Tévedsz.
Magyar Bálint a dolgát teszi, - az egyébként igencsak puruttya magyar közoktatást kívánja megreformálni.
Igaza van, ráfér. Most ne is menjünk bele abba, hogy a porosz iskolarendszer milyen embereket nevel, inkább csak abba, hogy ez a mai iskolarendszer még annak is csak alultáplált változata.
Amúgy annyira biztosan értek a témához, hogy hozzászólhassak, - gondolom...
:O)))
Mongyuk lehetne érteni is,hogy miről van szó, - már ha ha akarná érteni az a lángeszű pedagógus.
Csakhát ugye ő azt szereti, ha pontosan előírják neki: "Ha a hétvégi pihenőnapokat megelőző napon olyan tantárgy szerepel a tanrendben, amely a pihenőnapokat követő első munkanapon is a tanrendben található, úgy a tanuló részére a két tanóra közötti időszakra házi feladatot meghatározni tilos."
És ez a tanár neveli majd önálló, konstruktív gondolkodásra a diákot...
Amúgy tényleg hazamehetne péntek délben mindenki.
:O)))))
OFF
Hopp, egy földi!Lappints Árpira gondoltál a "didaktika tanárom" esetében?
ON
Amúgy egyetértek veled, bár anno a Gyakorlóban és a Gombosban azért megvolt minden, ami az ideális óra megtartásához szükségeltetik - ezek szerint azóta rosszabbodott a helyzet...
a focihoz, Ft árfolamhoz és a pedagógiához, hál'istennek nálunk még a TeVék is értenek!
Az oktatásban vannak problémák, amit mAgyarbÁlint az agymenéseivel csak súlyosbít...
"Számomra teljesen magától értetődik, hogy a szabadnap arra való, hogy szabadnap legyen, hatévesnek és hatvanévesnek egyaránt. "
Bocs, kedves voks, de a péntek nem munkanap?
Ha a házit feladom munkanapon, akkor a gyerek szabad választása, hogy aznap megcsinálja, vagy vasárnap este szív vele. Ezért nem értem ezt a hülye pihenőnapos dumát a minisztérium részéről. Minden esetben megelőzi a pihenőnapot egy munkanap, amelynek délutánján még lehet dolgozni. Ilyen alapon már péntek délben hazamehetne mindenki.
A pedagogus-népséggel többek között az a baj, hogy amikor diktatorikus körülmények között dolgoznak, akkor behúzzák fülüket-farkukat és nyalnak az aktuális felsőbbségnek ezerrel, - amikor meg demokratikus körülmények közé kerülnek, akkor mindent elkövetnek, hogy a változások szele nehogy már őket is megérintse, - maradjon csak szépen minden úgy, ahogy volt. Őskonzervatívok és - tisztelet a kivételnek - lusták, mint a dög. Nekem ne dumáljatok itten arról, hogy mit nem lehet számítástechnikából megtanítani a kisdiáknak, - konzultáljatok ez ügyben az ötéves unokámmal, - beszéljetek inkább arról, hogy a pedagogusok zöme még ma is sikítozik, ha egérről hall.
Mást sem hallani a pedagogusoktól, mint siránkozást, - viszont az iskolák igénytelenek, a pedagogusok felkészületlenek és zavarja őket a gyerek. Nemhogy nevelni nem tudnak, de oktatni sem, - legtöbben utoljára a főiskolán készítettek egy önálló és valamelyest igényesnek mondható óravázlatot, csak megy a napi favágómunka, - ha meg kudarcot vallanak, akkor megbuktatják a gyereket, ahelyett, hogy világgá mennének szégyenükben...
Abban pedig tökéletesen igaza van Magyarnak, hogy az egész magyar iskolarenszer végtelenül elavult és pocsék, - különösen igaz ez az általános iskolák alsó évfolyamaira, ahol a gyereket nem tanítják meg olvasni, de a matematikai alapműveletekre sem.
Nem Magyart kőne szidni kedves pedagogusok, hanem leülni a tanári szobában és magatok elé meredve rövid önvizsgálatot tartani két favágás között...
Persze vannak kivételek, - de az biztos, hogy nem ők adják a többséget...
:O)))
Szandekoltan provokativ a topic cime, de sajnos ez is marketing resze. Igy legalabb tobben beneznek, es hozzaszolnak a kerdeshez.
Meggyozodesem szerint egyebkent nem annyira rosz ez a topic-cim mert korabbi minisztersegehez kepest MB melyen alulteljesit, es ugy nyul hozza ehhez az ugyhoz is, hogy nem gondolta at az egeszet. Azt gondolom, hogy a tervezett valtoztatasok inkabb rontani fognak mint javitani.
"A magyar gyerekek lemaradása mögött évtizedes, ha nem régibb problémák állnak, ennek az anyagiak.."
Mikozben ezt egyetertoen es bologatva olvassa barki is javaslom, hogy gondoljon azert bele abba is, hogy milyen buszke ontudattal szoktuk dongetni a mellunket, hogy a magyar iskolarendszer milyen tehetseges es jo szakembereket termelt ki, akikre vilagszerte nagy a kereslet. Figyelem! Nem a Nobel-dijasokrol beszelek, hanem azokrol a kutatokrol,szakemberekrol akik az orszag letszamahoz kepest ugy tunik tenyleg az atlagosnal nagyobb szamban ertek el figyelemremelto szakmai sikereket. (Sajnos tapasztalataim szerint ennek az idoszaknak egyelore annyi, de hatha egyszer majd magunkra talalunk megint.)
Emellett megemlitenem meg azt is, hogy kb. 10-15 eve nem voltak olyan siralmasak a mubveltseggel, felkeszultseggel kapcsolatos felmereseik eredmenyei mint most, sot.
Az elso kerdes onkentelenul adodik. Tenyleg annyira sz@r volt az akkori oktatasi rendszerunk? A masodik is. Teljesen veletlenszeru, hogy a hanyatlas egybeesik azzal az idoszakkal, amikor mar elvileg is erezhetoeknek kell lennie a korabban megkezdett reformok hatasai?
Hát nem tudom, van e értelme kímélni a gyereket mint állat, amikor azt már leszarják a tiszteletteljes minisztériumban, hogy egy jobb gimiben a szart is kitapossák belőled, a felvételi statisztikák miatt, másrészt meg az egyetemeken kőkemény hajtás van, illetve kéne lennie. ha nem vagy felkészítve arra, hogy tanuljál akkor véged van. Szomorúnak tartom, hogy a felsőoktatásban tanulóknak dolgozniuk kell, hogy a létfenntartást biztosítani tudják, meg a karrierépítést nem is lehet elég korán kezdeni, hisz ha kijössz a suliból és nincs gyakorlatod, akkor véged van! Ennek következtében nem tudsz előadásra járni, a vizsgára felkészülni, és dolgozni se tudsz rendesen mer éjjel tanulsz, vagy nem tudsz bemenni a melóba a vizsgák miatt.
üdv
"1. : az egy baromság hogy hétvégére nem lehet házit adni. Ha egy biológia órája van egy osztálynak heti egyszer pénteken , akkor nekik ne lehessen házit adni?"
Hétvégére, a magyar nyelv szavainak szokásos jelentése szerint, azt jelenti: péntekről hétfőre. Amivel -- már hogy ne lehessen így házi feladatot feladni -- én például százhúsz százalékig egyetértek (eléggé függetlenül attól, hogy Magyar Bálint, vagy nem Magyar Bálint). Számomra teljesen magától értetődik, hogy a szabadnap arra való, hogy szabadnap legyen, hatévesnek és hatvanévesnek egyaránt. Lehet, hogy csak őrült szerencsém volt, de én nem emlékszem, hogy bármikor is lett volna olyan tanárom, aki kifejezetten hétvégére házi feladatot adott volna. Hogy péntekről következő hét péntekre, amit a példádban felhozol, az természetesen teljesen más.
"bajje Bálint, azér kezdenek lemaradni, mer az iskolák le vannak rohadva, nincsenek meg a technikai feltételek, amelyek egy nyugati isibe meg vannak,"
Is. A magyar gyerekek lemaradása mögött évtizedes, ha nem régibb problémák állnak, ennek az anyagiak csak egy -- bár elég fontos -- részét jelentik.
ha miépes lennék, azt gondolnám, hogy Magyarbálinték aljas szándékból akarják napközivé zülleszteni a _magyar_ általános iskolát. Azonban nem vagyok az, ezért csak ostobának tartom őket.
Nem kell feltalálni a spanyol viaszt: kis létszámú osztályok, további fizetés emelések - telesítmény arányosan -, minőségi tanár-képzés.
Az EU-ba tartunk: intenzívebb idegennyelv (beszéd) oktatást! Minden nap tornaórát, angolt és az iskoláknak ingyenes uszodabérletet!
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] s akkor eljön a kánaán: nem kell különórával leterhelni a kölköket és a pénztárcánkat!
"Nem, de a jelek arra utalnak, mert legtobb tanar ismerosom (van egy par) azt kifogasolja, hogy oket a kutya sem kerdezte."
Én sem ismerem a dolgok pontos menetrendjét, de kifejezetten meglepne, ha úgy általában sorra megkérdeznék a pedagógusokat, bármilyen ügyben is. A dolognak mégsem ez a módja, hanem a szakmai szervezeteken keresztül lehetővé tenni, hogy aki akar, az beleszólhasson. Mint említettem, láttam a neten ilyen-olyan állásfoglalásokat, amelyek pont így születtek (hogy az adott szervezeten belül pár állandó szakember írta-e meg őket, vagy konkrétan belekapcsoltak számos tanárt, arra természetesen nem tudok válaszolni).
"A NAT-ot azert nem nagyon kellene feldicserni, mert megint csak egy elemet emeltek ki a
dolognak, azaz meghataroztak valamifele szakmai minimumot es azt mondtak a tobbirol a tanarok dontenek."
Nem akarom nagyon feldicsérni, csak éppen te hiányoltál valami minimális követelményrendszert. Mivel nem érint közelről, annak idején csak átfutottam rajta, nyilván sokat lehetne még vitázni róla, biztos sok sebből vérzett az is. Nem lett volna mégis jobb nem kivégezni, hanem javítani rajta? Évtizedek óta ott tartunk, hogy számosan nekikezdtek mindenféle reformoknak, ostobának és okosabbnak egyaránt, és aztán jött a következő, és ahelyett, hogy továbbvitte volna (akár el is térítve valamelyest a kiindulási irányból), kidobta és újat kezdett.
"Lenyegeben ezt mondom en is meg azt, hogy eddig semmifele atgondoltsag szakmai
egyeztetes nem volt abban, hogy hol mit es mikent kurtitottak es esetleg mivel bovitettek. Az egesz helyzet spontan modon alakult."
Ebben nem értünk egyet, mindig is szakmai csoportok alakították ki ezeket, csak éppen más szakmai csoportok esetleg nem értettek vele egyet. Meg még talán olyan is előfordul, hogy bár egyetérthetnének vele, de mivel nem ők vettek részt a kidolgozásban, csak azért sem -- láttunk már ilyet is...
"Egyebkent hibas dolog a problemamegoldas es a lexikalis tudas szembeallitasa. Bizonyos mennyisegu lexikalis tudas nelkul nincs problemamegoldas."
Természetesen, nem is ezt írtam én sem, hanem, azt -- hipotézisként, nem szigorú szabályként --, hogy adott esetben könnyen elképzelhetőnek tartom: a lexikális tudás *egy részét* feláldozva, helyette a kreatív, problémamegoldó képességeket fejlesztve, *plusz* megtanítva a lexikális tudás beszerzésének, fejlesztésének modern lehetôségeit, tehát *ez a három együtt* többet érhet, mint ha szimplán meghagytuk volna a lexikális tudás eredeti mennyiségét.
"Ebben abszolut nem ertunk egyet. Pont ott latom a legnagyobb problemat, hogy minden okt
miniszter csak a teljes kerdeskor egy szegmensevel kivan foglalkozni."
Vagy, engedjük meg nekik legalább azt, hogy egyszerre eggyel. Ez sem helyes magasabb szempontokból nézve, ebben igazad van, de az is igaz, hogy mostanra olyan csődhelyzet alakult ki az oktatásban (természetesen nem négy, nem nyolc év következtében, ennek évtizedes, sőt, évszázados okai vannak, és messze nem csak anyagiak, ahogy Elefantkillah írta), ami igencsak kérdésessé teszi, hogy évekig tartó, aprólékos szakmai háttérmunkára van-e idő és lehetőség. Szerintem a magyar pedagógiának az is nagy előnyére válna, ha ezek a mostani változások jó irányba indulnának, még ha nem is jelentetnénk átfogó megoldást egyszerre mindenre. Persze, könnyen lehet, hogy nem értünk egyet abban, jó irányba indulnak-e éppen...
"Tenyleg erre van szuksege egy hatodikos gyerekenek, valoban ezt az ismeretet kell megszereznie az iskolaban? Teszem hozza mindjart, hogy am legyen, de van-e ertelme az egesznek az adott feltetelrendszer mellett? Egyaltalan az iskolanak barmifele komoly szerepet kell-e adni a gyerekek ilyen jellegu szamitogepes felkesziteseben?"
Igen, az iskolának igen komoly szerepe kell legyen ebben, elvégre ez pontosan ugyanúgy része az általános műveltségnek, mint bármi más. Az iskolának egyfajta kiegyenlítő szerepe van, hogy ezt az általános műveltséget egységesen közvetítse, függetlenül attól, hogy az egyes gyerekek szülői, családi háttere ebből mekkora területet fedne le. Egy példával: tanuljon az a gyerek is valamit a zenéről, ahol otthon legfeljebb Dáridót, Lagzi Lajcsit vagy technót ismernek ezen az álnéven.
"Kerdem en, hogy mi a realitasa annak, hogy a hatodikos gyerekek ebben az orszagban rendszeresen gep melle tudnak kerulni legalabb mondjuk napi egy orara? A valasz szamomra nyilvanvalo. Sajnos ugy tunik MB szamara nem."
Nézd, ha egy kicsit utánagondolsz, ez nyilvánvalóan tűnhet szellemes riposztnak, de valójában nem jó semmire sem. Magyar Bálint számára a dolgok nyilván ugyanolyan nyilvánvalóak, mint nekünk, ő is értelmes felnőtt ember, tudással, elegendő tapasztalattal. Nem értünk egyet azzal, amit egyik vagy másik kérdésben mond, jó, de nem érdemesebb azzal vitázni? A topik címe is buta, hiszen MB nem teljesen alkalmatlan, legfeljebb aki megfogalmazta, homlokegyenest mást akarna látni, mint amit MB tesz. Mások meg éppen hogy azt akarják látni. Érvek, tartalmas viták kellenek, nem az, hogy ez meg az alkalmatlan. Elnézésedet kérem, persze, nem rajtad kérem számon, hiszen mi most éppen ezt tesszük, érvelünk, vitázunk -- csak talán éppen ezért érzem úgy, hogy ezek a kitételeid nem illenek a többi közé.
A Sulinet, ugyebár, gépeket és hozzáférést juttatott az iskolákba. Aztán az elmúlt négy évben leállították, most újraindult. Biztos nem lendít annyit a feltételrendszeren, amennyit kellene, de jövőképnek szerintem igenis elfogadható jövőkép, ha a feltett kérdésedre azt válaszoljuk: igen, tudjanak rendszeresen gép mellé kerülni a hatodikosok.
"Folytatnam. Sajat gyerekeimen es barataim gyerekein latom, hogy mekkora kulonbseget
jelent ha a gyerek hozzaferhet egy gephez kicsi kora ota vagy sem."
Igen. És saját gyerekeiden és barátaid gyerekein azt is láthatod, mekkora különbséget jelent, ha a gyerek úgy nő fel, hogy könyv, kultúra, színház, zene veszi körül, továbbá kiegyesúlyozott tudás (nem szakbarbár humán vagy szakbarbár műszaki környezet). Az iskola, nemes céljai szerint, ki szeretné egyenlíteni ezeket a különbségeket, és, természetesen, soha az életben nem fogja tudni kiegyenlíteni őket. Viszont, ahogy nem mondjuk, hogy amíg nem lesz minden gyerek mögött egyformán megfelelő háttér, addig inkább nem is tanítjuk őket biológiára, fizikára, irodalomra, kémiára, matematikára, zenére (figyeled? szépen, ábécében írtam, nehogy valaki megsértődjön :-))) ), nos, ugyanúgy ne szeretném ugyanezt mondani a számítástechnikára sem.
Már megint egy téma, amiben egyezik a véleményünk.
Azért egy dologban, bár az alap próblénma felvetésed jogos, csak kukacoskodás miatt kijavítanálak. Alsóban nem lehet majd házit adni és ott nincs heti egy órás óraszámú tantárgy.
Győrben 7 általános iskolában volt szerencsém gyakorlatokon tanítani. Mivel nem szimplán diplomáért mentem a Tanítóképzőben (sok évfolyam társam csak a felsőfokú végzetséget igazoló papírért járt oda, sajnos többen mégis tanítanak, s ez is a pedagógusok leértékelődéséhez vezet, mert nincs rosszabb tanító, mint akit a kényszer tett azzá) ezért én a heti 3 órás tanítási gyakorlatokon kívül is visszajártam az intézmények többségében. A történeti hűséghez azért hozzátartozik, hogy sajnos volt olyan általános iskola ahonnan örültem mikor elszabadultam. Ez alapján mondhatom, hogy egy olyan városban mint Győr - gondolom sokan gondolnák úgy, hogy itt aztán kolbászból van még az iskolák kerítése - van olyan iskola, ahol egy emeleten két írásvetítő van, a táblák felére már két éve nem lehet írni, és van egy kazettás magnó az egész alsós szárnyon. Persze mindig eszemben jut a didaktika tanárom a fősuliról, aki azt mondta egy jó tanítónak csak három színre van szüksége: "Egy jó fekete táblára, néhány fehér krétára, és egy jó szürkeallományra." Szegényt lehet ki kell most már egészíteni: ...meg egy olyan miniszterre aki hagyja dolgozni.
"Egyebkent hibas dolog a problemamegoldas es a lexikalis tudas szembeallitasa. Bizonyos mennyisegu lexikalis tudas nelkul nincs problemamegoldas."
Tökéletesen egyetértek. A lexikális tudás folyamatosan gindolkodásra is készteti az embert, növeli a logikus gondolkodást, a kreatívitást és a probléma megoldó képessséget. Emellett szükség van bizonyos mennyiségű általános műveltségre reál és humán vonalon egyaránt.
hi all!
MAgyar Bálint tényleg teljesen alkalmatlan. a mamám tanár, egy általános iskolában, és ő elszörnyedve mesélte, hogy már megin miket találtak kifele.
1. : az egy baromság hogy hétvégére nem lehet házit adni. Ha egy biológia órája van egy osztálynak heti egyszer pénteken , akkor nekik ne lehessen házit adni?
2: azzal, hogy tanítóknak kéne tanítaniuk az 5-6 osok óráinak 50%-ban, azzal tanítóhiány és tanártúllétszám alakul ki, ráadásul egyre kevesebb a gyerek, és a hatosztályos gimik is szipkázzák el a skólokból a srácokat.
3: MB fantasztikus intézkedéseit azzal magyarázza, ohgy a magyar kölykök kezdenek lemaradni, bajje Bálint, azér kezdenek lemaradni, mer az iskolák le vannak rohadva, nincsenek meg a technikai feltételek, amelyek egy nyugati isibe meg vannak, ráadásul az iskolák már annyira rossz helyzetben vannak, hogy válságmenedzser, vagy valami problémamegoldó arc kéne oda igazgatónak, de senki nem fogja felvállalni egy iskola vezetését 70 zer forintért. Így egy csomó helyen marad a szar igazgató , ami csak tovább rontja a helyzetet.
üdv
Nem, de a jelek arra utalnak, mert legtobb tanar ismerosom (van egy par) azt kifogasolja, hogy oket a kutya sem kerdezte. Sot ismerek olyat is, aki valamilyen tantervek kialakitasaval kapcsolatos orszagos testuletben mukodik es o is arra panaszkodik, hogy a dontesek nincsenek elokeszitve, kierlelve.
A NAT-ot azert nem nagyon kellene feldicserni, mert megint csak egy elemet emeltek ki a dolognak, azaz meghataroztak valamifele szakmai minimumot es azt mondtak a tobbirol a tanarok dontenek. Igen am, de nem tisztaztak, hogy kotelezoen vagy csak fakultativan kell-e esetleg meg valami tobbet adni a gyerekeknek es azt sem, hogy a "tobblethez" milyen forrasok allnak rendelkezesre
"A felesleges ismeretanyag általánosságban nem vitatható, de bármit nevezel meg konkrétan, az adott tárgy szaktanárai azonnal tiltakozni fognak ellene."
Lenyegeben ezt mondom en is meg azt, hogy eddig semmifele atgondoltsag szakmai egyeztetes nem volt abban, hogy hol mit es mikent kurtitottak es esetleg mivel bovitettek. Az egesz helyzet spontan modon alakult.
Egyebkent hibas dolog a problemamegoldas es a lexikalis tudas szembeallitasa. Bizonyos mennyisegu lexikalis tudas nelkul nincs problemamegoldas.
" Igazad van abban, hogy ezt sokszereplős közös gondolkodásnak kell megelőznie, de szerintem ez tipikusan nem a mostani törvénymódosítás tárgya, hanem a NAT-é (vagy hasonló alaptantervé) lenne. "
Ebben abszolut nem ertunk egyet. Pont ott latom a legnagyobb problemat, hogy minden okt miniszter csak a teljes kerdeskor egy szegmensevel kivan foglalkozni. Az eredmeny az, hogy a kulonfele dontesek torvenyek rendeletek stb. kozott nincs osszhang es neha az egyik miatt megvalosithatatlan, de legalabbis irrealis a masik.
Mondok egy peldat, ami lazan kapcsolodik a fentiekhez. MB arra hivatkozva, hogy hasznos ismereteket kell szerezni kijelenti, hogy minden hatodikos gyerek tudjon a Word-del meg nehany egyeb felhasznaloi programmal dolgozni. Eltekintve attol, hogy szigoru szakmai zsargon szerint reszben hulyesegeket beszel (lasd valamelyik elozo hoszaszolast) kerdesem az, hogy mire fel allitja ezt. Tenyleg erre van szuksege egy hatodikos gyerekenek, valoban ezt az ismeretet kell megszereznie az iskolaban? Teszem hozza mindjart, hogy am legyen, de van-e ertelme az egesznek az adott feltetelrendszer mellett? Egyaltalan az iskolanak barmifele komoly szerepet kell-e adni a gyerekek ilyen jellegu szamitogepes felkesziteseben?
No es akkor megmagyarazom a kerdeseimet. Ugye mindenki tudja, hogy barmely felhsznaloi szamitogepes programot csak akkor van ertelme elsajatitani, ha utana azt az ember rendszeresen hasznalja, mi tobb, igazabol csak a rendszeres hasznalat soran lehet megtanulni egy program reszleteit. No most akkor tenyleg szukseg van ra, hogy egy gyerek heti ket oraban Word-ot meg Excel-t tanuljon, amit aztan mondjuk felnott koraig semmire nem hasznal? Lehet erre azt mondani, hogy tanitsuk meg a gyereket ezekre a programokra es ezentul biztositsuk a felteteleket, hogy rendszeresen hasznaljak a szamitogepeket, kerjuk a hazifeladatokat (termeszetesen szigoruan csak het kozben) RTF formatumban stb. Kerdem en , hogy mi a realitasa annak, hogy a hatodikos gyerekek ebben az orszagban rendszeresen gep melle tudnak kerulni legalabb mondjuk napi egy orara? A valasz szamomra nyilvanvalo. Sajnos ugy tunik MB szamara nem.
Folytatnam. Sajat gyerekeimen es barataim gyerekein latom, hogy mekkora kulonbseget jelent ha a gyerek hozzaferhet egy gephez kicsi kora ota vagy sem. (A hozzaferes persze elsosorban jatekot, internetezest jelent!) Azoknak a gyerekeknek, akik kicsi koruk ota gepkozelben vannak, teljesen termeszetes egy uj program (pl. Word, Excel) elsajatitasa. Meg kell mutatni nekik az alapfunkciokat (ez kb 2 ora) es utana meg vagy 2-3 hetig vannak kerdeseik, aztan teljesen onalloan dolgoznak vagy olyan kerdeseik lesznek, amiket a rendszeres, de nem profi felhasznalok sem tudnak megvalaszolni. Ezzel szemben a nem gepkozelben nevelkedo gyerekek bizonytalanok, a szamitastechnika oran szenvednek es frusztraltak mert nem tudnak gyakorolni es szamukra az olyan egyszeru parancsok, mint Open, File, Paste, Copy stb. bemagolando tananyagot jelentenek. Kerdesem tehat az, hogy valoban az iskola az, ahol ezeket a keszsegeket meg lehet szerezni? Ugy gondolom, hogy a jelenlegi feltetelrendszer mellett a valasz egyertelmu nem. A problema megoldasa tantervi kerdes? Ugy gondolom a valasz megint csak nem? No most akkor van-e ertelme MB minapi kijelentesenek az ugyben?
Magyar Bálint csak beszél, beszél, ideges, erőltetett mosollyal az arcán, mutatván, hogy ő milyen frankó laza, gyerekszerető politikus, közben tojik magasról az érintettek véleményére, akik akkor is elmondják, megírják neki, hogy a tervezet legfőbb módosításai hülyeségek, ártanak, nem szolgálják azt a célt, amit papagáj módjára ismételget, szóval, megmondják neki még akkor is, ha őt ez egyáltalán nem érdekli.
Ezt, persze, te sem gondoltad komolyan. Valóban érdemes lenne a gyerekeknek valamit tanítani az adatbázisokról (nem önálló tárgy, természetesen, csak egy-két óra a többi között) -- elvégre igen célszerű lenne, ha felnőve lenne valami fogalmuk arról, hogy mire jó és mit lehet tőle elvárni --, de természetesen nem ezen a szinten. Itt van példaként a halmazelmélet vagy a számelmélet: tanítják a kisiskolásoknak, és tanítják az egyetemen is. Korántsem ugyanazon a szinten, de tanítják. Nyilván nem gondolná senki ép ésszel, hogy a gyerekeknek ugyanazt kell tanítani, mint az felnőtteknek.
Ahol én dolgozom ott a pedagógusok egésze - pedig vannak bőven baloldaliak - ellene van, főleg azért, mert a gyermek megőrzők színjére süllyeszti a tanítókat.
Túl megterheltek a gyerekek ez igaz. De a szülő már aszerint választ az óvodás gyermekének iskolát, hogy mikor kezdik tanulni az angolt, a németet, a számítástechnikát, a néptáncot, a hegedűt, a balettot, a kézilabdát, stb... Az iskolákra fogják ezt a leterheltséget, amikor ez a társadalmi - szerintem sem normális - elvárás. Megtehetné az iskola, hogy mindezt a pluszt csak később és nem 1.osztálytól vezeti be, de akkor oda nem íratnák a szülők a gyermekeiket. Olyan városban, mint Győr, van 3 olyan általános iskola, ahol könnyedén megtelnek az 1.osztályok a többiben minden gyerekért versenyfutásban vannak.
Az osztályzás motiváló erő alsóban, ezzel kár lenne vitatkozni. Ha megszüntetik, azzal a szorgalmas gyerekektől vesznek el egy sikerélményt. Persze szegényes az a tanító, akinek a motíválás csak az osztályzásban jelenik meg, ezért lenne előnyös egy kissé visszább fogni az alsós osztályok létszámát (differenciálás, egyéni ösztönzés, minőségi oktatás) ha már úgyis kevesebb a gyerek. Szvsz a 26-28 fős osztályok alsóban túlzóak. Sajnos ilyen irányú elképzelésekről nem nagyon hallani.
Egy kicsit úgy érzem, mintha a szülőknek jól meg akarnák tanítani a jogait az iskolával szemben, viszont rohamosan csökkenek a kötelességeik. A '90 előtti időszak körzetesítéseivel, a szülők semmiben vételével, az oktatási rendszer teljes "titkosításával" szemben most átestünk a ló túl oldalára.
Szvsz Magyar Bálintnak lenne még mit átgondolni ezen, remélem megteszi és jobb belátásra tér.
"az adatbázisokról való ismereteket illeti (ami a sql lekérdezések, normálformák-nál kezdődik) "
pl.:
5.NF (5.Normalforma)
SELECT T1.A, T2.A, T2.B, T1.B
FROM T3 AS T1, T4 AS T2
WHERE T1.B = T2.C
UNION
SELECT T1.A, T5.A, T5.B, T1.B
FROM T6 AS T5, T3 AS T1
WHERE T5.C = T1.A
AND NOT EXIST ( SELECT * FROM T4 WHERE C = T1.B);
Na ha egy falusi pedagogus ezt szepen kifejtve elmagyarazza egy tanyasi hatodikos ciganygyereknek aki meg magyarul sem tud igazan, akkor CSAK RAJTA !
Ja, hogy nem erre gondolt Magyar Balint
? Az mas. Ez is azt mutatja, hogy erösiteni kell a real müveltseget, mert meg nehany ev, es meg ennel is nagyobb marhasagok fognak elhangzani miniszteri szintröl.
(Es akkor meg szo sem volt a hierachikus vagy halos adatbazisokrol.) (:-)))
> azelott jon elo ilyen javaslatokkal, hogy a szakmat megkerdezve valamifele altalanosan elfogadott koncepciot dolgozna ki.
Biztos vagy ebben? Én például már tavaly év végén találkoztam különféle pedagógia szervezetek állásfoglalásával, akkor még nem is erről a nyilvánosságra került változatról volt szó, hanem a szakmai szervezeteknek szánt, különben nem nyilvános változatokról. Hosszú reagálásokat írtak, nem úgy tűnt nekem, hogy senki meg sem kérdezte őket. Ez még nem garancia, hogy minden véleményük figyelembe is vetetik, arról nem is beszélve, hogy alighanem szinte egyetlen kérdés sincsen, amelyben mindenki egy állásponton lenne, de nem arra utal, hogy a minisztérium csak úgy előhúzta a kalapból az egészet.
Ami egyébként a minimális megkövetelt tananyag meghatározását illeti, teljesen igazad van, mintha errôl szólt volna a NAT. Éppenséggel nem is Magyar Bálint rántotta ki alóla a talajt, ugyebár...
A felesleges ismeretanyag általánosságban nem vitatható, de bármit nevezel meg konkrétan, az adott tárgy szaktanárai azonnal tiltakozni fognak ellene. De hogy mondjak példát is, én például teljesen feleslegesnek tartom a kronológia bemagolását. A dolgot azonban nem is erről kell megközelíteni. A gyerekek kapacitása véges (mindazon vitákkal együtt, hogy most éppen mennyire tartunk ennek a határán), tehát ha az elsajátítandó mennyiség horizontálisan bővül, akkor lehet, hogy vertikálisan szűkíteni kell. Ha egy mód van rá, akkor persze nem a szűkítés a jó megoldás, hanem az átstrukturálás: ha ki tudjuk váltani a lexikai tudás egy részét olyan, inkább a gondolkodást, problémamegoldást (és a szükséges lexikai tudás beszerzésének későbbi lehetôségeit) bővítő tudással, azzal összességében csak nyerünk. Igazad van abban, hogy ezt sokszereplős közös gondolkodásnak kell megelőznie, de szerintem ez tipikusan nem a mostani törvénymódosítás tárgya, hanem a NAT-é (vagy hasonló alaptantervé) lenne.
"Ez a béremelés az egyik ismerős tanítónőnél úgy fest, hogy az alapját valóban megemelték 50%-kal, de elvették a pótlékait. Így az ismerősömnél az 50% mindössze +7000 forintot jelent."
Ez nem a Pokorni-féle "béremelés" volt? :-)
Annál nagyobb gazemberséget még ezek sem tudtak kitalálni ...
Kezdem a vegen. Azert szidom a minisztert, mert esz nelkul, csak a problema egy-ket elemet kiemelve nyult az egesz ugyhoz. Amint irod ennek pedig az a veszelye, hogy meg rosszabbra fordul a helyzet. Raadasul pont olyan hitbizomanykent kezeli az oktatasugyet, mint elodei, azaz azelott jon elo ilyen javaslatokkal, hogy a szakmat megkerdezve valamifele altalanosan elfogadott koncepciot dolgozna ki. Emlekeztetnelek, hogy nem regen bukott meg az a kormany, amiben a nagy ember idonkent ad hoc elojott egy finoman szolva nem atgondolt otlettel - tegyuk fel pusztan jo szandekbol - es utana vagy a karok helyreallitasan, vagy a helyzet megmagyarazasan vagy egyszeruen a helyzet nagy otlethez torteno atalakitasan dolgozott az egesz stab, erdemi munka meg nem tortent. Ezt akarod?
Felsorolsz egy halom problemat, amiben valoban van igazsag, de azert ezek a megallapitasok az altalanosan megfogalmazott szlogenek szintjet nem haladjak meg es nem latszik, hogy mikent valtoztat a helyzeten az uj koncepcio.
"- az általánosból kikerülő diákok többsége olvasási zavarokkal küzd"
Igaz, de valaki megvizsgalta-e mar, hogy miert? Hol ad valaszt erre a problemara az, hogy a gyerek elvileg a negyedik osztaly vegeig eljuthat anelkul, hogy megfelelo szinvonalon tud olvasni. Nem elsoben es masodikban kellene a gyereknek megtanulnia rendesen olvasni es irni, tobbek kozott azert, hogy harmadikban es negyedikben el tudja olvasni a tankonyvet? Vagy majd megvesszuk neki videokazettan a tananyagot es abbol tanul.
Az olvasasnal maradva, sajat gyerekemnel lattam, hogy milyen karokat okozott az at nem gondolt uj olvasasoktatasi modszer bevezetese az elso osztalyban. (Valami orult nyugdijas pedagogus kitalalta, hogy lekodolja a szavakat massalhangzok es maganhangzok szama, helye stb. szerint. Ahelyett, hogy a gyerek rendesen megtanult volna szotagolva olvasni hulye kis koroket es karikakat rajzolgatot hazifeladatkent.)
"- a gyerekek igenis túlterheltek "
Feltehetoen igen, hiszen annyian mondjak. De miert? Mibol fakad a tulterheles? Lehet-e azellen tenni valamit, hogy a gyerekeket a sajat szulei ne terheljek tul mindenfele kulonorakkal? Segit-e egyaltalan ezen valamit is a MB-fele elkepzeles?
"- igenis egy csomó fölösleges dolgot tanulnak,"
Nagyszeru, akkor talan sorold. Az elmult hetek honapok vitajaban ez az egy mondat az, ami a leginkabb irrital. Hogy megertsd. Soha senki le nem irja, hogy melyek a felesleges ismeretek. Egyaltalan ki tudja ezt eldonteni? Van-e barmifele megfontolas arra, hogy mit kell csokkenteni es miert? Lehet neked van egy csomo otleted, hogy mire nincs szukseg. Nekem is van egy halom es elofordulhat, hogy abszolut atfedes nincs az elhagyhatonak velt dolgok kozott. Kerdem en, hogy tortent-e mar barmifele elorelepes annak eldontesere, hogy mi kell es mi nem. Ha igen, miert nem hozzak nyilvanossagra? Ha nem, akkor milyen alapon mernek egyaltalan reformra gondolni?
"- bár volt eddig is jópár hasznos változtatni akarás, de a gyakorlatban félreértelmezték."
Hat persze, mert evtizedek ota az oktatasugy refomja azt jelenti, hogy jon az aktualis miniszter, ad hoc bedob egy par otletet, de semmifele hosszutavu gondolkozas nincs az ugyben. Nincsenek kidolgozott, a megvalositas reszleteit is megado programok, ami segitene a tanitok felkesziteseben. Ezt teszi szerintem most MB is es ezzel kb. be is lepett az altalam nem sokra tartott elodei soraba. Annak idejen volt arra elkepzeles, hogy a gyerekek iskolaalkalmassagat megvizsgaljak iskolakezdes elott. Aztan szepen elhalt, mert nem arra hasznaltak a dolgot amire kellett volna.
"- igenis egy lelkiismeretes szülőnek manapság az iskola ellen kell védenie a gyerekét sok esetben, akár kegyes csalások árán is. "
Ja, sok szulo ezt ugy ertelmezi, hogy az iskola ugy sem jo semmire, ugyhogy beiratja a gyereket egy csomo kulonfoglalkozasra meg rakenyszerit egy csomo olyan dolgot, amit szerencsetlen kolyok nem is akar csinalni utana meg egyre hangosabban szidja az iskolat, hogy az milyen egy szornyu hely. Egyebirant meg nem kegyes csalasokkal kellene a gyereket vedeni az iskolaval szemben, ha mar tenyleg szukseg van ra, hanem azzal hogy az iskolaban vagy mas forumokon szovateszi az ember a problemakat. Persze az ezzel jaro konfliktusokat nem merik vallani se a szulok se a tanarok. Annak idjen az emlitett olvasasi modszerrel kapcsolatos kifogasaimat felvetettem a tanitononek. Elobb vedte a munder becsuletet, majd elmondta, hogy orul a velemenyemnek, mert o sem tarja jonak a modszert csakhat ertsem meg, hogy o nem tehet semmit sem.
"Attól, hogy használja a word-öt, excelt, access-t nem kell elájulni. Nem biztos, hogy profi módon ismerni/kezelni kell, de abban igaza van, hogy egyre inkább alapminimum ezek ismerete."
Barátom!
Úgy látom neked is annyi lövésed van az egészhez, mint MB-nak. (csak nem számítástechnika tanár vagy???). Egy hatodikos gyereknek
a.)Vagy lövése sincs az egészhez, hogy miről van szó
b.)Vagy megért valamit, de az Access esetén ez azt fogja eredményezni, hogy egy teljesen barom kép alakul ki benne az adatbázis-kezelésről (különösen, ha olyan MB szintű tanárok tanítják, akik maguk sem értik miről van szó, de nagyon aranyos a kattintgatás, csak bonus pontot nem kapunk érte)
Nézd én nem tagadom, hogy ennek az elképzelésnek számos buktatója van, és pusztán néhány elemet nem lehet megváltoztatni, mert akkor nem történik semmi, legfeljebb még rosszabb lesz az ami eddig is rossz volt.
De te úgy állsz hozzá, mint ama képzeletbeli ellenzéki képviselő, aki egy törvényjavaslat láttán - olyan törvénytervezetről van szó, amely egyértelműen jobítási szándékkal íródott, és ama képviselő is belátja, hogy a jelenlegi állapotokon változtatni kell - nem módosító javaslatokat ad be, hanem kapásból megvétózza. Már a topiccímed is erre utal.
Végül is tény, hogy
- az általánosból kikerülő diákok többsége olvasási zavarokkal küzd
- a gyerekek igenis túlterheltek
- igenis egy csomó fölösleges dolgot tanulnak, a tananyag struktúrája nem változik évtizedek óta, holott közben a világ és benne a szükséges és elengedhetetlen ismeretek gyökeresen megváltoztak
- bár volt eddig is jópár hasznos változtatni akarás, de a gyakorlatban félreértelmezték. Lásd azt pl, hogy mikor azt vezették volna be, hogy az általános első két osztálya inkább hasonlítson az ovodához, úgy értelmezték sok helyen, hogy már az ovoda nagycsoportjában is általános iskolás módra "oktatták" a gyerekeket. Éppenséggel az egyik lányom ilyenbe járt, és bár nem vagyok oktatási szakember, de mikor a nyílt napon megláttam mi folyik, egyszerűen rosszul lettem.
- igenis egy lelkiismeretes szülőnek manapság az iskola ellen kell védenie a gyerekét sok esetben, akár kegyes csalások árán is.
És erre ahelyett, hogy ezekről beszélnénk, szidjuk a minisztert.
Azért a szétverés sem megy neki tökéletesen. Az általa "rossznak" tartott struktúrába azért előbb belenyomott egy 50%-osnak hírdetett béremelést, amiben nemcsak kormányzati, hanem önkormányzati források is jócskán vannak.
Ez a béremelés az egyik ismerős tanítónőnél úgy fest, hogy az alapját valóban megemelték 50%-kal, de elvették a pótlékait. Így az ismerősömnél az 50% mindössze +7000 forintot jelent.
Nem talaltad el! Nekem az egzisztenciam nem fugg Magyar tenykedesetol. Miert olyan nehez elhinni, hogy valaki egyszeruen marhasagnak tarja, amit Magyar hipsz-hopsz most be akar vezetni. Ettol meg senki sem allitja, hogy ami most van az jo, sot azt sem, hogy orom lenne szamomra, ha ugyanazt kellene vegigcsinalni a gyerekeknek mint nekem, bar megjegyzem, hoy nekem nem volt annak idejen szenvedes az iskola.
Miert nem tetszik amit MB csinal? Azert, mert ugy tunik, hogy korbevette magat egy halom szeplelek tanacsadoval akik tudomanyos fantazmagoriaikat vagy "csak" vilagmegvalto gondolataikat akarjak atultetni a gyakorlatba. Ez tarsul meg azzal a demagogiaba atcsapo megallapitassal, hogy bezzeg ebben meg abban az orszagban mukodnek mar ilyen rendszerek. Ugy tunik az SzDSz-es okt. miniszterek nem tudnak megszabadulni attol az atoktol, hogy kulfoldon latott dolgokat majmolni es nem adaptalni akarnak. (Lasd meg pl. Fodor Gabor hallgato/oktato aranyon alapulo felsooktatas-finanszirozasi elkepzelese.)
Konkretan mit kellene csinalni? Termeszetesen reformokat megfontoltan, olyanokat, amik figyelembe veszik a szakmai testuletek velemenyet es hosszabb tavu kovetkezmenyeket is elemzo hatastanulmanyokon alapulnak - tudtommal semmi ilyen nem keszult az okt miniszteriumban!
Nehany gondolat a teljessseg igenye nelkul:
1. Ki kellene dolgozni egy olyan minimum ismeretanyagot, amit mindenkinek el kellene sajatitani. Sajnos az elmult evek "aldasos" tevekenysege eredmenyekent teljesen feloldalassa kezd valni az az ismeretanyag, amit el kell sajatitani - lasd meg korabbi hozzaszolasaimat a termeszettudomanyos targyak hatterbeszoritasarol.
2. Fel kellene kesziteni a tanarokat egy uj szemleletu oktatasi programra, amiben a lenyeg a belso osszefuggesekre valo ravezetes es nem a tanagyag bemagoltatasa. Figyelem! A lexikalis ismeretek egy reszere tovabbra is szukseg van, mert konkret tudasanyag nelkul nem lehet megtanitani senkit sem gondolkozni! Ez ertelemszeruen egy tobb evig tarto kepzesi es atkepzesi folyamat eredmenye lehet csak.
3. Ev szerint le kellene bontani a megszerzendo ismeretanyagot es csak akkor engedni a tovabblepest a tanuloknak, ha egy minimumszintet az adott osztalyban teljesit. Az az "emberbarati aggodas", hogy buktatassal ne okozzunk lelki torest a gyermeknek also tagozatban rendkivul alsagos es nincs is rendesen atgondolva. Mennyivel jobb ha a gyerek negy ev eltoltese utan ertesul rola, hogy sz@rt sem er, amit addig csinalt. Termeszetesen az iskolaerettseg kerdesevel behatoan foglalkozni kell. Szerintem a megoldas az lehet, hogy
a) a gyerekeket beiratjak pre-schoolba, ahol az elsodleges cel nem valamifele konkret ismeret atadasa, hanem felkeszites az iskolai letre (az USA-ban van ilyen rendszer);
b) iskolakezdes elott fel kell merni, hogy egy gyerek iskolaerett-e es ha nem specialis felkeszito osztalyokat kell szervezni szamukra, hogy a kovetkezo evben a siker remenyeben kezdjen el tanulni a rendes iskolai osztalyban.
4. Surgosen el kell felejteni azt a marhasagot, hogy ismetelten ne kelljen semmit sem tanulni. A melyebb tudas megszerzesenek pontosan az az alapja, hogy ujra es ujra visszaterunk egy problemara es azt - legalabbis idealis esetben - egyre melyebb szinten ertjuk meg.
Az utolso megjegyzesedhez meg annyit, hogy a jelenlegi oktatasugy szamos sulyos problemaval kuzd. Ezeket meg kell oldani. De ettol meg egyaltalan nem biztos, hogy amit mondjuk MB akar az a megoldas - szerintem peldaul abszolut rossz. Miutan egy hosszabb tavra hato ugyrol van szo nagyon remelem, hogy megszunik az az aldatlan allapot, hogy a magyar oktatasugy jovojet aktualpolitikai erdekek alapjan a szakmai velemenyeket figyelmen kivul hagyva dontik el a mindenkori korifeusok. Ha ezt elfogadjuk, akkor gondolom az sem baj, ha az ember kemenyen kritizal es esetleg elhajt a sunyiba egy olyan minisztert, aki egyebkent ahhoz a kormanyhoz tartozik, amire szavazott.
Ezzel a letanítástilalommal és feltanítás-kötelezettséggel, a teljesítményszorzóval, és azzal, hogy nem kell befejezni az ált. isk. tanulmányokat a szakképzés elkezdéséhez, bizony szétveri a rendszert. Egy dologban bízhatunk: nem lesz rá ideje.
Attól, hogy használja a word-öt, excelt, access-t nem kell elájulni Látod, Te is abba a hibába esel, hogy a számítógépkezelés (számítógépes ismeretek) = m$ programok kezelése.
Egyébként az adatbázisokról való ismereteket illeti (ami a sql lekérdezések, normálformák-nál kezdődik) az egyetemi tananyag, esetleg igen jó 16-18 éveseknek lehet mesélni róla.
A szövegszerkesztéshez: nézd meg, soha annyi ronda, gusztustalan, áttekinthetetlne kiadvány nem készült, mint most, mikor boldog-boldogtalan tökéletes szépérzék hiánnyal (persze, olyanról, hogy tipográfia nem is hallott) kiadványt, névjegyet, meghívót készít.
A "szövegszerkesztést" kb. két évig papíron kellene tanulni, minden szgép nélkül. Aztán egy évig az általános dolgokat, minden gyártó-függés nélkül.
Adatbáziskezelést: először némi matematika, kezdve a halmazelmélettel. Az Access elindítása nem azonos azzal, mikor valaki tudja, hogy mely halmazok milyen kombinációjára kiváncsi.
Nem ezt mondta. Persze ha akarod, így is értheted.
Az volt a lényege, hogy hatodikra tudjon szövegszerkesztőt és adatbázis-kezelőt használni.
Akinek van otthon gépe és gyereke, az tudja, hogy pillanatok alatt megtanulnak mindent használni ami a gépen található. Attól, hogy használja a word-öt, excelt, access-t nem kell elájulni. Nem biztos, hogy profi módon ismerni/kezelni kell, de abban igaza van, hogy egyre inkább alapminimum ezek ismerete.
Ha tud olvasni és szöveget értelmezni, akkor semmi ezeket megtanulni. Óvodások használják a játékprogramokat!