Mostanában -esö híján- nem nagyon lesz idöm ezeket böngészni, de Drezda, Karl-Marx-Stadt, vagy valahol a kettö között (Freiberg, Oederan, Flöha stb.) kéne keresgélni a környezö fotók, valamint az épület anyaga (homokkö) és díszítése miatt, és szerintem egy kisebb folyó/patak mentén.
Nekem csak néha, de legalább tovább tudok lépni. Eddig hiába nyomkodtam, nem akart eltűnni a szinte az egész képernyőt beterítő adatvédelmi figyelmeztetés...
Ráadásul az a szakasz csak 1985-ben készült el, 25 évvel az A1 appenini szakasza után. A Süd Autobahn amúgy csak 1999-re lett kész teljes hosszban, én még emlékszem, a 90-es években Völkermarkt környékén még kb. húsz kilométer hosszan a párhuzamos országúton kellett menni. És Wolfsberg körül van egy rész, ott még a 2000-es évek elején is csak a fél pálya volt kész.
Mondjuk az A2 Bécsújhely-Graz közötti szakasza (Bucklige Welt környéke) is olyan, hogy a sávok és az ívek is szükebbek, mint az sík szakaszokon megszokott lenne, legalábbis pár éve, amikor legutóbb arra jártam, még így volt.
Az olasz A1 autópálya (Autostrada del Sole) témájához, az imént megfejtett 218524. kép nyomán.
Amikor a Bologna - Firenze közti szakasz elkészült (1960!) ez volt Európa első komoly hegyi autópályája, és akkori mércével nagyon komoly bravúr volt a felépítése. Aki járt már ott, érti, miről beszélek, mai szemmel nézve se gyenge autópálya (a 90-es és korai 2000-es években többször jártam arra). A felépítésével a BO-FI távolság egy óra alatt legyőzhetővé vált, egy appennini átkelés azelőtt félnapos program volt. Amikor Darányiék a Trabanttal ott jártak, csak nézhettek (Magyarországon akkortájt épült az M7-es, az ország első autópályája).
Ötven évvel később az akkori forgalomhoz viszont már ez a szakasz nem volt megfelelő. A mai fogalmaink szerint se az ív-, se a lejtviszonyok nem felelnek meg az autópályától elvártnak, helyenként leállósáv sincs. Ezért az olaszok 33 km hosszan építettek egy másik autópályát a meglévővel párhuzamosan. Ez a mai igényekhez lett méretezve, hosszú alagutakkal, völgyhidakkal, lényegesen gyorsabb, kényelmesebb, és biztonságosabb haladást lehetővé téve. Az új pálya neve A1 variante di Valico (A1var) lett, a régit úgy nevezik, hogy A1 panoramica. A Variante di Valicón csak kevés csomópont van, tehát azoknak ajánlják, akik végig akarnak menni, míg a helyi forgalom továbbra is a régi pályát használhatja.
Konkrétan majdnem pontosan a Fortepan-képen látható Roncobilaccio alatt fut ma az A1 legfontosabb eleme, a bázisalagút (Galleria di Base), egy 8.700 méter hosszú autópálya-alagút.
Ha tehát valaki ma utazna úgy, mint annak idején a fotós, Rómából Észak-Olaszország felé, a képen látható benzinkutat már nem is látná, hanem elkerülné - alulról.
Bár a fotón nem egy cég reklámja van, hanem kettőé, ahogyan arra a kulcsszó is reagál; a ceruzák részbeni takarásában áll a "RIMA" feliratú vasszerkezet.
Szóval: az idióta guglinak nem tetszett a bejelentkezési email, ami még - mint kiderült* - upcmail-os volt, ami pont egy éve szűnt meg. Úgy látszik, ennyi türelmi idő volt, mert most már bejelentkezni sem tudok vele (eddig ment, csak azt a fránya biztonsági dolgot nem lehetett leokézni, mert nem tudta hova kötni az engedélyt). Az indás mail-cím átírásával viszont minden megoldódott: hébe-hóba ugyan még feljön ez az adatvédelmi marhaság, de legalább tovább tudok lépni...
* Mivel automatikus kitöltésen és bejelentkezésen van a böngészőm, én meg ezt nem vettem észre, csak most kezdtem el jobban utánamenni, hogy még bejelentkezni sem tudtam két napja egyik gépemen se, telefonon se.
Van pár egészen jó fejtendő pesti kép az Index új cikkében. Azért ide, mert offtopik, nem Fortepan. (a rendőrös, az emeletes buszos, meg a Trabantot locsoló pasi)
Egy technikai kérdés: A képekhez a leírás milyen módszertan, protokoll alapján kerül ki? Esetleg hol találok err vonatkozóan utalást, útmutatót? Találtam pár képet, ahova lenne javaslatom...ezeket a megfejtés blogban tegyem közzé, vagy itt vessem fel vitára, ha pl. nem vagyok benne száz százalékig biztos?
A filmplakátok alapján Nyugat-Németország, a mellette lévő kép (medvés szökőkút a strandon) alapján Nyugat-Berlin. Ha mozi, akkor alapvetöen Charlottenburg kéne legyen, ott volt annyi mozi, mint azon kívül egész Berlinben (kelet és nyugat) összesen.