Ez a topic azoknak van,akik nem tudnak/nem akarnak írni a zártkörű topicba.Ide jöhet a Hajdú volánról és a DKV-ról infó,kép,kérdés,egyszóval bármi:-)
Ha tetszik a topik akkor jó szórakozást,ha értelmetlen,akkor elnézést kérek,és tessék törölni nyugodtan.
Minden esetre jó szórakozást kívánok!:-)
Egyszerű. Kettőt jobbra, egyet balra. Azaz elmegy 2 a belváros fele, 1 meg a másik irányba (Böszörményi) 31-32-31-31-32-31...
Ha körjárat, akkor vissza is kell ugyan annyi járat. A belvárosból mennyi fog menni az Újkert felé? Ez nem lenne túl jó ötlet.
Gondolj bele rdekesen hatna ha a Vincellérről így indulnának: 24 24 22 24 24 stb. Azt hiszem a Kassai útról belvárosba vissza utazók nem örülnének neki.
A böszörményi úton lakók már átszoktak az alternatív közlekedési módokra, pont azért, mert kiszámíthatatlan ezen a szakaszon a közlekedés. Azért 15-20 perc követési idő elég nagy egy ilyen sok lakost számláló területen, ráadásul a teljes menetidő a Segner-Árpád vezér közt 12 perc. Másik példa, ha a 35-ösön baleset van, és órákra megbénul a forgalom (átlag kéthavonta 1* minimum), akkor a debreceni szakasz utasai is szívnak, mert nincs semmilyen buszjárat.
Tegyük fel, hogy az Újkertből 4 percenként kéne busznak jönnie, míg a Böszörményi út felől 8 perccel is bőven kiszolgálnád
Egyszerű. Kettőt jobbra, egyet balra. Azaz elmegy 2 a belváros fele, 1 meg a másik irányba (Böszörményi) 31-32-31-31-32-31... A digitális kijelzőket nem olyan bonyolult átállítani, a HV idejében igaz a 25-össel volt ilyen, hogy egyszer 25-nek, másszor 25Y-nak ment ugyanaz a busz, mégis megoldották.
A 32 célja a buszvég és az Újkert összekötése
Eredetileg a dobjunk egy koncot "ezeknek", ha már lezártuk a Kossuth teret volt a célja. A Kölcsey, OTI elérhető a 31-essel is. Kellene egy felmérés, hogy a 32-est hány százalék választja azért, hogy a Hatvan utca fele menjen. Én mindig azt látom, hogy azokon a szakaszokon nincs jelentős utasmozgás a járaton. A belvárosi kapcsolatot is elcseszték a Hatvan utcával, ráadásul a Hatvan utca eleji megálló megszűntetése is baklövés volt. (Aki csak "fel" szeretett volna menni a városba az megállt abban a megállóban, és jött a 10,32,26,20,stb. buszok. Ezek most (26-helyett 24, 20-helyett 33) 2 külön megállóban állnak meg, az ember rohangáljon a 2*2sávos úton, hogy melyiket éri el?
Mindegy, a probléma adott, a Böszörményi út tömegközlekedése, és ezzel együtt Józsa közlekedése is több sebből vérzik. Ha hamarabb nem is, talán a kettes villamos után marad annyi busz (bár véleményem szerint most is lenne annyi, hogy a Dobredó-Segner viszonylatban negyed óránként járjon egy járat - 2 busz kell rá) hogy megoldják ennek a városrésznek is a korrekt kiszolgálását.
Az "express" járat felejtős, az utasok többsége nem a belvárosba utazik. Az első nagy leszállási hullám az Árpád Vezérnél van (Doberdó), majd a többi megállóban is rendszeres a leszálló utas. Ezeket kényszerítenéd vagy átszállásra, ami nonszensz ugyanazon az útvonalon, vagy autóba.
Ha a 31/32 járatotokat az előbb említett körjáratban járatnád, akkor az egy érvágás lenne azokkal, akik a mostani útvonalon közlekednek, mert nekik a felére csökkenne a járatok száma.
Mivel az esetek többségében vonatoznak egymás "s*ggében" - csak tudnám, hogy csinálják, amikor felváltva indulnak - akkor nem hiszem hogy olyan nagy érvágás lenne.
megérkezik Józsáról az expressz járat, azután indulna az alapjárat a Belváros irányába.
Na, erre igazán kíváncsi vagyok, hogy csinálnád meg. Ugyanaz a járat van amikor 14 perc alatt bent van, de van amikor 25 is kevés neki az Árpád Vezérig ugyanolyan útviszonyok mellett. (És itt most a "gyorsjáratról" beszélek, ami Józsa és Debrecen közt nem áll meg sehol! A "csatlakozó" busz vár erre, vagy elmegy az utasok orra előtt? (Ma ez utóbbi van bármelyik viszonylatot nézed.)
A körjáratoknak az a "hibája", hogy nem azonos igényű területeket fednek le. Azaz nehéz felfűzni egy hosszú "átmenő" vagy hosszú kör viszonylatra "ekvidisztáns" igényű városrészeket. Ha belegondolsz az Újkert (mai 31 32) belváros kapcsolat valamennyivel nagyobb mobilitási igényt mutat, mint a Böszörményi út. Tegyük fel, hogy az Újkertből 4 percenként kéne busznak jönnie, míg a Böszörményi út felől 8 perccel is bőven kiszolgálnád: (A számkat most csak a prezentálás kedvéért írtam). A 32 célja a buszvég és az Újkert összekötése, ezt a kapcsolatot megszüntetni nem lenne célszerű, ugyanakkor ez a vonal ellátja a belváros Hatvan utcai részét, Kölcsey kp, Rendelőintézet is).
A józsai járatok, ha a Nagyállomásról indulnak, akkor mindig tele vannak, mivel akkor azt a debreceniek is igénybe veszik. Ha viszont csak a Segner térről indulnak a járatok, akkor pedig csak a józsaiak vannak a járaton, mivel az utasok nagy többsége nem vár a Segner téren a józsai járatokra, hanem akkor inkább megy 31/32-vel, s inkább gyalogol még, ha kell neki. De viszont pont a józsaiak szívnak a legnagyobbat, mivel nekik az lenne a legjobb, ha a járatok mindig a belvárosig közlekednének, de így a járatokon mindig tumultus lenne. Ez a belvárosi kapcsolat lehetne a Nagyállomás (mint most), vagy más eljutási lehetőség is, hogy új területeket kapcsoljunk be a városi tömegközlekedés vérkeringésébe (pl: Wesselényi lakótelep). Ezért lenne jó az, ha a józsai járatok Expressz járatként közlekednének, s a városi szakaszon indítanának egy új járatot. Az expresszt a Segner tér és a Árpád vezér Ált. Isk. között nem állítanám meg sehol, így azok a józsai utasok, akik most a Belvárosig utaznak, gyorsabban jutnának el. Az alapjáratot úgy csinálnám meg, hogy amikor megérkezik Józsáról az expressz járat, azután indulna az alapjárat a Belváros irányába. (Visszafelé és ugyanígy történne, így az átszállás könnyedén megoldott lenne.) Az alapjárat lehetne a 28-as is a Doberdó utca és a Dobozi lakótelep között, mint régen. Viszont kora reggel, késő este és hétvégén nem indítanék expressz járatot, hanem akkor csak az alapjárat közlekedne, de úgy, hogy a busz jön a Dobozi lakótelepről, betér a Doberdó utcai buszfordulóhoz, s utána folytatja az útját Józsára. Így a Doberdó utcai kapcsolat is megmaradna.
Ha a 31/32 járatotokat az előbb említett körjáratban járatnád, akkor az egy érvágás lenne azokkal, akik a mostani útvonalon közlekednek, mert nekik a felére csökkenne a járatok száma. Ezzel pedig csak utasokat veszítene a DKV, amivel most is nagyon küszködik.
Reménykedjünk benne, hogy a villamos Karácsonyra elkészül. Most már annyira ígérik, hogy én bízok benne, hogy elkészül. :-)
A remény hal meg utoljára.
A 23y-os (átszámoznám 40-esre) mostani útvonal vezetésének szerintem semmi értelme, s szerintem ezzel mindenki így van. Ráadásul csak egyetlen járat van kihasználva, ami a Veres Péter utcáról indul 7:06-kor. Az útvonalat úgy változtatnám meg, hogy Doberdó utca - Kartács utca - Dóczy József utca - Nagyerdei körút (Klinikák felőli irányba) - Hadházi út - Zákány utca - Kassai út - Sámsoni út - Acsádi út - Veres Péter utca. Így a Klinikák is elérhető lenne a Csapókertből, ami azért fontosabb, mint a Loki pálya környéke. Ezzel az útvonallal a menetidő se növekedne. A menetrenden annyit változtatnék, hogy a Doberdó utcától 10 perccel korábban indítanám minden időben a járatokat. De viszont a Veres Péter utcától csúcsidőn kvül nem indítanám 10 perccel korábban a buszt, mivel így a Sámsoni útról kb. 20 percenként van kapcsolat a Kassai útra csúcsidőn kívül (Tizedes utca: 03(23), 21(11), 37(23y/40)), csúcsban pedig a 23 és a 23y(40-es) is adna egy 20 percenkénti ütemet a Sámsoni útról a Kassai útra.
Úgy sikerült ma, hogy a 11:00-kor induló józsaival kellett hazajönnöm (ez az időpont nem felel meg a csúcsidőnek, gondolom ebben egyet értünk.) Szóló busz jött, már a buszvégnél is csak éppen hogy fel lehetett rá férni. A tumultus a város széléig nem nagyon csökkent, bár tény, hogy kissé szellősebbek lettünk az Árpád Vezér iskoláig. Az igazi tömegnyomor a Rózsás Csárdánál szűnt meg, bár még akkor is csak pár ülőhely szabadult fel.
Az addig oké, hogy spórolunk ezerrel, és emiatt nincs normális tömegközlekedés a böszörményi úton. De az kissé "izgalmas", hogy a józsai utasok a későbbi megállókban nem férnek fel azokra a járatokra, amelyek elvileg az otthonukig közlekednek. Nem túl "vicces" napközben egy órát ácsorogni és várni a következőre, közben reménykedni abban, hogy azon lesz hely... Mindezt 6500Ft-ért/hó.
Gondolkoztam egy picit, és kövezzetek meg, de azt találtam ki, hogy a 31-32 buszokat jelentősen átvariálnám, ha már a 28-ast nem kívánja igen nem tisztelt közlekedési vállalatunk visszaállítani. (Az lenne a legtisztább megoldás.)
Szóval a 31: Doberdó->Nádor->Dózsa György->Nádor->Hunyadi->Burgundia->Kossuth->Piac->Nagyállomás-> eddig semmi változás
A 32-es pedig ellenkező irányba ugyanez, úgyis szeretitek a körjáratokat. :) Menetidőben kb. ugyanannyi mint most, de lehet valamennyivel kevesebb is.
Igaz ugyan, hogy ezzel ellátatlan marad a Bethlen->Hatvan utca szakasz, de ezeken járnak más járatok is (10/13/22/24/33) igaz nem olyan sűrűn, mint a 32-es.
Ha ezek a járatok a mostani időközönként járnának (5perc - 31-32 együtt), akkor lehetne beszélni a józsai járatok csonkolásáról, bár így jelentősen magam ellen beszélek, és kitaganak a "faluból" is. :)
A 31-32 közös szakaszán úgyis folyamatos a "vonatozás" a 31 és 32 között, amibe betársul még a 15-ös is, így az ottani utasokat nem érné hatalmas veszteség, ellenben a teljes böszörményi út és vonzáskörzetének normálisabb tömegközlekedés lenne biztosítva.
Tudom, hogy jön a 2-es villamos, de az még minimum egy év(tized), amíg kész lesz.
Jó hír: frissítették a belső kijelzőn a reklámokat.
Rossz hír: Pár új hirdetés kitakarja a járatszámot és útvonalat oldalt (Malompark ilyen), és utána csúnyán néz ki keverve a többi reklámmal, mert nem áll vissza az útvonal kijelzés.
Kérdés: Miért nem lehet ilyenre figyelni?
Bónusz kérdés: Ki az egyáltalán, aki ilyen össze-vissza (nem)működő hirdetési felületen próbál reklámozni? A fekete kijelzőkön pont olyan a reklám hatása, mintha kútba dobálnák a köteg húszezreseiket. Egyáltalán hogy van mérve, hogy mennyi ideig volt kirakva egy-egy reklám?
Nem a dobtól függ. Az önjáró Solákon az áramszedőre szerelt pneumatikus szedőlehúzó berendezés szabályozza az áramszedők felpakolását és lehúzását. Kb. 2003 körül a 402-est is felszerelték ilyennel, de nem tudom, hogy működik-e még. A többi csuklóson és a ZIU-kon nincs ilyen, szóval lehet, hogy azokon másféle lehúzódob van.
-Melyik Debrecen legnagyobb tömegközlekedési csomópontja?
.
.
.
- Garázsmenet. A buszok fele oda megy! (babumm-tss!)
De komolyan, ezek reggel/este/nemtudommikor miért nem mennek ki ilyen ritkán járó viszonylatként a végállomásra? Pl. reggel az ITK-ból a Doberdóra 15G néven egy adott útvonalon. Ilyenkor sűrűn, napközben meg persze nem, de a semminél ez is jobb. Gondolom ezek sem ad-hoc járnak, hanem a pl. a reggel X:Y-kor kezdő 15-ös elindul W:Z perckor az ITK-tól. Mert minden kilométer, amit úgy tesz meg a busz, hogy esélye sincs utast=bevételt szállítani, az ilyenkor elhasznált üzemanyag olyan, mintha a WC-n húznák le.
Sajnos az útvonala is elavult. Az idők múlásával a két nagy lakótelep "elöregedett", azaz az onnan iskolába járó fiatalok már munkába járnak, vagy elköltöztek más helyekre.
De az útvonalon is történtek változások. Csokonai Gimnázium, a már említett Malompark, Kölcsey, stb. Városrészek nem szűnnek meg csak úgy. A 2-es villamosnak pont az a szerencséje, hogy olyan helyen fog közlekedni, ahol utas mindig lesz. A lakótelepet nem fogják ledózerolni, az iskolák adottak, stb. Nem emiatt felesleges beruházás.
Egyetem a helyén lesz, Nagyállomás is talán, de a buszvég szinte biztosan nem, a belváros is kérdéses, hogy mivel lehet egyáltalán megközelíteni majd.
A buszvég "rosszabb" esetben a Nagyállomás mellé épül, ahol már eleve közlekedik trolibusz. De én a Segner térre költöztetném inkább, már kifejtettem, miért. A helyi viszonylatokat (busz és troli egyaránt) pedig meg kell hosszabbítani minimum a Tóciig.
Nem tudod, hogy megáll-e a terjeszkedés, vagy a Segner tér lesz az alsó része a "sétatérnek"?
A főbb közlekedési útvonalakat nem fogják lezárni. Amire fókuszálnak, az a Simonffy, és a Bajcsy, ahol már jó ideje nincs tömegközlekedés. Esetleg lezárják a Piac utca Kistemplom és Miklós utca közötti szakaszát, de ez sem érinti a kötöttpályás közlekedést.
De az is megtörténhet, hogy ahogy írod, változik a háttérhatalom, és pl. a piac utcát ledózerolja, és újra kocsik, buszok fognak ott járni. Durva példa, tudom.
Azért csak nem :D
A háttérhatalom max az ITK szerződést érvénytelenítheti, pláne ha kiderül, mekkora veszteséget hoz a városnak.
Debrecen akkor veszíti a legtöbbet, ha felmondja a szerződést.
Nyilván nem egyik napról a másikra kell felmondani; elő kell készíteni. A HV úgyis egybeolvad a regionális Volánokkal, akár új helyi céget is lehet alalítani. Sokkal több hozzáértő dolgozik ott, mint a DKV-nál. Ők már kiadtak a kezükből egy jó szerződést, ha van fedezetük, ismét megtehetik. Így a metán üzemen is újból el lehetne gondolkodni.
Azt azért vegyük figyelembe, hogy hatalmas pszichikai terhelés van rajtuk! Nem mindenki képes huzamosabb ideig elviselni az utasok "bunkóságait", szitkozódásait. A legnyugodtabb járművezetőt is ki lehet hozni a sodrából (elég egy hülye autós, vagy utas). Nem tudom, hogy van-e egyáltalán ilyen felkészítésük a járművezetőknek/ellenőröknek, csodálkoznék, ha nem lenne.
Ezzel teljesen egyetértek. De azt se felejtsük el, hogy a cég vezetése is hozzátesz a pszichés terheléshez! A menetrendeket mindha direkt úgy szerkesztenék, hogy a legkevésbé legyen betartható. Utána persze az utas szidja a sofőrt, én sem bírnám idegekkel.
Az egy a kb. 250-300-ból. Van olyan is, aki menet közben dohányzik. DE! Egyre több járművezető köszön, megköszöni a bérlet felmutatását. Az erre a feladatra "nem megfelelően szocializálódott" emberek előbb-utóbb úgyis elhagyják ezt a pályát, vagy feletteseik tesznek róla, hogy ne kelljen elviselniük a feladattal járó napi stresszt.
Azt azért vegyük figyelembe, hogy hatalmas pszichikai terhelés van rajtuk! Nem mindenki képes huzamosabb ideig elviselni az utasok "bunkóságait", szitkozódásait. A legnyugodtabb járművezetőt is ki lehet hozni a sodrából (elég egy hülye autós, vagy utas). Nem tudom, hogy van-e egyáltalán ilyen felkészítésük a járművezetőknek/ellenőröknek, csodálkoznék, ha nem lenne.
A 2-es villamos sem az útvonala miatt elavult, hanem azért, mert ilyen ár-érték arányban a kutya nem használja a tömegközlekedést.
Sajnos az útvonala is elavult. Az idők múlásával a két nagy lakótelep "elöregedett", azaz az onnan iskolába járó fiatalok már munkába járnak, vagy elköltöztek más helyekre. Akiknek akkoriban volt munkahelyük (20 évvel ezelőtt) jó eséllyel nyugdíjasok, vagy más módon közelítik meg munkahelyüket, vagy rosszabb esetben munkanélküliek. A két lakótelep közé épült a Malompark, így a nagybevásárlás egybeköthető egy kis sétával is akár. A nagy gyárak is megszűntek a városban, így oda se indulnak reggelente tömegesen a munkások a lakótelepekről.
10 év múlva lehet a Tóci is hasonló helyzetben lesz, hogy a lakosai kevésbé fognak tömegközlekedéssel kimozdulni a lakásukból, mert nem lesz okuk rá. Egyetem a helyén lesz, Nagyállomás is talán, de a buszvég szinte biztosan nem, a belváros is kérdéses, hogy mivel lehet egyáltalán megközelíteni majd. Kérdés, hogy a városvezetés hány száz szökőkutat kíván még a környékén beüzemelni? Így ez is kilőhető akár. Nem tudod, hogy megáll-e a terjeszkedés, vagy a Segner tér lesz az alsó része a "sétatérnek"? Másik irányba meg lehet az Árpád tér? Nagyállomás? Bem tér?
Ha 10 év időre szeretnél előre tervezni, akkor tudni kellene, hogy 10 év múlva melyek lesznek a város frekventált pontjai ezeken kívül. pl. 1995-ben gondoltad-e volna, hogy az Egyetem jelentős része a Kassai úton lesz, ott, ahol romos épületeket hagytak maguk után a szovjet katonák? Azt tudni lehet, hogy a szórakoztató központok is kb. a helyükön maradnak (stadion, főnix, stb), de kérdés, hogy hol fog addigra virágzó lakótelep kialakulni? Persze nem egy 2. tócira kell gondolni, mert panelházak már nem épülnek, de társasházakba is rengeteg potenciális utast lehet megtalálni. Vagy épp nagyobb ipari létesítmény, akár 1000-2000 munkahellyel.
10-15 éve gondoltad volna-e, hogy az IT Services az isten háta mögé települ ki? Akkoriban a Vezér utcai lakótelep is épp, hogy elkezdődött kiépülni.
Vagy ott az NI, szintén gyakorlatilag elégtelen tömegközlekedéssel.
Gyanítható, hogy a repülőtér környéke a jövőben fejlődni fog. (Rossz nyelvek szerint "érdek" van benne.) De az is lehet, hogy Macs, vagy Józsa fele is terjeszkedni fog a város. Vagy Sámson fele. Bejön egy nagyobb cég pl. Haláp mellé.
Gondolom a városvezetésnek legalább erről van valami elképzelése, de amíg ezt pontosan nem tudod, addig nehéz tervezni.
De az is megtörténhet, hogy ahogy írod, változik a háttérhatalom, és pl. a piac utcát ledózerolja, és újra kocsik, buszok fognak ott járni. Durva példa, tudom.
Debrecen akkor veszíti a legtöbbet, ha felmondja a szerződést. Gondolom ügyvédileg meg van oldva, hogy az itk ne veszteséggel szálljon ki a "buliból", azaz őket mindenképp kártalanítani kellhet. Ha meg az itk dönt úgy, hogy megy, akkor itt maradunk egy (kettő) darab Ikarussal.
A végszó az, hogy mindenképp ki kell fizetni az újabb buszok költségét úgy, hogy a mostaniakat is fizetni kell. Ki fogja kifizetni, és miből?
Ha Debrecen rugja ki az itk-t, akkor azzal maga alatt vágja a fát, mert komoly cég nem fog arra vállalkozni, hogy bizonytalanra játsszon. Alaposan meg kell indokolni, és még a két cég közti adok-kapok sem lehet egyszerű.
Bonyolult...
Egyébként elgondolkoztam azon, hogy az index.hu-n van kint egy cikk a BKV felújításairól, és ha jól emlékszem, egy csuklós Ikarus teljes felújítását megcsinálják 6-8millió forintból. Amennyi pénzt eltapsoltunk itt új buszokra, 2-es villamosra, vagy loki stadionra, abból a pénzből fel lehetett volna külön-külön is újítani az összes nagyvárosi tömegközlekedési vállalat összes buszát, de legalábbis a nagy részüket. 10-15 évig járhattak volna még. Nem korszerű? Nem. De a magyarországi utazási szokásokhoz ez az ideális. Nyugat Európában nincs, vagy nagyon kevés az álló utas. Itt meg nincs olyan busz, amelyiken nem állnának.
Megeszem a kalapomat, ha 8 év múlva mind a 140 busz itt lesz :)
Közlekedést nem így kell szervezni; a 2-es villamost se fújják le azért, mert a 31-esre és a 32-esre van elég busz. Arra is elegendő lenne - köszönhetően a sok ritkításnak -, hogy a hét minden napján trolipótlók közlekedjenek, csak és kizárólag. Mégsincs így, ergo annyira még sem érné meg.
Az útvonalak elavultsága relatív. Az egyetem valószínűleg a helyén lesz, a Nagyállomás is, a belváros is, és a lakótelepek is. A 2-es villamos sem az útvonala miatt elavult, hanem azért, mert ilyen ár-érték arányban a kutya nem használja a tömegközlekedést.
Van a témának egy olyan oldala is, amit nem kéne leírnom, de megkockáztatom. 8 év alatt változhat a háttérhatalom is, az is előfordulhat, hogy jön valaki, és felmondja a szerződést. Vagy az ITK-t átcsábítják Bp-re. Minden lehetséges.
Teljesen mindegy, hogy miért jár busz a troli helyett, amíg jár, addig felesleges azon rágódni, hogy milyen szép-új világ lenne, ha mindenhol trolik járnának. Az lenne, de nem lesz az, mert ez a helyzet állt elő, és még 8 évig ez lesz, ha tetszik, ha nem!
Hogy mi lesz 2021 után? Na látod, ez jó kérdés! Remélhetőleg a debrecenieknek és az országnak sikerül kilábalni ebből a helyzetből, amelybe a megélhetési politikusok hozták, és beszélhettek majd 3-4-5-6-7-es villamosokról, meg még 10-15 trolivonalról. Vagy elekromos hajtásláncról.
De most felesleges. Ráadásul előfordulhat az a helyzet is, hogy Debrecen addigra megváltozik, így a most megálmodott trolivonalak elavulttá válnak, pont úgy, mint a 2-es villamos. A '90-es években jogos volt rá az igény, mert a 3 percenként közlekedő csuklós buszok is tömve voltak, most meg már elég a szóló volvó is.
Szerencsére nem értünk egyet a dologban, így többféle vélemény is ütköztetésre került, az hogy kinek van most igaza, az meg 10 év múlva kiderül. :)
Ugye nem nyelted be azt a DKV-s dumát, hogy azért közlekednek buszok a trolik helyett, mert a busz gazdaságosabb?
Frászt.
A DKV előre megállapodott az ITK-val, hogy a szépújbuszoknak hány km-t kell futni. Csak azóta ugye nem egy ritkítás volt, így a buszok kevesebbet futnak. Akkor mi legyen? Pihenjenek a buszok a garázsban, és fizessék a semmit? Na ná, hogy nem.
Abban igazad van, hogy egyszerre futtatni a trolikat, és pihentetni a kifizetett buszokat nem gazdaságos. Viszont ha a pár troli helyett a buszok futnak, akkor spórolnak a troliközlekedésen, a buszok pedig lefutják azt a km-t, amit már kifizettek. Köze nincs ennek a költségcsökkentéshez.
Egész biztos van olyan busz, amelyek gazdaságosabban üzemeltethetőek mint a trolik, csak nem ezek a 70-80 litert zabáló romhalmazok. A trolibusz-üzem a ZIU-érában volt inkább veszteségesebb, amikor csak fogyasztani tudták az áramot. De az újabb kocsik már vissza is termelnek, ezt ne felejtsd el!
Annyira pedig csak nem lehet elavult a trolibusz, hiszen manapság is több nyugati városban hoznak létre trolibusz üzemet.
Ígérem, befejezem ezzel a troli "fikázásomat":
Olyan új trolit láttam most Debrecen utcáin, halljátok! Csuklós volt, teljesen alacsonypadlós, és valószínűleg "a vízbű vonta ki a zoxigént", mert még áramszedője se volt. Ráadásul az ellenség "megtévesztése" végett hanggenerátorral is fel volt szerelve, mert nagyon szuperül szimulálta a diesel motor hangját is. Sőt, képzeljétek el, még a fokozatmentes sebességváltót is lecserélték egy "korszerűbb", több fokozatos váltóra. Nem is tudtam, hogy új trolik kerültek beszerzésre.
A viccet félre téve, amíg az "önjáró" trolik a dkv telephelyén rohadnak, és helyettük ezek a "szépújbuszok" járnak, addig mit akartok trolihálózatot fejleszteni? A busz elmegy a drága felsővezeték nélkül is, ráadásul "olcsóbb" is...
Hiszed, vagy nem, de a hibrid hajtás a(z egyik) jövő. Drága? MA igen. De én 2021-re próbáltam javasolni. Addigra ugyanolyan tömegcucc lehet, mint pl. a diesel motor most. Mint írtam, egyes szakértők olyan 2015-16-ra ígérik az áttörést ezen technológiában, amikor is általánosan elterjedté válhat. De ha 2020-ra terjed el, akkor is belefér az időbe.
Kecskemét nagyon okosan a jövőbe próbál beruházni, és arra hazárdíroznak, hogy amikorra az akkumulátorokat cserélni kell, addigra jóval olcsóbb lesz az áruk. Ha bejön, akkor nyernek, ha nem jön be, akkor mint mondod mennek diesel üzemben. Semmit nem veszítenek vele, csak nyerhetnek. Ha már csak a belvárosban járnak elektromos hajtással, akkor is egy élhetőbb várost kapnak. Míg mi szagoljuk az euro5-ös normának alulról megfelelő volvókat az EVV-t túlteljesítő Rába gázmotorokhoz képest is.