A napokban írtam itt a fórumon....Milorad Dodik, a Boszniai Szerb Közt. vezére mondta: - Bosznia, ilyen ország nincs, ez csak különböző nemzetek szövetsége. Ezért a só is ízlés dolga, meg a menetjegy ára is. Hozzá kell ehhez nekünk is szoknunk.
Jó lépés volt a valuta szempontjából, mert minden bizonnyal nyakadon maradt volna a márka. Hogy ez a váltás milyen kalamajkát tud okozni, aki nem figyel könnyen ráfázhat. A Neum-i benzinkútnál nagy betűkkel ki van írva, hogy csak Bosnyák márkát fogadnak el ilyen meg olyan törvény és szabály értelmében. Ezzel ellentétben mikor már kezdesz aggódni, hogy most mi a francot csináljak az Euróval, azt mondja a kutas, hogy nema problema, mozes mi platit eurom. Szóval elfogadják minden teketória nélkül. Nem így a Horvátok a márkát.
Most megnéztem a térképet: először elmentem Duzi után balra, de ahogy megláttam a határátkelőt, visszafordultam, mert mindenképpen meg akartam szabadulni a maradék bosnyák márkától, azt pedig Horvátországban már nehezen tudtam volna megtenni.
Kacifántos helyeken mentél, az biztos. Egyébként ez a Duzi /Duzsi/nevü átkelő Neumtól 6 km. Ott megy majd át a majdani Dubrovniki autóút délnek, elhagyva Boszniát. Részletesebb térképeken rajta van. Egyébként ha Vjetrenicának mentél volna, nem messze tőle is van egy átkelő Orahov Do néven.
Ez az útvonal lehet, hogy fel fog értékelődni, ha majd a Horvátok belépnek az Unioba. Schengen miatt már most aggódnak és Metkovicnál anarhia lesz. Jó lesz majd emlékezni rá, ha addig is nem történik valami.
Tudod, ez Neum fölött van pár kilométerre Duzi nevü Gp és az út lejön az öbölbe, pont az öblöt átszelő híd előtt jön ki az Adriai magistralra, ha Neumból jösz, közvetlen a híd előtti határátkelőnél jön ki az útra. A térkép, egy igencsak alacsonyrendü útvonalat jelől. No de ne nagyon törd magad, mert nem olyan fontos, csak gondoltam, ha már végigmentem veletek gondolatban az úton, ez a rész kimaradt.
Még egy kérdés ezzel kapcsolatosan. Látom Te lementél Neumba. Engem most a Neum feletti átkelő érdekelne, Duzenál és a partig menő rész érdekelne az öbölig. Mert ha jól emlékszem az pár éve még murvás vólt. De ha Te nem itt jöttél le, talán Ephedrin vagy The Rible még emlékszik rá, amennyiben erre mentek. Igérem többé nem zavarlak benneteket erről a felejtős útról. Üdv nektek.
De, elég kihalt, nem sok autóval találkoztunk. Hajmeresztő dolog sem volt, hacsak azt nem számítjuk annak, hogy a Svitavát és Neumot jelző táblára ki volt ragasztva két gyászjelentés. Esetleg egy útszéli tehén érdemel még említést. A benzinkutak gyakorisága is egyenlő volt a nullával. Szerencsére Neumban sikerült elkölteni az utolsó márkánkat is üzemanyagra. Azért az érdekes, hogy ez a viszonylag nagy ország ilyen kis partszakaszt kapott a tengerből...
Azért csak vannak bátor vállalkozók, akik megjárták ezt az útat. Nem is olyan kihalt, mint beharangozták? Te találtál valami hajmeresztőt az úton? Mert én nem hiszek ebben, tipikus karsztvidék, amint látom a képeiden.
Nem olyan veszélyes azért, bár tényleg keskeny az út, és lassabban lehet haladni, de legalább szép a táj. :) Én is visszafordultam Metkovic előtt, és Neum felé vettem az irányt, megspórolva két határátlépést.
Na, hát ez az... Idén példáúl hazafelé jövet, az asszony vezet én sörözök, vettem észre, hogy önállósitotta magát és Modrica helyett Derventának vette az irányt. A temetőnél már tudtam, hogy nem jó megyünk, de üsse kő, majd átmegyünk Brodnál. A határhoz érve jutott eszembe ez a Pozega és Nasice közötti erdei út, amit már korábban volt részünk két ízben is letesztelni. Semmi kedvem nem vólt megismételni, ezért mondtam az asszonynak, hogy menjünk csak most itt jobbra a Száva innenső oldalán Modricáig és Samacnak tartva, úgyis Osijek felé kell mennünk, hiszen Szederkényben idehaza a kutyát még fel kell vennünk, aki a nyaralás idején ott tőltötte idejét a kutyapanzióban. Ez a kb negyven kilométer, álmomban se jöjjön elő, mert ha láttatok már kihalt vidéket a Száva jobb partján Brod és Modrica között, hát ez az vólt. Senkinek sem ajánlom. Már az unalom miatt is. Üdv nektek.
Nekem inkább a Scepan Poljei határátkelő előtti egynyomsávos útnak nem igazán mondható csapás jutott az eszembe az előbb, vagy pl. a Nasice-Pozega közötti erdei út!!!
Egyszer kiváncsiságból Horvátország legdélebbi településére Prevlakára csavarogtunk, de a főúton át kellett mennünk Montenegróba, és egy mellékúton újra át kellett lépnünk a Horvát határt(a határátkelő sorompóját egy csacsi mozgatta), na ott volt ilyen a senki földje!!!
OK The Rible! Tökéletes leírást adtál az útról. Ettől jobban még a helyi forumosok sem tájékoztattak. Összecseng ismerősöm elmondásával, amit itt leírtál. A pécsi hasonlat jó vólt, mert aki ismeri a szkokoi utakat, az tudja miről van szó. Valóban inkább csempészek használják az ismert okok miatt. Mégegyszer köszi a tájékoztatást, azt hiszem nem fogom kihasználni még kiváncsiságból sem, annak ellenére, hogy mindig is az alternativ útvonalakat használom egyébként is. Még egyszer köszi.
Ha Pécset ismered, akkor az út leginkább az Erdészt út, a bálicsi, szkókói és donátusi utakra hasonlít. Egyszóval szőlők közötti dűlőút és nem országút. Kb. 15 km/h-val lehet menni, kb. 1,5 sáv szélességű és csak kanyar, emelkedő és lajtő. És igen, bármikor jöhet veled szembe valami. És nem hajtanak lassan (legalábbis a szembejövők, természetesen az előtted menő az egy kivénhedt teherautó lesz, amit nem tudsz megelőzni fél óraig, és csoszoghatsz utána lépésben). Kitérni csak a padkára letérve, vagy teljesen félreállva, visszatolatva lehet helyenként.
Ráadásul, mivel kikerüli a nagy határátkelőket, valószínűleg csempészútvonal is. Engem is igazoltattak rendőrök a semmi közepén (ami vicces egy dűlőúton). A kocsi tetején egy nagy asztal, az autóban mikro, tv stb. De nem érdekelte őket. Gondolom cigaretta és drogcsempészekre vadásznak inkább.
Úgy számoltam, hogy 1,5 óra veszteséget sikerült összehoznom azon a kis szakaszon. Természetesen soha többet nem próbálkoztam arra.
Kösz, The Rible, nem csalódtam benned. A Bosnyák fórumosok szerint hasonló az út, mint ami Tuzla és Sarajevo között megy Karaulánál. Arra már mentem több ízben is közvetlen a háború után, de a sok kanyar miatt inkább a Zenica felé vezető útvonal a nyerő. Erről az előbbi kis kerülőről azért beszéltem mert kiváncsi voltam , hogy hazai turistáknak mi a véleménye róla. Mint írtam is, leszámítva a körülötte keringő negativ legendákat, ami azért van bőven és a legmeredekebb közülük így szólt" ha azt akarod, hogy száz méterenként legalább háromszor kirabóljanak elvetemedett bosnyákok, akkor ezt az útat választod. "A legbiztosabb ezek szerint az amit Te is megerősítettél, a több határ miatti macera. Eszem ágába sincs arra menni, de egy lehetséges alternativaként gondoltam csak rá. Köszi a hírt. üdv.
Én jártam arra is (naná!). Sok cuccot kellett vinnem le az apartmanba az elején és jobb a kevesbb határátkelő, mint a több, gondoltam. Írtam már erről korábban. Vicces, kalandos és sokkal lassabb út, mintha körbe menne az ember a főúton.
Az alant megejtett írásomhoz még annyit fűznék hozzá, hogy ezt az útat azok veszik igénybe akik ilyen vagy olyan okok miatt nem mehetnek Horvátország területére ezért ezt a hátsó megoldást választják. De a kettős vámolás miatt teherszállitó járművek is használják, hogy elkerüljék a vámnál a procedurát- ami érthető is. Aztán külfőldiek is mennek már ezen az úgynevezett kecskecsapáson, mert azt mondják az út szélessége megfelel annak a távolságnak, ahol 15 közepesen jóllakott kecske elfér egymás mellett. Ezért nevezik kecskecsapásnak. A pech akkor keletkezik amikor szembe jön valaki. Vagy meg kell várni mig a marhacsorda nagy nyugalommal letér az útról. Egyébb hajmeresztő dolgokat is regélnek erről az útról, de az már szerintem a legendák kategoriájába tartozik. De az , hogy barátságtalan viszonyok fogadják az arra utazókat, ezt helyi fórumosok is megerősítik, helyi lapokban .
A napokban volt szerencsém egy ismerősömmel boszniai élményeiket megosztani, ennek kapcsán jutott eszembe, hogy érdeklődjek itt a fórumon egy útvonalról. Mivelhogy ők a főszezonban utaztak és hétvégén, beleszaladtak Metkovicnál egy jó hosszú autosorba a határátkelőnél. Hogy ne kelljen ezt még kétszer megismételni Kleknél és Neumnál, úgy döntöttek, hogy visszafordúlnak Dracevonak és Hutovo blato felé, Neum fölött kijönnek Duzinál az adriai magisztralra. Kalandos útban volt részük mondhatom hajmeresztő. Mielőtt tovább ecsetelném az útjuk során elszenvedett történéseket, megkérdezem itt a fórumon, akad-e valaki aki ezt az utat megtette már Boszniai, akarom mondani Hercegovinai kalandozása során? Hogy miért kérdem ezt? Kiváncsi vagyok kinek mi a véleménye erről? Mert egy érdekes útvonalról van szó, amit kevesen használnak.Akad-e valaki aki ezt meglépte?