Nem a nyomaték függ a teljesítménytöl, hanem a teljesítmény a nyomatéktól. A teljesítmény ugyanis csak attól függ, hogy adott nyomaték mellett mekkora fordulatszámot (pontosabban szögsebességet) tudsz elérni. Tehát ha egy 1000 Nm-es autó 1000 rpm-et forog, az pontosan ugyanolyan teljesítményü lesz mint az, ami csak 100 Nm-el rendelkezik de azt 10 000 rpm-en adja le, konstans nyomatékgörbét feltételezve. A max teljesítmény pedig valóban nem a maximális fordulatszámnál van, ugyanis a nyomaték ott már olyan erösen esik, hogy a teljesítménygörbét is magával rántja, így a leszabályzási fordulatszámnál általában kisebb a teljesítmény. Mégis érdemes odáig elforgatni a motort, ugyanis váltáskor a fordulatszám magasabb értékre esik vissza, ahol még a teljesítmény is magasabb...
Ez is igaz. :)))) de honnan tudod, hogy a 230Nm-esnek nincs-e meg a 200Nm 15000rpm-nél? Mi van, ha ott vált át a 4. vagy 5. bütyökprofilra a VTEC és húz tovább mint a disznó? :))))
Rövidre fogva: qrva nagy nyomaték kell, elmebeteg magas fordulatszámon
Hát igen. :)) De éppen ez az itteni vitának a lényege. Ha azon ütjük egymást, hogy mi fontosabb, a nyomaték, vagy a teljesítmény, az kb. olyan, mintha egy pénzérmét szemlélnék kétoldalról és azon vitatkoznánk, hogy melyik irányból nézve tűnik nagyobbnak az átmérője. :))
@Zolika
Tudod, hogy elfogult geczi vagyok, ha autókról van szó. :))))
Grosses Deutschland über alles... nicht Forza Italia! :)))
Én is ezt próbáltam leírni, csak máshonnan közelítve:-)
Szerintem a nyomaték a fontos a gyorsulás szempontjából, azonban a nyomaték meg a teljesítménytől függ.
Akkor ugyanazt mondtuk szvsz.
Összegezve jó gyorsulás= kis tömeg, nagy nyomaték minél hamarabb és minél tovább, ehhez pedig gyorsan pörgő és nagy teljesítményű motor kell és könnyű kasztni.
:)))) Csak kikelt belőlem a dühös mérnök. :))) EGyszerűen nem bírom felfogni, hogy a nyomaték-teljesítmény kapcsolaton mit lehet 812 hozzászóláson keresztül vitatni.
"De a gyorsulásnál szigorú értelemben a nyomaték a fontosabb."
Mester, ez baromság.
Az autót az a nyomaték gyorsítja, ami a kerekeire jut. Ha van egy motorod, ami baromi nagy teljesítménnyel rendelkezik nagyon magas fordulatszámon, de minimális nyomatékkal bír, akkor erre a motorra nyílván egy olyan váltóművet kell szerelni, aminek nagyon rövid áttétele van. Ez a váltómű csökkenteni fogja a fordulatszámot (értsd: a kerekek sokkal kisebb fordulatszámmal forognak, mint a főtengely), ami miatt a kerekekre jutó nyomaték magasabb lesz, mint ami a motor főtengelyén jelentkezik.
Mint ahogy azt ezen a fórumon már nagyon sokan leírták, a nyomaték/a teljesítmény és az ezekhez tartozó fordulatszám egymástól nem-elválasztható, matematikailag szorosan összefüggő tényezők.
Ez a fórum csak azért jött létre, hogy a kétkedők (többnyire Honda-t, illetve Golf TDI-t hajtó topiktársak) betekintést nyerjenek az alapvető fizikába.
Az autó "jóságát" persze nagy mértékben emeli, ha sok pohártartó van benne és hasonlít a Golf 2 GTi-re, de olaszgyártmányú, esetleg piros (ettől máris +50%-al erősebb, illetve "jobb") , mert így egy Totalcar-os összehasonlító teszten verne MINDEN más autót. :)))
Hahaha:))))
Ez nagyon tetszik! Teljesen igazad van!!! A számból vetted ki a szót.
Ezek közül a "230 Nm/5000 ford/perc" a "legjobb" mivel, itt a legmagasabb a nyomaték a legnagyobb fordulatszámon és így ennek a legnagyobb a teljesítménye.
Persze ez csak a motor volt, ebből még nem derül ki, hogy ez az autó a "legjobb"-e. Mert ha pl. a többi autó súlyra csak 3-ad annyit nyom, mint ez, vagy ennek sokkal hosszabb áttételei vannak, mint a többinek akkor nyílván nem ez fog a legjobban gyorsulni.
Az autó "jóságát" persze nagy mértékben emeli, ha sok pohártartó van benne és hasonlít a Golf 2 GTi-re, de olaszgyártmányú, esetleg piros (ettől máris +50%-al erősebb, illetve "jobb") , mert így egy Totalcar-os összehasonlító teszten verne MINDEN más autót. :)))
Én arra tippelek, hogy az a király, ha 3-4 ezer körül bújik elő a csúcsnyomaték és 5-6 ezerig alig csökken. Ez egy erős motort feltételez, tehát sok lóerőt. Ergó erős és nyomatékos motor tud jól gyorsulni.
De a gyorsulásnál szigorú értelemben a nyomaték a fontosabb.
Cseszheted a magas nyomatékot, ha eléri 2000nél, (tökmind1 milyen gyorsan), de onnantól csak haldoklik..
Erre utaltam én is:-))
A lényeg, hogy hamar jön és utána sokáig ott, vagy a közelében marad, tehát minél nagyobb tartományban rendelkezésre áll! Erre mondtam, hogy a görbe lapos marad.
Nem. A motor nyomatéka nem az a forgatónyomaték, ami a kerekeket forgatja, mert van közötte áttétel.
Tény és való, hogy csak elmélkedem, mint tudok erről a témáról, de áttételeken keresztűl is csak a kerekekre kifejtett erő a lényeg nem? Ha nem akkor miről is beszélünk? Egyébként ez valami szakanyagban szerepelt. Ezért csodálkozom is.
Ez egyáltalán nem biztos. Pl. ha csak 2000-es fordulatszámot tud elérni a motor, akkor nem fog annyira jól gyorsulni, mint ami kicsit kisebb nyomatékú, viszont 9000-ig pörgethető.
Nekem erről az a véleményem, hogy minél hamarabb eléri a csúcsnyomatékot és azt követően minél tovább van közeli tartományban annáj jobbak a mutatók. Természetesen én is úgy kalkuláltam, hogy a csúcsnyomaték után is pörgetni kell még, de azért nézzük meg a versenygépek hangolását és láthatjuk ott milyen gyorsan lepörögnek a fokozatok. Persze az kérdés, hogy jobb e esetleg a tovább húzatható, mint a hamar lepörgő.
Ez sem igaz. Az a maximális teljesítmény, amit általában nem a legmagasabb fordulatszámon ad le a motor, hanem valamennyivel alatta.
Ez érdekes. Mondjuk, hogy igazad van. De kérdezem, hogy ha a gépkönyvben meg van adva, hogy mondjuk 130Le/6000 ford. akkor van értelme 6100-ig nyomni? Általában a megadott 6000 fordulatot tekinthetjük a legmagasabb értéknek a gyakorlatban azt hiszem:) A megjegyzésed amolyan szőrszálhasogatás akart lenni?
Ez sem igaz, sőt, ez a legnagyobb hülyeség eddig. Inkább nem is írok többet, olvasd el a topicot...
Köszi, de azért leírhatnád!
Én elméletben írtam természetesen és nem azt mondtam, hogy ilyen létezik. Elméletileg rakjunk össze egy kocsit baromi hosszú fokozatokkal, nagy motorral kis nyomatékkal. Miért hülyeség ez?
Figy, anno a totalcar oldalán talán volt egy magyarázat, a nyomaték ,és a lóerő közti különbségben. Keresd meg és olvasd el, akkor egyből rájössz mi itt a lényeg:)
"Ugye a nyomaték az tulképp a forgatónyomaték, ami a kerék forgatásakor ébred. "
Nem. A motor nyomatéka nem az a forgatónyomaték, ami a kerekeket forgatja, mert van közötte áttétel.
"Ha a csúcsnyomaték hamar rendelkezésre áll, és elég magas, akkor jól gyorsul az autó."
Ez egyáltalán nem biztos. Pl. ha csak 2000-es fordulatszámot tud elérni a motor, akkor nem fog annyira jól gyorsulni, mint ami kicsit kisebb nyomatékú, viszont 9000-ig pörgethető.
"A lóerő (Kwx1,36 = Le) nem más, mint az autó teljesítménye a legmagasabb fordulatszámon, az az energia amit létre tud hozni a motor. "
Ez sem igaz. Az a maximális teljesítmény, amit általában nem a legmagasabb fordulatszámon ad le a motor, hanem valamennyivel alatta.
" Ez mozgási energiaként jelentkezik. Ennek, ha szigorúan labor körülmények között (elméletben) nézzük nincs köze a gyorsuláshoz, inkább a végsebességhez. Pl: egy piszok erős, de nyomatékszegény autó nem gyorsul jól, viszont lehet magas a végsebessége."
Ez sem igaz, sőt, ez a legnagyobb hülyeség eddig. Inkább nem is írok többet, olvasd el a topicot...
Bocs, hogy beleszólok, de én úgy tudom, hogy a nyomaték számít a gyorsulás szempontjából. Valamint az, hogy a csúcsnyomatékhoz minél hamarabb fel tudjon pörögni a motor.
Az a jó, ha minél magasabb a csúcsnyomaték, az a lehető legalacsonyabb fordulatszámon rendelkezésre áll és aztán ezen a fordulatszámon túl minél tovább tart, illetve annak közelében marad, azaz lapos a nyomatékgörbe, nem ível lefelé meredeken a csúcspont után.
Ha a motor pörgős, azaz gyorsan lepörög egy sebességfokozat az kedvező a gyorsulás szempontjából. Ha a nyomaték magas az szintén jó. Ugye a nyomaték az tulképp a forgatónyomaték, ami a kerék forgatásakor ébred. Ha a csúcsnyomaték hamar rendelkezésre áll, és elég magas, akkor jól gyorsul az autó.
A lóerő (Kwx1,36 = Le) nem más, mint az autó teljesítménye a legmagasabb fordulatszámon, az az energia amit létre tud hozni a motor. Ez mozgási energiaként jelentkezik. Ennek, ha szigorúan labor körülmények között (elméletben) nézzük nincs köze a gyorsuláshoz, inkább a végsebességhez. Pl: egy piszok erős, de nyomatékszegény autó nem gyorsul jól, viszont lehet magas a végsebessége.
A való életben azonban a motorokat és a sebváltó áttéteket úgy szokták hangolni, hogy megfelelő kompromisszumot érjenek el. Azt is látni kell, hogy a nyomaték azért függ a motor teljesítményétől. A gyenge motor nem tud nagy nyomatékot leadni. Ha jól tudom a vonóerő is a nyomatéktól függ.
Csak papírból, a szimpla adatok alapján nehéz megmondani, hogy valójában mit tud egy autó. Pl: melyik a jobb: 136 Nm/4000 ford/perc; vagy 126 Nm/3300 ford/perc.
230 Nm/5000 ford/perc; vagy 230 Nm/ 3300 ford/perc?
A nyomaték a lényeg értsétek meg , hülye lóerőmániások ! Én is lefele fogok tuningolni , hogy böszme nyomaték párosúljon 2000 fordulaton valami kis lóerőhöz és mindenkit lenyomok ! :-))))))))
Nem. A lóerő miatt. Nem elég, ha sokáig pörög, az kell, hogy nagy fordulatszámot tudjon és ott ne essen le a nyomatékgörbéje. Mert ha leesik, akkor "nincs" teljesítmény a fordulatszám mögött.
Gondold végig a következőt. A kb. azonos tömegű autók esetén a 100-ra gyorsulás nem függ a motor maximális fordulatszámától, nem függ a motor maximális nyomatékától, viszont erősen függ a motor teljesítményétől. Azonos teljesítményű autók körülbelül azonos idő alatt gyorsulnak 100-ra, ellenben az azonos max. fordulatszámú autók általában nem (pl: 1.6-os Golf, vs. 1.8T), és az azonos max. nyomatékúak sem (pl. Civic Type-R vs. Focus 2.0).