Ma 16.00 óráig kell az RKI-któl a Minisztériumba beérkezni az egyes vasútvonalakra vonatkozó szolgáltatóváltási javaslatoknak. Valaki szivárogtasson má'! (ha már ukkel topiktársunk nem kíván velünk tárgyalni)
Annak idején, amikor először bevonatoztam az országot, én is a végére hagytam az alföldi mellékvonalakat. Máshol is eleinte mindig hegyeket reméltem, de a tapasztalatom az volt, hogy a hazai vonalak döntő többsége síkvidéki, maximum a láthatáron vannak hegyek.
És később érdekes volt az alföldi mellékvonalakon is vonatozni, mert jobban lehetett tanulmányozni a lényeget: magát a vasutat, a létesítményeket, a tevékenységeket, stb. Ja persze akkor még vonatok közlekedtek, nem akváriumok, azaz jó lehetett nézelődni a lehúzható ablakon kitekintve.
Amikor Kiskunfélegyháza-Szentes között jártam, Kiskunfélegyházáról nem pontosan hanem +4 el indultunk.
Csongrád Szentes között volt egy fénysorompót ellenőrző útátjárójelző amely jelzést nem adott így az adott 1 percet a vonatnak max 15 km/h
A laza menetidő miatt a 5 perc kiegyenlítette magát így 11.27 kor érkeztünk Szentesre
A meglepetésemre azonban ez a motor indult vissza 11.30 kor Kiskunfélegyházára, és mozdonyvezető váltás is volt.
Üzemi napló, gázolajszint ellenőrzés, vezetőállás csere, stb.
Ha ezt megnézed , akkor Kiskunfélegyházán a kisebb késéseket kompenzálja a 147 nagyobb menetideje.
A másik érdekesség, hogy Kiskunfélegyházán a 3 csatlakozó vonalról így a 147 ről bejövő utasok igen sokan voltak helybe nem utaztak annyian azaz megfigyelhető volt a vasútvonalról vasútvonalra és mellékvonalról fővonalra(140) ráhordás.
Orosházáról bementem Csabára és a 7403-assal jöttem fel a Keletibe.
Amikor a vonat Sülysáp környékére ért és megláttam az első dombokat, imára kulcsoltam a kezeimet és hálát adtam a Mindenhatónak: végre dombok!
Több mint 6 óra alföldi vonatozás után ugyanis már kezdtem attól félni, hogy az egész Föld bolygó egy tökéletesen sima, asztallap-forma síksággá változott....:-)))))
Jut eszembe: ma beutaztam teljes hosszban a 147-est.
Hát a Szentes-Orosháza közötti rész az valami katasztrófa: Pusztatemplomtól Szentetornyáig lényegében 30 km/h-val mentünk a lassújel miatt, de még így is hatalmasakat "rúgott" a Bz...
Most már értem, hogy miért mondják azt a Bz-re, hogy mezei villamos.
Egyébként az volt a marha érdekes, hogy az alacsony sebesség ellenére Orosházától Fábiánig elég jól kihasznált volt a Bz, Szentesről vagy 25-30 fővel indult.
Gádoros után viszont már gyakorlatilag senki sem volt rajta rajtam, a kalleron meg az mv-n kívül...
Látom, h. Gádoroson megcsinálták a rugós váltós rendszert, Fábiánban viszont még a váltókat is felszedték.
Kfélegyháza - Szentes között kevesebb volt az utas, ennek ellenére ott 1Bz+1 Bzx volt az összeállítás.
Félegyháza és Gátér között jó laza a menetidő, ki lehetne kapni belőle vagy 3 percet.
Csongrád - Szentes között is vagy 2-t.
Akkor már nem 55, hanem "csak" 50 perc lenne Kfélegyháza - Szentes között a menettartam.:-)))
Vagy úgy! Nekem a disznyó :) jutott eszembe, amit háznál felraktak a teherautóra, és vittek el. Hogy más vette meg vagy a húsiparba, az már más kérdés. (Gondolom a Húsiparban vizsgálták és mérték le őket.)
Nézz már meg egy kamiont kicsit közelebbről! :-) Egyébiránt a szállításra váró jószágokat lemérik, az állatorvos megvizsgálja őket, majd felhajtják a rámpán a kamionba a jószágokat. Ez (mármint a mérés, vizsgálat, s az esetleges elkülönítés lehetősége) mind adott egy élőállatrakodó esetében (alkalomadtán nézz meg egy ilyet is). Hát ezért viszi a gazda az állomásra a teheneket, na meg azért mert ott veszik át tőle, azaz ott van az átvételi hely. Az meg konkrétan senkit nem érdekel hogyan juttatja el oda a jószágokat. :-)
Mivel az én környezetemben is van olyan vasútállomási élőrakodó, amit közúti rakodásra használnak (érdekes, az állomás már megszűnt, se szolgálat, se váltók), ismerem a sztorit:
Alapfelállás: az élőrakodók a MÁV tulajdonában vannak. Fő feladatuk nem a vasúti rakodás megteremtése, hanem állatátvevőhely funkció betöltése. A régi világban (1990-ig) a helyi Állatforgalmi Vállalat bérelte az ilyen komplexumokat, melyekhez a vasúti felhajtón kívül tartozik közúti felhajtó és egy kis irodahelyiség is.
Érdekesség: sok vonalon az élőállatos vagont (ha annak megrakása nem igazodott a helyi tolatós teher menetrendjéhez) személyvonat után akasztva (az ABmot betolt az I. vágányra) továbbították a városig.
1990 után a legtöbb ilyen átvevőhely tovább működött, és működik jelenleg is: magáncég bérli a MÁV-tól, összegyűjtik a leadott állatokat, és közúton elszállítják a feldolgozóhelyre.
(azokban a falvakban, ahol nem volt sosem vasút, ott már eleve közúti átvevőhelyet építettek)
Nem, de minek vigye a gazda az állomásra! Vagy ha viszi, hogyan? Gyalog hajtja? Mert ha nem, akkor így is úgyis fel kell raknia. És ha állomásmentes helyről visznek tehenet? Szóval kell a kamiononnál lennie valamilyen rámpának, nem?
Megszépíti az emlékezet a dolgokat. Cecéről naponta egy tartály tej jött fel a bajai gyors végére akasztva. Már a kelenföldi tejüzem sincs meg, ahová beállítottuk. Szép idők voltak. Nagyüzemben gyártottuk a túrót a kelenföldi baktertoronyban.
Bizony mindez már a múlté sajnos... :-( Van azért kivétel is. Fülöpszálláson még használatban van az élőállatrakodó, igaz itt is kamionra pakolnak belőle.
Az emlékek... Nem voltam rest elmenni oda, s olyan szolgálattevővel beszélni aki már húsz éve ott teljesít szolgálatot, azaz van némi fogalma az egykori áruforgalom nagyságáról. A TSZ telepeiről sertés és szarvasmarha, az egykori tejfeldolgozóból naponta több tartálykocsi tej Kelenföldre, rengeteg dinnye, 3500t takarmány ment innen évente, de volt darabáru felvétel is. Érkezett is áru persze, jórészt a helyi TüzÉp telep számára. A baj inkább az, hogy az állomáson minden adott az áruforgalomhoz mégha az csak alkalomszerű is: van rakodásra alkalmas vágány, forgalmi szolgálat, kiszolgálómenet. Mindez most már lehetetlen mert eladták a rakodóterületet. Szándékoltan lehetetlenítették el itt az áruforgalmat.
Hát, ha emlékeim nem csalnak, akkor Cece sem a "hatalmas" kocsirakományú áruforgalmáról volt híres. Vajtán még csak-csak emlékszem, hogy rakodtak volna valamit (fát), de Cecén...
Van ettől cifrább is! Cecén a rakodóterületet eladták egy helyi vállalkozónak oldalrakodóstul, állatrakodóstul, mindenestül. Őrzött kamion és autóbuszparkoló, valamint autómosó fog épülni a már meglévő benzinkút mellé. Ugyanezen mozdulattal ki is zárták az állomást a rakodásból. Ha valaki mégis volna oly elvetemült, hogy a vasúttal fuvaroztat oda bármit, akkor mehet Vajtára vagy Rétszilasra (mivel oda állítják ki a kocsit) elhozni a putyerkáját...