Ez a bajom van,nincs bajom,tiszta ovis hozzáállás,márbocsi:) Épp Te írtad,hogy itt hideg fejjel mérlegeljük a nyomaték/teljesítmény/fogyasztás/gyorsulás adatokat.Hogy nekem mi jön be,vagy mit favorizálok,az egy más kérdés:)
Amikor egy autót terveznek,rengeteg dolgot kell figyelembe venni:
1.Legyen minnél nagyobb a teljesítmény,hisz azt szeretjük,meg jó reklám is.
2.Legyen a nyomaték is nagy,hiszen sokminden attól függ,meg azért néha odaírják azt is.
3.Legyen a fogyasztás minnél kedvezőbb,az első kettőhöz és az autóhoz képest.
4.Legyen a konstrukció minnél egyszerűbben gyártható/szervizelhető stb.
5.Legyen mindemellett az autó környezetkímélő is,de legalább az érvényes előírásokat teljesíteni kell.
6.Legyen az autó kényelmes és könnyen vezethető,már a sportkategóriában is tárgya a teszteknek a kezelhetőség egy köznapi sofőr számára.
7.Legyen minnél tartósabb a motor és az egész autó is.Bár jó lenne,ha gyakran újat vennénk,de manapság eléggé elterjedtek a hosszutávu tesztek is,meg egyfajta presztizst ad,ha egy gyártó legalább a luxuskategóriában képes tartós autót készíteni.
Kapásból látható hogy ezek a feltételek jórészt teljesen,de legalábbis részlegesen ellentmondanak.
Sokmindentől függ,hogy egy adott gyár vagy konstrukció ezek közül mit és milyen hangsúllyal helyez előtérbe.
A BMW nagy motorjai "gazdaságtalanok".Igaz.De ezeket az autókat olyan gazdag embereknek gyártották,olyan boldog időkben,amikor a fogyasztást csak társadalmi megfontolások miatt kellett elfogadható értéken tartani.
Viszont elképesztően nagy a futásteljesítményűk,kb mint egy dieselnek.
stb.
Lehet ragozni a tipikus Japán autó mért olyan amilyen..ilyen és kész.
Kinek mi a jobb,vagy mit szeret jobban,az döntés kérdése.
Léteznek teljesen más motorkonstrukciók is (bolygódugattyú) ahol mindez(le,nyomaték,lökettérfogat,fogyasztás) teljesen máshogy van.Mégsem elterjedtek számtalan okból(pl nem bevált,a szervizek nem ismerik,extrémnek számít,az autósportokban sok ágban "tiltják",stb,stb)
De a turbó sem rossz dolog,mégsem általános a használata..és még sorolhatnám.
Mivel hosszú benne a váltó (a töméntelen nyomaték miatt lehet hosszú),azért nagy a végsebesség még kultúrált fordulattal.
Vagyis mindennek a lényege a VÁLTÓ.
Egy kis pörgős gépnél a maximum telj. magas fordulatszámon van.De mivel a relatíve kevesebb nyomaték miatt,rövid benne a váltó,"fordulatból kell autózni",azért a végsebességnél előbb a fordulat "fogy el" (még menne az autó,de már sárgába pörgött),és vele együtt a teljesítmény.
Egy magas nyomatékú autó,(és most benzinesről van szó,mert a diesel eleve nem is birná a nagy fordulatokat) viszont már kisebb fordulaton nagy sebességeket ér el,és jóval a névleges max. teljesítményhez tartozó fordulatszáma előtt (kb a max nyomaték fordulatánál) eléri a végsebességét.(mivel nincs felfele több nyomaték,ami gyorsítson,igy maradunk azon a sebességen.
Na..akkor most a lóerő vagy a nyomaték "adja meg" a végsebességet?:)
Nem értitek,hogy azonos fogalomról beszéltek csak más megközelítésben?:)
Igaz..írt ide olyan is,akinek ez /lesz/ a szakmája,de neki sem hittetek,mért hinnétek nekem?
Kisautóké persze hogy alacsonyabb, de az kit érdekel? :DDDD
"Bár jobban belegondolva, 130-nál kb. 3500 körül pöröghet, ekkor ott a max. teljesítmény 130 ló körül van. Kérdés, hogy krúzolásnál ebből mennyit használsz ki."
Tcaoe meg sokallta. Az ábra szerint ha 50 lóerőt használsz ki a 280-ból :-)), akkor kb. 10 liter a fogyasztása. Hogy ez jó-e vagy sem, azt nem tudom, de nekem soknak tűnik.
Bár jobban belegondolva, 130-nál kb. 3500 körül pöröghet, ekkor ott a max. teljesítmény 130 ló körül van. Kérdés, hogy krúzolásnál ebből mennyit használsz ki. Na, ezt meg a franc se tudja. :-)) Mondjuk 50-nél többet biztos nem.
Veletlenul boktem ide, hat kiraly topic mondhatom! :)
230-cal biztos lehet nyugodtan(!) autozni valahol, de nem Magyarorszagon, nem Nemetorszagban es nem kozuton barhol Europaban.
Persze van hetvegen kihalt autobahn, ez legyen kivetel a szabaly alol.
Igen, a nyomatéki maximumnál a legnagyobb a gyorsulás. a fogyasztás persze nem itt a legkisebb, pontosabban az ettől nem függ. Az NSX-nél például 3000-es fordulatnál van a fogyasztás minimuma (teljesítményre számolva), de gondolom ez nem releváns a számodra (sajnos az én számomra sem). :-)))
Sajnos, ha nyomod a motornak, akkor fogyaszt is, ez olyan dolog, amit nem lehet megkerülni. Szerintem nyomd neki, mert ha nem nyomod, akkor sem fogsz tovább élni, viszont legalább élvezni fogod ezt a kis időt. :-))))
Kíváncsi vagyok, hogy a nyomaték- és teljesítménymaximum mit is jelent pontosan. Pl. nyomatkémaximumról ugrik a legkönnyebben? Itt a legkisebb a fogyasztás stb.
Másik kérdés: benzines kocsival (1.3) hogy érdemes hajtani (milyen ford. szám. tartományban)
hogy dinamikusan menjen a kocsi, de egy benyakutat ne kelljen magam utáni húzni? :)
A fogyasztással van valamilyen kapcsolatban a teljesítmény, meg nyomatékcsúcs? Ha igen, mi az összefüggés?
Szerintem nincs erős motor. A mohó bírvágy mindig elkapja az embert és mindig többet akar. :-)))
Amúgy tényleg érdekes, hogy meg lehet szokni a nagy teljesítményt is. Előbb-utóbb hozzá szoksz és akkor már nem tűnik annyira erősnek.
Arra a kérdésre már könnyebb válaszolni, hogy az egyes kategóriákban mi az a minimál teljesítmény, amivel már ki lehet békülni és az autó kellemesen autózható (de még messze nem erős). Ez az, ami alatt nem illene az adott autót gyártani.
Kis autók (Polo, C3, Punto, Jazz): 75 ló Kompakt (Golf, C4, 147, Civic): 100 ló Alsó közép (3-as BMW, 406, 156, Accord): 125 ló Felső közép (5-ös BMW, 607-es, 166-os, Camry): 150 ló Felső kategória (A6/A8, E/S merci, Legend): 180 ló
A kategóriákról lehet vitatkozni, például az 5-ös BMW lehet, hogy inkább felső kategóriás, stb, de azért gondolom látszik, hogy mire gondolok. Az értékek is körülbelüliek, de alattuk már egyéni véleményezést igényel. A váltó variálásával lehet némileg játszani, ez is okoz némi szórást.
Korrekt. ZolikA helyettem is válaszolt. Kinek a pap, kinek a paplan. Te azt nem érted, hogy minek jók a hegyezett motorok, én meg azt nem értem és pazarlásnak tartom, ha 50-60 lóerő/liter teljesítményű motorokat tart valaki jónak. Más az ízlésünk.
Ja, és nekem sincs bajom a BMW-vel. Ha német autót kellene vennem, akkor azt vennék. És nyomott is már le BMW, Fish ellen mentem egyszer. Neki 235 lovas gépe volt, nekem a lenti. Nyilván a kuplung miatt nyomott le. :-)))
"Akkora benne a nyomaték(halmozott nyomaték,tehát annyi nyomaték van már alacsony fordulaton is),hogy ha nem lenne 250korlát,akkor 270-280 körül lehetne menni."
Nem akarok kötözködni, de a végsebesség az tipikusan a teljesítménytől függ. Ebben mindenki egyetért, ez nem vitaalap.
Persze elkefélt váltóáttétel esetén ez nem igaz, de feltesszük, hogy az autó tervezésénél (illetve a tuning során) korrektül végezték a dolgukat.
"Amivel olyan hajjde nagyot lépsz a lámpánál,azzal autópályán akkor tollak/léplek le a "lomha" sokkal nehezebb automata dögömmel amikor csak akarlak:)"
Ez ugye nem feltétlenül igaz. Függ a légellenállástól, a teljesítménytől, meg az esetleges egyéb veszteségektől. Ja, és mielőtt elfelejtem, természetesen a kuplungtól is! :-)))) Ha a te "lomha dögöd" mondjuk 200 lovas, akkor egy EVO-t akkor sem fogsz lenyomni az autópályán, ha tunig kuplungod van. :-)) Ha viszont 350 lovas a lomha dögöd, akkor könnyen lehet, hogy te nyernél. Na, persze csak akkor, ha az EVO-ban nem verseny kuplung van! :-))
Bocsi a sok basztatásért, de mit tegyek, olyan jól esik! :-)))
Emlékeim szerint én mentem ZolikA ellen egy Alfa meetingen és lenyomott, pedig én egy kb. 1250 kilós 200 lovas géppel mentem. Biztos a kuplung miatt. :-))))
"A tárcsában egy fia lóerő nem lakik,lényegtelennek tűnik az eddigi (abszurd) viták alapján.Pedig nagyon is lényeges,pont rövid távú gyorsításnál és állórajtnál."
Persze, hogy a gyorsulás (mondjuk a negyed mérföld) nem csak a teljesítményen múlik. De ilyet senki sem mondott. Nyilván, ha virsli gumikkal mész egy 300 lovas autóval, akkor lenyomhat egy 200 lovas jó gumikkal. Az is számít, ha az egyik elsőkerekes, a másik meg összkerekes. Ha a sofőrnek 1 másodperc kell egy váltáshoz, akkor is győzhet a lényegesen gyengébb autó. Sőt, a pillanatnyi forma is döntő lehet.
Itt most elvi kérdésekről vitáztunk, azaz arról, hogy egy autónak melyik fontosabb paramétere, melyik mond többet róla: az, ha megadják a maximális nyomatékát vagy pedig az, ha megadják a maximális teljesítményét. Meg arról, hogy a gyorsulást (negyed vagy nyolcadmérföldet vagy a 0-100-at) melyik befolyásolja jobban.
Ez nem a "Gyakorlati tanácsok gyorsulási versenyekre készülőknek" topic. :-)))
"Nem szeretem, ha a kocsi motorja amit vezetek gyorsan pörög magas fordulatokon, gyorsan lepörögnek a fokozatok, de mégsem megy az autó. Olyan erőtlennek érzem a kocsit. Sportos hangok, de semmi szufla."
Ez könnyen lehetséges, bár a "gyorsan lepörögnek a fokozatok" ellentmondásban áll a többivel. Ennek oka ugyanis az, hogy gyenge a motor a kocsihoz képest. Nem a magas fordulatszámtól megy a kocsi, hanem a magas teljesítménytől. Ha egy literes moci van egy 1 tonnás autóban és a motor elpörög 8000-ig, attól még nem fog jól gyorsulni, hiszen kb. 100 lóerőd van.
"Ezzel szemben szeretem, ha az autó mégha kicsit lomhának is tűnik, de érzem, hogy van benne erő, ami fokozatosan előbújik. Úgy is mondhatnám, hogy nem egy pörgős, de erős motor dohog a kocsiban."
Igen, valóban ezt hívják nyomatékos motornak. Semmi gond nincs azzal, ha ezt szereted, ez tisztán stílus kérdése. Csak jó tudni, hogy a maximális gyorsulás meghatározóan a teljesítménytől függ.
Én is feltehetek egy ilyen kérdést ? Minek a 5 liter vagy a 3,5 ? Sokat fogyaszt és nem megy csak autópályán ha órákat kell menni ? Én nem megyek órákat autópályán pláne azért mert nincs kedvem 20 litert tankolni 100 kilóméterenként meg nincs kedvem 100 ezreket otthagyni a kasszánál ami az ilyen tempót pontozza és értékeli egy fotóval . A városban fogyasszon 15 litert és akkor még nem is léptem rá ?
Ez hülye hozzáálás , hogy mi az értelme ? Neked nincs értelme , nekem meg van . Spec nem a gyorsulás , hanem maga az ha odalépek neki akkor hátbavág elindul és nincs aki kövessen . Ha meg megcsinálom a futóművet akkor szintén nem fog egy autózás során egy 2 tonnás vas akár egy szerpentinen leautózni legyen alatta bármilyen futómű , meg eleve nem olyan élvezetes egy olyannal kanyarogni mint egy fele súlyuval .
Azonkívül kevesebb a kötelező .
Amugy én meg butaságnak tartom azt amikor azt hiszik erős az autójuk mert van benne valami böszme motor de valójában nem tud semmi extrát és hitetlenül próbálják bebizonyitani akár 10-szer egymás után, hogy ők biza most elrontottak valami és 11-edszerre biztos lenyomnak . Nem egy ilyen tapasztalatom van én meg csak ügyesen vigyorgok aztán hagyom had menjenek .
Nekem ez jutott, másnak más . Nem mondom , hogy nem értelek meg mert nekem is tetszenek a bömösök és hogy egy autó nagy kényelmes és tekintélytparancsoló és nem kell vele erölködni amikor 200 felett megyek . Én ezt is meg tudom érteni . Lehet én vagyok a sok oldalú vagy a telhetetlen , nem tom !:-)))))
Ja,a versenybenyát meg a nitrót kihagytam..utóbbi már kicsit több pénzz.
De ha már nitró,akkor hosszába fel a blokk tetejére akár egy öreg merci kompresszor,hogy még szebbet gányoljunk.Akkor olyan 2000 körül lehetne valami "alapüvöltést" elérni talán/alapjárat helyett/,de lehet hogy mindennel együtt egy estére 600le vagy felette lehetne a POWER.(másnap lángvágó)
Sokáig nagy gyorsulás fan voltam,voltak kint ilyen állatságok..injektoros zsigák dupla kerékkel,szárazjéggel hűtött td golf1 4x-es turbónyomással,meg olyan 2 ütemű trabi ami komoly 2literes autókat otthagyott.
735i az most van,tavasszal szinte biztos más lesz.De nem is ez a lényeg,hanem az elv.Az ilyen lóerőfaragó erőlködést mindig is butaságnak tartottam.Ha valaki erős autót akar,akkor vegyen erős autót.A turbónak is megvan a maga értelme,de csak bizonyos határig.
Ha gyorsulási versenyzésre lenne elég pénzem/időm akkor vennék egy lelakott váltóhibás 750et,átépíteném kéziváltóra,megkapná a legkisebb és legszélesebb hátsó kereket amit fel lehet rá barmolni,minden lényegtelen cuccot(klímát,szervokormányt is!!) kiszórnék belőle(kikönnyítés).Szétköszörülgetném csak ugy érzésre a vezértengelyt,kapna ehhez kályhacsövet meg chipet is,direktszűrőt meg 0w olajat.Talán arra a 300ra igy rámenne még 100 le,de nem vagyok benne biztos.Alapjárat minek,lényeg a RACE.Akkor lenne végül sok munkával párszázezerért egy brutális állatságom,ami távolról sem nevezhető autónak,de valoszinű ferrari szintű dolgokat művelne a 400m-en.naés.