Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Sziasztok!
Előre is bocs, ha olyan témáról kérdezek, amit már 100x leírtatok: édesapám tanácsot kért tőlem, hogy horgászathoz (Balaton), ill. vitorlázáshoz milyen Garmint vegyen. (Ő a 12-es sorozatból szeretné vmelyiket...)
Miután én is szeretném használni, segítsetek egy olyan tipust kiválasztani, ami tud PC kapcsolatot, balatoni kikötők, és M.o. "térkép" feltöltésére van lehetőség.
Köszi!
H.Ákos
Hát SUI-ék egyfolytában panaszkodnak, hogy a dealer-ek nem értenek a GPS-ekhez. Ez esetben valaki szívni fog: Ha igaza van Timber-nek akkor a Media Markt, de a fizetési feltételeik ismeretében lehet, hogy a NaviGate, ha pedig nincs igazad akkor a vásárló.
Egyébként az MO térkép tényég készül és amennyire követni tudom, egyre jobb lesz.
Küld a wpt-ket ha gondolod, de általában a rendszerezéssel van a gond.
Én már kb 2 hónapja vagyok egy etrex Vista boldog tulajdonosa vagyok és ma a következő dolog történt velem:
Lajosmizsei vagyok és lementem Szegedre a barátnőmhöz és gondoltam mennyünk már el a Szegedi Media Marktba körülnézni; most úgy is egy csomó dolog akciós. Elmentünk és a mobiltelefonok között ki volt rakva egy etrex Vista elösször nem hittem a szememnek hogy a Navigaten kivül csak megrendeléssel lehet hozzájutni vagy az 56-os nagybácsink hazahozza Amerikából (kb fele árért). Mi cégesen vettük Mo.-on 140-150 körül már nem emlékszek bár tudom most nagyon estek az árai az amcsiknál 90-100e Ft.-nak megfelelően lehet kapni (de ez most a kutyát nem érdekli) ami a lényeg látom hogy a kirakott készülék alá ki van rakva "GARMIN etrex" slussz ennyi és az ár 59e Ft. meg is jegyeztem a barátnőmnek ezek az idióták rosszul rakták ki az árat meg alá fel volt sorolva amit tud a "sima" (általam csak sárga trex-nek nevezett) készülék (a szokásos hozzá nem értő módon). Odamegyek a vitrinhez ahol gyönyörködhettem a Street Pilot-ba emap-ba és keresgéltem hogy vajon a kirakott etrex Vista ára mennyi is de nem találtam sehol. Megkérdeztem az eladó fickót aki oda volt beosztva a pulthoz hogy a kirakott etrex vista mennyibe kerül (határozottan készülékre mutatva hogy semmi félreértés ne legyen) erre azt mondja (nem nézte meg az árat) csak mondta rögtön (látszik értett a dologhoz) hogy "az ugyanolyan mint az etrex és 59-be kerül" de olyan határozottan mondta mintha én még soha nem láttam volna olyat közbe meg a szine alapján megkülönbözteti bárki de nem kell nagy ész hogy a képernyő alján elolvassa a "Vista" feliratot. Alig esett le az állam természetesen ha lett volna 60 rugóm már sétáltam is volna a pénztárhoz vele ahol aztán lehet hogy pofáraestem volna a hogy hát ez mégse az meg félreértés stb. mert gondoltam hogy ott valaki(k) elbaltáztak valamit. Azért tényleg megvettem volna - de egyszerűen nem volt annyi lém - már csak a próba kedvéért! Azért a jövő héten ha lemegyek Szegedre viszek pénzt és megjátszom, kétlem hogy az üzenetem után sorok állnának a Vistáért aztán ha nem jön össze mit vesztek ha meg megveszem 90-100-ért simán el lehet adni szerintem (persze azért ennyire ne szaladjunk előre) de 60-ért tényleg "ingyen" lenne!
A történet ennyi, aki nem hiszi járjon utánna; Üdvözlet a Navigatés fiúknak és valaki meg tudná mondani hogy ha vannak Lajosmizse, Kecskemét stb. környékén waypontjaim azt valakinek el tudom küldeni hogy (a soha megnem születő) Mo.-i MapSorce-re felkerüljön (benzinkutak, szállodák stb. koordinátái is) vagy a kutyát nem érdekli. A témához mindenki szívélyes hozzászólását örömmel veszem!
Egy hetet volt szerencsém Dániában tölteni. Egy kis faluban voltunk, de egy nap a hotelünket el kellett hagynunk, mert arra ette a fene a Dán királynőt és ott ebédelt. Na, erre kitalálták, hogy elvisznek minket a "hegyekbe" és 4 részre oszolva csapatjátékba fogunk...(dán hegy= 71m)
Első játék: megtalálni az utat...mad a pihenőt. Lehet, hogy nem volt fair dolog, de a nálam lévő eMap + Dánia MapSource segítségével, már rég ettünk mire a 2. csapat a megadott helyre talált. És, amit alig akartam elhinni: még az erdei földutak is rajta voltak a MapSource-on !!!
Ja ! És a repülőn (SAS) a pilóta simán megengedte, hogy bekapcsoljam - utazó magasságon.
udv! utananeztem itt a forumon 4 hozzaszolast talaltam WAAS-ugyben. Mivel az angolnyelvu kezikonyvben azt olvastam csak az USAban hasznalatos a WAAS, ki is kapcsoltam gyorsan ne is zavarjon. Aztan megjott a magyarnyelvu leiras, amibe a navigate-esek leirtak, hogy ket muhold van, ami ezt a jelet sugarozza, a ket ocean felett. Gyorsan be is kapcsoltam es laam muxik, nyugat fele nezve 3d differencial jelet lehet venni. A kerdesem ezugyben: ezeknek a muholdaknak fix a helyuk? szerintem nagyon a horizontkozelben lehet, mert csak emeletrol fogtam, mikor lementem a kertbe eltunt a WAAS-jel.
ha nagyon butakat kerdeztem tudjatok be annak, hogy meg kezdo vagyok a T-maban. Udc: Gyugyu
Ui: mert gyugyu3? 1 voltmar, 2 kilottem egy rosz emillel :(((.
olcsóbb megoldás, ha keresel használt e-trex-et, szerintem 30K körül már hozzá lehet férni. SUI?
Jobb megoldás ha rászánsz még egy leheletnyi lét és veszel egy komolyabb etrex-et vagy emap-ot, amibe már lehet térképet is tölteni. Ez utóbbi egy hosszabb távon is jól használható dolog és valószinűleg nem fogod kinőni egy ideig.
Ha meglesz a saját web engine-em, akkor az bizonyára részletesebb lesz. Ezt most a www.mapblast.com szolgáltatja, azt sem tudom legális-e egyáltalán. De legalább nagyjából el lehet helyezni, hogy a koordináta hova esik.
Ge.
Szerintetek mit vegyek? eTrex-et vagy GPS 12-t?
eTrex 60e HUF, GPS 12 65e HUF. Ennel tobbet nem szeretnek GPS-re kiadni.
Van esetleg ennel olcsobb megoldas? Alapvetoen geocaching-re lenne hasznalva.
Nagyon tuti lett a koordinata-mondo. Mar csak egy kicsit reszletesebb terkepre lenne szukseg... persze tudom, az ember mindig elegedetlen azzal, amilye van (meg amilye nincs).
Hát ja, de majd faragok még rajta. Azt szeretném, hogy akinek koordináta kell az ide gyűljön :) ezért bármire hajlandó vagyok, akár a hibákat is kijavítom :)
(de hát a szakma ezen részét a web design-tól a php-ig még csak tanulom)
Ekészült a lekérdező felület következő verziója. (a bizonyos 29e pontos adatbázishoz). Ezen túl a www.aeromap.hu címen közvetlenül érhető el. A lap bal oldalán láttok egy beviteli mezőt, oda kell bepötyögni a keresett hely nevét, vagy legalábbis néhány kezdőbetűjét. A megjelenítés szebb lett, és egy picit hasznosabb, mert összekapcsoltam egy térképszerverrel, így a koordináták térképen is megjeleníthetőek. (mapblast) nem tom ez utóbbi mennyire legális, remélem nemsokára meglesz a sajátom is.
a kérdésedre igazából nem tudok válaszolni, de mivel nagy itt a csend had jópofizzak egy kicsit... Ha a "Bessel" "Basel" akart lenni, akkor az maga a datum (vagyis egy olyan forgási elipszoid ami meghatározott parameterekkel bir) Ismereteim szerint példul a Germánoknál hazsnálatos a Basel elipszoidra alapozott Gauss-Kruger vetület.
A Merkator urat nem ismerem közelebbről (csak úgy felületesen- egyszer söröztünk itt lent a sarkon :-)) Hi-hi/Ha-ha.
Na ezzel gondolom nem sokra mentél, de legalább nött 1-el az üzenetszámláló.
Ge,
A dragat en is sejtettem, de az a helyzet, hogy mas Palm-hoz kene, aminek CF-je van.
Masik lehetoseg az lenne, hogy soroson kotom ossze egy kezi GPS-szel, de ez kevesbe
tetszik.
Egyebkent koszi az infot.
Selu
Feiya :))) találtam valami kínai site-ot! (altavista: Feiya and GPS), szóval elcseszett kínai szöveg. Érdekes megnézni az AltaVista által ajánlott [Translate] opciót, mert így legalább olvasható lesz :) félelmetes!
Selu, ha esetleg iPaq-hoz keresel _mobil_ GPS megoldást akkor várj még egy kicsit. A CRUX modult (CF és PCMCIA) pedig a NaviGate meg tudja neked mutatni. (IMHO: nagyon fos dolgok és drágák).
BadGe,
RME valóban nincs, DE aki bitvadászkodni akar annak ott van a szintén rendelkezésre álló teljes SiRF bináris protocol és annak teljes, részletes dokumentációja. Sőt még pszeudo rutinokkal demonstrálva van az is hogy pld. a "RAW data"-ból hogyan lehet a különböző dolgokat kiszámolni...
Ha elfeleded az NMEA-t és a bináris protcót használod -na persze ez jóval fáradságosabb meló- akkor teljesen a kezedbe veheted az ügyek irányitását, (szinte) azt csinálsz a kütyüvel amit akarsz....
Na de a lustaság (legalább) fél egészség! :-)) én is igy tartom!
(Nem akarom a boltot rontani, de ha jól láttam az AeroMAP oldalon a rendszerhez ajánlott modul úgy 80 K Ft ÁFÁS-tól. Szerintem az általam "ajánlgatott" modulból cca fele annyiért lehetne hasonló tudásu kütyüt kihozni...persze sok függ a gyártótól, a mennyiségtől +egyebektől + hogy mennyit akar a gyártó szakitani rajta.)
rugo
PS. Bocsi, tényleg eldugulok mostmár. Aztán mindenki válogasson tetszése szerint a modulok között.
üdv.
Hát hagynám magam rábeszélni, de lustaságból inkább megvárom a Garmin új lapkáját. Apropó, amit a SiRF-ökből programozói szemmel hiányolok, az a hibabecslés (ez a garminban a $PGRME mondatban jön vissza és méterben megadja a horizontális, vertikális és összesített hibát). Ezek persze származtatott adatok, lényegében a jelminőségből és HDOP, VDOP adatokból jön össze. Érdekes is és HASZNOS is lenne, ha valaki tudna javasolni megoldást arra, hogy a DOP-kből ki tudjak számolni méterben kifejezhető becsült pozícióhibát.
Praktukus oldalról megközelítve a korábbi eszmecserét: ha egy magyar túrista térképet beszkennelek (Kraszovszkij datum), akkor célszerű úgy kalibrálni, hogy a térkép koordináták szélességi fok+1 mp és hosszúsági fok + 6 mp, így a digitális térkép által megadott wp WGS84 datum-ban értelmezhető, vagyis kompatibilis a többi tárolt wp-al?
Lehet valahol nagy méretben (A3 fölött) színesben szkennelni, vagy marad a sziszi-fuszi illesztgetés?
Hol kapható valamilyen adapter, amivel a 12V szivardugó és a 220V összehozható (akár kisebb átalakítással)?
GPS számára hasznos információ kinyerhető a Woodstone Europa atlaszából?
Elnézést, hogy a kérdéseim eléggé földhözragadt témákat feszegetnek, illetve nem túl szofisztikáltak, remélem legalább közhasznúak.
próbáld meg az uBlox GPS-PS1E-t vagy az M1-et.
Vagy nézd meg a dokumentációkat az uBlox oldalain.
Én semmi ilyen "összevisszaságot" nem tapasztaltam, nagyon korrekten müxik...
A "nem teljesitenek jól"-ra a következő teszt eredményemet tudom felhozni:
fix pozicióba lerakve egy PS1-E-t közel egy napig másodperces frissitéssel mértem és rajzoltattam a "deviation" görbét. Max 4 méter relativ eltérés volt (!)(Az abszolut pontosságot nem tudom, mert nem egy ismert ponton voltam)
Az egyes frissitések között általában 30-50 cm-es eltérés volt tapasztalható és néha nagyobb ugrás (de bőven 4 méteren belül) ami szemmel láthatóan mindig akkor következett be, mikor új holdra váltott a rendszer. (az egyik "Kiment" a látószögből a másik meg "bejött". (A DOP általábán 2 - 4,5 között volt)
Szóval, szerintem nagyon jók ezek a kütyük.
(több féle firmware-vel rendelhető, updatelhető etc.)
üdv
rugo
PS. a félreértések elkerülése végett nem vagyok sem a Sirf sem az uBlox fogadott/fogadatlan prókátora :-) csupán van két különbözö firware-vel ellátott ilyen modulom és azokkal játszadozom, tapasztalataim nagyon jók. (Lehet hogyha garmin modulom lenne, arra is hasonlókat tudnák mondani, de nincs igy nem tudok semmit mondani. A fentieket meg nem reklámcélból, csupán infomegosztási szándékkal meséltem itt el nektek.
Ez szép volt, tényleg... de sajnos a jutalom elmarad, mert az 1237-es hozzászólás láttán ráncok jelentek meg a homlokomon.
Miért, a jachtkiállitáson te is elismerted, hogy az uj eXXX sorozatnál a variálhatóság visszafejlődött a hülyebiztosság rovására. Márpedig akkor a baudrate-állitásról volt szó, ami nem a gyalogturistát, hanem a a BadGe-hez, Rugo-hoz meg hozzám hasonló alkalmazaásfejlesztőket érdekli. Én pl. sérelmezem a UserGrid kihagyását, mert anélkül nem lehet pl. Gauss-Krüger koordinátára beállitani a kütyüt, pedig bennünket, ballonosokat ez súlyosan érint.
Ezek a SiRF chipset-es GPS lapkák valahogy megfoghatatlan módon, szerintem nem teljesítenek valami jól. Nehezen ismerném be, hogy valóban csak a lustaságom mondatja (garmin-nal kezdtem) de néhány teszt alapján a SiRF-ök működése kicsit "összevissza". Ez megfelelő lehet járműkövetésre, meg biztonsági rendszerekhez, de úgy érzem, hogy az utakon on-line navigáció közben számít valamit a Garmin panelek szoftveres intelligenciája.
mondatok: Én a progimba a szükséges adatmennyiséget kb 3 különböző mondat típusból szedem össze. Igaz, ezek nagyrésze csak biztonsági ráhagyás, ugyanis ellentétben a célhardvereltől, egy általános célú programnak, minden "NMEA" GPS-el működnie kell. Mellesleg a régi SiRF-1-es chipsettel működő GPSekből én nem tudtam irányszöget kivarázsolni. (vagy pontosabban a kérdéses mondatok, nem adtak vissza értékelhető eredményt). ha egy kicsit visszagondolok.... igen ha 0 volt a sebességem, akkor össze vissza adta vissza az irányokat. Gondolom a pillanatnyi gps pozíció "ugrálása" miatt.
természetesen kinek a pap kinek a papné...én azért emlegettem csak a GLL-t mert én azt használtam/lom (ugyanis amire nekem kell abban benne van ami kell :-))
És mit szóltok a Sirf alapokra épitett uBlox GPS-PS vagy MS1 /AT/DL modulokhoz?
(AT = AT + command firmware GSM-SMS kommunikációhoz, DL = Data Logger cca. 20-30 napnyi(!) komprimált adatgyüjtés az onboard flash-ben....
Pici(értsd tényleg a világ legkisebb GPS modulja), kis fogyasztású, olcsó, 12 csatorna, (szinte) mindent tud, minden állitható, marha jó Sirf bináris protkója van, NMEA vonalom minden állitható -na mint mondjak még? Esettleg még megemlithető hogy viszonylag jól dokumentált és még a support is müxik, (én hosszasan leveleztem velük, nagyon készségesen (szinte) minden kérdésemre megadták a választ (sőt hajlandók voltam még egy speciális firmware-t is csinálni nekem ingyen és bérmentve!- Ami azért nagy ritkaság. - Huhhh ez volt itt a reklám helye! (Forgalmazó! majd küldöm a számlaszámom :-)))