Nálunk eredetileg 1 m-en lenne, de a lemosások, iszaplerakódások miatt van ahol csak 90 cm (mikroteraszos művelés, a sorok közti szintkülönbség 10-40 cm között változik). A te magasságodhoz méretezd, hogy a derekad minél kevésbé terhelődjön. Meg a szüretelőknek se mindegy, hogy görnyedve, vagy normál testtartással tudnak-e dolgozni.
Nem annyira lényeg, hogy milyen magasan van, hanem mennyi lesz felette a lombfal. Hiszen létezik egész alacsony kordonművelés is. Függ ez a területtől is persze, ha rendszeresen tavaszi talaj menti fagyok vannak, akkor érdemes magasabbra vinni stb... Gondolom valamilyen rövid csapos metszést szeretnél folytatni, ha már kordonkart emlegettél.
Egy-két fajta nem ad olyan jó termést magasan, mint hagyományos bakművelésben, de az említett két fajtád nem ilyen, jól cukrosodó fajták. Nekem speciel 80 cm-n van, bő 1m-es lombfalat tudok így tartani, és még relative kényelmesen át is bújok alatta, ha valamiért kell...
Az atkák elleni védekezés legfontosabb időszaka a zárópermetezés (július vége-augusztus eleje). Ekkor lehet a leghatékonyabban védekezni a télre a rügyekbe húzódó atkák ellen, amik így nem fognak tudni egy rügyet se károsítani, se petét rakni. Nálam gyak. 0 %-os az atkakártétel, igaz, hogy ehhez kell a guyot-művelésmód is, ahol, szemben pl. az ernyőműveléssel, rövidcsapos műveléssel a törzshöz közeli rügyek ki vannak tördelve. Tavasszal sak annyi az atkaelleni védekezésem, amennyire közvetlen rügypattanás előtt véd a vedesol eres és 4-6 levélnél az emelt dózisu thiovit.
Szerintem ez atkafertőzés minél előbb permetezd meg valamilyen atkaölővel. Pl Flumite 200-al. Ha esős az idő használj valami tapadásfokozót Silwet-et (Kivonták a folrgalomból de én nemrég még vettem) vagy Biofilmet (Gazdaboltban lehet venni 1L-es kiszerelésben néha van ingyenes kiszállítás) vagy Keratív.
Én pont a mai nap vettem, az eladó szerint 120 napos védelmet biztosít! Elég jó kis szer, csak húzós az ára !! Bár azt mondják ami jó annak ára van, na mindegy én így szezon elején vettem 1 dl enni nem kér!! :-)
Tisztelt ÖM ! Megérkeztek a szőlővesszők épségben. Sikerült meglepned vele.Köszönöm szépen,jól esett,hogy gondoltál rám.
A fejlődésükről természetesen beszámolok. A tavalyi magok még a csomagolásban vannak,mert átrendezésre került a kertem és nem akartam kétszer átültetni őket.Remélem jól sikerült az utad,kicsit irigyeltelek érte :)
Vándorol, de nem akkor jut oda, ahova és amikor kell, ha a felszínre, vagy közvetlen a felszín alá juttatod ki. A hajtásnövekedés és levéltömeg-növeléshez van rá elsősorban szükség, de ha a tavasszal a felszínre kijuttatott nitrogén csak nyár végére jut el a gyökérzónába (ha eljut, és nem mosódik le a az esőzések hatására), akkor nem ér semmit. Pontosan a túlzott és felesleges nitrogénhasználat miatt kötelező jelnteni a megyei növényvédelmi hatóságnak (a NÉBIH kisgömböcként őket is bekebelezte) a nitrogénműtrágya kijuttatását.
Azt azért meg kel jegyeznem,hogy a nitrogén vándorol a talajban/csak a foszfor nem,a többi,pl a kálium is vándorol/a felszínhez közeli vizek,kutak el nitrátosodásának ez az egyik oka,a túlzott műtrágyázás.
A talajRA semennyit se szórj. 4-5 évente mélylazításkor a mélylazító árkába esetleg rakhatsz, de csak talajvizsgálat után, a megyei növényvédelmi állomás talajanalízise után az általuk meghatározott mennyiséget. Ezen kívül a fürtvirágzat megnyúlásától az elsö csonkázásig/tetejezésig levélen át. Utána csak árt a szölönek a N, mert feleslegesen a növekedésre sarkallja a növényt, valamint ösztönzi a rothadást, ugyanígy a július közepe utáni bármilyen talajmozgatás is fokozza a N-feltárást a talajból, ami segíti a rothadást.
Úgyhogy csak óvatosan a nitrogénezéssel. Erre mondhatod, hogy bezzeg a régi öregek... De ök kizárólag a mennyiségre mentek, meg a klíma is változott, ma már akár egy óra alatt leeshet egy havi csapadékmennyiség, ami a felszínhez közeli nitrogént sohasem fogja a gyökerekhez juttatni.
Én nem vagyok híve a szőlő földbeli műtrágyázásának,mivel egy oltvány gyökerei minimum fél méteren kezdődnek ,és lehetőleg addig törekszenek lefelé,amíg el nem érik a talajvizet.Mivel amekkora a lombja,akkora a gyökere,általában.
Esetemben ez 5-6 méter, tudom a kutamból.
Ez a trágyázás első évben még megnyomhatja a hajtást, de később én inkább lombtrágyát használok, minden permetezéskor.
Ültetéskor pedig, minden tőke mellé elások egy 2 literes pet palackot, amin keresztül az első években tápoldatos vízzel locsolom, közvetlenül a gyökérzónát.
Később már felesleges, mert mikorra leérne a gyökerekhez a kiszórt bogyó, lebomlik a műtrágya hatása.
Ami a földből magától kibújik, az zöld lesz, UV álló, nem kell félni, nem lesz semmi baja a napsugártól, most még nem olyan erős, hogy baj érje. Ha lebontod a csirkét, ott lehetnek fehér részek, na, az nem UV álló.
A csirkét nem kell kibontani, nem lehet tudni, milyen idő lesz később, írtam korábban, mikor, hogyan bontsad. Ha nagy hideg lenne, az említett PET palackos megoldás viszont hasznos, tavaly nagy károkat okozott az április végi hajnali fagy.
Nem a legjobb, hogy egy vékony, akár 5-10 cm-s vesszőcske végén fejlődik most két hajtás, ha lehet, és kifakad a tőhöz közelebb, inkább azt kellene meghagyni - de csak ha erős lesz. De az is lehet, hogy erőteljes fejlődéssel elnövi, és semmi baj nem lesz. Ha függőleges állású, akkor meg gond nélkül nevelhető tovább.
Köszönöm a válaszokat! Akkor ezek szerint a 2 rügyre való visszametszésről már lekéstem. Viszont a késöbbiekben ez nem fog problémát okozni, hogy a 4. vagy 5. rügy ami kilógott a kupacból és már hajt az fog megmaradni. Vagy ha kikupacolom és megindul az alsó akkor azt hagyjam meg? Elnézést ha hülyeséget kérdezek, csak nem szeretném ha már az elején elcseszni az egészet. :)
Milyen magasan akarod a drótot? Amúgy a Moser elavult, könnyen túlterheli a szölöt, kevésbé érnek be a vesszök, fagy- és szélérzékenyebb, nehezebb a növényvédelme és a zöldmunka is csak szenvedés (tudom, ezt sokan egy kézlegyintéssel elintézik, pedig fontosabb a vegyszeres növényvédelemnél). Én a helyedben átgondolnám, hogy ne váltsak középmagas kordonra (mi is ezt csináltuk, 2 év alatt minden probléma nélkül átálltunk.)
A két rügyre metszést korábban kellett volna meglépni, valamikor március elején. Most már nem érdemes metszeni, főleg, ha szépen hajt. A kupacot hagyd meg, hátha jön még fagy, és akkor jól fog jönni az alatta lévő rügy, majd május közepétől elkezdheted leszedni, de akkor is inkább fokozatosan, hátha ott is fejlődik valami szép hajtás. Majd kell egy hajtásválogatást tartani, amit kötözéssel kezdesz: a tőke mellett lévő karóhoz óvatosan kötöd-aggatod a 30-50 cm-s hajtásokat, nem feszegetve, nehogy kitörjenek. A legjobb állású (nem oldalra vagy alulról nő) két hajtást érdemes megtartani, ami a tőkefejhez közel van, amiből majd jövőre a felsőt lemetszed, az alsót meg két rügyre metszed (rügy felett 2-5cmt hagyva, ferde metszlapra vágva, mely nem a rügyek irányába "lejt").