Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Ha nincs penzed egy 30 000 forintos notebookra es egy 20 000 forintos programra, haverkodj a katonakkal. Az MH TEHI-nek van egy uj VGS84 koordinatarendszeru papairterkepe, ugy hivjak, hogy JOG. Van egy repulo es egy foldhozragadt valtozat. A baj csak az, hogy ezt nem lehet kapni, csak honvedsegi hasznalatra szanjak. De ha ugyes vagy, lop neked valaki egyet.
BadGe:
A programot ott hagytam a vasaron SUI-nal, ha akarod, meg tudod nezni, a Shortcut to Start ikonra indul, de kell hozza a hardverkulcs is.
SUI valamelyest tudja kezelni, vegso esetben hivjatok fel a (20) 371-2472 telefonon. Ott van a kezelesi utasitas is PDF-ben. De ha nem tudod nagyon nezni, akkor klikkelj a menubol a Ctrl-F2-re, valahogy mielobb nyomd meg az S-t, vagy a terkep ala klikkelve a "szolg." kocka utan a megnyilo "Lassu" kockara klikkelve is lelassithatod a szimulaciot.
Ezutan a terkep ala klikkelve a #G, a #N mezokre klikkelve foldrajzi es autoterkepek, az 1, 2 és 3 kockák segitségével azon belul leptek szerint valaszthatsz.
Ha megnezed Vonyarcvashegynel, hogy hogyan talalsz el az orszagutrol a hajokikotobe ott, aztan a te vektoros rendszereiden, akkor majd meglatod, hogy mirol beszelek.
Megneztem mindket vektoros rendszert, es tovabbra is azon aggodom, hogy nincs olcso kismeretu notebook a piacon, viszont vannak erdeklodok, akiknek eleg azt mondani, hogy a vektoros rendszerek a menok, a bitmapest el kell felejteni, es azok mindjart nem a kituzott feladatot akarjak megoldani, hanem korszeruek akarnak lenni.
Amugy a vektoros rendszeretek tenyleg jo, elsosorban a Garmin kripli Kelet-Europa terkepehez viszonyitva. Viszont a felhotlen navigalashoz keves, az esetek igen nagy reszeben.
Az orszaguton es a nagyvarosban senki nem teved el (olyan nagyon), a kis falvakban viszont igen.
Ezzel kapcsolatban adtam SUI-nak par otletet.
Egyebkent nem ijedtem meg, SUI a tanum, hogy 11-tol 5-ig ott voltam.
Hejj Torban, magasságot nem kűdtem! A seggemen viszont nőtt egy kis köröm, ma vezettem vagy 400km-t úttalan utakon. (kicsit megnyújtottam a Balatonfüred-Budapest) útvonalat. De legalább már azok is pontosak lesznek. Csak érdekesség képpen: kb 30.000 pontot vettem fel :).
Hovatovább még VGyuriról is lekéstem, aki viszont ma kint volt a vásáron... pedig megnéztem volna a progiját. Bár lehet, hogy azért ment haza olyan gyorsan mert egy napon nem viselte volna el egyszerre kettő _működő_ vektors rendszer látványát, amelyekről egyébként mindenki tudja, hogy _csak elméletben létezhetnek_.
A térképről pedig: nagyon szép, Gyönyörű például az M0-ás kidolgozottsága a lehajtókkal. Nemsokára meglesz ugyanez az M7-esre is :) Negatívum: a térképen nem kereshetsz utca vagy objektumnévre, így egy kicsit passzív, de navigáció közben persze mindent látsz a környezetedben.
Pontosság: az összes számozott út GPS-el felvett/korrigált. A 71-es pl tűre rajta van, a 8-as helyenként csal (csak vájtszeműeknek) és az 1-es sem mindenhol baba, de ez azért nem több mint 50m ami ország szintem azért elhanyagolható.
Ge.
(ejj vazze, most jut eszembe, hogy én legalább annyira elfogult lehetek mint SUI, de mindegy. majd legközelebb szidom is egy kicsit)
NK: Hát igen, annál, hogy nem tudod, hogy hol vagy még egy iránytű is jobb. :)
Egy kis örömhír (elsősorban nekem) mert ugye attól, hogy fejlesztek, még nem leszek "igazi GPS felhasználó" így aztán mindíg gyermeki örömmel mosolygok, amikor valami úgy megy ahogy meg van írva. Itt vagyok most éppen balatonfüreden egy konferencián (DECUS), menet közben persze felvettem az M7 siófok felé tartó összes lehajtóját is (SUI!!!) így már megvan mindkét oldal. De az örömhír része az az, hogy indulás előtt egy már itt lévő kollégám megadta a hely szélesség/hosszúság koordinátáit és az alapján találtam ide. NAGYON JÓ ÉRZÉS. :))))
Akkor úgy látom a 315-ös Magellánom még egy jódarabig megfelelő lesz,én egy megfizethető 250000-es méretarányú Magyarország térképnek is nagyon örülnék amire rá van téve a koordináta háló,a lapon végig rajzolva,és persze elég sűrűn.
Nivaskarcsi:
Koszonom a biztatast, a nivasok meg egyeb offroad orultek ugyis a szivem legkozepen vannak. A COMPUMAP-ot azok kedveert eroltetem, akik le szoktak menni a betonutrol. Ok lesznek az utolsok, akiken a GPS-ben levo terkep, vagy az annal kicsit okosabb, de ugynaezen elvekre keszulo kulso programok segiteni tudnak. Ennel meg Cibakhaza is elobb lesz meg.
De forró itt a hangulat.
No végülis sikerült a GPS Utilityvel lerántani mindent, route nem volt rajta, lehet, hogy ez hülyítette meg a DataSavet.
A M315 track egyébként nem tartalmaz magassági adatot, az mindig 0, csak a waypointok mentik. Ennyi mondjuk elég nekem egy folyó átlagos esésének kiszámításához, jól működött nagyon fedett erdős, kanyonos területen is, legalább 4 holdat mindig látott.
Szóval ébredj már fel, SUI és ÉN is azon dolgozunk egy éve, hogy legyen VEKTOROS térkép. GPS-be is, meg
kézigépre is meg PC-re is. BÁR IGAZ, EHHEZ A FAJTA TÁJÉKOZOTTSÁGHOZ NEM GPS KELL HANEM
ODAFIGYELÉS. ÉRCSEDMÁMEG HOGY 2001-ET íRUNK!
Szereztel nekem egy almatlan ejszakat. Tegnap megprobaltam a tolem megszokott dorombolo kiscica stilusban valaszolni, azon az alapon, hogy ne szoljunk bele egymas uzletebe, neked az autos, nekem a leginavigacioba. De megsem birom lenyelni, hogy ebredjek fel, 2001-et irunk.
En elismerem azt a munkat, amit Ti SUI-val csinaltok a vektoros megjelenites teren, de ti is tisztabann kell, hogy legyetek, hogy meg messzi vagytok a nyugaton elert ellatottsagtol. Jelenleg a 3300 magyarorszagi helyseg kozul 20-30-rol olyan reszletes terkepetek van, ahol az athalado, akit igazabol nem is erdekel, tudja, hogyan hivjak az utcat, amin megy. Ez jo az adott helyen keresgelonek.
De vizsgalj meg egy olyan falun valo athaladast, ahol nem a magasabbrendu atvezeto uton kell kimenned, hanem egy alacsonyabb szintu utra, amely nem direkt keresztezodessel indul a fobb utrol, hanem tobb kis utcabol tevodik ossze, esetleg tér szakitja meg a folyamatot. Este sotetben, amikor a kissebseg (a tolvajokra gondolok) elvitte az utmutato tablat a MEH-be, mit tud segiteni a jelenlegi vektoros terkepallomanyod. Meg evekig kell feldolgoznod a trackeket, amig ezen is segiteni tudsz. Amig a te rendszered csak a kivalasztott varosokban es utakon kozlekedoket segiti 100%-osan, nincs jogod belemfolytani a szot, ha egy olyan rendszerre hivom fel valamelyik uj topictag figyelmet egeszen mas az en temamba vago celbol, ami, ha utcanevek nelkul is, de Magyarorszag mind a 3300 helysegere biztositja az athaladas koveteset. A 200 000-es topoterkepeken ugyanis minden helyseg atvezeto utjai be vannak rajzolva, legfeljebb itt-ott hibasan, de ettol a te rendszered sem vedett. Sot a kamionos meg azt is tudja a terkepre nezve, hogy atmehet-e majd a kis patak hidjan suly es szelesseg okokbol.
Az, hogy jelen pillanatban csak 1,5 millioert van olyan kismeretu PC (Sony Vaio Pentable, Fujitsu LT sorozat), az egy allapot. Ezt a felhasznalo dolga eldonteni, vannak nagy autok is, amikben hely is van, meg a PC-t taplalo csatlakozo is, hogy le ne meruljon. Nem ok ez a helyzet arra, hogy kidobj egy olyan rendszert a koztudatbol, amit nem tudsz jelen pillanatban jobbal teljesen helyettesiteni.
Remelem, mire ezeket a sorokat olvasod, tul vagy a csutortoki kiallitaskezdesre idozitett hazifeladatodon es kevesbe vagy ideges. Te is, en is vendegek vagyunk ezen a topicon a kulso eszkozon futo programunkkal, ha csak a dobozba tett GPS-t ertjuk topictémán, tagabb ertelemben viszont mindennek itt van helye ami segiti a GPS hasznalatat megjelenitessel, adaletoltessel, utokiertekelessel.
Ismetelten elnezest kerek a vetlen "szemtanuktol" a vitaert, de azt hiszem valami tanulsagot mindenki levonhat a vitabol. De ha ugy gondoljatok, szoljatok, es akkor privatban folytathatjuk a csortet.
Akinek etrax-e vagy emap-ja van, es vett ki tracket, valaszolhatna ugyanerre a kerdesre, mert a regebbi Garmin-okban a trackben a magassag mindig -9999 volt. Talan az ujakba mar nem az.
Tracks: position, time, altitude, depth, leg length, leg time, leg speed, leg course -> name, start time elapsed time, length, avg speed mind kinyerhetőek etrex-el a trackból.
Hamár az etrex kiválóságánál tartunk, az új etrexek (pl venture) már tartalmazzák a WAAS-t, amivel gyk. korrekciós adatokat lőnek fel a műholdra és a vevő is veszi és ez alapján korrigál. Ez a szolgáltatás azonban még csak két műholdon van. Szóval 1-2 év múlva kb 7m pontos lesz átlagban szemben a mostani 15-30-al :-)
Nem OFF TOPIC. Legalabbis en nem akarom, hogy az legyen, csak, -lehet hogy az en pongyola fogalmazasom miatt - felremegy az enek.
Rbear kerdese VFR repulesre vonatkozott. En errol mondtam azt a velemenyt, amit lenyegeben te is, hogy a palmtopokon futo vektoros programok nem sokkal nyujtanak tobbet, mint a jobb GPS terkepek. Legfeljebb egy szines jobb felbontasu kepernyos GPS-ek nem egy palmtop araval dragabbak a mezitlabasokenel, es az a palmtop emellett meg masra is jo. (ezert SUI agyonutne, ha arulna nagykepernyos repulo GPS-t, igy aligha zavarja).
Megneztem - mar regebben - az aeromap oldalt, es meg mindig nem latom benne az aero-t. Ez ha majd koruleri az orszagot, szenzacios eszkoz lesz autoba. Repulobe jo lenne azert, mert elfer, de akkor sem tudod rola megallapitani, hogy melyik falu az ott toled jobbra a hegyoldalban. Ehhez az lenne a legjobb, ha valahogy egymasra lehetne rajzolni a "Magyarorszag domborzata" es a "Magyarorszag uthalozata" nevu vektor terkepet. Ez mar hasonlitana egy repuloterkephez, mar csak a hianyzo utak jelentenenek problemat, de hat az 500 000-es terkepen sincs rajta minden, ami az 50 000-esen. Arra, hogy amikor vizualisan elnavigalta magat, segitsen, meg igy is egesz jo.
Csak gondolom, ez mar vektorban is RAM kerdes.
Ez egy GPS topic Ugy latszik nem vetted eszre, hogy en eppen azt mondtam, a VFR szemre navigalas melle segitsegkent egy egyszerubb terkepes GPS is eleg. A kisgeped nem tud repuloterkepet nyujtani, az en notebookom meg nem fer be. (A fene a Gericom pofajat, miert szuntette meg a pilota terden is elfero notebookjat.) En GPS-t ajanlottam hasznalatra es csak okulaskent a COMPUMAP-et, ha mar ugyis fellapozza a COMPUMAP site-ot az adatbazisokert.
Akit mar zavar a ket sajat lovat dicsero cigany vitaja, azoktol elnezest kerek
Egyébként is kurva ideges vagyok a track tárolás miatt, szóval ne baszd fel még te is az agyam. (huh). Szóval... légyszíves(!) vedd a fáradtságot és nézz meg egy újabban készült vektor/gps alkalmazást és az után nyilatkozz! Nem tartozik másokra elvégre ez egy GPS fórum, de PLS nézd meg a www.compaq.hu/aeromap oldalt. Ha jól sejtem itt találni fogsz:
1. vektor alapú alkalmazást
2. amely többek között igazi domborzati modell-t kezel és nem csak egy rajzoltat.
2.1 mellesleg R E A L T I M E. Gyorsabban forgatja a térképet,mint egy Zlin a légcsavarját.
3. Kézi gépen fut, amit a seggedbe is bedughatsz ha máshol nincs hely.
4. PC-n is fut, de az már nem fér be az előbb említett helyre, viszont legalább gyorsan lemerül.
5. tervez, követ, forgat.
5.1 beszél is de most csak RONDA SZAVAKAT MONDANA!
6. Jobb a megjelenítése mint ami a kézi GPS-ekben található. (de hát ez már a Palmtopok sajátsága)
Szóval ébredj már fel, SUI és ÉN is azon dolgozunk egy éve, hogy legyen VEKTOROS térkép. GPS-be is, meg kézigépre is meg PC-re is. BÁR IGAZ, EHHEZ A FAJTA TÁJÉKOZOTTSÁGHOZ NEM GPS KELL HANEM ODAFIGYELÉS. ÉRCSEDMÁMEG HOGY 2001-ET íRUNK!
//OFF TOPIC
Tec1, én erősen javasolnám a Garmin OEM vevőit, azok közül is a PC-35-öt. Egyébként ameddig NMEA mondatok jönnek ki belőle addig mindegyik megfelel, az említett példány direkt úgy készült, hogy van rajta soros madzag meg szivarvégződés:)
JA GYURI:
Lehet, hogy a GPS-el van a baj, mert azzal amit én használok, nem voltak ilyen problémák. Persze annak nem is volt kijelzője :))
Ha sikerult kiszedni a 315-osbol a tracket, akkor tudsz valaszolni arra a kerdesre, hogy hozza-e a trackben a magassagot?
Akinek etrax-e vagy emap-ja van, es vett ki tracket, valaszolhatna ugyanerre a kerdesre, mert a regebbi Garmin-okban a trackben a magassag mindig -9999 volt. Talan az ujakba mar nem az.
Az ok: nem tul remenyteli utovedharcokat folytatok az ugyben, hogy azon szegeny pilotak, akiknek nem telik igazi loggerre, hasznalhassanak megfelelo megszoritassal GPS-t logger helyett.
Felteszek, talan meg ma, egy repuloteri adatbazist is html formaban
www.politext.hu/hunapts1.htm
nevre. Ez tobb, mint a "tobbszor modositott 20/1994 legugyi utasitas" mellekleteben talalhato lista, mert mindenfele gyanus repterszerusegek is benne vannak,
A VFR az latas szerinti navigacio. Ha latod amit latsz, akkor mar csak azt kell tudni, mit latsz. Ha ebben egyszer elvesztetted a fonalat, akkor meg jol johet a GPS, de az is elveszitheti a fonalat (mert pl. lemerul az elem), ezert parhuzamosan kell a ketto.
Teljes magyarorszagi fordulopontos adatbazis, amiben a repterek is benne vannak, letoltheto a COMPUMAP site-rol. (www.politext.hu\fordpont.htm v. html neven). Maga a www.politext.hu egy VFR celokra kifejlesztett PC-s program, a palmtopodon termeszetesen nem fog futni, de azert megnezheted, hogy mi a kulonbseg a letezo odivatu repuleshez tervezett bitkepes rendszerek es az egyszer majd komplettirozasra kerulo vektoros renszerek kozott. (foleg a domborzat es a foldutak) A palmtop-kepes rendszerekrol BadGe mar beszelt, igazabol nem jobbak, mint a GPS-ben levo terkep, ha az jo (nem mind az). Sajnos autosok tobben vannak, mint a pilotak, ezert mindenki az o igenyeiket igyekszik kielegiteni. Inkabb varosterkepekre hajtanak, mint a domborzatra.
BadGe:
Remelem ezt a muhorizont kijelzest viccenk szantad. Vagy te sosem probaltal repules kozben GPS-t figyelni folyamatosan? Pl. osszevetve a porgettyus iranytuvel? Fordulas kozben jobban hazudik, mint en, pedig az sem semmi. Egy standard fordulo utan, megha nem is vesztette el a felso szarny miatt a muholdakat, 20-30 mp. kellett, hogy az iranyvektor a helyere alljon. Raadasul, ha elvesztette, nem a fordulo alatt nem kapod meg a poziciot hanem kesobb. Rengeteget szivtunk emiatt a legifotozasnal, amikor ra kellett volna allni a kovetkezo csikra. Kenytelenek voltunk 2-3 km-t is elmenni az uj sor elott, pedig a COMPUMAP-nal csak az iranyvonalat kellett rafektetni a felveteli hely karikakra.
Vettem Németországban egy AUTOROUTE 2001 programot. Milyen GPS-t kellene hozzá venni amivel össze tudom kapcsolni! NMEA 0183 kompatibilisnek kell lennie! A MAGELLAN 315-ös megfelelő e célra?
Sziasztok,
adott egy Magellan 315, DataSave-vel próbálom kimenteni belőle az adatokat. A tracket letölti szépen, a waypointokat is, de amint a route kinyerésére indul, elszáll nyomban a szoftver.
Tapasztalta ezt már más?
Hat az igazi VFR-hez valoban nem kell, de azert en mar lattam olyan "VFR"-t is, ahol igencsak elkelt mint kisegito nav. eszkoz :-))
Az RX TX forditas azert tunik jonak, mert a kabelek pont olyanok, mint irtad ( tehat mindketto a PC-hez keszult, egymassal csak a forditon keresztul oszedughatok )
Nekem egy olyan GPS-em volt/van ami közvetlenül PC-hez kapcsolható. A dokkoló is soros egységnek számít, mint egy modem vagyis a bekötés u.a. legalábbis a csatlakozó ugyan olyan. A szgép felé tehát mind a kettő ugyan olyan tipusú kliensnek minősül, ami azt jelenti, hogy egymás számára nem partnerek, ezért kell a nullmodem bekötés. Persze lehet, hogy az egy olyan egység volt ami eleve így mutatja magát a világnak (miért is ne), ilyenkor tényleg nem kell a fordítás. A compaq-hoz régebben volt úgynevezett "soros kábel" ellentétben a "szinkronizációs kábellel" ami kifejezetten olyan bekötéssel (és csatlakoozóval) rendelkezett ami a GPS (és pl egy modem vagy telefon) számára is azonnal értelmezhető volt.
De igazad van, ki kell próbálni. Ha a dugó nem stimmel (papa/mama) akkor valszeg nem is jó.
A múltkor nálam lévő WinCe dokolóján keresztül simán ment a GPS, mindenféle nulmodem fordító nélkül is. Nem vagyok rs232-ben nagyon otthon, ezért kérdezem. Ez a kivétel vagy te tudtad rosszul?
(ld. HP javaslatod)
Javaslom kipróbálni simán, mielőtt elkezd az ember időt tölteni egy kábel barkácsolással...
Hát a VFR-hez eleve nem kell GPS, de ha már van akkor miért is ne legyen teljesen pontos. Én már azon is gdolkodtam, hogy a gép paramétereit figyelembe véve a GPS adatok alapján akár egy műhorizontot is lehetne szimulálni a képernyőn :) Pl ha nagyon gyorsan fordulunk akkor valószinűleg egy "kicsit" be is döntjük a gépet. emelkedésre és süllyedésre u.e. vontakozik persze csakis fenntartásokkal!
és itt van egy másik érdekes link repülősöknek. jellemzően kishazánkról ebben sincs sok adat. Ez egyébként már agyament dolog, ekkora adathalmaz már kezelhetetlen, hiába töltöttem le, nem nagyon van vele mit kezdeni.
Etrex, ez nagyon fasza, nekem még egy régebbi gazetter volt csak meg, de sajnos ez is percre kerekített.
rbear, nem tudom repülsz-é már vagy tanulsz vagy szeretnél, de nekem az első dolog amit a kezembe nyomtak az a XX. légügyi szabályzat, ami többek között tartalmazza a használatban lévő repterek minden fontos adatát (ICAO, Frq, RWY, POS, ALT, CALLSIGN). Ámbár ezt a hivatkozási pontot elcseszett egy valaminek tartom mert nem sok köze van a reptérhez. Legalábbis nem nagyon tudom hova tenni. Valszeg nem a leszállópályát jelöli. Legjobb tippem eleddig az iskolakör 2-es vagy 3-as pontja, merthogy ez a behelyezkedésben esetleg segít... Az AeroMap-nak egyébként "úgy tudom :))" lesz légügyi adatbázisa is...
Kábel: a HP-nek kell, hogy legyen soros portja (megnéztem, van neki) ezen keresztül szinkronizálsz pl a PC-del. Ha nincs külön dokkolóegységed, akkor az a kábel amivel összekötöd a PC-vel jó kell legyen a GPS-hez is, annyi kitételle, hogy be kell iktatni egy ún. fordítót. Ez egy Null modem bekötéses kis papa-mama ajjzat. A GPS-hez szintén vehetsz "számítógépes kábelt" (navigate) ezeket már csak össze kell dugni. De szerintem Etrex biztosan fabrikál neked egyet ha megkéred.