Van valakinek tapasztalata Irsai Oliver rövidcsapon valo termesztesevel?Kordonműveles es a termőalapon rövidcsapok.Ilyen elkepzelesem lenne vagy inkabb irsainal ajanlott a szàlvessző? Valaszaitokat es megosztott tapasztalaitokat elore is köszi.
Pénteken írtam egy hosszabbat ,de valami okból elszállt...
A helyzet az .hogy a telekhatár pontos helye nem ismert .Egyesek szerint még az is lehet ,hogy több méterrel is csúszna, ha egyszer valaki kiméretné.A fordulókkal nem lenne gond -mindkét végen dűlő van...
Úgy 2m szintkülönbség lehet.A traki Agrosztoj M-6 egytengelyes kerti gép ,majd 20 éve van nálam egy évvel idősebb mint én (53).
Valamikor évtizedeken át almást permetezett, sajna amikor hozzám került a permetezés még nem volt opció így most össze kell raknom egy kocsit.
Egy kéthengeres Rapitox szívattyút szereztem be a télen .Van valakinek ezzel kapcsolatos tapasztalata?
Akkor kétméteres sortávolsággal számoljak.
Amint a hozzászólásokból látom a művelés technikára igen szerteágazó módszerek állnak rendelkezése.Azt hiszem hasznosabb lenne ha kérdezés helyett előbb elméleti tudásomat fejleszteném ...Van néhány könyvem majd belelapozok.
Most ugye metszés előtt állunk ,Ezeket a vesszőket milyen módszerrel kell elültetni?
Sor ,tő távolság ,napos,félárnyékos termőhely ,gondolom öntözési lehetőség?
Az utolsó zöld munkánál a fürt zónát kilevelezzük.Kék Oportóval Chardonay-val,Cabernet Souvignonnal,és Zweigelt szőlőkkel foglalkozom többek közt.Ernyő,és 1-s függöny van.Nem okoz gondot a szüret,van elég szedő,és láda is.
Akkor nem gond, ha ráérsz pepecselni a szürettel, kersgélni a levelek, drótok között, vagy "korlátlan" számban állnak rendelkezésedre a szedök és szedöedények. Ha minöséget akarsz szüretelni, akkor a lehetö leggyorsabban a pincébe kell jusson, ehhez normál esetben elengedhetetlen, hogy egy síkban legyenek, hogy a szedöknek ne kelljen keresgélni, gondolkodni, hogy mit is kell szedni és hol, csak leszedni.
A merlot-t nem ismerem abból a szempontból, hogy a törzsön hoz-e rügyeket, amiket törzstisztításkor el kell távolítani? (olaszrizling, chasleas-fajták hoznak, a pátria pl. alig) Ha igen, akkor két év alatt ki tudsz nevelni bármilyen váltócsapos rendszert. Ha nem, akkor minden 3. tökét kb 40-50 cm magasan (ernyönél magasabban) ágvágóval elvágsz, a fakadó rügyek közül kettöt meghagysz és év közben kötözöd, hogy a szél ki ne törje, a hónaljhajtásokat kb 1 méter hosszan kiszeded. A következö évben a maradék felét, harmadik évben a maradékot.
Az ernyönek az az elönye az általam használt -módosított, mert a vezérdrót 1 m-en van az 50-60 cm helyett- Guyot-val szemben, hogy az ívelés miatt minden halytás egyenletesen fog fejlödni. Guyot-nál elöfordulhat, hogy a vízszintesen elhúzott szálvesszön egyes rügyek a tápanyaghiány miatt kevésbé fejlödnek, "ablakos lesz". Én általában 6-8 rügyet+ 2 rügyet a váltócsapon hagyok, így a satnya hajtások száma minimalizálható. Nekem a legfontosabb, hogy szüretkor gyorsan és egyszerüen lehessen betakarítani, valamint a hónaljhajtásokat könnyü eltávolítani, mert nem kell gondolkodni, mivel minden ami a segéddrótok alatt van, az kimegy, minden, ami fölötte, az marad. így garantáltan nem fog befülledni a lombozat és nem lesz beteg a fürt, mert a fürtök nem lógnak egymásba (ernyönél ez elöfordulhat).
Szerintem az nem gond,hogy a fürtök nincsenek egy síkban.A fotón látható tőkén sem 1,5 kg van.A zöld munkánál a hajtások igazítása történik így nem nő be a támrendszerbe.
Az ernyönél az a gond, hogy a fürtök nem kerülnek egy vonalba, esetleg beleakadnak a segéddrótba. A guyot-nál pont az az elöny, hogy a fürtök a vezérdrót és a segéddrótok közé esik (ami fölé, azt le kell vágni).
Hülyeség! Mint írtam, -5 fok felett nyugodtan lehet metszeni. Ebböl élek, így metszek évek óta, semmi gond nincs, ha -5 és 0 fok között metszem a szölöt, söt, a talajnak az a jó ha fagyott, mikor metszéskor rajta jár az ember. A kötözés meg fajtafüggö. Az olaszrizlinget már lehet, de az erösebb hajtású, könnyebbben törö fajtákat még nem lehet lekötözni.
Üdv.én is inkább a Guyot-ra szavaznák a te helyedben,ezzel a módszerrel is lehet szabályozni a minőségi termelést/zöldválogatás,fürtritkítás/,z ernyőművelésnél macerás a vesszők leívelése.Vagy még a Royat kordon is kialakítható lenne szerintem,kialakítanál 4db. termőalapot két darab világosrüggyel ,ami ugye 8db.hajtást jelent ,s ebből már minőségi bort nem lenne gond csinálni.A termőalapok között metszőollónyi távolsággal.
Az ernyő műveléssel is lehet minőséget előállítani!A minőség nem feltétlenül azt jelenti,hogy 1-1,5.kg szőlő,/tőke.Ez függ a talaj gazdagságától tápanyag ellátottságától stb.Az előttem szóló írta a guyot módszer egy változatát,annak előnye,hogy a lombfal itt a legvékonyabb,a vesszők kól elkülönülnek,nem zsúfolt a lombozat,ez szellősebb a nap jól besüti.
Ha minőséget szeretnél, és a metszést is egyszerűen megoldani, szerintem egy egyszerű Guyot is megteszi, akár úgy is lehet, hogy két irányban félszálvesszőt hajtasz le. Ti. ilyen módon nem fejlődik sok hajtás, hiszen a rejtett rügyek max. a fejen helyezkednek el, azt meg könnyű tisztítani, a fürtjeid, ha még meg is ritkítod őket, kb. egy magasságban lesznek, ami a növényvédelmet is könnyebbé teszi. Mivel most feljebb mentél a vezérdrótnál, sajnos vissza kellene hozzá vágni, hogy rejtett rügyből kialakuljon egy fej (a vezérdrót alatt kicsivel). Ez terméskieséssel járhat, tehát lehet, hogy elsőre csak egy sorral kellene ilyet csinálni. Szerintem.
Fagy mentes időben lehet metszeni. Persze ha reggel fagy, akkor megvárni amíg felsüt a nap és enyhül az idő. Ahol több 100 ha van ott muszáj elkezdeni hogy időben végezzenek. A kötözés se túl korai, a szőlő mélynyugalmi állapota megszűnt, ezért óvatosan, de lehet törés nélkül kötözni, hajlítani a vesszőket.
Ha jól vettem ki a szavaidat: 80X10 m (a 10 m lehet egy picit több), 1 m széles traktor, enyhe emelkedő. Feltételezem, hogy az emelkedés a 80 m felől van.
Az előírás az, hogy legalább 1 m-t kell hagynod a telekhatár és az első sorod között, de:
ha traktorral akarod permetezni, akkor a telekhatártól minimum 1,8 m-re kell a szélső sort ültetned, különben nem fogsz tudni a szélső sor külső felén végigmenni.
Sortávolságnak ugyanígy minimum 1,8 m kell. A te traktoroddal 2,5 m fölé menni eszetlenség, így a különféle függönyös művelésmódok sóba se jöhetnek.
Így adja magát, hogy pont 10 m-nél 4 sorod lesz: (telek szélessége-4 m)/sortávolság+1=sorok száma.
A sorok két végén gondolnod kell a ráfordulásra és arra, hogy a géped teljes (permetezős) hosszánál több helyet kell hagynod, különben az utolsó tőkéket nem éri permet. Ha függesztett permeteződ lesz, akkor saccra kb. 4 m a sorvégi helyigény. Soronkénti tőkeszám= (ültetvényhossz-2X sorvégi gépigény)/tőtávolság. A tőtávolságot nem ajánlott 0,8 m alá vinni. Ha rövidcsapon műveled, akkor kb 20 cm-enként kell egy-egy termőcsapot kialakítanod, így 0,8-nál 4-et tudsz, 1 m-nél 5-öt. A különböző szálvesszős művelésmódoknál ilyen gond nincs.
Ami nagy kérdés, hogy mennyi a telek alsó és felső vége között a szintkülönbség, illetve a traktorod leadott teljesítménye elég-e a permeteződ meghajtásához, miközben az emelkedőn felfelé kell haladnod. És: a szintkülönbség miatt nyárra talajtakarást kell alkalmaznod az eróziót elkerülendő.
Attól kezdve, hogy az első fagy leviszi a maradék levélzetet, el lehet kezdeni metszeni (november utolsó hete). -5 fok felett lehet metszeni, sőt -5 és 0 fok között a legjobb, amikor még fagyott a talaj, mert nincs sár és nem is tömődik a tiprástól. A nem hobbikertésznek nem lehet arra várnia, hogy előbújik a napocska és langymeleg lesz az idő.
A lekötözés fajtafüggő, meg amúgy is egy külön munkafázis. Vannak olyan fajták, mint pl. a kabar, a korona, amelyiknél meg kell várni a nedvkeringés beindulását. De kb. április elejére (a rügyek pattanás előtti megduzzadásának idejére) ekkor is minden hajtás lekötözésével végezni kell, mert amint elkezdenek duzzadni, elég egy óvatlan mozdulat, és kitörnek, épp ezért, ha a támrendszert igazítani kell, (és jól gondozott ültetvényben mindíg kell) azt csak a lekötözés előtt lehet csinálni, viszont ha puha, felázott a talaj, akkor semmi értelme, mert csak kihúzod a leszorítócsigát, dől az oszlop, etc.
Ezenkívül ha szaporítóanyag kell, ahhoz kb. ez a hét volt az utolsó alkalom (február közepe).
Az árutermelő szőlőben nem akkor dolgozunk, amikor kedvünk szottyan, hanem amikor itt az ideje.
Amit előző hozzászóló mondott az mind rendben van.
Mivel neked egyszerű kerti traktorod van, és még nem tudod a leendő fajtát, a tenyészterület igényt, de területed nem túl nagy, tervezhetsz 2m-es sortávot, 1m-es tőtávot, 1,5 max 2kg tőketerheléssel, szerintem azzal nem lősz mellé. Ezt lehet majd szálvesszőzni, vagy két irányban félszálvesszőzni, esetleg karokkal rövid csapra metszeni.
A térállás,tőke távolság,sor távolság a műveléstől függ.Milyen géppel művelik,milyen módszerrel.Az hogy kordonos ahogy írod az egy tág fogalom,mert lehet ernyő,magasított guyot,függöny stb.Ezeknél mind más és más lehet a tőke távolság.
Szerintem nem korai,én ezen a borvidéken lakom.A lényeg,ha fagy van a megmaradó részeket fagyban nem lehet megfogni,mert fagyfoltos lesz a vessző,vagy ha a szemet megfognánk,vagy hozzáérnénk ki vakulna.Ha a most meghagyott részek lefagynak,mert olyan hideg lenne,akkor minden elfagyna a tőkén.
Az őszi (kora őszi) talajlazítás a leghatékonyabb, mert így az őszi-téli csapadék jobban le tud szivárogni. Tavasszal ha lágy a föld rá se tudsz menni, csak úgy hogy megtaposod nagyon a földet. A keréknyomba egy ideig csak az agresszív gyomok fognak tudni érvényesülni, a hasznosabb kényesebb sorköztakarók nem. továbbá lágy földre nem megyünk rá géppel. (Bár sok youtube videót látok ahol a tánc iskolázott gazdász alá nagy gépet tesznek és nekiáll egy tóba szántani....)
Szőlő: Ahogy a nappalok rövidülnek úgy a vegetáció is változik. Szóval a lombozat növekedése leáll, és megindul a gyökérképződés. Ha ősszel mélylazítasz akkor a gyökérképződés ahhoz mérten fog alakulni, ha tavasszal akkor a már képződött gyökerek lehet hogy kárba vesznek mivel pont ott éri a lazító a gyökérzetet.
Én termő szőlő esetén mindenképpen a kora őszi lazítást választanám, esetleg figyelve az időjárást és az esőzések elé időzítve. A túl melegben se jó, mert bár a mechanikai műveléssel az un. kapillárisokat megszüntetjük, a mély barázdából a nedvesség párolog. Nekünk pedig az a lényeg hogy mélyen eltartalékoljuk a csapadékot.
Ilyen tér állással nem sok értelme van a kordonos művelésnek. Ahogy már írták, önárnyékolás, kevés tenyész terület. Esetleg ha minden 2. sort kivágol és minden 2 tőkét is a megmaradt sorokban. Akkor már lehet gondolkozni ebben. De ekkor is számításba kell venni, hogy megéri-e a támrendszerbe befektetni X összeget, az alacsonyabb tőkeszám nagyobb tőketerhelés hoz-e kellően jó minőséget az eddigiekhez képest.
Korábban pont erről írtam, szerintem ebben a topikban, a lényeg, hogy megfelelő tenyészterület, és árnyékolatlan lombfelület kell. Neked az 1.2m-es sortáv ezt pont nem adja meg. Talán korai, jó savtartó fajtával meg lehetne próbálni oszlopozni, de ha utána meg kiderül, hogy a fajta ilyen módban nem gyűjt elég cukrot, nem lesz jó a sava, akkor nehéz visszacsinálni.