A technikai fejlődés és a hatékonyság javulása kéz a kézben jár, egymást idézik elő. A két tényező egyszerre idézte elő, hogy ahol erre a feltételek adottak voltak, fokozatosan -a gyaloglást felváltotta a szekér, -a szekeret felváltotta a vasúti közlekedés, -a vasutat felváltja a közúti közlekedés, -a közúti közlekedést felváltja majd valami más. Ilyen perspektívából kell szemlélni a folyamatot, és sokmindent megértetek.
De azért azt is nézni kell, hogy a vasúton az utast milyen járművel viszed: szóló Bz-vel vagy ugyanazt az utasmennyiséget mondjuk 4 kocsis Csörgős ingával (láttam már ilyet).
Aztán az sem mindegy, hogy mennyi az adott vonal üzemeltetési költsége:
pl. az egyik vonalon mindenütt klaszikus kétközpontos állomások vannak egy forgalmista két bakter felálással, míg egy másikon a keresztezési helyeket már rugósították (pl. 75 vagy 78a), kevesebbet kell a drága személyzetből fizetni...
Szóval nagyon sok tényezős, sok változós függvény ez, kétlem, hogy bárki egykönnyen fel tudná vázolni...
A "párhuzamos "utaslenyúló" autók, sőt, teherautók forgalmát" azért nem számolnám bele, mert azt nem az állam rendeli meg, nem közszolgáltatás.
"Anno, amikor építették az "utaslenyúló" vasutat, vajon mennyire számolták a párhuzamos földúton a szekérforgalmat?" Míg a szekérforgalom felváltása vasúttal, a technikai fejlődés eredménye volt, addig a vasút felváltása busszal, egy kényszerű körülmény, melynek oka a pénztelenség.
"És nekem is lenne egy kérdésem: szerinted mennyi a "vasúti feladat" kategóriát elérő közforgalmú utasszám?" Nem tudom. De nálam okosabb emberek sem tudják. Sztem senki sem tudja. Van erre jó válasz?
A párhuzamos "utaslenyúló" autók, sőt, teherautók forgalmát nem kéne számítani?
Azért megválogathatnád, hogy mit akarsz nevetségessé tenni... (magadat, vagy a többieket) - tudjuk, hogy KIRÁNDULO kolléga az állam által szubvencionált közösségi közlekedésre gondolt, és nem az autók, sőt, teherautók forgalmára Az viszont igaz, hogy akik a vasúttól elpártoltak, azok közül sokan autóra szálltak, és nem buszra (pláne nem teherautóra). Persze, ha a teherforgalomra gondolunk, de ebben a szegmensbe (szerintem) a mobilitás exponenciálisan nőtt, és a vasúti infrastruktúra még inkább lemaradt, mint a személyszállításban.
"Kisforgalmú vasútvonalakon az utasszámlálást úgy kellene végezni, hogy nem csak a vonaton utazó embereket, hanem a párhuzamos utaslenyúló Volán-járatokon utazókat is meg kellene számolni. Ezáltal kiderülne, hogy a vonal (viszonylat) közforgalmú utasszáma eléri a "vasúti feladat" kategóriát."
Kérlek gondolkozz el két dolgon: A párhuzamos "utaslenyúló" autók, sőt, teherautók forgalmát nem kéne számítani? Anno, amikor építették az "utaslenyúló" vasutat, vajon mennyire számolták a párhuzamos földúton a szekérforgalmat?
És nekem is lenne egy kérdésem: szerinted mennyi a "vasúti feladat" kategóriát elérő közforgalmú utasszám?
Na igen. Egyrészt a vasúti bizniszben vastagon érintett cég reklámszlogenjéről van szó. Másrészt, ahol ez ki volt írva, ott a vasút ideje nem eljött, hanem folyamatosan tart, és úgy tűnik, eltart még egy darabig, amíg bárki is veszélyeztetni kezdi a trónusát.
Viszont a funkciók terén már nem lehetünk maradéktalanul boldogok, hiszen míg a nagytávolságú, nagytömegű teherszállítás változatlanul ezerrel dübörög, az elővárosi forgalom csökkenéséből az utóbbi húsz évben talán egyedül Moszkva maradt ki úgy-ahogy, a többi város kisebb-nagyobb, de inkább nagyobb mértékben, megszenvedte. A helyi személyszállítás alapvetően szociális kategória, "jólvan vazze, menjen, de meddig?" jelleggel. A távolsági személyszállítás egyelőre még népszerű, a magasabb kocsiosztályok nullszaldósak vagy egyenesen nyereségesek. A darabárus teherforgalomnak viszont annyi, és a kisebb cégek jellemzően közúti szállításra tértek át. Összességében azonban még mindig több olyan piaci szegmens maradt, ahol a vasút helyzete stabil, mint Európában.
Biztos vagyok abban, hogy ilyen intézkedés hatására a falvak, majorok, tanyák elnéptelenedési üteme felgyorsulna.
Egyetértek, és a magam részéről szintén nem támogatom a közösségi közlekedési formák teljes leépítését az egyes területeken.
Ugyanakkor bújkál bennem a kisördög, amely arra figyelmeztet, hogy voltaképp bármilyen folyamat a maga nemében "természetesnek" tekinthető. Régebben is néptelenedtek el falvak, sőt, egész tájegységek, és ez a jövőben sem zárható ki. Például Oroszországban jártamban-keltemben egyenesen csodálkozom, hogy az aprófalvas vidékek egy része még létezik. Lefogadom, hogy ott pár évtizeden belül nagy területeken teljesen eltűnnek a kistelepülések, az embereket a városok összegyűjtik, mint a mágnes, és szép nagy, kietlen vidékek keletkeznek. Erre viszont egy sötétzöld környezetvédő elégedetten bólintana: igen, a területegységre vetített környezetszennyezés csökkent (gócokba gyűlt).
Na de, hétfőn az anyába feltettem egy képet, most ismét felteszem ide. Az Expo1520 kiállításon a Bombinak volt egy szabadtéri standja, ahol zenés műsor meg belépőjegy-sorsolás és egyéb hülyeségek mentek a nyílt napon. De nem ez a fontos, hanem a felirat a homlokzaton. Ha sikerül lefordítanod, szívet melengető szöveggel leszel gazdagabb. :)
Nem tartanám jó ötletnek, ha a közösségi közlekedés (legyen az busz vagy vonat) teljesen megszűnne bizonyos relációkban. Biztos vagyok abban, hogy ilyen intézkedés hatására a falvak, majorok, tanyák elnéptelenedési üteme felgyorsulna. (tudom, hogy a jelenlegi hatalom számára ez a cél, de mi, közlekedésiek legalább ne támogassunk ilyen országromboló eszmét)
nem csak a vonaton utazó embereket, hanem a párhuzamos utaslenyúló Volán-járatokon utazókat is meg kellene számolni
Az ötlet kiváló, de terjesszük ki teljesen, számoljunk mindenkit, aki adott A és B között utazik. Aztán ahol kijön, hogy az összes utazó közül az államilag támogatott eszközökön mittudomén, 10% alatti az összlétszám, akkor ott minden állami támogatású közlekedési mód leépítendő, függetlenül attól, hogy az vonat, busz, vagy mindkettő, vagy valami harmadik dolog.
Nem is kéne utast számolni, ha a Start minden jegykiadó gépe tudná, hogy honnan hová adja a jegyet, és nem csak azt látná, hogy x-nek / x helyen dől a lé. Ja és még azt, hogy az ingyenességet mágneskártya igazolja. Hosszú távon ez az olcsóbb.
Ja, és eszembe jutott még: Kisforgalmú vasútvonalakon az utasszámlálást úgy kellene végezni, hogy nem csak a vonaton utazó embereket, hanem a párhuzamos utaslenyúló Volán-járatokon utazókat is meg kellene számolni. Ezáltal kiderülne, hogy a vonal (viszonylat) közforgalmú utasszáma eléri a "vasúti feladat" kategóriát.
Ha meg nem éri el, akkor a vasút mehet a levesbe, bezárható, mert a viszonylat buszos feladat.
Valószínűleg a mostani utasszámlálásnál is ki van adva a számlálóbiztosoknak, hogy a csoportos utazásokat nem szabad beleszámolniuk, mert nem tükrözi a vonal valós utasforgalmát (mármint h nem mindennapos utazás).
Ez majd attól függ, hogy a Pisti mögül fújó hátszél mit szeretne. Káoszt és csodás (kormányváltó) hangulatot, mint tavaly karácsony előtt vagy pedig békét.
Az a pusztítás után van. Most még csak a vihar előtti csend van. Van egy érzésem, hogy ősszel lesz itt még adok-kapok egy kis sztrájkkal megfűszerezve.