SZIA!
Annyiféle fórumban folyik erről a vita, gondoltam nyitok 1 konkrét topikot ez ügyben.
Szóval ide jöhetnek a KOMPAKT vagy a DSRL előnyei, hátrányai.
Te miért választottad azt, amit?
úgy lehetne megcsinálni, hogy teszünk egy tükröt az igazi szenzor elé [vagy valami félig áteresztő prizmát], és amikor még nem fotózunk, de már nézegetni akarjuk az LCD-t, a tükör nem a szemünkbe, hanem egy kisebb felbontásu, másodlagos szenzorra dobná a fényt, no és persze az af érzékelőkre. ez kb olyan lenne, mintha egy dslr-re tennénk egy olyan keresőre aplikálható LCD-t.
A fázisérzékelőt elég nehéz berakni egy érzékelő elé, ha annak folyamatosan fényt kell kapnia...... sőt fogalmazzunk úgy, hogy ádozatot kívánna (árban és minőségben is)
Hát igen, amiket felsoroltam azok közül csak négy dolog hiányzik belőle, de végül is elfogadható, lenne, ha az AF-et megoldották volna profi szinten. /még ha párezerrel drágább volna, de ezt kihagyni egy ilyen kvalitásu gépből... szerintem igaza volt nagyon Degeczi kollégának amikor azt irta, hogy szerinte szándékosan nem csináltak az R1-ből erős gépet/
Mind a két kategóriának megvannak az előnyei. Én azt fájlalom, hogy ezeket az előnyöket, vagy csak a fontosabbakat miért nem lehet egy gépben elérni. És tök mindegy, hogy azt minek hívjuk majd, felőlem lehet öszvér is, a profi fotósok mosolyoghatnak rajta, de nekem személy szerint az ilyen gép volna ideális. Talán az idén már piacra dobnak valami hasonlót.
Nagy vonalakban, hogy mire gondolok:
- APS-C méretü érzékelő
- nem túl nagy zoom átfogásu, de kíváló minőségü objektív /nem kell hogy cserélhető legyen, de felárért forgalmazhatnák olyan kivitelben is/,nagylátószög fontos!
- fázisérzékelős szupergyors AF
- kíváló felbontásu, élőképet mutató EVF, és kihajtható LCD
- teljes manuális kezelhetőség, és nem csak menüből, hanem külön célgombokkal
- kézi fókuszgyürű, nem elektronikus manuális élességállító gyűrü
Evvel az erövel akár a körömreszelöt és a sthilfürészt is összehasonlithatod.
De megmondom a tutit:
Kamerásmobilt kell venni!!!!
Érveim: 1. tudsz fotozni!
2. tudsz videot felvenni!
3. tudsz vele telefonálni!!
4. SÖT még el is tudod mmsben küldeni azt amikor lefotoztad,levideoztad a szitakötötelkapopisztrángotmegfogomedvétfelemelö sast, persze miután jol megdumcsiztad elötte a haverral. ;o))))
mivel mind a kompaktoknak mind a dslr-eknek vannak alapvetö tulajdonságaik, amik a kategoriájukra jellemzö, igy igenis azzal, ha van valakinek tapasztalati ilyennel is olyannal is, az tud értékelhetö összehasonlitást mondani, mig te az adatlapok alapján kialakithatsz elképzeléseket amiknek vagy van közük a valosághoz vagy nincs. Ha ezt nem hiszed el, magadra vess, végülis a vakot se bitztos hogy meg lehet gyözni arrol, hogy sokkal szebb a kék ég bárányfelhökkel, mint egy lavor mosogatolé, ha következetesen ragaszkodik a maga elképzeléséhez, mert a mosogatolébe már beletette a kezét és olyan jo melegnek találta, az eget meg nem tudja megtapasztalni.
komolyan azt mondod, hogy megalapozottabb vitát lehet folytatni tapasztalatok nélkül, netröl leszedett képek alapján? Tehát akinek van tapasztalata több géppel több tipussal, az ultrakompakttol a dslr-, az nem mondjon ez alapján véleményt (hisz csak az mondhat megalapozottan véleményt aki minden létezö gépet kiprobált)hanem inkább copy-paste adatlapokat meg tesztképeket? Ha igy gondolod akkor kár itt olvasnod, nézegesd a digitcam-on a gépek összehasonlitása funkciot, adatlap összehasonlitásra jobb egy forumnál.
Nincs lényegi vita köztünk, csak a minimum szint meghatározásában nem egyezik a véleményünk. Szerintem egy készüléken ami rendelkezik automata moddal, annál a minimum szint a gép bekapcsolása és az automata modra állitása. Akit meg mélyebben érdekel, az eltekeri innen és tanul. Igénye és érdeklödése szerint választhat mki. Jol kitárgyaltuk /totál off volt:) / és részemröl is lezárva.
Én most 18x13-as méretben hivattam elő egy sorozatot. Úgy kértem, hogy ne vágják a képeket. (mind 4:3 oldalarányú volt) 2 db 3,5mm-es fehér csíkot kellett levágni a papír széléből (ott a boltban ingyen és bérmentve megcsinálták). Ennyit (17,3cm lett így) nekem megér az oldalarány megtartása, ugyanis én viszont pont ezt szeretem. Sok olyan labor van, ahol vannak már un. "digitális" méretek, persze ez csak annyit jelent, hogy 4:3 oldalarányúak.
Valamelyikünk nem érti mit is mond a másik , így viszont óhatatlanul átcsap idegesebb hangulatú, értékelhetetlen zagyvaságok írásába a beszélgetés. Az sem kizárt, hogy én vagyok értetlen, az sem, hogy Te értesz olyasvalamit bele a leírtakba, ami ténylegesen nincs benne - de valami miatt mégis 'kiugrónak' tűnik.
Miután érdekel a fotózás, de sajnos keveset tudok róla, így a 'nemtudás bátorrá tesz' jeligére nyugodtan írok véleményt. Hozzá kell tennem, hogy teljesen nulla ismeretekkel indítottam valamivel több, mint 2 éve - és nincsenek világmegváltó szándékaim :)
Egyszerűen egy életszemlélet az, ami mondatta velem, hogy ha valaki valamit csinál, próbálja meg igényesen tenni. Ez nyilván nem szélsőségeket jelent, hanem azt, hogy egy minimum szint elérésével legalább próbálkozzom meg. Egyébként pillanatok alatt jut el oda, hogy nem tudja megkülönböztetni a sz@rt a májtól. Mindemellett, ha ő így érzi magát boldognak, tegye, én nem tekintem feladatomnak megváltoztatni.
Én, személy szerint pont a zaj miatt menekülök(nék) a "csúcskompakt" kategóriától, egy Minolta A1-em van másfél éve, ergonómiája, kezelhetősége, kiviteli minősége szinte verhetetlen, de ISO 100-on is sokszor nagyon jól láthatóan zajos képeket készít. Nagyobb érzékenységen tökéletesen használhatatlan.
Nálam ez azért ilyen nagy probléma, mert egy éve kizárólag(!) 20x30 cm-es papírképeket készítek. A másik problémám szintén az A4-es papírképekkel függ össze: a gép CCD-je 4:3 oldalarányú, a képeim viszont legtöbbször ugye 2:3-ban készülnek, így kivágáskor az egyébként sem sok 5 Mpixel információból alig több, mint 4 marad. Ez viszont a részletdús, éles papírképekhez elégtelen.
A DSLR-rel való "pöcsölés" nekem nem lesz szokatlan, mert jelenleg is kizárólag RAW-ban fotózom (A1 jpeg-algoritmusa csapnivalóan gyönge). és legtöbbször állványt használok, szürőzöm, illetve makroelőtéttel/kioldózsinórral ügyködöm. Nekem nem fog plusz "munkát " jelenteni az obik váltogatása, stb.
Szeretnék A3 méretű kiállítási képeket is készíteni, erre a kompakt kategória sajnos reménytelen. Egyelőre még nincsenek meg a váltáshoz az anyagi forrásaim, de tavaszra szeretnék és is DSLR-re váltani (muszáj, az A1-gyel már nem szeretek fotózni)
A zajtól való "üldözési mániám" a belépőszintű kategóriában a Canon 350D felé hajtana, csak hát azt a gépet kézbevéve viszont rögtön hányingerem támad. (A fémvázas, ergonomikus A1 után ). A Nikon D70, Pentax *istD viszont kitűnő kiviteli minőségű, de azoknak meg a képminősége, zaja, pixelszáma lényegesen gyöngébbnek tünik a tesztképek, stb. alapján a Canonnál.
Itt van például egy összehasonlítás: Pana FZ20 - KM 5D + 18-70 + 75-300 Az árakat mindenki megnézheti pl. a depón. A Pana fényereje végig 2.8 (36-432mm), Az 5D obik fényereje (ezeket sikerült beállítanom): 18-70: 18-18 (~27-27): 3.5 20-24 (~30-36): 4.0 26-30 (~139-45): 4.5 35-70 (~152-105): 5.6
Az egyszerűség miatt vegyük úgy, hogy az obik fényereje végig 5.6. Ez 2 FÉ/EV hátrányt jelent. Az APS-C érzékelők alacsonyabb zaja kb. 3 FÉ/EV-t jelent. Tehát ha ugyanolyan zajos képet szeretnénk készíteni a két géppel, akkor a DSLR-nek kb. 1 FÉ/EV előnye van. Persze a példa sarkított és elnagyolt, de talán rávilágít néhány összefüggésre. Tovább finomítható a példa, ha nem a kitobit vesszük figyelembe, hanem a Pana kezdő látószögének megfelelő, olcsón beszerezhető használt obit, pl.: Minolta 24-85mm 3.5-4.5 Vagy több pénzért 2.8-as kezdő fényerejű zoomot: Sigma 24-135mm 2.8-4.5 Kissé módosul az összehasonlítás, ha a Pana FZ 30-at nézzük, mert a fényereje nem konstans 2.8, hanem 2.8-f3.7. A 3.7 már csak 1 FÉ/EV-vel jobb, mint az 5.6. De ha van lé, akkor 2.8 fényerejű zoomokat is vehetünk: Sigma 18-50mm 2.8 EX: kb. 400 Euro Sigma 20-40mm 2.8 EX: kb. 500 Euro Sigma 24-60mm 2.8 EX DG: kb. 300 Euro Sigma 24-70mm 2.8 EX DG: kb. 400 Euro Tokina 20-35mm 2.8: kb. 500 Euro Van még egy csomó nagylátószögű konstans 2.8-as obi, most lássunk néhány telét: Sigma 70-200mm 2.8 EX: kb. 850 Euro Sigma 120-300mm 2.8 EX: kb. 2200 Euro Van még több tele is, de ezek felkutatása már házifeladat ;-)