Át kéne böngészned az egész topikot, mert van itt valahol erről írás. Talán a topik indító csinált strucc keltetőt és az elején olvastam talán erről. De csak talán, mert ven egy pár nem szabvány igénye. Az biztos hogy páralekötő tablettákkal oldotta meg a páratartalom csökkentést a keltetőtér levegőjénél. Jó olvasgatást mert van mit. De a kereső itt oldalt segíthet.
Lehet hülye ötlet, de talán a keltetőbe homokba van ágyazva a tojás, a "fele búbjáig". A teknős tojás is teljesen le vannak fedve homokal a természetben, még is kikelnek. Érdekes dolog, nem tudom hogyan történik a légcsere? Gondolom ott is a fejlődés során egyre több oxigén kell nekik.
Nem tudom, van e srtuc topik a forumban, keress rá, talán kérdésedre ott kapsz pontos választ.
Sziasztok, valaki keltetett már struccot? vagy van tapasztalata? esetleg tart madarakat? van valakinek itt saját keltető gépe strucchoz? hogy viszi le a párát 30% ra?
Úgy tűnik, csillámlemez (mika) az amit keresel. Pl. itt is kapható.
Én a helyedben nem kínlódnék vele. Könnyen törik, foszlik, stb. Az üvegszál erősítésű nyomtatott áramköri lemez is aránylag jól tűri a meleget. Ha úgy méretezed az ellenállásokat, hogy ne melegedhessenek fel jobban 150 oC-nál, akkor a NYÁK lemez jobb választás....szerintem, de te tudod milyen konkrét célod van vele! Ugyan ebben az alkatrész áruházban egy A4 méretű NYÁK LEMEZ hasonló árú, mint a fent említett csillám.
Hát, gyerek esetében biztosan ökörség, -otthon. De, keltetőhez nagy segítség lenne. Gondold el, sorosgyuri megajándékozta egy háromhetes mamai ( Miami) nyaralással, közben a neten tudnám változtatni a párát! :-)))))))) Mire haza érnék lesülve, csipognak a csirkék! :-))) Persze a a biztonság kedvéért alkalmaznék váltó műszakban műszerészt, esetleges áramszünet miatt aggregátor kezelőket, mert esetleg az szünetmentes áramforrás javítása hosszabb időbe telne.
Nem is értem miért nem vagy körültekintőbb! :-)))))))))))))
Viszont szerintem tipikus példája a felesleges agyonbonyolításnak! Miért kell pl. az internetet beiktatni a rendszerbe, amikor egy csecsemő egész napos, személyes felügyeletet igényel(ne)? De lehetne még jó néhány egyéb kifogást is felhozni a megoldás ellen. Viszont ha valakinek ez tetszik...
Akkor valószínűleg "öntanulós" a programja. Viszont akkor is sokallom, mire az izzós összeállításnál beáll a kellő hőfokra! Az sem világos, hogy lehet választani a hűtő, illetve a fűtő üzemmód között? (Állítólag hűtő/fagyasztógépekhez is jó a kütyü.) Az eladók nem kényeztetnek el kellő információkkal a termékükről. Esetleg van még egy menü amiről egy szót sem ejtenek...
Ha nem a SET gombot nyomod, hanem a FEL és LE gombokat egyszerre 3 mp.-nél tovább, nem nyit meg egy másik menüt? Ha igen, ne állíts el a menüben semmit, amíg gondosan fel nem jegyezted az eredeti beállításokat!
Adott volt a probléma: a gyerekszobában párásítani kell, amihez rendelkezésre állt a nagynénitől öröklött párologtató, amit csak bedugni és kihúzni lehet a konnektorból. Én pedig szerettem volna, hogy adott szinten tartsa a páratartalmat. Jó kiindulási alapnak tűnt, hogy[...] Bővebben!Tovább »
Gondoltam, hogy valami trafó kellene legyen rajta, de ilyen nagyra nem gondoltam. Mondjuk a teljesítmény miatt bizonyára kell....
A készüléken be lehet állítani a kívánt hőfokot tized C pontossággal, meg be lehet állítani F1/F2/F3 menük alatt minimum, maximum hőfokot és szenzor kalibrálást (+/-Celsius).
A min/max hőfok annyit tud (csak egész Celsius!), hogy a kívánt hőfok beállitásakor ezen két érték közt mozoghatunk, tehát nem lehet véletlenül sem túlmenni ezeken. Mondjuk ennek nem sok értelmét látom. Szóval nincs olyan részletes beállítása mint a rexc100-on. Az viszont nem tized C fokos, emlékezetem szerint. És a betáp kábelnek valóban nem tett jót a rángatás... :)
A triak a bordás alumínium tönkre csavarozott 3 lábú fekete bizgentyű. A képen megjelöltem:
A bekötésnél ügyelj, nehogy zárlatot csinálj!
A félvezetők nem biztos hogy túlélik azt az időt, amíg a biztosíték kiolvad!
A SET gomb rövid idejű megnyomása után állíthatod a hőfokot. De milyen almenüket érsz el a SET gomb 3 mp-nél hosszabb megnyomása után?
A relé besülésétől itt nem kell tartanod. Azért nevezik szilárdtestrelének, mert nem tartalmaznak semmilyen mozgó (szikrázó, kopó, anyagában elfáradó, stb. ) alkatrészeket. Ezeknél a reléknél tisztán félvezető alapon történik a terhelés ki- illetve bekapcsolása.
Jól írja iimi fórumtársunk, a barna bumpszli egy klasszikus 50Hz-es lemezelt vasmagos transzformátor. Ez és a 6 kivezetéses fehér tokozású optocsatoló biztosítja az érinthető fémrészek (pl. az érzékelő) galvanikus leválasztását a hálózat felől.
Az a nagy barna az egy paneltrafó.. ugyanolyan mint a közismert kollégái, csak ez műanyag tokban van... általában be van öntve műgyantába és az alján szabványos távolságra vannak a kivezetései.
Az is fura, hogy nem látok rajta resetelési lehetőséget. A beállított hőfokot "megjegyzi": ha áramtalanítom, akkor is tudja bekapcsolás után.
Azon gondolkodtam, hogy esetleg "megjegyzi" a korábbi használatból fakadó praktikus "teljesítményt"? Nem lenne logikus, nem így kellene működnie.
Tulajdonképpen relé "besüléstől", mint volt szó a mechanikus reléknél, akkor nem kell félnem?
Csak ezért használtam volna szilárdest relét, nem is a teljesítmény miatt.
Az a nagy barna kocka micsoda? Az a triak? :)
Ha előbbre jutok a projektben (beszerelés), beszámolok a teszt tapasztalatról ha érdekel valakit. Legrosszabb esetben lecserélem a dobozos termosztátot a szokásos willhi verzióra.
Végre látlak, nagyon szívesen olvasom írásaid, stílusod könnyed, bár lényegre törően szakszerű, olvasmányos és azonnal érthető. Miért nem vagy tanár? Majd hívlak a jobb térerősön, (20), már azon is "ingyen" beszélhetünk. (van mit, itt nagyon off lenne)
"Furcsa, hogy az elején nem nagyobb teljesítménnyel indul." Valami tényleg nem kerek! Nézz szét a beállítások környékén, mert jól beállított paraméterek esetén a folyamat elején közel 100% teljesítménnyel kellene fűtenie, majd néhány, egyre csillapodó lengés után be kellene állnia egy fix hőmérsékletre! Valamiféle kezelési útmutatót kaptál hozzá?
Jól tetted hogy mellékeltél képeket! Így már egyértelműen látható, diszkrét elemekből (triak, optocsatoló, stb) képeztek ki egy "kvázi" szilárdtestrelét.
....ha jól értem, mégis kapcsolgat?
Igen. Csak amint írtam is, ez aránylag sűrűn, másodpercenként 100 alkalommal történik. Épp ezért ide a klasszikus relé felejtős! Kívülről második szilárdtestrelét pedig amiatt lenne nehézkes utólag hozzákapcsolni, mert a belső triak-optocsatoló párossal 230 voltos váltófeszültséget kapcsolgatnak. Ez kerül a kimeneti kapcsokra. A legtöbb szilárdtestrelé viszont ettől alacsonyabb, ráadásul legtöbbször egyenfeszültségű kapcsolójellel van "meghajtva".
Szerencsédre neked nincs is szükséged semmilyen utólagos "buherálásra", mert a kapcsolt 230 V 2 A = 460 W teljesítményt jelent.
Engem érdekelt ez a PID-es működés, azért választottam ilyet, remélem nem köveztek meg érte. Furcsa, hogy az elején nem nagyobb teljesítménnyel indul. Keltetőt szerintem lesz ideje felfűteni előre, a hőntartás lesz érdekes. A két fűtőeszközöm max. 200W-ot ad le. El kell mondjam, a termosztátot 37 fokra állítva már nagyobb kilengések voltak. Meg egyáltalán nem biztos, hogy az ilyen "tesztelés" alapján bármiféle következtetést le lehet vonni inkubátoros használatra vonatkozóan. Azért tettem fel a videót, hátha valakit érdekel. A szilárdtestrelé kérdésem esetén két fő aspektus:
- egyáltalán van-e jelentősége (ha nem kapcsolgat annyit, akkor nem is biztos szükséges)? - most ha jól értem, mégis kapcsolgat?
- érdemes/lehet-e "buherálni" új relével?
Ehhez akartam feltenni képet, csak mostanában nekem nem engedi direktben.
Valójában a kütyüd bizonyos értelemben mégiscsak az időt szabályozza, de másodpercenként legalább 100 alkalommal avatkozik be. Emiatt szabadszemmel nem látható, csak a végeredmény, pl. az izzó fényének a változása.
A P.I.D.( link ) nem fizikai módszer, hanem matematikai elv, ami alapján a hibajel és a tényleges állapot eltérésének arányában, illetve annak tendenciája és a változás sebessége alapján képezik a szabályozó, beavatkozó jelet. Ezt a jelet a gyakorlatban sokféleképpen felhasználhatjuk a fizikai változások befolyásolására. Pl. amplitúdó, időarány, kitöltési tényező, fázisszög eltolás, stb változtatására.
A szabályzód kimenetén nagyon valószínű, hogy triakot alkalmaztak. A triak begyújtásának időpontját késleltetik a szabályzójellel arányosan. (A kioltás a "nullátmenetnél" automatikusan megtörténik) Így változtatva a bekapcsolt, illetve kikapcsolt időszak arányát és ezzel persze a kimenet teljesítményét. (fázisszög eltolás, gyújtásszög vezérlés)
Ez pedig azért tűnik feszültségváltozásnak, mert a mérőműszered egyfajta átlagot, azaz a mért feszültség effektív értékét mutatja. Oszcilloszkóppal jobban látható lenne mi is történik ilyenkor.
Némelyik hasonló kütyün kialakítottak külön, a külső szilárdtestrelé közvetlen meghajtására alkalmas kimenetet. De ezen, - a neten fellelhető infók alapján - nem látok semmi ilyesmit. :-(
Ezért az esetedben nem lenne egyszerű újabb szilárdtestrelét beiktatni. Egy újabb relé alkalmazása helyett jobb megoldás lehet a csere. Ha kevés a 2A terhelhetőség és valódi "gyári" szilárdtestrelét alkalmaztak, a szilárdtestrelét nagyobbal kiváltva lehet a kimenet teljesítményét megnövelni.
Valószínűbb azonban, hogy a relé diszkrét alkatrészekből lett kialakítva az áramkörben. Ilyen "kvázi" relé esetén elég lehet egy nagyobb terhelhetőségű triakkal kiváltani az eredetit. Ehhez javaslom szakember igénybevételét, mert ilyen jellegű változtatáskor több mindenre tekintettel kell lenni. Például a vezetékek keresztmetszete, a vezetősávok, csatlakozók terhelhetősége, nagyobb felületű hűtőborda, nagyobb biztosíték, a szigetelési térközök ne csökkenjenek, stb, stb.
A videód alapján szerintem még el kell játszadoznod a beállításokkal, mert rendkívül sokára éri el a kívánt hőfokot. Keltetőben katasztrofálisan lassú lenne ez a reakcióidő.
További jó munkát kívánok a szerkentyűd elkészítéséhez!
Megjött a 230 voltos PID-es kontrollerem. Kicsit meglepett, hogy a PID a feszültséget/teljesítményt szabályozza, nem az aktív működés idejét változtatja. Tehát a hőfok elérése előtt nem elkezd kikapcsolgatni, hanem csökkent teljesítménnyel megy. Itt a videóm:
Ahogy mértem, 100-110 voltot nem is lépte túl, egyébként az izzó 75 wattos.
Nem tudom ebben az esetben egyáltalán alkalmazható-e a szilártest relé.