Jaaa - és a korrektség jegyében nem csak az üresjárati áramot illett volna csak feltüntetni - ami az az áram, amit akkor is megbazál, ha egy deka 220-at sem ad le.
Ahhoz, hogy valaki tervezni tudjon (pl. akku-beszerzést), hasznos lenne tudnia, hogy mondjuk egy 120 Wattos hűtőszekrény mégis mennyi áramot fog neki leszívni 12 V-on, az akkujáról. Mert hosszútávon nagyon nem mindegy, hogy modjuk 11,5 Ampert...vagy 14,2 -őt, ugyebár.
Persze, akkor pillanatok alatt azt is ki lehetne számolni, hogy mennyi is valójában a hatásfoka az inverternek - vagyis mennyi áramot pocsékol el működés közben?
Dehát ezeknél, ez az adat úgy néz ki, hogy "bizalmasan kezelendő" :-)))) .
"Ezek az inverterek egy 12 Voltos akkumulátorból SZINUSZGÖRBÉT MEGKÖZELÍTŐ !!! 220/230 Volt feszültségű váltóáramot állítanak elő.."
Ez pont az, mint amiről az imént értekeztem.
Rövid ideig a motorok sem bánják (pl. egy luk kifurásáig)...de sok-órás üzemben bizony már nagyon kellemetlen (és gazdaságtalan) lehet az a "szinuszgörbét megközelítő" dolog. .
Ezzel ne a Watt szokott a főbaj lenni, hanem az, hogy az úgynevezett "normál" inverterek bizony nem tiszta szinusz-feszültséget állítanak elő - vagyis nem pont olyat, mint ami a hálózatban van.
Hasonlít a szinuszra, különböző trükökkel jól közelít is...de mégsem ugyanaz.
Az igazi szinuszos invertereket onnan lehet jó messziről megismerni, hogy ebben a teljesítményben akár 70 ezer Ft-ba is belekerülnek. A 8-10 ezer Ft-os kategória garantáltan NEM szinuszos inverter.
Ezzel nem is lenne semmi baj, ameddig nem induktiv - vagyis tekercselt - holmit akarunk járatni róla. Ide tartoznak a motorok (pl. a hűtők kompresszor-motorja) a különböző trafók, stb.
Az van ugyanis, hogy a nem-szinuszos áram jórészét a motorok hővé alakítják és nem mozgássá !!! - ettől melegszenek mint az állat, zabálják az áramot...és még nem is mennek rendesen.
Az abszorbciós hűtők (amelyikben nincs motor, csak fűtőszál) azok nem finnyásak az ilyesmire - azokhoz viszont egyszerübb és gazdaságosabb egy direkt 12 V-os, veszteségmentes fűtőszálat használni.
És még valami: amikor ilyen Wattokról beszélünk (pl. 1200 W) - akkor sose feledkezünk meg arról, hogy ez 12 V-on rettenetes áramfelvételt jelent. A példában szereplő még elméletileg is 100 A-t eszik...a gyakorlatban még többet - a vesztességek miatt.
100 A-t még egy böhöm-nagy, 100 Ah -ás akku is csak 40-50 percig tud szolgáltatni...tehát ajánlatos számolni egy kicsit előtte. Kérésre előadom a számolási módot is - annak, akit ez érdekel. .
Kérdés, ha van egy szünetmentes 1200W UPS .... és annak az aksi csatlakozóját rárakom egy normál aksira.... szóval egy hűtőt elbír ???? Az induláskor felvett áram nem vágja-e hanyatt?
OK, fiúk - ha tényleg kiváncsiak vagytok, akkor már senki nem mondhatja, hogy kéretlenül osztom itt az észt :-))))
Szóval induljunk ki abból, hogy amit mi használunk, az csepfolyós (folyadék állapotú) gáz - amit a köznyelv PB-nek hív. Ez e Propán és a Bután szavak kezdőbetüje - ami két különböző gázt jelent. Ők ketten közeli rokonok, a fűtőértékük is közel azonos - de árban sincs egetverő különbség közöttük. A Propán a drágábbik valamivel.
Meg kell jegyezni, hogy a kéznél levők közül csak ez a két, említett gáz-fajta cseppfolyósítható normál nyomáson és hőmérsékleten. A többi (pl a vezetékes földgáz, ami a metán) az már NEM cseppfolyósítható ilyen "barátságos" módon.
Miben különbözik mégis a Propán és a Bután ?
Hát abban, hogy a Propán jó erős minuszokban is kijön a palackból - vagyis hajlandó gázosodni...szemben a Butánnal, amelyiket -5 fokon már úgy lehet szállítani egy nyitott vederben - mintha gázolaj vagy benzin lenne...mert alig párolog. Érdekes, mi?
Namármost,
1) Házi, konyhai használatra, szobahőmérsékleten - tökéletesen megfelel a valamivel olcsóbb Bután - vagy a propán-bután keverék (PB) - mert ott gond nélkül működik a gázosodás.
2) De már gépkocsiba (autógáz) vagy az udvarra kitelepitett, (helytelenül PB-nek becézett) nagytartályba (UFO) - de még a mi lakóbódéinkba is - már tiszta Propán kell ám - különben se autózás, de se lakás- vagy bódéfűtés sem lesz télen....ha bejönnek a minuszok.
Mi a megoldás? NEM háztartási PB-gázzal kell tölteni a palackot, hanem kifejezetten autógázzal - az autós töltőkútnál.
Ez többnyire úgy működik, hogy ott kell hagyni a palackot és pár óra múlva visszamenni érte - és valamilyen csoda folytán, a töltőkútból a tiszta Propán be fog vándorolni a palackunkba.
Ez a "rettenetes csoda" egy szimpla kis menetes közdarab - amelyik az egyik oldalán olyan mint az autó betoltő-luka - a másik vége meg pont a mi palackunk csavarmenete. És máris úgy töltik vele a palackot, mintha egy gázos-autót tankolnának fel. Minden valamirevaló benzinkutasnak van ilyenje.
Garantálom, hogy onnantól se melegvizes lavorra sem más trükkre nem lesz szükség - működni fog a fűtés - és kész. .
Nyáron is lehetsz olyan helyen, ahol nem árt ha van saját fűtésed is. Már voltam a nyáron olyan időben is mikor hűvösebb volt., Mert volt olyan is hogy kiálltam egy két napra a kempingből. Akkor nagyon jól jött hogy van beépített fűtés is. Még a nyár elején én is sátraztam ,de rá jöttem hogy ha esősre viharosra fordul az idő nem egy leány álom sátrazni. Ezért vásároltam bódét, abban úgy átvészeled a rossz időt hogy észre sem vesszed,nem kell aggódnod a ruhákért.Gondolom Te is tapasztalhattad mikor sátoroztál.
Én esetleg akkor , ha GPS eladná. Nem tartom szükségesnek, télen nem megyek sehová sem :) .. Nem akarok nagyon hozzányúlni a lakóhoz, sátor helyett vettem, a célját betölti. Továbbra is nézelődöm, nekem a súly volt a problémám....
Elég jól vizsgázott a fütés.Hütöhöz beáramlás biztositó szelőző rácsot kellett leragasztanom.De azért tapasztaltam hogy még egy kis tenni valóm van még hogy igazán birja a nagyobb minuszokat,pl: padozatott kellene jobban szigetelni plusz még az ablakoknál is van kisebb szigetelési problémám.De hát ezekre a dolgokra nyáron nem jön rá senki sem, csak télen. Nekem egyszerű a lakó tárolása mert fülöt garázsban áll.Ha menni akarok, akkor csak előhúzom menet kész állapotban Neked hogy van, a lakó padozatának szigetelése megoldva?
Hallom akadnak "elvetemültebbek" - akiknek dícséretére legyen mondva - ilyenkor sem vetnek meg egy kis "bódézást". Nem úgy, mint a magamfajta "nyári-puhányok".
Ezért, vezeklésként - ha egyáltalán érdekel valakit - én el tudom mondani mit kell csinálni, hogy kijöjjön az a fránya gáz a palackból - még a legnagyobb cudarban is.
Ha jól emlékszem, az egyik kollega régebben panaszkodott arra, hogy túlzottan lehült a palackja és a gáz nem volt hajlandó elvánszorogni a kályháig....de erre roppant egyszerü és ingyen-megoldás létezik.
Csak szóljon valaki és szívesen "előadom" a megoldást :-)))) .
Azért ennek örülök,hogy nem mindenki rakta le aludni a ,,BÓDÉ"-ját télire!De Te még elvetemültebb vagy,mint én!Mi okt.23.-án voltunk vele a Mecsekben a hosszúhétvégén.Tök jó volt.Neked hogy bírta a fűtés?
Amerikában sokan lakóautóznak úgy, hogy egy kis utánfutón egy Suzuki Swift méretű kiskocsit húznak maguk után. Az gazdag ország... Itt elég a lakóautó mellé egy robogó a hátsó lökhárítóta telepítve, vagy néhány bicikli.