétkor még a Teskoban bóklásztam fogkrémért, délben már a Brajlovic- nál ettem a cevapot---Pécsről, persze.
EMBEREK!......hát miért alszik ez a topik?....nem jár erre senki emberfia....pedig milyen jól indult. Nem kéne tán felébreszteni? Olyan messze van talán Bosnia Hercegovina?....hiszen fél Magyarország erre jár széltében, hosszában. Csapjunk bele a lecsóba, kalandvágyó utazók és irjunk már valamit ide, hisz azota nagyon sok viz lefolyt már a Neretván. A legutolsó beirás óta, immáron egy esztendeje csend honol. Azóta sok minden történt ám...igy visszaolvasva az eddig leirtakat, nagyon sok jó ötlet és vélemény hangzott el, kár volt leállni. Hátha valaki idén is hasznát veszi a jó ötletnek. Kalandra fel....
Úgy hallottam július-augusztus tömeg, szeptemberben meg ramadam-ramazan.
A ramadán időpontja minden évben kb tíz napot előre mozog, mivel az iszlám holdnaptár alapján időzítik, az pedig rövidebb a Gergely-naptárnál. Idén augusztus 10-én kezdődött, jövőre augusztus 1-én fog.
Nekünk kb. 5 óra volt a bejárása, de azért korántsem láttunk mindent. Bár valóban nem nagy, viszont sok hangulatos utcácska van, ráadásul elég meredekek, sietni kissé fárasztó. Én egy egész napot javasolnék az alapos megtekintésére. Persze ez függ attól mennyi időtök van, végülis valóban bajárható pár óra alatt :)
Köszönöm! Az a kép... hát így sikerült :) Egész Bosznia megér egy hosszabb túrát, Mostar és Jajce két kis ékszerdoboz, de nekem inkább Jajce, egyelőre még kevésbé turistás.
Gyönyörűek a képeid! Jó volt nézni az ismerős, ismerősnek vélt (Jajce) és az ismeretlen helyeket. Meggyőztél róla, hogy Jajce meglátogatására legközelebb több időt kell fordítanunk. :)
A 138-as képet nem tudom, hogy csináltad, de a vízesés a szivárvánnyal...., csodás! :)
Igen, úgy van, Neum olyan nyaralós, napozás-fürdés, evés ivás, esetleg onnan lehet menni erre arra, Medjugorje (30km), Neretva völgye, Meg a Kravica vizesés, Mostar (70km), Korcsula, Dubrovnik olyan 90 km. Ston. Én a hotel Neum-i részre nem is sétáltam el, az öblösebb Primorska részen voltam, ott a Hotel Stella, Hotel Sunce közelében. Szept 8-én már elég kihalt volt, az apartmanok fele is zárva. Közeli kis boltok, már fele üres polcokkal dolgoztak. Ezeknél az apartmanoknál, az a jó, hogy szobák mind öböl felé néznek, és olyan saját strand féle is van. Persze vannak olyan kis öblök is, ami gyerekeseknek jó. Úgy hallottam július-augusztus tömeg, szeptemberben meg ramadam-ramazan. Az öböl, vagy tengervíz nagyon tetszett volna, sok helyen csak úszni tudóknak, és szép tiszta volt, kékes-zöldes, de nagyon hideg volt, de ez nem jellemző Adriára szeptemberben. Az időjárás is pech volt.
7. nap: Reggeli után benéztünk először a szálló melleti nagy szupermarketbe némi üdítőért. Gyönyörű szőlőt is vettünk, a férjemnek, aki mindenféle " sok dolgom van" című ürüggyel mondhatnám szokása szerint megint nem tartott velünk, szóval neki szoktunk minden utunkról valami helyi jellegzetes alkoholos kis üveg italt vinni, azt is találtunk. Magunknak pedig csipkelekvárt vettünk, azt kaptunk többször reggelihez, és nagyon ízlett, be is tankoltunk több üveggel.
Vásárlás után végre elindultunk a vízeséshez. Csodaszép, több nézőpontból is megtekintettük, aztán irány megint az óváros, ezúttal nappal. Körbejártuk egyszer, aztán vissza kellett menni a hotelbe kijelentkezni, de miután bepakoltunk a kocsiba még visszatértünk, mert az erődben még nem voltunk fenn. Megnéztük a katakombákat is, fenntről, az erődből a csodás kilátást, ittunk egy finom bosnyák kávét búcsúzóul, majd fájó szívvel du. 3-kor elindultunk hazafelé.
Banja Lukát megkerültük, simán léptük át a horvát határt, aztán kezdődtek a nehézségek. Elkezdett szakadni az eső, ez hazáig el sem állt, valószínűleg az előtte való napon elszenvedett bakugrások miatt szétesett a sebességmérő óránk, így addig, míg rá nem jöttünk, hogy a GPS-el mérjük a sebességünk, csak becsültük, mennyivel megyünk. Végül szakadó esőben, este 1/2 10-re értünk Pécsre.
Összefoglalva: egyik legszebb nyaralásunk volt, mindenképp visszatérünk, régi és új helyeket jobban megismerni, felfedezni. Az ország nem a legolcsóbb, de ha van valakinek kellő ideje, akkor azért elég kedvező áron megkap mindent. Nekünk kb 500 EUR volt kettőnknek az egy hét, de ha szükségünk lett volna rá, és nem mindig az első talált szállást fogadjuk el, akkor egy százassal olcsóbban is megúszhattuk volna. A benzin kifejezetten olcsó volt, 1,79 KM-ért tankoltuk pl tele a kocsit a határ közelében, a kaja sem drága. Szóval hamarosan újra arra járunk.
Lehet, hogy az még nem az autópálya építése volt, de a városból kifelé menet a 4 sávos út egy felüljárónál egy sávosra szűkült, az után meg le volt zárva a fél útpálya, és felváltva engedték a forgalmat. Ahogy néztem ott is 4 sávosra bővítik az utat.
Jablanica után Jajce felé nem az volt a legnagyobb baj, hogy felmarták az aszfaltot, hanem hogy ezt szakaszosan tették, és nem mindenhol jelezték. Mentünk szépen a felmart szakaszon, aztán jött egy rendes, leaszfaltozott rész, szépen felgyorsítottunk, majd hirtelen megint felmart szakaszra értünk. Néhol nem láttuk ezeket előre, és olyankor jó nagyokat zöttyent a kocsi. Aztán már figyeltünk, de ez elsőknél nem esett jól ez az ugrás.
Eddig nekünk kimaradt az életünkből az Adria, de úgy gondolom Neum is egy tipikus nyaralóhely. Egy rövid látogatást megér, de ha nem kifejezetten a strandolós, napozós nyaralást keresitek, márpedig nem úgy ismerlek Téged, akkor annál többet nem. Mi is csak azért maradtunk egy napot, mert előtte egész nap mindig mentünk, mint a mérgezett egér, meleg is volt nagyon, így ránk fért egy nap lazítás.
Ezek a friss infók az összes boszniai útról (guglival fordítattam bosnyákból, az eredeti bosnyák mondat mellett van az angol fordítás, de nincs időm kigyomlálni belőle a bosnyákot, talán így is megérted)
Situation on the roads
Utorak, 14.09.2010. Tuesday, 14.09.2010.
16:3016:30
Traffic today on most roads in Bosnia and Herzegovina takes place without any special restrictions and longer delays.
Because work on the reconstruction of the bridge was halted traffic on the road towards Sarajevo-Hadzici (in PLANDITE) and taken to the Western approach to the city.
Traffic was halted and Topčić field on the road towards Zenica-Zepce.On this site communicates the alternative routes, and bypass the coins is allowed passage for trucks up to 7.5 tonnes.
Among the other roads with the current work we recommend paths: M-5 Travnik-Donji Vakuf, Mostar M-17-Capljina (intersection of itomislići), M-4.2-Srbljani Cazin, M-1.6 Mostar-Siroki Brijeg, 01.06 M-Mostar-Nevesinje (section Gnojnice-Bakraćua), M-17-Tarcin Bradina, M-5-Lapinica Sarajevo, A-1-Podlugovi Joanica, M-18 Lead-Kladanj-Stupar, Resanovci-Bosansko Grahovo-Strmica, M-1.14-Bijeljina epak and M-4 Kotor Varos-Butterbur.
At border crossings, no longer holding when crossing the border.
KANTON SARAJEVO:CANTON SARAJEVO:
-Zbog radova na rekonstrukciji kolovoza do 15.11.-The works on reconstruction of August to 15.11.u ulici Stupska (od raskrsnice sa ulicom Kurta Schorka do raskrsnice sa ulicom Dobrinjska) obustavlja se saobraćaj u jednoj saobraćajnoj traci, dok druga traka ostaje slobodna za dvosmjerni saobraćaj.Stupska Street (from junction with Kurt Schork Str street to the junction with the street Dobrinjska) stopped the traffic in one traffic stripe, while the other lane remains free for two-way traffic.Radovi se izvode iu ulicama Dobrinjska (od raskrsnice sa ul. Stupska do raskrsnice sa ulicom Zdenka Mrkulja i od raskrsnice sa ulicom Z.Mrkulja do raskrsnice sa M-17), kao iu ulici Zdenka Mrkulja (od raskrsnice sa ul. Stupska do raskrsnice sa ulicom Dobrinjska), au ove dvije ulice saobraćaj se zabranjuje za sva vozila osim vozila stanara i korisnika poslovnih prostora.The works are carried out in the streets Dobrinjska (from the junction with ul Stupska to the junction with the street Zdenka piscatorius from the junction with the street Z. piscatorius to the junction with M-17), as well as street Zdenka piscatorius (from the junction with ul Stupska to the junction with Dobrinjska street), and these two streets traffic is prohibited for all vehicles except vehicles of tenants and users of commercial space. -Radovi na postavljanju kablovske komunikacione mree u ulicama: Braće Mulić, Hasana Sućeske, Adija Mulabegovića, Aleja Bosne Srebrene, Olimpijska, Trg Barcelone, Sulejmana Filipovića, Lukavička cesta i Ramiza Salčina (neradnim danima do 30.09. u vremenu od 08 do 16 sati)-Work on setting up a cable communication network in the streets: Brace Mulić, Hasan Suceska, Adija Mulabegovic, Aleja Bosna Argentina, Olympic Square Barcelona, Suleiman Filipovic Lukavička roads and Ramiz Salčin (non-working days to 30.09. In time 08-16 hours) - Zbog radova na izgradnji separatne kanalizacione mree do 30.- Because of construction of separate sewer network to 3009.09thsaobraćaj je na dijelu saobraćajnice gdje se izvode radovi obustavljen u ulici Slatina .Traffic on the road section with activities stopped in the street Slatina. -Zbog radova na sanaciji kanlizacionih ahtova u ulicama: Bulevar Mee Selimovića, Zmaja od Bosne, Obala Kulina bana, MMBaeskije i Marala Tita do 25.09.-The rehabilitation works on kanlizacionih manholes in the streets: Bulevar Mese Selimovića, quantitative analysis, Coast Kulin Ban, MMBaeskije and Marshal Tito until 25.09.u vremenu od 22 do 06 sati bit će zauzeta traka u kojoj se izvode radovi.in time 22-06 hours will be busy bar where the work performed.
MAGISTRALNI PUTEVI:Arterial roads:
M-4M-4 - Vrela-Karue- sanacija kolovoza u vremenu od 7 do 17 sati, naizmjenično odvijanje saobraćaja, uz moguće kraće obustave.- Vrela-karus-August in the repair time of 7-17 hours, alternating flow of traffic, with a possible shorter suspension. M-6 i M-20M-6 and M-20 -Radovi na ukrtanju magistralnih puteva, izgradnja krunog toka u Trebinju , saobraćaj se odvija usporeno.-Work on cross main roads, construction of the roundabout in Trebinje, transport takes place slowly. M-6.1M-1.6 -Nevesinje-Gacko -u mjestu Crni Kuk u toku sanacija mosta, saobraćaj je preusmjeren na obilaznicu u neposrednoj blizini.-Nevesinje-Gacko in Crni Kuk during the rehabilitation of the bridge, traffic is routed to the bypass in the immediate vicinity. M-15M-15 - Tranzitni prolaz kroz grad Prijedor -Zbog sanacionih radova saobraćaj se odvija naizmjenično,jednom saobraćajnom trakom.- Transit passage through the town of Prijedor-traffic because of repair work is carried out alternately, one lane highway. M-16M-16 - Banja Luka-Bosanska Gradika , na području Klanica zbog radova u funkciji jedna traka.- Banja Luka-Bosanska Gradiska, in Klanice for work in the function of a tape. M-16.2M-16.2 - Bugojno-Gornji Vakuf/Uskoplje -u toku je sanacija kolovoza, jedna traka u funkciji.- Bugojno-Gornji Vakuf / Uskoplje in August during the repair, one lane in operation. M-16.4M-16.4 - Novi Travnik-Bugojno (preko Rostova) na snazi je zabrana za teretna vozila iznad 7,5 tona.- Novi Travnik-Bugojno (through Rostov) is in place prohibiting commercial vehicles over 7.5 tonnes. M-17M-17 -Biljeevo-Kakanj - počela izgradnja autoceste, u zoni izvođenja radova brzina ograničena na 40-60 km/h.-Biljeevo-Kakanj - began construction of a highway, the construction work zone speed is limited to 40-60 km / h. M-18M-18 -Brod na Drini-ćepan Polje- zabrana za teretna vozila iznad 12 tona.Brod na Drini-ćepan-field-ban for trucks over 12 tons. M-19M-19 - Drinjača-Zvornik - Zbog radova u tunelima Zvornik 1 i 2 saobraćaj se tokom dana odvija usporeno, uz povremene kraće obustave.- Drinjaca-Zvornik - The works in the tunnels "Zvornik" 1:02 to traffic during the day takes place slowly, with occasional short suspension. M-20M-20 - Gacko-Foča- U toku je sanacija tunela (Vratar 1 i 2 ), saobraćaj se odvija usporeno, uz kraće zastoje.- Gacko-Foca-During the rehabilitation of the tunnel (Goalkeeper 1:02), transport takes place slowly, with shorter delays.Na prevoju Čemerno zabrana je kretanja za teretna vozila sa prikolicom i lepere.The saddle Cemerno ban the movement of trucks with trailers and trucks.
REGIONALNI PUTEVI:REGIONAL ROADS: R-413 Vitovlje-Skender Vakuf-u toku je sanacija klizita, jedna traka u funkciji.R-413-Vitovlje Skender Vakuf-during the repair of landslides, one lane in operation. R-414 Karanovac-Skender Vaku f (u mjestu Karanovac)-zabrana kretanja preko mosta na Vrbasu za vozila čija ukupna masa prelazi 20 tona.R-414-Karanovac Skender Vakula f (in Karanovac)-ban movement across the bridge at river for vehicles whose total weight exceeds 20 tons. R-445 Ilija-Podlugovi (u mjestu Podlugovi) izvode se radovi u vremenu od 08 do 22 sati.R-445-Ilija Podlugovi (in Podlugovi) performed the work in time 08-22 hours.Sva vozila osim autobusa u smjeru Ilija-Podlugovi preusmjeravaju se na alternativni pravac:Ilija-Gnionica-Podlugovi (BP Rijad), dok za smjer Podlugovi-Ilija sva vozila saobraćaju naizmjenično, jednom trakom.All vehicles except buses in the direction of Ilijas-Podlugovi diverted to alternative routes: Ilija-Gnionica-Podlugovi (BP Riyadh), while the direction Podlugovi Ilija all vehicle traffic alternating, one tape. R-461a Donja Orahovica-Srebrenik -Radovi na rekonstrukciji puta, moguće kraće obustave od 07:00 do 18:00 sati.R-461a Lower Orahovica-Srebrenik-Reconstruction times, possibly shorter suspension of 07:00 to 18:00 hours. R-471 Lukavac-Vijenac-Banovići, deminiranje terena od 7 do 15 sati, 30 minuta obustava i 15 minuta proputanje saobraćaja.R-471 Lukavac-crown-Lancaster, de-mining field 7-15 hours, 30 minutes and 15 minutes of stoppage of traffic leakage.
Na GP Brčko-Gunja dozvoljen je dvosmjerni promet vozilima mase do 9 tona (na mostu preko rijeke Save), a kontrolirani jednosmijerni promet sredinom mosta vozilima do 40 tona, s tim da razmak izmedju vozila bude minimalno 35 metara.The GP-Br Gunja allowed two-way traffic vehicles weighing not more than 9 tons (on the bridge over the Sava river), and controlled the middle of the bridge traffic jednosmijerni vehicles to 40 tons, with the gap between vehicles is a minimum of 35 meters.Najveća doputena brzina kretanja vozila, mostom Brčko-Gunja ograničena je na 40 km/h.Speed limit for vehicles, bridge-Br Gunja is limited to 40 km / h.
ZABRANE:Prohibitions:
M-16.4 Novi Travnik-Bugojno - zabrana za teretna vozila iznad 7,5 tona. M-4.16-Novi Travnik, Bugojno - prohibition for trucks over 7.5 tonnes. M-18 Brod na Drini-ćepan Polje - zabrana za teretna vozila iznad 12 tona. M-18 ship of the Drina-Scepan Polje - prohibition for trucks over 12 tons. M-20 Gacko-Tjentite (preko prijevoja Čemerno), zabranjen je saobraćaj za teretna vozila sa prikolicom i lepere. M-20-Gacko Tjentite (the pass Cemerno), banned the transport truck with a trailer and truck.
Igen, az E761-nek erre a szakaszára gondoltam én is. Szerintem ez legalább olyan hosszú, mint az általam javasolt kerülő, de még az autópálya sem segít. Szerintem kalandos lesz (különösen Fojnica felé), de hát ezért utazunk . Nem igaz?
Szarajevó központja felé ritkán járok, ezért nem tudom megmondani, hogy csak szerencsénk volt-e, de mindenféle dugó nélkül keresztülmentünk a városon. Kb. + 20 perc veszteséget jelentett a teljes kerülő.
Az oldlady által említett Szarejevóból Mosztár felé kivezető úton a dugót nem is értem. Ott nem építenek még autópályát (fognak, de még csak a tendereztetésnél tartanak). Ott eddig csak akkor láttam dugót, ha esküvő vagy karambol volt. Lehet, hogy valami helyi utat javítottak. Viszont a Zenica felőli bevezető úton mindig van kisebb nagyobb dugó (ahol az a sok kipufogó szervíz van - Servis Auspuha), hiszen az út végén piac van, ami különösen hétvégén feltorlasztja a forgalmat. Ehhez jön még, hogy ezen szakasz elején építik az autópályát. Ezért ezt a bevezető szakaszt kell kikerülni elsősorban. De ahogy mondom, garantálni dugómentességet sehol nem tudok.
A Banja Luka - Jajca - Jablanica úton valóban vannak munkák, de én nem emlékszem semmi különösre, tengelytörő szakaszra. Inkább csak simán felmart aszfalt volt itt-ott (legutóbb augusztusban jártam arra).
Ha már képek:
idei júliusi képeim (a vége felé lehet látni a lukas fahidat)
Egyébként teljesen igazad van, ahogy a képeken is látszik én is megyek úttalan-utakon, így lehet felfedezni új és érdekes helyeket. Várjuk majd a beszámolódat.
Nagyon klassz fotók, köszi. Neumba akkor is érdemes elmenni, ha az ember nem annyira tengerpartozni szeretne,hanem inkább nézegetni, sétálgatni, szívni egy kis tengeri-mediterrán levegőt?