Szinkretizmus bizonyítéka: Apostolok Cselekedete 10. rész 9-16 vers, hogy bármit lehet enni. Majd rögtön utánna megérkezik Cornélius a római katona 17-23. Zsidó nem fogadhatott házába nem zsidót és Cornélius nem volt zsidó. Igen itt van.
Pontosan én sem hiszem, hogy az esszénusok a keresztények elődei. Amit mondtam, hogy volt közöttük kapcsolat ami néhány esetben szóhasználatban, korai szervezeti felépítésben (12 Apostol), de számos esetben pont szemben megy az esszénusok elveivel pld a tanukat széleszteni kell és nem titkolni. SZVSZ Keresztelő János és néhány az esszénusokkal kapcsolatban volt korakeresztényen keresztűl történt a hatás, ami néhány esetben átvétel, néhány esetben szembenállás volt az esszénusok nézeteivel, gyakorlatával.
Persze elírtam, nem a tórára gondoltam, hanem a talmudra. Szerintem is egy szinkretizmus volt, a finom vaddisznó sültet szerető római lemondott a mitológiáról, a diaszpóra tag meg megkosta azt és megtartotta a monoteizmust. Viccesen fogalmazva. Apostolok Cselekedeteiben Péter fejére esik minden fajta tisztátalan (nyulat sem ehetnek) állat és mondja egy hang, hogy vegyél és egyél, mert most már éti csiga, kagyló, homár is szabad. Egy dolog maradt, tilos friss vért enni. Nem tudom vajon, fundementalista misszionárius mit csinál a Kenyában-Tanzániában élő maszájokkal, mert friss marhavér a kevenc kajájuk?
"Nem tudom. Jézus jelzője a Názáreti meg lehet a nazarénus eltorzulása. Végül is az evangélumok beszélnek mint tanítóról Keresztelő Jánosról."
Szerintem a nazarénusok neve jön Názáretből és nem fordítva. János Jézus atyafia volt, tehát ő is názáreti. De az is lehet, hogy a szekta először Názáret környékén terjedt el.
"Vagyis az esszénus, nazarénus, korakeresztény sorozat lehetséges SZVSZ."
Az esszénusoknak nem sok köze lehetett a kereszténységhez. Ők egy fundamenalista farizeus szekta voltak, a keresztények meg pont egy reformszekta.
"Nem vagyok szuper vallástörténetből, de vajon a júdaizmus letisztázása a misna, tóra, stb nem a kereszténységtől történő megkülönböztetés miatti felbuzdulásból keletkezett??"
Én pláne nem vagyok jó, de a Tóra semmiképpen, mert az a zsidó Biblia, más néven Ószövetség. Szvsz a Talmudra gondoltál, amit folyamatosan írtak. egyes részei Krisztus előtt keletkeztek, mások utána.
Az én hipotézisem szerint a judaizmus és a kereszténység egymás mellett élt. Júdea földjén, ahol a Templom és a Papság volt, nem tudott a kereszténység tért hódítani, de a hellenisztikus diaszpórákban, ahol a görög és zsidó lakosság vallási alapon rivalizált, nagyon hamar népszerű lett egy olyan vallás, amelyik gondosan szintetizálja mindkét csoport kulturális tradícióinak lényegét és gondosan lehánt róluk mindent, ami a múltból maradt és a másik társaság szemét nagyon csípi, mint pl. a görög mitológiát vagy a zsidó szokásjog szélsőségeit.
Nem vagyok szuper vallástörténetből, de vajon a júdaizmus letisztázása a misna, tóra, stb nem a kereszténységtől történő megkülönböztetés miatti felbuzdulásból keletkezett?? Ezzel mindkét oldalról elvágták a köteleket. Ez odáig megy, hogy amikor egyházi esküvőm miatt részt kellett venni elsőáldozás tanfolyamon. Az esperes úr akinek filozófiai doktorija volt annyit mondott, hogy az ószövetség nem szó szerinti igazság (tőle hallottam, hogy Vatikán elismerte Darwint), hanem példabeszéd.
Nem tudom. Jézus jelzője a Názáreti meg lehet a nazarénus eltorzulása. Végül is az evangélumok beszélnek mint tanítóról Keresztelő Jánosról. Vagyis az esszénus, nazarénus, korakeresztény sorozat lehetséges SZVSZ.
Nekem nagyon régen van egy olyan érzésem, hogy a kereszténység a diaszpóra-zsidóságban született meg, csak szakrális okokból helyezték Jézus életét Júdeába.
A negyedik monoteista történelmi vallás a nazarénusok (Irakban vannak néhány százezren), akik az iszlámhoz hasonlóan gondolkodnak Jézusról. Nem lehetetlen, hogy a nazarénusok hagyományából ered az iszlám Jézusról történő állítása.
Egyébként a nazarénusok Keresztelő János hívei tkp..
Ha előveszed az újszövetséget és az Apostolok Cselekedeteit és a Rómaiakhoz írt levelét Pál Apostolnak. Igen érdekes élményben lesz részed. Az Apostolok Cselekedeteiben Pál (és őt tarják a pogányok Apostolának!!!????), le van írva Pál minden városban először a helyi zsidó diaszporához megy ahol rengetegen csatlakoznak hozzá (természetesen nem mindenki), majd ez után megy a többi közösséghez. A Rómaiakhoz írt levélben a fiatal keresztény közösségben a zsidók közül érkezetteket szólítja tkp. fel, hogy fogadják el a pogányok közül érkezetteket, ami azt jelzi, hogy ekkor még zsidó-prozelita többségű pld Rómában a kora keresztény gyülekezet. Vagy János jelenéseiben is ennek van nyoma.
Az esszénusok még résztvesznek a 70-es felkelésben de a kersztényekről nincs adat (Joshephus Flávius sem említi résztvételüket). Mivel valószínüleg az egyik gyökere a korai keresztényeknek az esszénusok (nem belölük ered közvetlenül, de valószínüleg Keresztelő János közülük érkezik és rengeteg közös dolog van velük ami a holttengeri tekercsekből kiderül), esszénusoknak az elveszése a felkelésben lehetett a kereszténység elválásának fordulópontja a júdizmustól SZVSZ.
Ez a kérdés is az Úr ama titkai közé tartozik, amit gyarló és halandó létünk során aligha fogunk tudni megfejteni:-)
Egyúttal, mint lelki vezetőd, mértéktartásra intelek, mert azért három palack vörösbor egyetlen délután az meghaladja a mértékletes alkoholfogyasztás határait:-)
Mégha a Krisztus feltámadása miatti örömödben is fogyasztottál ilyen sokat eme nemes, de veszélyes nedűből:-)
Megintem azonban Tafkó Birgut testvért is, mert olyan terheket akar rakni az emberek vállára, amit saját maga sem akar elhordozni és amelyek sem a szent iratokból sem az apostoli hagyományból nem levezethetőek:-)
"Jézus feltámadását te hogy képzeled el, kedves 9-11.?"
Őszintén? Úgy, hogy amikor a sztorit hozzáigazították a korábbi jövendölésekhez, akkor ügyeltek rá, hogy harmadnapra támadjon fel. Jézus előtt évtizedekkel is voltak, akik azt terjesztették magukról, hogy haláluk után harmadnapra feltámadnak. Ez a folklór része volt akkoriban.
Nem véletlen, hogy az iszlám, amelyik prófétának, de nem istennek vagy isten fiának tekinti Jézust (Iszát), nem is tud mit kezdeni a feltámadással. Őszerintük Jézus helyett valaki más halt meg, (alteregó, ikertestvér, stb.), Jézus meg csak elrejtőzött, hogy negyven nap múlva visszatérjen és legitimálja a sztorit.
Jézus feltámadását te hogy képzeled el, kedves 9-11.?
Levette magáról a lepleket és fizikai valójában távozott a sírbolt sötétjéből avagy valami különleges energia- és anyagátrendeződéás révén a teste a leplen kívül újra inkarnálódott?
Az is megfontolandó, hogy a feltámadt Jézus teste valóságos fizikai test volt-e vagy pedig egy asztráltest.
A Biblia ugyanis leírjam, hogy Tamás apostol belenyúlt Jézus sebeibe, viszont azt is tudjuk, hogy a feltámadt Jézus a bezárt ajtókon is keresztül tudott menni.
Mintha az lett volna említve, hogy előtte térítő vallás volt a júdaizmus. Bár kétségtelen, hogy az ószövetség megléte a keresztény bibliában arra utal, hogy a judaizmus híveit így könnyebb volt megtériteni.
A kereszténység kialakulásakor a Római Birodalomban élő zsidók majd fele be is olvadt a kialakuló kereszténységbe. Később amikor a kereszténység teljesen elvált a júdaizmustól ez a beolvadás megszünt.
Az örmény diaszpora a keresztény világban már nem jó példa. Itt már gyors beolvadásban van az örmény diaszpóra. Hogy miránk is gondolva: Nagy Sándor József, Kis Ernő, Cetz János honvéd tábornokok 1848-49 ből.
A párszik is fennmaradtak a mai napig zoroasztrális vallásuk elkülönítette mindig Indiában a többi néptől. Párszik Iránból menekültek a muszlim hódítók elől.
A csamok Kambodzsában is jó példa rá, de az örmény diaszpóra a muzlim világban.
Én értem. Erra gondol az olvtárs, hogy a zsidók évezredes fennmaradása, be nem olvadása ugyan ritka, de nem egyedülálló dolog, és erre hozott példát. A párszik az sizlám hódítás és erőszakos áttérítés elől Indiába menekültek, és ott a mai napig megtartották vallási, kulturális és etnikai különállásukat.
Nos ez a pár tízezer elhurcolt 10. törzs a történelem folyamán,mivel asszimilálódtak és beolvadtak a többi nemzetek közzé,így nem voltak kitéve a történelem során oly gyakran megismétlődő zsidóírtásnak,mára már jól elszaporodhattak.
"... mert többek az elhagyatottnak fiai a férjnél való fiainál,azt mondja az Úr.
Mert mind jobb,mind bal kézre kiterjedsz,és magod népeket vesz örökségbe, és puszta városokat megnépesítenek.
Egy rövid szempillantásig elhagytalak,és nagy irgalmassággal egybegyüjtelek.
Mert úgy lesz ez nékem,mint a Nóé özönvize,miként megesküvém,hogy nem megy át többé Nóé özönvize e földön,úgy esküszöm,hogy rád többé nem haragszom,és téged meg nem feddelek." És. 54:1,3,7,9.-
" Így szól az Úr Isten,aki össze gyüjti Izrael elszéledt fiait:Még gyűjtök hozzá, az ő egybegyűjtötteihez."És. 56:8.-
Kik ezek kik repülnek,mint felleg,és mint galambok dúczaikhoz? Igen, engem várnak a szigetek,és elől jönnek Társis hajói,hogy elhozzák fiaidat messziről,és ezüstjöket és aranyukat azokkal együtt.." És.60:4,8,9.-
"A legkissebb ezerre nő,és a legkevesebb hatalmas néppé.én az Úr,idején hamar megteszem ezt."És. 60:22.-
láthatod,hogy itt nem a babilonból való visszatérésről van szó.