Minden, ami navigációs eszközökkel, és azokra telepített jogtiszta navigációs szoftverekkel kapcsolatos.
A warezolásnak, nem jogtiszta szoftverekre vonatkozó hozzászólásoknak ebben a topikban tiltás a következménye.
Persze, jó lesz, ha ez így működni fog, de valószínű, hogy csak úgy, hogy valaki elmegy és beméri a pontokat. Illetve ez nem egyvalaki lesz, hanem sok sok ember. Ez az exchange lényege. :-)
Nézegettem a neten a térképes honlapokat, topográfiai és katonai térképek azok amik megfelelhetnek, láttam olyat is ami UTM hálózattal felülnyomott, 1:50000-es, 1:100000-es. Azzal talán lehet kezdeni valamit, de aztán mindenképpen élőben kell pontosítani. Annál is inkább, mert elég régiek, a legtöbb 1990 előtti. :(
A lovas barátaimmal tervezgettünk lovastúrákat, és ott fontos lenne előre kijelölni az útvonalat, lovon nem olyan egyszerű az élet, pl. autóutakat nem lehet keresztezni, és még rentgeteg akadály van. Ezért van a GPS is, és kellene egy jó térkép hozzá. És persze egy megbízható waypoint lista sem egy utolsó dolog.
Ha feltesszük, hogy mint az 5 pozíció helyes, akkor a megadásnál neked tudnod kell, hogy melyik katalinpusztát keresed. Ez jelen esetben a térképen látszik, máskülönben meg szövegesen vagy egyéb leíró információval el kell látni a bejegyzést mert különben tényleg nem kezelhető. A való életben egyénként a kérdések leginkább úgy merülnek fel, hogy keresek "forrásokat" 5 km-es körben... nem?
Ge.
Akkor az ciki, mert mondjuk el akarok indulni a (hasraütök) Börzsönyben lévő Katalinpusztára, és aztán az Alföld közepén széttárt karral csodálkozom. :-))
eTrex standard-et próbáltam 2.09-ről 2.11-re upgrade-elni, de a PC software a törlési művelet közben kommunikációs hibára panaszkodva megáll. Előtte szépen felismeri a készüléket, a verziót, egyeztet bitrate-et, de a letöltés nem megy neki. Próbáltam NT-n és 95-ön is. Az elemek elvileg újak. Láttatok már ilyet?
A WayPoint exchange-re visszatérve, ahogy írtam tervezgettem én is ilyet és egyelőre csak idő kérdése, hogy lesz-e. A lényeg, hogy valóban ellenőrzött adatokról legyen szó. A rengeteg formátumból és esetlegesen hibás koordinátákból kiindulva valóban az a cél, hogy minden adat ellenőrzütten kerüljön fel a site-ra. Szerintem hosszútávon az lenne a jó, ha darabonként lehetne feltölteni mindent amit kell. Ez ugyan _kezdetben_ lassú folyamat lenne, de később ha valaki talál 1-1 újabb waypointot, akkor azt már könnyedén megoszthatja másokkal. Nem ismerem a GPS használati szokásokat, de gondolom egy menetben a felhsználó sokkal több waypointot rögzít a GPS-ben, mint amennyi ebből ténylegesen hasznos a "nagyközönség" számára.
Szóval, nézegessétek az AeroMap-ot, és ha minden igaz, akkor nem csak az a 29000 koordináta lesz benne, hanem a tieitk is.
Végülis kezdetnek nem rossz, de esetleg azt lehetne tenni, hogy lekérdezéseknél külön megjelölni az ellenőrzött adatokat, meg az adatbáisokból összeszedettet. A tietek pl. mehetne az ellenőrzöttbe. :)
Nemnem, a használhatatlannak az általam az e-trex fan oldalról letöltött adatbázist neveztem, és a példa a Katalinpuszta volt, ami 2 FOK eltéréssel van jelölve. Vagyis elírás lehet, de a lényegen ez nem változtat. Hacsak nincs 2 Katalinpuszta az országban, vagy az általam ismert az mégsem az.
Mindenesetre a lényeg az, hogy sajnos a NIMA adataira nem tudunk épíkezni. És az lesz a megoldás, hogy mindenki a lakhelye körüli túrákon méreget, jegyzetel, és elküldi az adatbázisba. Nem kell átlagolni, és nem kell centiméteres pontosságot elérni, egy bolt, vagy egy utcai kút megtalálható 10 méteres hibával is. De nem 500 méteres hibával. Bár a falvak úgyis tele vannak kutakkal. :-)
Én "tózse" nem nagyon lelkesedek az 5letért. Brrrrr az anyósom mindig tudná hogy hol vagyok....-hogy másról ne is beszéljek...
De nem akarlak elkeseríteni benneteket, ismereteim szerint (és a GSM technológiából fakadóan) már ma is különösebb erőlködés nélkül meg tudják azt mondani (pár száz méteres vagy Km-s (?) pontossággal) hogy az adott készülék hol van. (a szolgáltatónak u.i. van pontos térképe a hálózatáról - az átjátszók pontos helyéről- a telcsi meg küldözget valami kódot amiből valahogy ki tudják deriválni hogy hol van. (Ne kérdezzétek hogy ezt pontosdan hogy csinálják, mert nem tudom, csak egyszer belcsöppentem egy olyan disputába ahol épp ennek a lehetőségnek (?) a felhasználása volt a téma
(na mit ad isten épp GPS helyett akartak ilyen "rendszert" csinálni...vagy pontosabban mondva heylmeghatározni GPS helyett GSM-el. -A kettő egyébként is úgy hasonlit egymásra :-))
Elnézést, vágólapon keresztül átmásoltam a levelet Wordbe, felnyomtam 24 pontosra, így tényleg °. De a mi listánkban talán mégsem jellemző a fokos eltérés, a pár másodperces viszont igen. Egyébként a fokot Alt-0176-tal lehet lehozni.
Ismét elnézést, de a fokra tényleg nem gondoltam, azt megnéztem, hogy nem perc-e, és úgy begurultam, hogy valaki a másodperceken lovagol, hogy ....
Viszont az ott leirtak, 10" nagyságrendben akkor is valós problémák, amit figyelembe kell venni mindenkinek, aki ilyen adatbázis csinál és használ, ennyi még GPS-sel történő helyesbítésnél is bejöhet.
Ha kell valakinek, az összeurópai adatbázist (880k tömörítve) el tudom küldeni e-mailban. Felelősséget azonban nem vállalok érte.
Hát tudjátok, ez a kötelezővé tétel azért érdekes dolog. Egyfelől meghajlok a technológia előtt, mert nem egy utolsó dolog, ha tudom, hogy hol vagyok. Sok esetben biztonságos is, mert ha valami baj van, akkor nem kell azzal fáradoznom, hogy bemondjam a címet. De ez egyben azt is jelenti, hogy aki akarja az tudja is, hogy hol vagyok és nem az én döntésemen fog múlni, hogy elárulom-e (pl ha bajban vagyok) vagy nem...
Ge.
Szerintem Cav csak arra akart kilyukadni, hogy pont az lenne egy ilyen "helyi" adatbazis lenyege, hogy tobben elelnorizni tudnak a pontokat, ez alapjan ha valaki mar nem elsonek, hanem huszadiknak megy az adott helyre, akkor mar egy viszonylag kiforrott listaval rendelkezik. Szerintem is ez lenne a cel, es ahogy szavaidbol kivettem, szerinted is. Ha latod, hogy meg senki nem mondott velemenyt a listarol, akkor nem feltetlenul bizod ra az eleted. :)
Az általad használhatatlannak megadott példa szerint (45", 47") a különbség 2", azaz 30-60 méter, attól függően, hogy szélesség vagy hosszúság. Ha csak ennyi hiba lenne, akkor mindenki az összes mancsát összetehetné. Javaslom, olvasd el pár hétre visszamenőleg ezt a topicot, és megtudod, hogy mekkora b@zdmegek vannak még két egymás mellé tett és egyszerre leolvasott GPS-nél is. Akkor mit vársz egy olyan adathalmaztól, ahol az adatközlő térképről olvassa le a koordinátát, aminek saját rajzi és nyomdai hibája, térképdatum eltérése, kalibrálási hibája is többtucat méter különbséget eredményez. Csak egy példa: az 1: 200 000-es térképen egy vasútállomás szimbólum rajza kb 3" (60 méter) helyet foglal el, és egy vasutállomás még van is ekkora. De egy 7 méter széles betonút szintén kb. 1 mm-nek, 200 méternek látszik a térképen, holott a lépték alapján 0,035 mm-es mikrovonalnak kellene lenni.
Én most csak a saját, térképről helyesbített adataimról beszélek. Ezek után már el sem merem küldeni neked az international waypoint registry egész Európát felölelő 40 000 pontot tartalmazó adathalmazát, mert az teljesen eltérő forrásokból van összeválogatva. Csak egy péda: A Csávoly TV-adó kétszer szerepel, mert két forrás másként nevezte. A kettő közt 10', tehát kb. 20 km az eltérés. nem véletlen, hogy a BadGe által is használt NIMA adatbázis csak 11 pontossággal közli az adatokat, mert még ez sem biztos.
Ha te olyan adatbázist akarsz csinálni, ahol minden pont a másodperc törtrésze pontossággal szerepel, akkor legjobb lesz ha minden pontot magad keresel fel, lehetőleg 1-2 hét eltéréssel többször is, átlagolod a legalább 15 perces mérések eredményét és ezt teszed közé. Más forrásból csak ilyen használhatatlan adatokat tudsz kapni, mint amit én adtam.
Javaslom, hogy mielőtt a más sok-sok fáradtsággal összeállított adathalmazát használhatalannak minősíted, ellenőrizd egy későbbi időpontban a saját magad által GPS-sel felvett adatokat.
Hazamentem ellenőriztem pár pontot a listából, használhatatlanok! :-(
Amiket feltettem azok is, meg valszeg az összes többi a listán.
Van olyan, hogy 47° helyett 45° van benne...
Innen is jól látszik, hogy a legfontosabb a megbízható adatok közzététele, amire rábízhatja az ember az útvonaltervet. Tök szívás lehet gyalogolni 2 órát annak reményében, hogy találunk 1 kutat, aztán nincs semmi... :-(
Pardon: az excel állomány neve helyesen
www.compumap.hu/WPTERCZI.XLS
Ebben már van egy 8 karakteres keresőnév is, azt hiszem az újabb Garmin GPS-ek már megengedik a 8 betűs név használatát is.
A www.compumap.hu/ cimen letolthetsz fordpont.htm névről 1900 ellenőrzött magyarországi pontot, ill erczwpt.xls néven ugyanezt excallben is, ha az szimpatikusabb. Ezeknek nincs nevroviditesuk.
Viszont ugyanez az állomány van áttéve a
http://acro.harvard.edu/SOARING/JL/TP/Hungary
cimre tööbféle formátumra is, ahol különböző hosszúságú nevek is vannak hozzárendelve (4,5,6,16 stb)az eredeti 16 betűs mellé. Erre akár keresni is lehetne, de akkor így kellene folytatni a névadást.
CAV:
Borzasztó nagy árulás van, ez a Magyarbóly Vá. a fenti adatbázisban is szerepel, de a koordináta nem egyezik. Az ok: maguk a pontok már korábban is léteztek a magyarországi vitorlázórepülő versenyek waypoint adatbázisaként, ezt helyesbitettük mi Érczi Laci vitorlázórepülővel a Compumap-pel az 1:200 000-es térkép alapján. Viszont különböző külföldi gyűjteményekben még előfordul a javítás előtti állapot is, amit Juhász Bence vitorlázórepülő tett közzé és ezek most már vándorolnak, nem lehet őket lecserélni a javítottra. Kéretik csak tiszta forrásból dolgozni, a compumap site-ról vagy ha a röviditett nevek is kellenek, akkor a fenti acroharward-os cimet.
A fenti adatbázisomnak egy baja van, a Budapest TMA légiforgalmi várózónába eső pontokat Érczi Laci kitörölte, mint vitorlázórepülő-verseny szempontból érdektelent, ezért az adatbázis közepe lyukas. Az eredeti Juhász Bence-féle adathalmazban ezek még benne vannak, párszáz méter hibával. Ha majd egyszer vissza tudom szedni őket Compumap formába, akkor azokat is helyesbitem.
Azt minden esetre felajánlom, hogy aki COMPUMAP WPT-TXT formában küld nekem nem GPS felmérésből származó pontokat, azt én helyesbítem a Compumap térképei alapján. Ez a formátum a következő:
Ha tévedtem elnézést, de mintha nem láttam még választ arra a kérdésre, hogy a (2.O-ás) Magyarország térkép feltöltjető lesz-e például eTrex Legend-re.
A BaseMap nem igazán korrek benne, de egy betölthető talán segítene. Ha valakinek van valamilyen ötlete, hogy lehet "felokosítani" a szerkezetet (azonkívül, hogy cseréljem le) örömmel venném.
Feltoltottem - probaltam feltolteni par adatot, nem sok sikerrel. Megnezned?
Ilyen formaban vannak a sorok a fileban:
W MBYVAS N45°50'01.00" E018°29'33.00" House C MAGYARBOLY VASUTALLOMAS
Ezeket kezzel irogattam be egy masik filebol, ami Waypoint+ formatumban van. Ugyanis nem tudom hogy lehetne atkonvertalni, a GPS Utility nem ismeri azt amit a Waypoint+ tud menteni, se importalni nem lehet, se semmi. Talan az OZI tudja...
Lovazni, hajj, az meg majd a jovo zeneje. :) Egyelore egy darab koordinataval meg tudom mondani, hogy hol lovagoltam. :)))
A koordinatak szerinti kereses tervbe van veve. (A szokasos helyen van egyelore elakadva a dolog: koordinatak kellenek. :)) A kulcsszavas kereses akkor mukodik, ha talaloan van minden elnevezve.
Biztonsag teren, haaat, ezen filoztam sokat, mert ugye ket lehetoseg van: a, nyitott, es barkinek konnyu hasznalni, viszont ott a legetoseg, hogy valaki nekiall szorakozi; b, valamilyen regisztraciot igenylo, de igy nem igazan lehet senkinek se szorakozni, de sajna usernev es jelszo kell, amit midnenki hajlamos elfelejteni. Ugyhogy egyelore az "a" verzio van fent (igen, azon a cimen, amit BadGe is irt; gyorsan terjednek itt a hirek :)).
Szoval egyelore (hint-hint-hint mindenkinek :))))) ott van a dolog elakadva, hogy fel kene tolteni par adattal. En amugy pont ilyesmire gondoltam, amit irtal is, hogy itatok, kis boltok, akarmi. Hogyha valaki kirandulni megy a kornyekre, akkor elore fel tudjon keszuli, aztan lassa, hogy merre is kell menni. :) (Nem lovas szemmel neztem, de azzal teny, hogy meg erdekesebb. :))
Es akkor egy kerdes is. :) Szerintetek az emap mennyire turi kocsiban az "uthibakat"? Konkretan foldutakra gondolok pl, de nem terepjaroval. :)