Pedig az egy korrekt ár! ma nekiestem a Hofherr MEA motornak ,szétszedtem,üres a motortest mindjárt viszem az esztergályosomhoz hengerhüvely honolásra,és a főtengely végi menet javításra,jövő hét végére pöfögtetni akarom,estére teszek képeket ha sikerűl.
Ez igaz,nem is kell tagadni.Valahogy a magyar gépgyártásban a dokumentálás soha nem ment pedánsan.Vagy a hatalom tűntette el,vagy a háború tette tönkre,vagy megmenteni akarta valaki az utókornak és balul sült.
Én is csak csodálni tudom a nyugatiakat.Eddig a három Deutz motorom mindegyikéről ki tudtam deriteni hányas évjárat.Az első 1800as években készült motortól a II. vh-ig minden gyártott motorról meg lehet mondani mikori.És még jó hogy voltak olyan ügyesek a németek hogy nem csak jól látható helyre ütötték a számokat,hanem a blokk hátsó részébe amit a karter ablaka takar le.Azt senki sem tünteti el.
A másik az Ihc motornál szintén a számok kiadják az évjáratot.Ott bonyolultabb mert vagy én nem tudom vagy nincs is a szám a blokkba ütve hanem egy alu táblán van amit vagy leütnek róla vagy megrohad a felirat mint az enyémen is.
És ezek elmondhatók minden amerikai motorról,vagy pl.Ford/Fordson.Minden adott,alkatrészjegyzék,alkatrészek,évjáratok.És mindenki számára hozzáférhetőek,ami a legfontosabb.
Tárgyi tévedések biztos lennének benne, de ez igazából csak arra sarkalna, hogy írj egy következőt. Esetleg másokat is, hogy az elsőt alapul véve megírja a magáét. Mindenképpen születnie kellene egynek (mert most nulla) Azért elgondolkodtató milyen trehányak voltunk a dokumentálás terén.... A Reid motor számát megadtam a Holland barátunknak, kis idő múlva válaszolt, hogy 1900 júliusában gyártott motorról van szó. Csak ámultunk.... szóval aki másként tud valamit, az sem tudja semmivel alátámasztani. Elég sok adattal rendelkezel, segítséget csak onnan várhatsz akik még kevesebbel rendelkeznek. Tehát irány a nyomda!
A belga motor tábláján az szépen olvasható Mel felirat.Egyeltalán nem okoskodás amit ír,sőt igazán magától lehet várni hiteles magyarázatot és tapasztalatból szerzett információkat.
Ez a hofherr sztori mostmár látom mennyire összetett.Egyeltalán mi a kindulópont ahoz hogy a gyártási éveket meg lehessen határozni?Ha egyszer a raktár iratanyaga megsemmisült,maradnak a könyvek,brossurák egy-egy évből amiben ott van egy adott motor,de szerepel a rajza még néhány évvel később is valahol,de a valóságban már lehet nem is gyártották,csak raktáron volt.Hasonló kérdések felmerültek a CSepel-Pannónia motoroknál is,pedig későbbi időkből valók,több élő tanú is van még a gyárból és mégis sokszor viták kerekednek egyes témában.
Szóval mindent meg lehet magyarázni,és meg is kell.A könyv nagyon jó lenne még akkor is ha pl.10 gyűjtő egybehangzó állítása folytán,tényként ír le valamit.NIncs senki aki be tudná bizonyitani az ellenkezőjét,és akkor el kell fogadni a könyvben leirtakat hogy mindenki egyet beszéljen és ne öten tízfélét beszéljenek az emberek.
egyszerű megmondani a rejtéjt meg kell nézni a gyári talpőntvényre mi van írva(bal oldalon a peremen) és rögtön biztos lehetsz a dologban a kocsi ami nálam van biztos men alatt volt megmértem a Csatári Sanyibá szintén gyári darabját teljessen passzol,másrészt a men és mel kocsi teljessen ugyanaz csak a motortest hosszabb egy kicsit és a kocsin lévő furatok mondják meg milyen motor volt rajta.
az első világháború után nem volt ritka a nyersanyaghiány és mivel ezek a nagyobb Hofherr motorok csak megrendelésre készűltek javarészt igy azt rakták rá ami volt vagy passzolt nem volt ez másképp más gyáraknál se lásd akár a Weiss Manfred gyárban is keverték a kis csepel motor alkatrészeit is......
Az általam összeírt motorszámok alapján a kissebb motorokat mint a MEA,MEB,MIA 50 darabos szériákban gyártották legalábbis a számok ezt mutatják,az eggyes sorozatok közé ékelődött 3,4,5,darabos nagyobb motorok számai példaképp 3 darab MEN motorszám1706,1708,1709 előtte meb motorszám utánna pár számmal arrébb MEA motorszám van.....
Az a bajom az egésszel hogy egy formában megírtam egy részét,és akkor mindig előkeveredik egy másik információ és borul az egész, másrészt van egy marék dolog amiben én sem vagyok biztos (csak feltételezés),na meg persze az idő.....
Megint szólok, akkor mindenki tudja, hogy a motorod MEL tipus, csak én nem? Mentségemre szól hogy többen vélték idegennek a lendkereket, így én is.
De ha a MEL lendkereke hat küllős, akkor miért van a MEN motor ötküllős lendkerekébe öntve, hogy MEL? Te ezt helyesen mondtad, én állítottam rosszat.
Sanyi motorja nem tipustiszta, ugyanis a porlasztó MEB motoré. Csaba által feltett képen lévő MEL motoron, no meg Jan Dekler által feltett motorképen is ugyanilyen porlasztó van, akkor viszont a "te" motorodnak nem a lendkereke idegen, hanem a porlasztója, mert az jóval nagyobb, MEN méretű. Ez megtévesztő lehet.
A belga motor tábláján mintha S betű lenne a harmadik betű, de lehet hogy én vagyok vaksi. Persze lehet hogy mindez csak okoskodás részemről.
A MEZ motor tábláján lévő S betű nem azt jelenti hogy szuper, utalva arra hogy ez a nagyobb MEZ!? De ez is csak hipotézis részemről!
Én azt hittem hogy stabilt jelent,de amit feltettem traktor képet annak is a tábláján S van beütve.Az a szentkirályi motor az stabil változat vagy van neki traktor része is?
Egyetértek veled, nemhiába te vagy a szakértője ennek a területnek. Én is az olajpumpát hoztam volna fel példának. Való igaz hogy az M sorozat tagjai hasonlók, kivéve az elejét, meg a végét, De erre is kitértél. Emiatt nem izgalmas annyira számomra ez a terület, de egy METG szívógázlokomobilt szivesen befogadnék!
Viszont az L sorozat annál inkább, kekem van LA motorom, nagyon érdekes, amerikai stílusú motor, lendkerékbe épített súlyregulátor, kitámasztja a kipufogót, nem folyamatos szabályzású. A LB megint érdekes, a szabályzás miatt főleg. A LAB motort is ismerem, az én kabátom lóg bele a képbe. Szerintem is valamelyik L motor lendkerekét építették be, hogy melyikét azt méréssel el lehet dönteni, de szerintem nem az LAB motorét mely jó nagy, inkább az LA-t.