Nem tom a betűjét, tesóé, nem enyém, ritkán látom. Azt tudom, hogy a nemrég bevezetett legalacsonyabb felsz..
Azért lett ez, mert ezt vehették át leghamarabb. Aztán persze később vették át, mint a köv. felszt lehetett volna, mert találtak vmi telket, és azon filóztak helyette.
Nincs benne szervókorm., kapaszkodó, korm.mag.áll., kp.zár.
Bocs, hogy beleszólok, de a dízel nagyon különbözik a benzinestől, és nem lehet benzinesre átállítani. Ez a működéséből adódik. Tudod, a gázolaj a sűrítésnél magától robban, a benzinesnek viszont szikra is kell, emiatt nem menne.
Nem vagyok autószerelő, nem szakvélemény:
Tény, hogy egy motor kompressziója adott. Az is, hogy a magasabb oktánszámú benzin tovább bírja az összenyomást, kompressziót, sűrítést, nevezd, ahogy akarod. Ebből szegényes ismereteim szerint a következő következtetést lehet kikövetkeztetni :-). Ha magasabb oktánszámú benyát tankolsz, és hozzá tudod állítani az előgyújtást, akár mehet is jobban a gép, mert később, a felső holtponthoz közelebb robban a keverék. Ha nem tudsz utánállítani, nem lesz jobb (esetleg alacsony fordon terhelve, amikor amúgy csörögni kezdene), mert ugyanakkor robban, a benya hiába bírná tovább a sűrítést. Ha alacsonyabb oktánszámút tankolsz, rosszabb lesz, mert vagy nem állítod hozzá (korábbra) az előgyújtást, és a korábbi, szabálytalan, sűrítésből eredő (mint a dízel) robban(gat)ás miatt csörögni fog, vagy hozzáállítod, és ekkor jön a kopogásos égés, mert szabályosan, szikrától ugyan, de túl korán, a dugó felfelé mozgása közben robban a keverék.
Mondom, nem vagyok autószerelő, ha tévednék, bocs, de én így tudom.
Sajnos azt kell mondjam (amellett, hogy mindenképpen vigasztalni szeretnélek), hogy készülj fel a legrosszabbra. :c(((((
Azt nem írtad, hogy kp-ra vetted-e, vagy banki hitelre.
Azért veszem a bárotságot hogy válaszoljak Neked, mert december 5-én az én autómat is totálosra törték, ráadásul nem is ült benne senki.
Szóval a biztosító gazdasági totálkár esetén az ún. EuroTax katalógus alapján értékeli fel az autót (ez tapasztalataim szerint kb. 10 %-kal van a forgalmi érték alatt, legalábbis Suzukinál).
Ha kp-re vetted az autót, akkor ezt a teljes összeget megkapod, természetesen levonva belőle a roncs becsült értékét, a különbözetért pedig polgári peres eljárást lehet indítani a baleset okozójával szemben. Talán 2-3 év és meg is kapod, ha igaz. :c(((
Ha hitelre vetted az autót (én így voltam), akkor a biztosító a Banknak fizeti ki az autó árát, ők levonják az épp fennálló tőketartozást, meg még sokmindent a pénzből. Ha maradt valami (sajnos nem sok szokott, persze ez függ az autóba befizetett induló-összegtől), azt visszautalják Neked (így jártam én is, egy 16 hónapos 22e km-t futott fullos Suzuki Sedan totálkárosra törése után itt álltam 175e Ft készpénzzel és egy 650e Ft-ra becsült ronccsal, a kezdőbefizetésem pedig 1.180 millió volt anno. Egyszer majd felelősségbiztosítás alapján kapok még vagy 190e Ft-ot, mivel most a saját CASCO-ra intéztem a dolgot, mert kell autó legyen alattam).
A „viszonylag gyors” kifizetésnek persze az a feltétele, hogy a baleset okozója ne legyen ittas az elkövetés pillanatában. Ha az volt, akkor az 30 nap helyett – rossz esetben – akár 90 napra is kitolódhat a felelősségbiztosítás ügyintézése. Nálam ez a helyzet, a hölgy erősen ittas volt, dec. 5 óta még az ittasságának a foka sem ismert, pedig eltelt már több, mint 40 nap azóta.
Sajnos az egész autó-biztosítás egy dologra megy ki: a biztosító jól járjon. Ide vezetett az, hogy régebben sok honfitársunk szándékosan törette össze az autóját, jelentős nyereséghez jutva ezzel a biztosítóktól. manapság olyan a szabályzás, hogy ne érje meg szándékosan összetöretni egy autót.
Hogy ezzel a becsületes, vétlen embereket hozzák anyagi hátrányba? Ugyan.... :c(((((
Köszike, csak sajnos tényleg nem segit.
Rajtam, egy 90 napos, 3500kmt futott, 16 szelepes légkondis, metálfényezésű Thália segitene aminek én vagyok az első tulajdonosa. Hogy fogom én ezt kiverni a bizotsítóból?
Szerintem a thaliának csak chip-tuninggal lehetne állítani az előgyújtását. Egyébként abban egyetértek, hogy az előgyújtással befolyásolható a motor kompresszió tűrése. (az hogy mikor következik be az öngyulladás, csörgés főleg a motor süritésétől, kismértékben az előgyújtástól függ) A chip tuningok is sok esetben növelik az előgyújtást és ezzel szükséges lesz a magasabb oktánszámú benzin. A növekvő előgyújtással kismértékben növelni lehet a teljesítményt. Ha a motorba a megfelelő üzemanyagot tankolják és az nem csörög benne akkor csak azzal hogy magasabb oktánszámú benzint tankolunk bele, nem növekszik a a teljesítmény, tehát szerintem szügségtelen 98-as benzint tankolni a thaliába.
"Ha be van állítva bizonyos sűrítésre az autó, akkor abban az esetben sem fog tudni jobban sűríteni, ha nagyobb oktánszámú benzint kap."
"Minél nagyobb az oktánszám, annál nagyobb a kompressziótűrése, annál jobban összenyomható a benzin önrobbanás nélkül. Minél jobban össze van sűrítve a keverék, annál nagyobb erőt tud kifejteni a robbanással."
Mind a kettőt Te írtad.
Egyik mondatoddal ütöd a másikat.
"Ha be van állítva bizonyos sűrítésre az autó, akkor abban az esetben sem fog tudni jobban sűríteni, ha nagyobb oktánszámú benzint kap."
Itt még a sűrétésről írsz, amiben igazad van.
,de azzal kapcsolatban írtad, hogy nem megy jobban az autó,ha nagyobb oktánszámú benyát adsz neki.
Én meg azt mondom , hogy jobban fog menni.
És ha kipróbálod a 91 benzint, és utánna a 98-ast, természetesen úgy , hogy az motor előgyujtását mind két esetben beállítod, akkor
tapasztalni fogod , hogy az autó jobban megy.
Ezen tényleg kár vitázni, mert ez tapasztalat.
A másik: Ugye én azt írtam, hogy :
"A kompressziónak nem sok köze van az oktámszámhoz." Nem pedig fordítva, ugye?
Mert a kettő nem ugyan az.
Te meg bekopiztál , egy szép hosszú cikket az
oktánszámról. Ok. Mostmár tudjuk mi az az oktánszám, de értsd már meg, a motor akkor is
csak egyféleképpen sűrít, a keveréket nem tudja
jobban összesűríteni ,mert annak magasabb az oktánszáma.
Felesleges vitáznom, mert tényleg nem ide való.
Amúgy meg, nem sértésből írom , de a cikk utáni
okfejtésed jó nagy marhaság.Ha nekem nem hiszel, bár nekem autószerelő a szakmám, kérdezz
meg egy ismerősödet aki nálad jobban ért
a motorokhoz.
Amit Te itt leírtál, azt gyerekkoromban (1971-ben, amikor nálunk is megjelent a Zsiguli) alkalmazták, csak fordítva. Akkoriban a 86-os normálbenzinnel való járatást nem szerették a Zsigulik, ezért kellett állítani rajtuk (érdekes módon gyárilag adva volt a lehetőség), hogy ne csörögjön az – eredetileg magasabb oktánra tervezett – motor.
Ment is vele, de nem volt az igazi. A teljesítmény és az élettartam elmaradt a várhatótól, igaz viszont, hogy több maradt a pénztárcában.
Így van, pont ezért nincs értelme magasabb oktánszámú benzinnel járatni egy autót, mint amit a kompressziója alapján megkíván. És pont ezért nem lehet alacsonyabb oktánszámúval sem járatni.
>>>A kompressziónak nem sok köze van az oktámszámhoz.
Nem itt kéne megvitatni, de ha már itt került szóba....
Kár, hogy így gondolod, mert nincs igazad.
Az oktánszám a tüzelőanyag kompressziótűrésének legfőbb mutatója. A kompressziótűrés nemcsak a tüzelőanyagtól függ, hanem az égéstér kialakításától, tehát a motortól, a beszívott levegő nyomásától, hőmérsékletétől és nedvességtartalmától, a tüzelőanyag-levegő keverék minőségétől, hőmérsékletétől, a gyújtás jellemzőitől és a motor üzemétől. Adott tüzelőanyag oktánszáma annak adott etalon tüzelőanyaggal való összehasonlításával határozható meg.
Az etalon tüzelőanyagot két ellentétes kompressziótűrésű tiszta szénhidrogénből keverik: az egyik, a normálheptán, a amelynek kis kompressziótűrése egyetlen nyújtott szénláncának könnyű szétbomlásával és oxidációjával magyarázható; a másik, az izooktán (2,2,4-trimetil-pentán), amely nagy kompressziótűrésű, ez azzal magyarázható, hogy mint oktán izomerjének tömörebb molekulája van, szénatomja elágazóak, és így stabilaabb vegyületet alkot. Így tehát a tüzelőanyag oktánszámának (OZ) nevezzük az etalon- (normál-heptán-izooktán) keverékben levő izooktán-térfogatszázalékot, amely keverék kompressziótűrése azonos szabványos körülmények között megegyezik a vizsgált tüzelőanyagéval.
A körülményektől, a vizsgálati berendezésektől és az alkalmazott vizsgálati eljárásoktól függően az oktánszám meghatározására több vizsgálati módszer ismert. Így a kísérleti (research) módszer, a motormódszer a szegénykeverékes (aviation), a dúskeverékes (supercharged) és az országúti módszer. A felsorolt vizsgálati módszerek közül a kísérleti és a motormódszer a leggyakrabban használatos. A kísérleti módszerrel meghatározott oktánszámot az ROZ, a motormódszerrel meghatározott oktánszám MOZ értékek adják meg.
A kísérleti oktánszám kis hőterhelésnél és kisebb fordulatszám esetén a városi forgalomban észlelhető kopogás szempontjából jellemzi jobban a benzint, amíg a motoroktánszám a melegüzem melletti, egyenletes terhelésnél, az országúti forgalomnak megfelelő körülmények közötti kompressziótűrésre ad hűbb képet.
A motorbenzin szénhidrogén-vegyületek elegye. Az a benzin, amely kompaktabb struktúrájú szénhidrogénláncokat tartalmaz (izoparaffin, aromás), nagyobb kompressziótűrésű. Jelenleg a benzinek kompressziótűrésének növelésére két módszert fejlesztettek ki, éspedig a vegyi eljárást és az adalékolást. Az oktánszám vegyi úton való növelésével nő a benzin előállítási költsége. A vegyi eljárásban létezik egy gazdaságossági szempontból optimális oktánszám. A különböző
adalékok benzinhez keverésével lényegesen javítható az oktánszám. A legrégebbi oktánszámnövelő adalék az ólom-tetraetit [Pb(C2H5)4] amely ez égési reakciókban ellenkatalizátorként működik. Más adalékok, kobalt-, mangán-, vasvegyületek is léteznek, de ezek, áruk vagy esetleges más hátrányos hatásuk miatt nem terjedtek el.
Minél nagyobb az oktánszám, annál nagyobb a kompressziótűrése, annál jobban összenyomható a benzin önrobbanás nélkül. Minél jobban össze van sűrítve a keverék, annál nagyobb erőt tud kifejteni a robbanással.
Az pedig kifejezetten érdekelne, hogy hogyan érnéd el mondjuk egy hengerenkénti befecskendezésű autónál (mondjuk egy Thaliánál), hogy hajlandó legyen más időpontban előgyújtani, téve ezt csak azért, hogy gyorsabban menjen az autó 98-as benzinnel.
Összefoglalva: a motornak árt, ha alacsonyabb oktánszámú benzinnel járatják, mert nem az optimális pillanatban – a gyújtószikrától – robban be, hanem várhatóan előbb. Ha az előírtnál magasabb oktánszámú benzinnel üzemeltetjük az autót, akkor kárt nem teszünk a motorban, ugyanúgy fog húzni, a végsebessége sem fog nőni.
Egyetlen esetben hozhat látványos növekedést egy 95-ös benzinhez gyártott motorban a 98-as üzemanyag: ha a 95-ösnek nincs meg a 95-ös oktánszáma, a 98-asnak viszont megvan.
Mit értesz "kompresszió-tűrésen"?
A kopresszió az egy adott motorban állandó.
Ha leveszed a benzincsövet és nem kap benzint
a motor, a kompresszió akkor is ugyan annyi, mint bennzinnel.
Az alacsony oktánszámú benzin, úgymond ,lassabban! ég el (detonációs égés), mint a magas oktánszámú.
Az alacsony oktánszámú benzinnél ,azért kell nagyobb előgyujtás, mert előbb kell
begyújtani a benzin-levegő keveréket.
Egy kicsit nem szakszerűen fogalmaztam , de
próbáltam érthetően.
Compot, tudom, hogy Rajtad már nem segít:
Copy a BM fórumról:
"Budapest, XVII. Pesti úti OMV benzinkútnál telepített jelzőlámpával kapcsolatos észrevételeire felhívtam az üzemeltető - FKF Rt. - figyelmét, kérve annak felülvizsgálatát.
Lovász Győző
r. alezredes
főosztályvezető
BRFK közlekedésrendészeti Főosztály"
A kompressziónak nem sok köze van az oktámszámhoz.
Ha így lenne, akkor az oroszok a 76 !! benzinjükkel
(1989 még volt ilyen) nem tudták volna beindítani a Ladáikat.
Minnél magasabb oktánszám annál gyorsabban lobban el a benzin, és annál kisebb "előgyujtás"
szükséges.
Tankolhatsz egy motorba 98-as benzint (aminek az előgyujtása a 95-höz van beállítva),de ha nem állítod be az előgyujtást akkor nem fog gyorsabban menni az autó. De ha utánna állítod
akkor jobban fog menni.
A 95 benzin többnyire minden országban van és ezért állítják a motorok gyujtását a 95-ös benzinhez.
Részemről nincs ellenszenv, olyan, amilyen. Ha azt a 20 évet elnézed a méret ellenében, az a Te döntésed, Te tudod, Neked mi a fontosabb. Adott összegből adott célra lehet, én is azt választanám.
Ki ellen akarsz ügyvédet? A MAK-nak van ügyvédi tanácsadása, hívd fel a Rómer Flóris u.-i központot, vagy az Autóséletben benne szokott lenni a szám és az időpont. Szvsz kérdezd meg, mielőtt költségekbe vered magad ügyvédileg, hogy érdemes-e.
Tudtommal azt várhatod válasznak, hogy azt a kárt, amit nem fizetett a bizti, polgárilag perelheted a károkozón. Ha pereskedni akasz, kérdezd meg, nem lehet-e a közút kezelőjét perelni a táblahiány miatt (bár szvsz ezt esetleg a károkozód tehetné), ha igen, rajta tán könnyebb behajtani a pénz, mint az okozódon, aki magánszemély. Főleg, ha a közútkeznek van biztije.
Érdekes, nem gondoltam volna, hogy ekkora nagy ellenszenv lesz a Lada iránt. Az igazat megvalva, az egyik ismerősöm, miután ült a közös ismerősünk Lada 110-ébe közölta, hogyha most venne autót, az csakis Lada 111 lenne. (Gondolom azt mindenki tudja, hogy a 110 a sedan, a 111 a kombi.) És nekem is teszik. Miért mondjátok, hogy a Lada ára nem esik közel a Renaultéhoz? A Renualté: (RL 1.4 75LE) 2 175 000, míg a Ladáé (111): 2.150.000. Kicsit hasonlóak az árak nem?? Ez mindkettőből alapmodell.