Na, most már legalább tudom, hogy hol láttam ezeket a malmokat korábban. :)) Tényleg olvastam ezt a beszámolódat és akkor döbbentem rá a tudatlanságomra, hogy még nem is hallottam ezekről a malmokról. Köszönöm neked is, Pappantól is részletes leírást kaptam e-mailben, úgyhogy biztosan oda fogunk találni.
A vizimalmos képed végleg eldöntötte, hogy hazafelé hol szállunk meg. Az általad ajánlott hotelben foglaltam helyet, így Horvátországba menet és jövet már van szállásunk. Viszont útbaigazítást még szeretnék majd kérni tőled. Ha jól veszem ki a műholdas képükön, át kell menni Jajcén a tóig? És egy jó éttermet is ígértél... :))
A köztes 12 éjszaka még kétséges a helyet illetően, de mivel az biztosan kemping lesz, aggodalomra nincs okunk.
ez a tér-idő-tömeg függvény (ha jó az idő, a tömeg kimegy a térre) ;)
De tényleg aggódom, hogy mit csinált a tél a kis pálmákkal. A szomszéd csak annyit írt vissza, hogy megsínylették. Nem hangzik valami jól. Az elmúl három télen volt hó ill. fagy Korcsulán. Nem ehhez vannak ott szokva a növények.
Mint írtam korábban is, én leszűrve az elmúlt év augusztusvégi tanulságait a Kiseljak felé menő útvonal kapcsán, még egyszer nem megyek arra. Nem lehet gyorsabban menni, mint a megengedett sebesség és az út minősége is hagy kivánnivalókat. Az autóút meg egyszerübb , gyorsabb, olcsó, látnivaló is akad. Leszámítva azt a részt ahol most csinálják pár perc alatt áthidalható ez a kis rész. Tán még az általam nem kedvelt pár km-es szakasz is átugorható a Vogoscai kilépő után és a felűljáró közötti rész. Ha van egy kis türelmed, szerintem The Rible nemsokára erre megy és naprakész felvilágosítást tud adni erről a szakaszról jelenleg. Viszont egyet nem értek, mert mint írod is egy barátod arra járt, de fogalma sincs merre. Találkoztam már ilyen jelenségekkel, de erre van egy jó javaslatom, ha már kialakúlt az útvonalad, magolg be az érintett nagyobb települések neveit, de nem árt a kis településeket sem mellőzni. Nem fogsz csalódni. Van még egy jobb, a Google eart ragyogóan elkisér a levegőből, olyan mintha élőben utaznál.
Egészen kis csutfasz település, de én sem szeretem a Sarajevoba vezető kis kb 6km-es távot a felüljáró előtt éppen a zsibongás miatt. De mivel a barátomék a belvárosba laknak a Mejtas negyedben, nekem minden esetben a Vogosca a rövidebb, mert a vogoscai út pont a lakóhelyüknél ér végett. Szóval ha éppen nem Sarajevó az uticél, hanem mondjuk Mostar, mindenképpen a felüljáró felé mennék a Kiseljaki út helyett. Igaz, engem is idegesít ez a kis zsúfolt útszakasz, mert egyszer sikerűlt megtennem ezt a kb 6 km-t nem egészen 45 perc alatt. A Lasvával kapcsolatban meg úgy vagyok, hogy menet közben mondtam is az asszonypajtásnak ez itt most olyan mint odahaza Somogy megyében, mert ott ami folyik az Rinya, ami meg repűl az kánya.
Hm, falura nem emlékszem, pedig tavaly mentem egyszer arra (Banja Luka felől Travnik-Zenica). Ezek szerint még nem tanultam meg minden falvat ;)
Ismerek valakit, akit annyira idegesít az autópályaépítés és a dugók a Szarajevói bevezető úton, hogy rendszeresen erre kerül Kiseljak felé. Én valóban nem, én mindig keresztülmegyek Szarajevón. Egyrészt saját szememmel is akarom látni, hogy hogyan halad az autópályaépítés (sziklának: igen itt is építik az autópályát, meg délen a horvát határnál is), másrészt a dugókon is általában átérek 5-10 perc alatt (sziklának: Szarejevóba bevezető út legelején van egy piac, ezért hétvégeken ott nagy a tumultus. Néha ehhez jön még egy esküvői menet is szombatonként. De esküvőre minden faluban lehet számítani. Teferickor - ramadan végét ünneplik - meg aztán népünnepély mindenhol), harmadrészt meg az elkészült autópályaszakaszon jól esik egy kis gyorsabb haladás a változatosság kedvéért. Szerintem se lehet nagyon rövidebb időben.
Azért már nagyon várom a Szarajevói elkerülő autópályaszakasz elkészültét.
Lava, a folyóval azonos nevü falú, ott van jobbra a Zenicát elkerülő, Travniki lehajtó után jobbra a vasút mellett. De ha Szikla2 úgy gondolta, hogy letér Travnik felé, Sarajevo helyett, lehet, hogy az csalódás lesz. Ugyanis az út nem a legjobb a Lasva völgyében Busovača településen átmegy, le Kiseljak felé elkerűlve Sarajevót. Nem lehet menni, csak lassan és hosszabb lesz a rövidebb. Ez a tavalyi tapasztalatom, kiváncsiságból mentünk arra, mivel Kiseljakon már jártam korábban is ezért én nem mennék arra. Feltételezem Te is a Sarajevoi autóutat fogod ajánlani Sziklának. Üdv.
GoPro kamerám van minden tartozékával. Keress rá a neten. Korábbi kamerámhoz meg vettem egy bilincset amivel az autó beltéri kapaszkodójához tudtam rögzíteni (terepjáróm van)
A Mostar Čitluk Ljubuski útvonal nem éppen kecskecsapás, hanem inkább úgy mondanám, hogy keskeny csapás, de mégegyszer mondom, ésszerűbb a Čapljina felé menő út. Én elfogult vagyok Sarajevóval, ezért inkább rád biznám a választást, de mint látom nem vagy kezdő utazó a térségben és hát ami a régi nosztalgikus időkre emlékeztet ha már Jablanicát említetted, nem sokat változott azóta, de bevallom már úgyszolván ezerszer mentem arra, de ezt az általad említett palackos szeméthalmazt még nem tapasztaltam. Viszont ilyen látványban volt részem a Vrbas mentén nem messze Jajce felett. A szakadékba zuhant autók látványa elkisér most is . A Titoi hagyományokat viszont, úgy tapasztaltam igyekeznek elfelejteni , különösen látható ez a Jablanicai emlékparkban, ahol az ominozus Neretvába robbantott partizán emlékü hid maradványai vannak még mindig. Ez már az ottani politika része, miszerint Tito is csak egy terrorista volt. Kár, mert a háború előtt ez még felkapott hely volt. De mára illő elfelejteni.
Az I-GO nekem is a klen utat javasolta Mostarból Ljuboskiba, csak én is úgy láttam, hogy rettenetesen kanyargós (ami önmagában persze egyáltalán nem probléma, sőt kifejezetten szeretem) és ebből azt a következtetést vontam le, hogy esetleg csak egy "kecske csapás"; feleslegesen pedig nem akarom gyilkolni a verdát.
A Spliti 11 óra kőbe van vésve; onnan késni nem lehet, tehát - óvatosságból - már 7 felé elindulunk, legfeljebb ha előbb érkezünk lesz időm leöblíteni az út porát.
Akár 2 x, 3 x is :)
Kravicára akkor biztosan nem lesz időnk, de hazafelé valszeg igen, mert érdekel.
Különben dicséretetekre legyen mondva; nagyon jó marketingesek lennétek, mert az elmúlt napokban határozottan felkeltettétek az érdeklődésemet, hogy ismét bejárjam az ifjúi éveim néhány emlékezetes kalandjának helyszinét, mint pl. Szarajevót, Bart, Ulcinjt, Kotort, Risant, stb.
Egyik legmegdöbbentőbb élményem különben a jablanicai víztározóhoz fűz; annyi üres PET palack úszott a tetején, hogy jóformán nem látszott a víz (80'-as évek)! Arra is kiváncsi vagyok, hogy mi lett a Titói évek alatt megszokott gyakorlatból, hogy ha elromlott egy nagyobb öreg gép egyszerüen otthagyták.
Vagy azokat, amelyek szakadékba estek. Rijeka előtt 20 évig volt egy magyar hálókocsi a szakadékban - szerencsére üresben ment le valami csoportért, a klajzi pedig éppen sörözött a másik kocsiban, tehát nem volt áldozat.
A legcsodálatosabb tájakat csúfították így el.
Más: Rible; hogy rögzítetted a kamerát a verdában, én évek óta töröm rajta a fejem, de mivel a műszerfalat nem akarom megfúrni mindig az asszonypajtás marad, az pedig nem az igazi...
Teljes mértékben egyetértek Veled, annyi kiegészítéssel, hogy a Mostar Ljubuski útvonalat, már úgy értem, hogy Čitlukon át és így tovább Ljubuski felé, de ez az út mivel már többször megtettem, nem rossz ugyan, csak fent a Mostari temető után fent a keresztnél kezd kissé kanyargóssá válni, ezért mindenképpen én is azt mondom, inkább a Čapljina felé vezető út a rövidebb, vagyis az ésszerübb. Aztán az általad javasolt Trebisnjica felé, beiktatva egy Kravicai kiröffenéssel, főként ha Mostár után már kipihenten mész tovább. Ez sem rossz, bármelyik útvonalról is van szó, nem csalódás. A másik dolog a Prolognál lévő határátkelő. Ezek a felső és alsó Prolognál egyaránt konténeres bódék és nincs szivatás. Semmi perc alatt átengednek. Kérdés az, hogy az utazó mit tervez be magának az uticél előtt még ráadásúl, hiszen ha Split a cél, és kb 11 óra délelőtt az ap. foglalási ideje, Mostari indulással van idő még sok helyen megállni a célig. Én Sarajevoi indulással reggel 7 kor, többszöri megállással, Medjugorje Ljubuski stb. 11 után már Makarskán voltam a szálláshelyen.
Nem akarlak bezavarni a bozótosba, de a leggyorsabbnak nekem a Mostar-Capljina-Ljubuski_Vrgorac-Split tűnik. Vrgoractól ugyanis már végig autópálya, a Vrgorac előtti út meg valószínűleg nem rosszabb, mintha Metkovic-Ploce-Vrgorac kerülőt választod, nem beszélve a Makarskán való végigcsorgásról, ha arra mennél.
A Capljina-Ljubuski út teljesen rendben van azt ismerem, Ljubuski utáni szakaszt és a BiH-HR határátlépést nem ismerem, de a ViaMichelin által javasolt Szarajevó-Vrgorac út is itt vezet át. Ők Mosztár után nem Capljina felé mutatják az utat, hanem közvetlenül Mostar-Ljubuski utat javasolják, de az nekem nagyon kanyargósnak tűnik (nem ismerem). Szerintem jobban jársz ha Capljina felé egy kicsit kerülsz.
Egy dolgot nem tudok, hogy az autópálya építesek bosnyák és horvát oldalon mennyire okozhatnak arra problémát (esetleges ideiglenes kerülők).
Egy másik alternativa. Ugyancsak átmész a Neretván Čapljinánál, rögtön a hid után balra fordulsz Gabela felé. Ezt akkor ajánlom, ha netán a partmenti útvonalat választod. Ez az út párhuzamosan halad a Neretva jobb oldalán a meglévő főútvonallal. Gabela után kissé silány az út de ahogy jösz kifelé a tenger irányába egyre jobb lesz, de Opuzenig sajnos keskeny. Közvetlen a folyópart mentén halad. Aztán Opuzen után észak felé veheted az irányt, de ott kiérve a magisztralra ujra szembesűlsz Split felé a nagyobb forgalommal. A mérések szerint azóta a magisztral forgalma sokat csökkent, legalább 40%-al, mióta az autóút leér egészen , majdnem Ploceig. Én tavaly augban mentem erre és ezt megelőzően máskor is, pont a Metkivići tömegnyor miatt. Ezeket az alternativákat az azóta elhunyt Sarajevói barátom ajánlására tettem minden esetben és nem csalódtam, mert egy tapasztalt utazóra hallgattam.
Nos, hát habozás nélkül ki merem jelenteni, hogy ha ezt a Metkovic-nál jelentkező tumultust el akarod kerűlni, Mostart elhagyva Čapljinához érve, menj át a Neretván északnak Ljubuki felé. Prolognál átmész a határon, ami kishatárforgalom, de nincs korlátozva, tehát szabadon igénybevehető. Vrgorac-nál aztán, vagy kijösz a partra Podgoranal, vagy Makarska felett lejösz a magisztralra, vagy hátúl a Biokovo hegység mögött egészen Splitig mehetsz. Ha végigolvastad a forumot, erről egy éve már írtam, de lehet, hogy a Horvát forumon van, nics kedvem visszanézni, tény, hogy írtam róla. Nem utazól rossz utakon, tipikus karsztvidék elképesztő tájakkal. De ezen kívűl, van még más elkerülési lehetőség is, ami ha érdekel beszélhetünk róla. Jó útat.
Ezen a fórumon új fiú vagyok és hiába olvastam vissza vagy két évet nem találtam választ: ha a nyáron Metkovicban nagy a sor Split felé merre lehet kerülni; úgy értem találtam a térképeken pár határátkelőnek jelzett helyet, csak az nem derült ki, hogy azokat mindenki használhatja, vagy csak kishatárforgalomnak vannak fenntartva és csak az érintett két ország polgárai használhatják?
Ribble: tetszettek a videóid és az előzményben jelezett hsz.ben panaszkodtál a progidra.
Igen, két hoteljük van, egyik a városban, a másik a tóparton. Egyértelmű, hogy melyik a jobb :) nekünk, ha jól emlékszem 4-ünknek reggelivel volt 55 EUR egy éjszaka (2 kisgyerekkel).