Az E424 - es sorozatról találtam egy listát. 1943 - 1951 között gyártottak belőle 158 mozdonyt, az utolsókat tavaly állították le, a de a többi sem volt rövid életű. Van kivétel is, mert a 003 - as bombázás miatt ment tönkre.
A 002 az XMPR szinezést is megkapta http://www.e636.it/636002xmpr1.jpg, az 1957 - ben, vagy 1958 - ban gyártott 284 - es 1988 - ban súlyosan megsérült, de szépen kijavították http://www.e636.it/fuoriserie.html. Ez csak 2 példa volt, de még megnézhetek néhányat, ha érdekel.
Viszont döntsd el, hogy iszol vagy vezetsz. Mert ha vezetsz, akkor búcsúzz el a Plsen Urquelltől. Vezetés után is! - a globális felmelegedés miatt gyengéledik a plseni komló. :( Az idevonatkozó cikket nem tudom belinkelni, mert hazudik a google. (false találatokat ad) Na ezért is jobb volt a C64. Nem fagyott le, csak ritkán. De akkor is 1 mp alatt újraindult. Nem volt rajta vírus sem. És 64 kb elég volt mindenre. Ha meg nem, akkor meg ott volt egy 320kb FDD.
Akkor sok más vasút is visszafejlődött. Az olaszok is sokáig használják a járműveket, a leghíresebb az E636 villamos mozdony, aminek az első példánya 1940 - ben készült el és 2006 - ig használták. De a románok is többnyire régi járműveket használnak, régi francia motorkocsikat, Ferkeltaxikat, Sulzereket, Electroputeréket, Németországban is 2. életüket élik a régi DR - es mozdonyok a magánvasutaknál, a cseheknél is járnak elég régi mozdonyok.
Úgy tudom, hogy a tudósok többnyire a pingvines cuccot használják és nekik sincsenek kisebb teljesítményű gépeik. Egyébként az a számítógép, amin ezt a hozzászólást írom 1997 - es és működik. Persze néhány dolgot már kicseréltem benne, de azok is már rég elavultak.
Nem nyert. A pénz mint adósság ( Money as a debt). Van már belőle elvileg szinkronizált változat is, de magyar feliratot biztosan találsz hozzá. "Ezt Tomcat is leírta, de nem kell neki mindent elhinni. "
Nem is hiszek el neki mindent, igazad van valóban leírta, de pont az informatika az a terület, amihez ért, hiszen régóta azzal foglakozik könyvet is írt a témáról. És nem csak ő mondja ezt.
Nézd csak meg mit tudott a C64 1982-ben (nekem is volt szerettem is nagyon az még igazi számítógép volt, bekapcsoltad, működött, nem fagyott le nem voltak hülye dolgai, nem kellett fél évente újat venni, mégis mindenre jó volt) és mikor tudta ugyanazt a egy PC. Erről tényleg oldalakon keresztül tudnék mesélni, volt C64-em és PC-m is PC-m 1993 óta van C64 pedig 1991 óta ha jól emlékszem, még 2000-ben is használtam a C64-et.
Argentína és az IMF témában pedig ajánlom a The Money című filmet, keress meg privátban és adok linket hozzá.
A képek Eupenben, Belgiumban készültek. Látszik, hogy itt tényleg fejlesztettek. Órás ütemű közlekedés van Ostendéig, vagy az ország túlsó felébe. Sajnos vasárnap este nem sokan akartak Ostende felé utazni. Ezen a vonaton 12 - es, kb. minden kocsira jutott egy utas, az előzőn nagyjából 40 - en. A vezérlőkocsis szerelvény ellenére is fél óra van a megfordulásra. Úgy néz ki, hogy járnak a vonatok, minden új, de szükség nincs rá. Ez egészen biztosan nem a vasút jövője.
>Viszont az olajkitermelés növekszik, az is véges erőforrás és ráadásul vastagon szennyezi is a környezetet.
Igen, erről volt szó. Régen a szén volt ilyen, ma az olaj. Idővel az olajat is ki lehet váltani, ahogy ma a szenet lehetne. Egy példa volt csak.
>a Who killed electric car című filmet?
Az csak nem az, hogy volt egy amerikai torpedó formájú elektromos autó, ami nagyon jó volt, de aztán a gonosz olajlobbi? Mert az úgy hülyeség ahogy van.
>Ma már lassan minden háztartásban van egy PC, min. 300 wattos táppal ami csak azért kell, h etetni tudjon sok processzort meg chipet, ami meg csak azért, h egy Windowsnak nevezett össze-vissza gányolt rendszer elfogadható sebességgel fusson.
Ezt Tomcat is leírta, de nem kell neki mindent elhinni.
>elég csak megnézni hogyan tették tönkre a pénzügyi körök IMF pénzekkel Argentínát
Viszont az olajkitermelés növekszik, az is véges erőforrás és ráadásul vastagon szennyezi is a környezetet. Mégis ezt használják még mindig pedig már léteznek alternatív megoldások. Láttátok a Who killed electric car című filmet? Az olajlobbi nagyon erős pont úgy mint a közúti lobbi a vasúttal szemben és én pl. biztos vagyok benne, h léteznek már alternatív megoldások, amik kiválthatják a benzin/gázolaj működésű motorokat, de az olajmaffia erős dolog és ameddig van olaj nem engedik elterjedni. A kezdetekben is tönkretették azokat a megoldásokat amelyekkel más irányba fejlődhetett volna dolog. A számítástechnikában is hasonló a helyzet. Ma már lassan minden háztartásban van egy PC, min. 300 wattos táppal ami csak azért kell, h etetni tudjon sok processzort meg chipet, ami meg csak azért, h egy Windowsnak nevezett össze-vissza gányolt rendszer elfogadható sebességgel fusson.
Képzeljük csak el mi lett volna ha nem Bill Gates és az MS válik világhírű céggé és épít monopóliumot hanem pl. Jack Tramiel és a Commodore ( Megjegyzem az 1982-ben kijött C64, még 10-12 évvel később is kenterbe verte bizonyos téren a PC-ket), akkor pl.sztem nem kéne 300W-os táp egy sima egyszerű PC-nek, pl. zenehallgatáshoz meg böngészéshez ugye egy mp3 lejátszó is elketyeg akár napokig egy ceruzaelemmel, sőt a C64-es gépre is létezik olyan op. rendszer, ami alkalmas szövegszerkesztésre, böngészésre, e-mailezésre, chatelésre stb. amire egy átlagos PC-t használnak (ConTiki érdemes rákeresni).
A semmiből való pénzteremtés is valós probléma, elég csak megnézni hogyan tették tönkre a pénzügyi körök IMF pénzekkel Argentínát vagy Törökországot. Törökország pl. egyike volt azon kevés országoknak, aki teljes mértékben el tudta magát látni élelemmel, mára pedig nagy mennyiségben importra szorul.
Ajánlanék filmeket a témában ,de egyszer már leírtam egy másik topikban egy bizonyos film címét ami a pénzteremtésről szól és 1 hetes kitiltást kaptam érte.
A vicikorszak már a fogyasztói társadalom előszele.
A különböző emberi kultúrák között régebben is kialakultak jobbmódú társadalomrészek, és ezekre voltaképp a fogyasztói társadalom ismérvei voltak ráhúzhatók. Az ipari forradalom során egy sokkal szélesebb emberhalmaz kezdett fogyasztói társadalom-szerűen működni, és a későbbi időkben a számuk még jobban megnövekedett. Valamilyen ponton vasutak kezdtek burjánozni, mert erre volt szükségük az embereknek, és ebből tudtak bevételt szerezni az építők. Aztán valamilyen ponton burkolt utak és egyéni, motorizált közlekedés kezdett burjánozni, az építők meg - érthetően - erre álltak át.
A természettel való harmónia "fokának" egy diszkrét pontja a vasútépítés burjánzásának kezdete, másik diszkrét pontja a közútépítés burjánzásának kezdete, de ugyanúgy diszkrét pontja a gyaloghintók elterjedése vagy a hajózás egyes formáinak létrejötte. A mai környezetvédő mozgalmak aktuális gondolatai szerint a természettel való harmóniának egy "harmonikusabb" foka a vasúti eszközök használata a helyváltoztatáshoz, a közútiak helyett. Ezt akár el is fogadhatjuk. De vegyük figyelembe mellette, hogy nem arról van szó, hogy az egyik nulla, a másik meg száz. Hanem jó eseteben az egyik nyolcvanöt, a másik meg nyolcvanhat. Így nézve abszolút önkényes, hogy miért állunk meg épp a viciknél mint a legüdvözítőbb és legharmonikusabb foknál. De tudjuk, hogy miért állunk meg: azért, mert ez a vici topic. És hangsúlyozom, megértem minden fanatikus szemléletmódját, miszerint nyolcvanöt és nyolcvanhat között nem egy a különbség, hanem nagyon sok.
Tehát, szerintem ma egyetlen értelmes cél van, a vicikkel kapcsolatban: amíg az érdemi megoldás nem lehetséges, működjenek, olyan olcsón, amilyen olcsón csak lehet, maradjon élő az infra.
Én erre csak ott látok esélyt, ahol a társadalom meglehetősen széles rétegei jómódban élnek, ezért telik nekik egy második infrastruktúra széleskörűbb fenntartására. Csakhogy manapság akkor él valaki jómódban, ha fogyasztást generál (így tudja eladni a termékeit), és ha már jómódban él, fogyaszt. Azaz paradox módon a leginkább "fogyasztói társadalmasított" helyeken várható a természettel harmonikusabbnak kikiáltott közlekedési formák nagyobb arányú túlélése. (Amellett kérdés, hogy túl kell-e élnie bármit is, hiszen ha találnak neki értelmes felhasználási területet, akkor nem túlél, hanem működik. Ha meg valaminek abszolút nem látszik semmi értelmes felhasználási módja, azt még jómódúbb helyeken is ki szokás dobálni előbb-utóbb.)
Nem a vasút ellen írtam amit írtam, csak a fő irány szerintem ez. Kivételek vannak, érdemes azok környezetét, körülményeit feltárni, hogy láthassuk, ott miért úgy működik, ahogy működik.
A mariazelli kisvasút a XX. század elejénlett villamosítva. (1907-11 között.) A mozdonyok (már ami még működőképes közülük), még ma is üzemel, menetrendszerinti forgalomban. Nem volt még járműcsere.
Vicivonalak fénykorának idejében, a mai egy (esetleg két) számjegyű útvonalak helyén volt szinte minden időben használható útburkolat. Majdnem minden nagyobb gazdaság keskeny nyomtávú vasutat épített a szállítások megoldására.
Ma kissé más a helyzet. Ugyanazon gazdaságok utódai traktorokkal, teherautókkal szállítanak. Szinte a legutolsó út is aszfaltozott, vagy legalább makadámút. Ezzel szemben a (sajnos) szinte semmit nem fejlődő vicivonalak nem nagyon tudnak alternatívát jelenteni. Ezek a tények - amin persze lehet változtatni.
A természettel való harmónia kérdésében meg csak annyit, hogy az már az ókorban elveszett.
Ha megnézzük a MÁV járműállományát, akkor nem ezt látjuk. 100 évvel ezelőtt egy 46 éves mozdonynak esélye sem lett volna, hogy fővonalon járjon. Ma pedig egy 46 éves tipus a MÁV standard mozdonya.
Ebből világosan látszik a magyar vasút (vissza)fejlődése, és mai helyzete...
A vasútnál is nagy fejlődés ment végbe, csak épp nem nálunk. Nem azért múltszázadbeli mozdony a standard itthon, mert nem avult el. Csak össze kell vetni, hogy vasút terén mi volt 100 éve, és mi van most.
Hát, ez a kérdés messzebbre vezet. Azok az idők, amikről beszélek, még a vicikorszak előtt voltak. A vicikorszak már a fogyasztói társadalom előszele. Azonban, az a kor még mindig sokkal harmonikusabb volt a természettel mint a mai. Tehát, a két dolog közt nem lehet párhuzamot vonni. Maximum annyiban, hogyha a vicivonalaknak van jövője, akkor a régi alapokon modern vasútnak van.
Ha van... itt még a kérdésfeltevéssel van a gond, kérded, hogy ez hogyan áll meg a nem vasútmániás "normál" emberek előtt: itten van az eb elhantolva, kérem. Ugyanis, ha az embereknek a természettel való harmónia az élet más területein is természetes (lenne), akkor a vicik esetében is értenék a felvetést. De, sajnos nem ez a helyzet. A világban még mindig a "fogyassz többet van". A természettel való harmónia elve ébredezik, de még nem erős, csak egyéni szinten létezik, közösségin mutatóban is alig.
Tehát, szerintem ma egyetlen értelmes cél van, a vicikkel kapcsolatban: amíg az érdemi megoldás nem lehetséges, működjenek, olyan olcsón, amilyen olcsón csak lehet, maradjon élő az infra. Ha már a jövő kérdését értelmesen fel lehet tenni, akkor lehet gondolkodni azon, hogy melyiknek nincs létjogosultsága, s amelyiknek van, annak hogyan....
>A szénkitermelés üteme egyre növekszik. Szerinted mivel mennek az erőművek?
Szerintem atommal, meg széllel, meg vízzel is. Jó, nyilván kell még szén, de a kitermelés főleg Kínában és Indiában, meg a hasonló helyeken növekszik és ezekre az országokra tényleg érvényes, hogy teljesen eszetlenül gazdálkodnak, környezetvédelem nincs, értelmetlen gigaberuházásokra költik a pénzt, a lakosság meg nyomorog és így tovább. Európában még Spanyolországban is csökkent a kitermelés.
>Persze, a szeméttelepek meg poénból vannak.
Szeméttelepek régen is voltak. Budán a Várban is találtak néhány éve egy középkori szeméttelepet.
>Akkoriban nem kellett terméket venni, mert önellátók voltak az emberek.
Akkor minek indult el Kolombusz? De kabátot sem nagyon tudtak maguknak csinálni az emberek. Meg sokminden mást sem.
>Nehogy azon filózzunk már hogy milyen rosszul jár a természet, ha visszaáll a természetes rend...
Kit érdekel néhány rohadt madár, ha a természet harmóniájáról van szó! Remek.
>A vasútnak is pont ilyen élő dolognak kellene lenni! El kellene felejteni azt a szemléletet, hogy a vasút csak és kizárólag ott mehet, ahol a századfordulón jónak látták. Azóta új falvak épültek, átrendeződött a városok vonzáskörzete, jött Trianon, jött a motorizáció, stb. viszont a vasútvonalak nem követtek semmit se a világ változásaiból.
A vasút is egy ilyen élő dolog. Ott, ahol szükség van rá. Magyarország sajnos többnyire nem ilyen. De Magyarországon is épült vasút. Kisforgalmú vontatóvágány, ha jól emlékszem, ez a hivatalos megnevezése. Az 1 - es vonal is szinte teljesen új nyomvonalon halad, nagyon sok helyen volt vonalkorrekció. Lakitelek mellett is volt egy. Ahol pedig szükség van a vasútra, ott folyamatosan átépítenek, legközelebb Bécsben, de Prágában is, új vonalakat nyitnak meg és így tovább.
>Vehetjük Eplény vagy az egri Tesco állandóan felemlegetett példáját.
Vehetjük Eplény példáját is. A múlt héten voltam Veszprémben, éppen jött az M41 + Bhv-s inga Eplény felől. 4 utas és egy vasutas szállt le róla. Ha megépül a peron Eplényben, akkor mondjuk nem öten, hanem heten utaznak vonattal. Ennyi utashoz tényleg pazarlás egy egész vonat, még egy Autosan Solina is sok lenne. Én egyébként megtartanám a Győr - Veszprém vonalat, de csak azért mert különleges.
>A fejlődő vidéki városok környékén is helyük van új mellékvonalaknak, pl. Szegedtől nyugatra kiindulva az egykori kisvasút nyomvonalában. Ezzel a Szeged-Pécs összeköttetés is megvalósítható lenne, ha már Szabadka visszafoglalását elbaltáztuk.
Miért nem mehet Szabadkán át? A nyomvonal jó, a maradék pálya is félig és nem kerüli el a lakott területet. Mórahalmon még nem voltam, de nem hiszem, hogy a csuklós busznál nagyobb utazási igényt generálna. Állandó teherforgalom lenne Mórahalmon?
Szerintem nem sikerült értelmezni a lentieket. Nem akarok vitázni: valamilyen dolgokat mániás jelleggel imádókkal felesleges, pont ugyanannyi értelme volna, mint benyitni egy templomba, és közölni az egybegyűltekkel, hogy "hölgyeim és uraim, istenek egyébként nem léteznek, de csak folytassák nyugodtan tovább".
Nem, nem erről van szó. Hanem arról, hogy az itt összeszedett vicifan-érvrendszerek vajon mennyire állják meg a helyüket az úgymond normális emberek között? Mert attól tartok, hogy semennyire. Kormányok jönnek-mennek, állami berendezkezések változnak, de valahogy tényleg nem jut eszébe senkinek nekiállni A faluból B faluba vasutakat építeni, pláne úgy, hogy közutak helyett. Miért? Folyamatosan, generációról generációra ennyire hülye lenne mindenki?
"Persze-persze, én értem, a mindent eltöltő vicimánia miatt."
Te most úgy indulsz vitába, hogy felcsapod a szemellenzőt, végül is írhatunk akármit ugyanazt vonod le belőle. Innentől fogva merő kötekedés az egész kérdésfeltevésed.
Most, hogy már sikerült átvedleni környezetvédelmi, illetve "élhető világ hirdető" topic-ká, a kérdésem: vajon miért éppen a történelemnek azt az időszeletét tekintjük az "élhető világ" szempontjából optimálisnak, amikor a mellékvonalaknak állt a zászló? Miért nem a megelőző vagy a követő korokat? Persze-persze, én értem, a mindent eltöltő vicimánia miatt. De ha mindezt egy olyan embernek kell megmagyarázni, aki magasról lesz.rja az egész vasutat, nemhogy a viciket (ilyen az emberek általános hozzáállása, egy észrevehetetlenül csekély hányadot kivéve), akkor vajon mivel lenne indokolható a Föld keletkezése óta eltelt időn belül egy igen-igen picike időszelet "jobbsága" az összes többi időszelethez képest?
"Például nem nagyon hiszem, hogy lehetséges lenne olyan változás, hogy Pécsen szenet bányásszanak és össze-vissza kanyarogva éppen Mohácsra akarják szállítani. De ha még így is lenne, annyira tönkrement minden, hogy hatalmas beruházások nélkül akkor sem lehetne a vonalat használható állapotba hozni. De Romhány is csak a Thomas a gőzmozdony világában lenne működőképes. Ekkora változás viszont kizárt."
Miért lenne kizárt? Hasonlítsd össze a mai magyar közúthálózatot a rendszerváltozás korabelivel. Vagy a koncepció előttivel. Új bekötőutak épültek, új másodrendű utak épültek, új autópályák épültek.
A vasútnak is pont ilyen élő dolognak kellene lenni! El kellene felejteni azt a szemléletet, hogy a vasút csak és kizárólag ott mehet, ahol a századfordulón jónak látták. Azóta új falvak épültek, átrendeződött a városok vonzáskörzete, jött Trianon, jött a motorizáció, stb. viszont a vasútvonalak nem követtek semmit se a világ változásaiból.
Mindenki kész tényként kezeli, hogyha egy vasútvonal messze elkerül egy falut az adottság, nem lehet tenni ellen semmit. Pedig a nyomvonalat ki kell igazítani minden nagyobb átépítéskor, ugyanúgy, mint közúton szokták! A 130 átépítésekor egy ívvel rá lehetett volna símítani Kunszentmártonra. 1887-ben nem engedték a vízrajzi adottságok, ma igen. Kecel állomást is rég el kellett volna tüntetni és eltolni a vasutat a település felé. A vasútvonal pont ugyanúgy arrébb rakható mint a közút. A bezárt megállóhelyek helyett újak nyithatók, állomások eltolhatók. Vehetjük Eplény vagy az egri Tesco állandóan felemlegetett példáját.
Ha egy vasútvonal vonalvezetése teljesen rossz, építeni kell helyette új vonalat értelmes helyen és viszonylatban, ami továbbra is kiszolgálja az adott térséget.
Ilyen a 127 keleti fele: szerencsétlen vonalat nemcsak Trianon vágta el, még a Köröst is átrakták a túloldalára így elvágta a falvaktól. Azt a vonalat már rég újjá kellett volna építeni Körösújfalutól kezdve a Körös túlpartján, felfűzve Komádi, Magyarhomorog, Körösszakál, Körösszegapáti, Berekböszörmény falvakat Biharkeresztesig. Ha Szilvásvárad és Putnok között senki sem utazik, be kell kötni a vasutat Ózdra. Ha Trianon elvágta a 106-ot határon belül kell bekötni Biharkeresztesre.
A fejlődő vidéki városok környékén is helyük van új mellékvonalaknak, pl. Szegedtől nyugatra kiindulva az egykori kisvasút nyomvonalában. Ezzel a Szeged-Pécs összeköttetés is megvalósítható lenne, ha már Szabadka visszafoglalását elbaltáztuk. Kecskemétre befutó 5 mellék- és kisvasúti vonal is fejlesztendő, mivel Kecskemét mind gazdaságilag, mind lakosságszámban szépen fejlődik.