Keresés

Részletes keresés

jester Creative Commons License 2001.03.06 0 0 586
VGyuri!

Az autóstérkép egészen pontosan spirálos atlasz, és reggel láttam a Kaiser's-ben. Asszem azzal az autósok jól is vannak lakatva, következő lépés lehet majd valamiféle beszélős, képernyős navigációs rendszer, ami tudja majd a kocsmákat is...
500000-es térképen viszont a fenti műintézmények nincsnek rajta, így le sem tudom őket venni.
A GPS-el éppenséggel el lehet érni néhány méteres, vagy akár méter alatti pontosságot real time-ban RTCM korrekciók felhasználásával, de ilyen szolgáltatás nálunk sajna nincs.
Nem tudom, hogy ki hogy csinál térképet, de navigációs GPS-el úgymond pontosítani az úgymond rossz térképet kissé béljóslásra emlékeztet. Inkább megfelelő alapanyagot kéne találni és megfelelő szakikat.
Koordinátára kalibrált légi ortofoto?
Az ortofoto olyan foto, amelynek a perspektív illetve a magasságkülönbségekből adódó torzulását korrigálták. Van vetülete és méretaránya, tehát nem érdemtelenül nevezik ortofoto térképnek is (keret is van, meg minden). Elég munkaigényes, így eléggé drága is. Nem fognak vele elárasztani.
Előállítható digitálisan is, beszkennelt légifotók alapján...
És lehetne akár WGS-84 koordinátás vagy UTM...

Előzmény: Vgyuri (584)
BadGe Creative Commons License 2001.03.06 0 0 585
Gyuri,

"10-15 meter dinamikus pontossag"
ha a sebesség mérési pontosságára gondolsz az 0.1 Km/h. Ez abból következik, hogy az a GPS nem véletlenszerűen szórje tele azt a 10-15 méter, hanem olyan rövid távon konstans dolgok függvénébyn mint az ionoszfére töltöttsége. Vagyis a relatív pontossága nagyon nagy.

"10 meter pontossaggal foldutak hijan ott sem lesz a helyessel osszetvesztheto becsapo vonal. Meg azzal sem. Es normalis varos terképén sem. "

A valamire való vektoros rendszerek a vett GPS pozíciót "rácsalják" az út középtengelyére. esetleg haladási iránytól föggően kicsit balra vagy jobbra. Ez többek között azért fontos, mert pl egy "derékszügű" kanyar után lesz egy összegvektorod ami éppen a GPS/TÉRKÉP relatív pontatlanságát adja. Mivel a GPS pontatlansága csak a környezeti tényezők függvényében lasan változik, a térkép hibái ezzel a módszerrel nagyon szépen korrigálhatóak. Pl. Pécs esetén utólag visszanézve a trackeket látszik, hogy a térképem É-D irányban "nyújtott" amit egyfelől a megtett út alapján koordináta szinten lehet korrigálni, másfelől az út során ebből nem vettem észre semmit, mert a pozíciójelző mindíg az úton volt.

"En inkabb felvennek utvonalakat koordinatara kalibralt legi ortofotokrol pl."

Budapest térkép így készült...

Ge.

Előzmény: Vgyuri (584)
Vgyuri Creative Commons License 2001.03.06 0 0 584
Jester

A katonai topo térképekre számos út a terv alapján került rá, csak éppen nem úgy valósult meg. Lehet látni néhány lóhere csomópontot is, amiből nem lett semmi...

Barcsak ennyi lenne veluk a baj. A terv szerint rakerult utak, ahanyat en lattam, szaggatottal vannak berajzolva ezt azert eszre lehet venni. De ha valamit elfelejetenek helyesbiteni, mint a Tiszadob-Tiszgyulahaza ut epiteset 10 eve, az mar inkabb ciki.

Szerintem autót úgy kéne navigálni, hogy az mutassa, ha rajta vagy az úton és mutassa, ha mellette mész. Ehhez kéne úgy 1m-es pontosság...

Kéne, kéne: nincs. A bitkepes terkepen sincs, az annak alapjan rajzol vektoroson sincs, de a mozgasban levo GPS-en sincs. Ott most, a hulyitest leveve is a 10-15 meter dinamikus pontossag a jellemzo. Es ha lenne, amikor a vektor felkerul a GPS mini kepernyojere, ugyis elromlik. Hidd el, ha a vonal mellet fut a kurzorod, de jol kovethetoen, az nem zavar. Ha most a Navigate elkeszul a magyar terkeppel, 10 meter pontossaggal foldutak hijan ott sem lesz a helyessel osszetvesztheto becsapo vonal. Meg azzal sem. Es normalis varos terképén sem.

Az autósok azért nincsenek olyan nagy bajban, mert van már autóstérkép fi, lambda koordinátahálóval ellátva. (De hogy az milyen fi és milyen lambda....)

En meg magyar autoterkepet nem lattam fokhaloval.
A COMPUMAP autoterkepet ugy kalibraltuk, (NH TEHI autoterkep) hogy tudtuk, hogy vetuletileg egyezik a repuloterkeppel, annak pontjait kellett csak a szkennelesi eltolassal attenni. Igy sem 100%-os.

Elhiszem, hogy hozzáadással is lehet koordinátarendszerek között átszámítani, de az elég nagy hibát okoz

Attol fugg, mire kell. Ha be akarsz taplalni a GPS-be egy kocsmat a terkeprol, a vonalzoval leolvasas hibaja se kisebb egy 500 000-es terkepen. Arra eleg ez a pontositas, hogy odatalalj a helyszinre. Utana korul kell nezni.

Ez a Navigate bulija. Rogzitett trackekbol lehet korrigalni a SUI-ek altal ugy ahogy felvett vagy hianyos terkepeket. Csak kicsit lassan lesz komplett. En inkabb felvennek utvonalakat koordinatara kalibralt legi ortofotokrol pl. a COMPUMAP gyorstuzelo pontrogzito szolgaltatasaval, abbol vegul lehet egy tracket konvertalni parsoros programmal. Ez is sok melo, de legalabb szobaban, glottgatyaban vegezheto es nem a MOL-t gazdagitjuk. Persze ehhez kellene az ortofoto BMP-ben exportalva. Kerdes, hogy ki fogja finanszirozni.

Előzmény: jester (583)
jester Creative Commons License 2001.03.06 0 0 583
Vgyuri!

A katonai topo térképekre számos út a terv alapján került rá, csak éppen nem úgy valósult meg. Lehet látni néhány lóhere csomópontot is, amiből nem lett semmi...
Szerintem autót úgy kéne navigálni, hogy az mutassa, ha rajta vagy az úton és mutassa, ha mellette mész. Ehhez kéne úgy 1m-es pontosság...
A sok kis szar művelhetetlen cipőfűző-parcella borzasztó baromság ebben az országban. A földutak sorsa sajna a beszántás, de ez normális jelenség, ha parcelláznak. Ahogy parcelláztak, az persze egy tragédia és a szakma szégyene.
Az autósok azért nincsenek olyan nagy bajban, mert van már autóstérkép fi, lambda koordinátahálóval ellátva. (De hogy az milyen fi és milyen lambda....)
Elhiszem, hogy hozzáadással is lehet koordinátarendszerek között átszámítani, de az elég nagy hibát okoz.
Olvastam valamiféle mindenki által végezhető térképfelújításról is errefelé, a rögzített útvonalak alapján. Azért az elég erős, nem?

Előzmény: Vgyuri (579)
BadGe Creative Commons License 2001.03.05 0 0 582
czy: szerintem a név és a feliratozás mindegy. a lényeg, hogy a pontok nagyon sűrűn legyenek felvéve és lehetőleg ne a GPS által ritkított módon. Nem tudom, hogy ez pl kikapcsolható-e, de egy kollégám eTrex-je úgy tárolja az útvonalat, hogy közben a felesleges pontokat kidobálja belőle. Gondolom ezt a részt kell "nagy pontosságúra" állítani.

A track-eket azért nem kell feliratozni,mert ha azok rákerülnek a meglévő térképre, akkor azon úgyis látszik, hogy melyik az az út, aminél az éppen beérkezett track pontosabb... és már lehet is pontosítani.

Az objektumokról pedig minden szöveges info kell(ene) és egyetlen koordináta.

Ge.

Előzmény: czy (580)
BadGe Creative Commons License 2001.03.05 0 0 581
WGS-84 gondolom elírás. A domborzat nálam on-line és pl. a repülosökre gondolva az útvonalterv alapján elkészíti a domborzati metszetet is. Nem elhanyagolandó...

ON A MORE IMPORTANT FRONT:

Gyerekek, voltam Navigateseknél és láttam a térképüket. Nagyon szuper lesz. Az eredeti elképzelésekkel szemben, az utakat nem csak késobb, a "mi" track-jeink alapján pontosítják, hanem már most GPS minoségu teljes foúthálózat lesz rajtuk. Megnéztem az új eTrex-et is, komolyan mondom ha nem lennék elkötelezve a palmtopok mellett én is ilyet vennék. Baromi szép a kijelzoje, több árnyalatot tud és nagy a felbontása (kicsit picike ugyan) 8MB memóriája van, így gondolom trackgyüjtésre ideális. De minek, ha egyszer M.O. térép is lehet rajta nemigaz?

Ge.

Előzmény: Vgyuri (579)
czy Creative Commons License 2001.03.05 0 0 580
Nekem is keletkeznek földutas trackek, csak meg kellene egyezni a mentés módjában, milyen adat legyen mellette, mi legyen a neve, ilyesmik.
Előzmény: BadGe (577)
Vgyuri Creative Commons License 2001.03.05 0 0 579
Jester

A pilotaknak is fontos az ut, csak nem az a szempont, hogy pixel pontosan a helyen legyen, hanem hogy nehogy 1-2-vel tobb legyen vagy kevesebb a terkepen, mint a valosagban. A foldutak miatt, vagy mert leburkoltak, oltari nagy szivasok tudnak lenni pl. a holegballon versenyeken. A katonai topoterkepeket evtizedek ota frissitik, ellenorzik, ehhez kepest az, hogy 10 eve nem javitottak, egy tuno pillanatnak latszik, csak ne jott volna be a Torgyan-parcella korszaka. Az utakat hol beszantjak, hol ujat taposnak le, az arkokrol, csatornakrol, fasorokrol nem is beszelve. Ezert felek az ujonna szerkesztett vektoros terkepektol. Mert ha ott elkezdenek ugy gondolkodni, hogy ez vagy az az objektum nem lenyeges ...

Amugy viszont az autosoknak is fontos lehet egy kiprobalt terkep, foleg ha lemennek a betonutrol. Vannak vadaszok, kornyezetvedok, tereprallysok, kempingezok. Barczi Benot is a radvanyi sotet erdoben oltek meg. Mit csinalna a rendorseg, ha oda kellen talalni? Hidd el kisebb problema a fogyatekossagot ismero autosnak, ha par pixellel az ut mellett megy (de ugyanugy kanyarog), mintha nincs ut jelolve.

Egyebkent a meglevo terkepekkel is lehet GPS-sel autozni. Elarulom a nagy titkot. A magyar katonai terkepekrol leolvasott Kraszovszki-alapu fok-perc-mp. koordinatat ha korrigalod 8 mp-cel nyugatra, 1 mp-cel eszakra, akkor egesz jo VGS-84-et kapsz. (A GPS alaphelyzetben ezt mutatja - azok kedveert, akik nem tudjak.) 2000 db, az egesz orszagban szetszort pont Kraszovszki koordinatajat a BME-n kifejlesztett vetulet-atszamito programmal konvertalva ui. 94ą6 m elterest talaltam 292° iranyban.

A Magellan GPS-eknek is van track szolgaltatasa, elvben meg egyszerubb is, mint a Garmine a kiolvasas, de az e celra szolgalo utility program nekem nem akar mukodni. Megvan viszont a primer adatforgalmi szabalyzatom Garminra es Magellanra, ha valami szamitogephez erto emberke raerne vele foglalkozni, szivesen segitenek ebbol. pl. egy TDK vagy szakdolgozatot csinalni. (Keressen privatban.) Igy lenne egy tipusszam-fuggetlen atviteli rendszer, amit mindenki beepithetne a sajat programjaba (BadGe figyelmebe is)

Előzmény: jester (578)
jester Creative Commons License 2001.03.05 0 0 578
VGyuri!

Hoppá, azt hittem, autót akarsz navigálni. Repülőnél viszont tényleg okés a dolog. Ott aztán az út nem sokat számít, viszont a terep annál többet.
A PhD jelölt úriember osztálytársam volt a középoskolában. Nem tudom, hogy miért írta, amit írt, majd megkérdezem.

Előzmény: Vgyuri (563)
BadGe Creative Commons License 2001.03.04 0 0 577
NK:Az jó, mellékutak és földutak előnyben, úgyis azok gyűlnek a legkevésbé. A magellán tud track-eket rögzíteni? mert az lenne az igazán hasznos. És ahogy SUI is kérte, minden aminek pozíciója, neve és (telefonszáma:))) van az hasznos.

ge.

Előzmény: niváskarcsi (576)
niváskarcsi Creative Commons License 2001.03.04 0 0 576
GE: Mozgok az egész országban szinte, nálunk a csavargás alapállapot.Most értem vissza egy off-road topic túráról itt bács -kiskunban nyomultunk,de nem írtam fel pontokat.
Előzmény: BadGe (567)
czy Creative Commons License 2001.03.04 0 0 575
Van az adatforgalmi beállítások között egy track out. Ey folyamatosan adná ki, ha volna mire?

Szívesen segítek, külön email megy

Előzmény: sui (574)
sui Creative Commons License 2001.03.04 0 0 574
Nem alkalmatlan, csak viszonylag rövid út tárolására alkalmas, mert max. 450 pontból rögzíti a tracket. Pont ilyen rövid szakaszokra van szükségünk. :)
Előzmény: czy (573)
czy Creative Commons License 2001.03.04 0 0 573
Nem egészen igaz amit írtam, alkalmas a Streetpilot is, csak minthogy nem lehet vele utat tárolni, kényelmetlennek tűnik, hacsak nincs valami trükk.
czy Creative Commons License 2001.03.04 0 0 572
Mi a minimális konfiguráció az adatgyűjtéshez? (Merthogy a Streetpilot azt hiszem alkalmatlan erre)
Előzmény: sui (569)
sui Creative Commons License 2001.03.03 0 0 571
Nemtom meddig leszek, csörögj rám ha jönnél.
Előzmény: BadGe (570)
BadGe Creative Commons License 2001.03.03 0 0 570
Vasárnap? lehet, hogy akkor benézek. meddig vagy? Egyébként a trackjeitek közül néhányat már beapplikáltam.
Ge.
Előzmény: sui (568)
sui Creative Commons License 2001.03.03 0 0 569
MINDENKINEK!

A térkép elkészült, már csak néhány út és a megyeszékhelyek pontosítása van hátra. Ha valakinek van kedve és ideje, akkor a következő segítségeket szívesen fogadjuk:

- Autópálya csomópontok, kijáratok ill. pihenőhelyek nyomvonala (és neve is ha van). Ha lehet minnél jobb pontossággal, 1 mp-es track rögzítéssel és nagyon lassú sebességgel rögzítve.

- Üza.kutak és szálláshelyek (mindkettő ha lehet névvel, címmel, telefonnal) az autópályák mellett waypoint-ként rögzítve.

- Nemrég épült elkerülő utak nyomvonala.

- Mellékutakon rögzített trackek.

Az adatok letöltésére sok progi jó, MapSource, Fugawi, OziExplorer, G7toWin vagy bármi ami tud 'txt'-be exportálni.
A G7toWin innen is letölthető:
www.extra.hu/garmin/g7towin.zip

E-mail-ben jöhetnek a fájlok.

Természetesen nem ingyen kérjük a segítségeteket; a használható adatokat küldők ingyen kapják meg a térképet, a későbbi frissítéseket, de nem riadunk vissza komolyabb jutalmazástól sem ha valaki nagyon eláraszt bennünket munkával.

Előre is kösz mindenkinek!

sui Creative Commons License 2001.03.03 0 0 568
BadGe

A trackek miatt ne aggódj, az összes számozott útról és a megyekszékhelyekről van kb. 3000 km-nyi adatom. Holnap is dolgozom, ha tudsz gyere be!

Előzmény: BadGe (565)
BadGe Creative Commons License 2001.03.03 0 0 567
Szerintem minden egyes koordináta nagyon fontos. Ha fordítasz egy kis figyelmet arra, hogy csak azokat a koordinátákat gyűjtöd, amire a GPS azt mondja, hogy pontos, akkor pedig kifejezetten nagyon-nagyon hasznos a dolog. Mekkora területen mozogsz/gyűjtesz?

ge.

Előzmény: niváskarcsi (566)
niváskarcsi Creative Commons License 2001.03.03 0 0 566
BadGe. Kösz a címet.Elmentett dolgaim nincsenek, egy időben írtam füzetbe a templomok vasúti átjárók,folyók és utak találkozásának koordinátáit de abba hagytam,ha van igény rá fojtatom,én kis naiv azt hittem ha lesz koordináta hálós térképem akkor erre nem lesz szükség, most már kezdem látni,hogy ez így nem igaz,minnél többet tudok annál inkább látom ez milyen kevés ez egy külön tudományág.Én meg csak terepjárózni akartam,de majd csak beletanulok,mint a gépírásba ezt csak 3 hónapja csinálom.MAGELLÁN315-öt használok az egyszerúsége a strapabírása és persze az ára miatt,ha leszz mani majd fejlesztek.
Előzmény: BadGe (565)
BadGe Creative Commons License 2001.03.03 0 0 565
Karcsi,

Ha már három éve GPS-ezel, akkor gondolom rengeteg megtett track-ről van felvételed, ezeket ha elküldenéd, nagyon tudnám értékelni! És ha nagyon sok van, akkor szerintem beszélj a NaviGate-esekkel is, mert őket is érdekelheti a dolog.

Ge.

ja és itt a link:

http://bme-geod.agt.bme.hu/tutor_h/terinfor/tbev.htm

ez azért egy kicsit pontos, de az alapsite-on sok más érdekes dolgot is találsz. elég olvasmányos, és ha időnként túl elméleti is, nyugodtan át lehet ugrani. szerintem érdekes és hasznos.

Előzmény: niváskarcsi (564)
niváskarcsi Creative Commons License 2001.03.02 0 0 564
Fiuk helló.3 éve használok GPS-t de egy kis térképészeti oktatás nekem is jól jönne kellene egy hely ahol nem térképészeknek érthető nyelven le lennének írva az alap dolgok,Én terepjárózom a térképet és aGPS-t együtt használom így egész jó a találati arány,tehát elég sűrűn megyek jó irányba.Mindenesetre ez a topic is sokat segít bár van olyan mondat amit harmadik olvasásra sem értek.
Vgyuri Creative Commons License 2001.03.02 0 0 563
BadGe:

Ne azert erts meg, mert 7 evet fektettem bele, az utobbi 3 evben mar nem sokat csinaltam, foleg ujabb alkalmazasok specialis igenyeit igyekeztem kielegiteni. (vitorlazorepulok logger kiertekelese, holegballonok tokhulye helyi metrikus koordinatarendszereinek "bekefelese", specialis legifotokeszitesi modszerek stb.) Ezzel tulajdonkeppen futottam az addig befektetett munka utan, mert az eredetileg megcelzott vasarloi csoport (repulok) a templom egerehez jarnak koldulni, a honvedsegben pedig aki az egyik megrendelo volt, csak nem vette at - nem a szakmai szempontok dontenek. De ez az en egyeni szocialis problemam. A szukseges hardver sajnos csak most kerult civileknek is megfizetheto arfekvesbe. Most mar ertem, hogy a COMPUMAP-nak miert nem volt 1995-1998 kozott nyugati konkurrense, most meg miert van annyi. Ez neked is figyelmezteto jel, hogy nyugaton, ahol azert a vektoros terinformatika sokkal elorebb van, mint nalunk, a bitmapes programok ugy szaporodnak mint a nyulak. (Fugawi, Flight Planner, OziExplorer stb.)

Egyszeruen a "most mivel lehet dolgozni" a kerdes. Mint mar mondtam, kulso szamitogepen a vektorossal lehet majd kesobb, ha mindenki megcsinalta a leckejet. Most csak a bitkepesek naprakeszek es konnyen bovithetok. GPS-ben csak vektoros lehet a mozgoterkep hardver okokbol. De az reszletessegben meg a PC-n futo vektorost sem erheti el a kis kepernyo miatt, (tudom, vannak mar 6"-osak is) a jelkulcsi elemek nem valos merete egyebkent ott is megvan, ott is takar.

Az oktatodnak egyebkent igaza van, mert senki sem GPS-en tanuljon meg navigalni, hanem a terkepen vezetett ujacskajaval meg a ket gulu szemevel. Mert az mindig keznel van, akkor is, amikor a GPS elromlik vagy a muholdak elbujnak. Ha mar ugy tud navigalni, akkor segitsegkent hasznalja a technikat. Egyebkent ne tedd az oledbe a PC-t, mert beleakad a botkormany. Ha nehezen is, de lehet talalni olyan kicsi PC-t, amihez nem kell kulon repulo.

Jester:
A vonattal parhuzamosan futo ut a negativ pelda, ott valami tenyleg nincs a helyen, de altalaban az a cel, hogy a helyen legyen. Egyebkent erre tataltak fel a nagyobb lepteku terkepet meg a terkepolvaso gyakorlottsagat. Az ebbol szarmazo hibaknal azt kell nezni, kit zavar. Leginavigacional pl. a 100 meter elteres a kutyat sem zavarja. Egyebkent is a mikor a vektorost felrajzolod a kepernyore, az mar bitkep, ott sem tudod elekerulni az azonos helyre kerult elemek problemajat, legfeljebb tudsz varialni a retegekkel. De ha peldaul egy repulorol lenezel a foldre, sokkal kevesbe zavaro, hogyha a vasut meg az ut par pixellel melle van teve, de egyszerre latod, mintha az egyik retegen az egyiket latod, a masikon a masikat es mikozben meg egy kez kellene a repulogep vezetesehez, akkor neked klikkelni kell, hogy reteget valts. Elmeletileg igazad van, csak eppen ez az elmelet messze all a gyakorlattol. Pl. mi az 1:500 000 ICAO terkeprol levalasztottuk a legiforgalmi jelek sikjat, mert a foldrajzi terkep hatterben egyes helyeken pl. Bp. kornyeken attekinthetetlen egyutt. Hallottad volna, mit fikaztak a pilotak megoldast. Azt mondtak, hogy amikor latjak a tiltott legter hatarat, a szelen levo falut is latni kellene, hogy tudjak, meddig mehetnek. Itt az 1 klikkelessel torteno terkepvaltast is sokalltak.
Aki egy foldi objektumot a szamitogep vagy GPS kepernyojen a szalkeresztre meredve akar megtalalni, az elobb-utobb beleall a foldbe.

En nem vagyok terkepesz, a vetulettant csak ugatom. En a repulo terkeptanbol ismerek nehany varazsszot, ott az ortodrom kifejezest hasznaljak a mar emlitett szog es - ebben igazad van - vonalon tavolsagtarto. Hogy egy terkep teljes egeszeben nem mindig szogtarto, ez nekem is uj, de kerdezd meg Varga Gabor PhD jeloltet az ELTE-n, hogy miert irta ra az MRSZ honlapjan is lathato 1: 2 000 000 terkepeire, hogy 47°-on szogtarto. Nyilvan a vetuleti tarnszformacionak is vannak pontossagi korlatai a kozepponttol tavolodva.

A "kalibralas" matematikai hattere a negy szogtrapezon elhelyezkedo pont nyujtotta konnyebseg miatt egyszeru linearis interpolacio (termeszetesen ket tengely szerint), ezert kivanatos a szogtartosag. A tavolsagmeresnel es szogmeghatarozasnal forgasi ellipszoid feluletet veszunk alapul, ami meg mindig messze van a kulonbozo foldmodellek szerinti feleulettol, de ez a program nem foldmeroknek, hanem pilotaknak keszult 100 meteres hibaju GPS-ek korszakaban.

Mar megint tul sokat dumaltam, de meg mindig sok olyan GPS hasznalo van, aki terkeprol levesz egy koodinatat (vetuletrol, terkepdatumrol, foldmodelrol megha fogalma lenne, akkor sem talalja meg a legtobb terkepen). Csak csodalkozik, hogy a levett koordinata helyen vasboltot talal kocsma helyett.

jester Creative Commons License 2001.03.02 0 0 562
BadGe!

Sajna ilyen anyaggal nem szolgálhatok, viszont marhaságot írtam. A Gauss-Krüger csak egy vonalon hossztartó, az UTM viszont tényleg két vonalon...

Előzmény: BadGe (561)
BadGe Creative Commons License 2001.03.02 0 0 561
J:

Pláne, hogy a GSP holdak saját koordinátarendszerének semmi köze sincs bármely egyéb földön használt térképészeti vetülethez vagy jelölésmódhoz. még a wgs84 és társai is csak származtatott adatok...

ge.

jester. ha van valami velős (nem egyetemi értekezés) ismeretterjesztő anyagod, akkor azt szivesen felteszem egy exclusive(!) helyre.

Előzmény: jester (560)
jester Creative Commons License 2001.03.02 0 0 560
Vgyuri!

Már értem miről beszélsz, de tévedsz. A topográfiai térképen nincsenek helyükön az utak. A térképi tartalom jócskán át van rendezve, hogy ninden elférjen. Három dolog marad a helyén: a domborzat, a vízrajz és a vasútvonalak. A többi pedig, ahogy elfér a jele. Tipikus példa a vasúttal párhuzamos út, ilyenkor természetesen az utat teszik odébb. Ezért a GPS-ed mindig hülye helyekre fog tenni, nem pedig az útra. A hiba, ha a jelkulcsi jel méretét és a méretarányt is figyelembe vesszük, akár néhány száz méter is lehet. És akkor még a két rendszer közötti transzformációról szó sem esett, az még hozzáteszi a magáét.

Ortogonális térképről eleddig még nem hallottam, bár én csak négyes voltam vetülettanból. Sajnos olyan sem hallott róla, aki a témában járatosabb. Számomra nem értelmezhető a legalább középen szög- és távolságtartás. Hol középen? A térképlap közepén?
Szögtartó vetület van, az mindenhol szögtartó. Hossztartó nincsen, csak olyan, amelyik egy pontban vagy egy vonalon vagy két vonalon hossztartó (pl GK).
Mi a "kalibrálás" matematikai háttere?

Az ismeretterjesztés fontosságában viszont tökéletesen egyetértünk. Sajnos a GPS-t használók nem sokat tudnak arról, hogy mit is használnak. Hát még a koordinátarendszerekről....

Előzmény: Vgyuri (549)
BadGe Creative Commons License 2001.03.02 0 0 559
7 év??? akkor megértem az álláspontodat... tulajdonképpen az összeset...
Előzmény: Vgyuri (557)
NagyLevin Creative Commons License 2001.03.02 0 0 558
Hát mostmég alszik szerintem, de itt megtalálod:

http://pfranc.com/

egyébként USA oregon

Előzmény: BadGe (556)
Vgyuri Creative Commons License 2001.03.02 0 0 557
Kedves BadGe!

Engem egyetlen dologgal tudsz megygozni. Ha nem Bekescsabara megy, hanem Debrecenbe, (en ugyanis itt vagyok), beulunk egy repulobe, vagy ha nincs autoba es eljatsszuk, hogy a Hortobagyon Fenekpusztan a Tallos-tanyan Jozsi lenyelte a darazsat, most eppen fulladozik, de ha 10 perc alatt odaerunk a gegemetszovel, akkor talan meg lehet menteni. (Kitalalt nevek, most nem erek ra betolteni a programot valos nevekert.) Van hozza egy kommersz Garmin GPS-ed, meg egy 486-os notebookod 16 MB RAM-mal. Ez az a felallas, amihez ma a legtobb GPS felhasznalo berbol es fizetesbol elo ember biztosan hozza tud jutni. (GPS 60KFt, notebook 40K, COMPUMAP program 30K.)
Ha valaki spotrepulessel vagy alapitvanyi legimentessel foglalkozik, lehet, hogy meg ennyije sincs.

En a mai naprol beszelek. Ne sertodj meg az eddigi egy evi munkad miatt, ez kell ahhoz, hogy 1-2 ev mulva a fenti feladatot meg lehessen oldani az addigra elkeszulo vektoros terkepekkel es megfizetheto hardver-szoftver arakkal. Ennekem 7 evi munkam fekszik abban, hogy a COMPUMAP most ugy mukodik, hogy az egesz orszag le van fedve 200 000-es topoterkepekkel, barmely felhasznalo maga bovitheti a terkepkeszletet az ot erdeklo specialis terkepekkel es a rendszert megfizetheto aron tudom adni.

Remelem, neked nem lesz szukseged 7 evre, hogy a fenti igenyeket ki tudd elegiteni.

Előzmény: BadGe (554)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!