Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Ez igaz erre az eszkozre, ami egy kis fogaskereke a nagy gepezetnek, amit ugy hivnak, hogy terinformatikai hatter. Ezzel nem vagyunk ugy, mint az oreg lord a gyepevel, hogy 300 eve nyirja a csaladja. Mi szembeallunk egy olyan europai/vilagszintu kihivassal, amit ott az az eszkozrendszer biztosit, amit evtizedek ota epitenek. Reszben uzleti alapon, mert a nagy piacert erdemes volt dolgozni, mert megterult a munka (amit ti most a programfejlesztes meg trackeles teren csinaltatok, az talan hazai berszinvonalon sem fog megterulni ne legyen igazam nemhogy nyugati szinten). Meg mert allam bacsinak ott volt penze arra, hogy az adofizetok penzen fenntartott (hivatali) infrastrukturat megfelelo szinvonalon tartsa, mert ezt koveteli meg a fejlodes. Nalunk a legnagyobb terkepeszeti intezetek (Cartographia, katonai terkepeszet,) ha gyorsan el kell vegezni valamilyen munkat, talan meg mindig csotollal dolgoznak, mert az utolso 1-2 ev kivetelevel nem kaptak penzt a szamitogepes terkepeszet muvelesere, pedig ez az a gyep, amit evtizedekig kell nyirni, hogy szep zold legyen..
Es meg most is fennall az a penzszerzesi kenyszeruk, ami nyugaton ismeretlen. Ott az allami terkepeszet altal az adofizetok penzen osszegyujtott informacio termeszetesen barki szamara ingyan hozzaferheto. Nalunk a MH TEHI kenytelen penzt kerni egy altala kibocsatott terkep beszkennelesi jogaert is, ha be tudja szedni, es nem is keveset.
Ugyhogy most bolond a helyzet, 1-2 ev alatt kellene potolni az evtizedes elmaradast, hogy a jelenleg boltban kaphato vilagszinvonalu hardvert megfelelo szinvonalu informacioval toltsd fel. Ez nem 1,5 MFt-ba kerul es meg tobb penzzel sem biztos, hogy rovidul az ido. Jo funyirast.
Gondolom, többen is emlékeztek a tavaly évvégi Pontvadász versenyre. Akkor sokan kérdezték, mikor lesz újra?
Sikerült újra megszervezni, új helyszínen, újabb, illetve finomított szabályokkal, és ami az igazán nagy durranás:
Magyar, amerikai, és ha minden jól megy olasz speciális katonai alakulatok is rajthoz állnak!
A verseny részletei a Land Rover Egyesület lapján a www.mlre.hu címen!
Akinek kérdése van, az a fellelhető telefonszámokon hívja rendezőket, illetve írjon a mlre@extra.hu címre, a tárgy legyen "pontvadasz"!
Biztos vagyok benne, hogy minden amatőr és profi kezdeményezés egy kicsit előrébb mozdítja a térképészet ügyét. A térképész cégeknek ez meg figyelmeztetés: 1.5M-el a zsebében és egy kis eltökéltséggel bárki nekivághat egy olyan térkép elkészítésének, amely _pontosabb_ lesz mint a meglevőek. Ezek az eszközök alig 1 éve váltak elérhetővé és elegendően pontossá, lassan mindenki eszmél.
BadGe
Ha jobban belegondolsz, akkor elvileg _minden_ objektum út mellett található, különben nem tudnál odamenni...
Na ez azert nem egeszen igy van. Legalabbis a terkepeken. Csak gondolj bele, pl. hogy egy hidon megy at, alttad 3 m-re van a patak. Na hol megy a patak? (Jo tudom, ez olyan topografiai reszletesseg, amivel szerinted hazabeszelek...)Szoval a kamera is csak az ellenorzes egyik eszkoze tobb szem tobbet lat alapon. (habar ha a hazszamot nem vittek volna el a MEH-be, es a kamerarol le lehetne olvasni, az azert nem volna hulyeseg).
Ugyhogy van meg ido trackelgetni, nem kell azzal tulsagosan sietni. Elobb rendbe kell rakni a DTA-50-hez hasonlo vektoros allomanyokat az ortofotok alapjan, es arra kell raereszteni a trackeket, mert az pontosabb, mint a legifoto. (Legalabbis azzal a DGPS apparatussal, amit a Datacart hasznal.)
Ne izgulj Gyuri, most, hogy MO már készen van (földutakkal :))) nekikezdtünk a 2M felbontású műholdkép alapján magyaroszág vektorizálásához. Egyébként ha figyelmesen olvasod, akkor a kocsira felszereltek 2 kamerát, amely a bejárt útról sztereó képet készít, így aztán az út melletti dolgokat egészen jól le lehet képezni. Ha jobban belegondolsz, akkor elvileg _minden_ objektum út mellett található, különben nem tudnál odamenni...
Ha a Datakart mondja, akkor komolyan kell venni, mert az orszag egyik legnevesebb terkepeszeti cege, a fokolompos a szekesfehervari foiskola professzora, ha jol tudom. De ha csak az uthalozatot veszik fel GPS-trackkent, ami vegul is egy nagy szamossagu, de veges munka, akkor abbol meg nem lesz terkep, a nagyja meg utana jon.
Mert nem csak GPS-be kell, ott a vonalhalo jelenleg ha jobb nincs alapon elfogadhato. De egy terkepen egy csomo egyeb objektum van, azt honnan veszik? Vagy a regi topoterkepekrol, vagy legifotorol, vagy a ketto keverekebol. Feltetelezhetjuk, hogy a track jo. Ha a vektoros regi topoterkepen az ut nem ott megy, akkor hozzahuzzak. Es mi lesz az utszeli epuletekkel, hogy csak a legkozelebbit vegyem, azt hova huzza, mert egy vonal nem hataroz meg egy pontot. Es akkor meg az uttol tavolabbi objektumokrol nem beszeltem. Ugyhogy majd jonnek a tovabbi korok, mert az olyan terkep nem jo, ahol az utak nem passzolnak az egyeb objektumokhoz. Azokat csak az ortofoto alapjan lehet helyesbiteni, es ezutan kell tarenni a trackeket, ami ahol lathato az ut a foton, ott ellenorzes, ahol takarasban van, ott potlas.
Szoval a kanaan kicsit meg odebb volt.
lehet, hogy őket kellene megfinanszírozni. A két év ugyanis sok egy kicsit. Minden esetre nagyon előre mutató. Egy haverommal beszélgettünk erről, de természetesen egy ilyen eszköz létrehozása meghaladta a képességünket. ezidáig...
én egyébként kb 20e km-re becsültem a közutak hosszát. 10 ember esetén ez 2-2e km-t jelentene, ami ha valaki nekidurálja magát 5 nap max! persze logisztikai oldalról biztosan elhúzódna a dolog.
Egyébként érdekes a térképészet ilyen irányú eltolódása. Ma gyakorlatilag szinte bárki nekifoghat térképet gyártani, amelyek ráadásul GPS-el használhatóak lesznek. A kamerák akkor válnak igazán érdekessé ha az utcatáblákat is "el tudják olvasni".
MÁS: az utóbbi napokban olyan fos GPS jeleket kaptam, amilyeneket már régen? Van valami tapasztalat? megint zavarják?
TmsS: én úgy tudom, hogy egy palm-ot forgalmazó cég már tervbe vette az AeroMap térképeinek ellopását nem tom hogy állnak vele... remélem a szándékos hibákat benne felejtik :)))
érdekesség: elképzelhető, hogy egy _nagy_ cég megfinanszírozza magyarország teljes GPS-es bejárását. Még törik a fejüket, hogy vajon mekkora marketing értéke van a dolognak.
Ha beindul, akkor ezennel vezetőket keresek, akik kb 1 hónap időtartamban mást sem csinálnak, mint járják az országot 1-1 gps-el felvértezve.
ti mennyire saccoljátok egy ilyen bejárás költségeit?
Palm IIIx-en futo budapest vektorterkeprol nem tud valaki? ha esetleg meg gps-sel a poziciot is meg tudna mutatni, az volna a csucs... (ha volt mar korabban errol szo, akkor bocs'.)
Világképformálónak: kicsit nagyon szemet szúrt, hogy 79 óta Izrael is robbant. Noha nem tartozik a topikhoz, de szerintem ez több mint érdekes... Vagy csak én nem hallgattam akkor a híreket? :-)
hmm, hát szoftver oldalon tényleg nem feltétlenül indokolt a minőségromlás de ha elképzeled az alábbi szitut, akkor nem feltétlenül elképzelhetetlen vagy haszontalan.
északi irányba haladunk 5 km-t úgy, hogy közben 250m-es cikcakkokat írunk le, majd megyünk kelet felé is 5 km-t ugyan ilyen cikcakk vonalban. Ha most ezt az utat 3 pontból kell eltárolni (hiszen az észak felé, majd a keletre tartó utunkat azért ez leírja, akkor a vonalat valahova a cikcakkok középvonalára helyezzük. Ebből adódhat az a hatalmas tévedés.
Nevezzük minőségvesztéses tömörítésnek, ahol a fő irány megtartásáért cserébe pontosságot és részletességet vesztünk.
Ezt azért sejtettem. Azonban ez a tömörítés, és felbontás-csökkentés nem helyezhet 250 méterrel odébb egy utat, hisz akkor használhatatlan lenne az egész. Ezt az algoritmus sem indokolhatja. Egyébiránt az 50 métert sem. Egyszerűen arról van szó, hogy egyes szakaszok végpontja nem ott van, ahol lennie kellene.
Nem komoly hiba, és szerintem simán javítható, mintahogy a meglévő, általam tesztelt utak többsége max 10-20 méter pontosságon belül van. Ez kielégítő. És ez a pontosság elegendő lenne, hogy ne a dunából (kb50m) forduljak be az utcába...
A helyhiányban szenvedő gps-ek az utakat egy ügyes algoritmus alapján csak ott tárolják ahol azok tekeregnek, egyébként megpróbálnak minnél kevesebb - de még elégséges - pontot tárolni, az "elmentett" útvonalak egy még komolyabb butítási fázison esnek keresztül, így az utak finom rajzolata elvész, csak a fő irány visszanézhető.
Ge.
ui.: gyertek ki a az infóra mert nélkületek dögunalom! (A106/b)
Nomost az a baj, hogy már el van mentve, mert amikor mentem, felszabdaltam több részre, hogy a városokban tekergés ne zavarja az esetleges felhasználást.
Ez akkor már nem jó semmire?
Ha viszont itt pesten tekergek, és találok tréfás irányokat, akkor nem zavar benneteket a felhasználásban, hogy sok olyan is van, ahol meg jó? Vagy csak ráteszitek a térképre, és abból úgyis kiderül...
És ha sikerül kitölteni, hova küldjem?
Üdv.
Mm.
PS: Már el is indítottam, és sikerült fileba menteni. Nem egészen világos továbbra sem, hogy miért csak az aktív log az izgalmas, hiszen mindet kitöltötte, és kb egyfomán jónak tűnnek...
Igen, kellenek a trackek. Itt egy ingyenes progi, ami alkalmas a track letöltésére: www.extra.hu/garmin/g7towin.zip Az a lényeg, hogy ne mentsd el a GPS-ben az aktív tracklogot, hanem azt töltsd le belőle.
Aki kint jár az Info2001-en és van pár perce az látogasson meg minket is az 'A' pavilon 106/B standján!
Mindenkit szeretettel várunk az INFO 2001 kiállítás "A" pavilon 106/B standján.
Természetesen ezzel egyidőben mindenkit fogadunk irodánkban is, hiszen a kiállításon csupán csak kiállítunk.
Megtekinthető lesz a Mo. utvonal tervező térkép is (Made by Topolisz Kft.), amely a megtervezett utat a Garmin GPS-re fel is tölti.
Akit esetleg érdekel: Jövő héten megérkezik az első GPS 76-os készülék (hajósok előnyben!), valamint a kb. 2 hónapja hiánycikknek számító eTrex autós tartó is!
ÚJDONSÁG: Flash GPS kb. csütörtökön, ár kb. br. 119.900,- Ft.
Üdv mindenkinek.
SUI: kellene-e esetleg mo. pontosításhoz 1-2 track? Merthogy néhol a párhuzamos vasúti sineken autóztam, meg néha a fürdőgatya is kellett...
Szóval van 1-2 dolog: hortobágy, nyíregyháza, budapesti utcák (pl. újpesti rakpartra senki ne menjen fürdőnadrág nélkül, mert az ipoly utcába a dunából kell bekanyarodni. :-))
De azért összességében jó és hasznos a térkép.
Kérdés: milyen formában, és hogy tudom odaadni, ha kell. (eMap) Milyen módon szedjem ki, hogy használható maradjon?