Nem, kollega, ez nem 1.000%-os biztonság...ez csak afféle látszat-biztonság.
Mert egy régi lakókocsinál meg kéne nézni ám az alvázban futó csövek állapotát-korrodáltságát is. Mert az a legtöbbször vascső....ami keményen rozsdázhat ugyebár.
Az van legalább annyira veszélyes, mint az, hogy 0,2 bar-os nyomás valaha is lerúgja a nem-roppantott bilincset, vagy hogy egy jólműködő reduktor netán beadja egyszer a kulcsot.
Akkor hát hogy legyen azzal a "tökéletes biztonsággal"? .
Hát ahhoz gratula - mert nem minden kocsiban van, pedig ha valami, az valóban hasznos lenne.
És nem a bódé szerelvényei miatt, ugyan. Hanem a sok hazulról-hozott, gagyi villany-eszköz miatt, amit bedugdosnak a konektorjába, ott az elősátorba - és lehetőleg mezitláb, a földön. Az a cudar.
Ami az alkatrészek csereberéjét illeti, hát arról már sok vita volt az autós-topikokon is. Ijesztgetéses alapon akár félévente is ki lehetne cserélni mindent egy járművön - és még a kellő magyarázatot is megadnák hozzá.
Mert ugye, akár egy egyéves fékcsővel is rá tudom hozni a frászt a kuncsaftra, olyan dumával, hogy például:
"gondoljon csak bele: ez a gumialkatrész már végigcsinált egy rekkenő nyarat a tűzforró aszfalt közelében, végigcsinált egy telet, a fagyban, a sóslatyakban - benne egy marhanagy nyomás uralkodik fékezéskor, ráadásul ez végig ott rázkodik a kerékkel együtt - és végülis csak egy gumi, nem igaz? Ez bármikor elpukkanhat ezek után. Van magának gyereke, családja? Nem félti az életüket? Ennyit ér magának a családja biztonsága?"
Ezzel a dumával a tőkjó fékcsöveket is ledobatom azzal, aki ezt beveszi. És hej de sokan beveszik ám.
De ilyen alapon az egyéves gömbcsuklókat is lecseréltetem a fickóval - mert "....ennyi anyag-fáradás után, mi a garancia hogy bármikor nem törik el magának az a 10-12 mm-es szára - mondjuk 130-nál? Van magának gyereke, bla-bla-bla?"
Ha én abból élnék, én már egy 5 éves lakókocsinál nem a bilincset és a reduktort cseréltetném ki - hanem az egész gázrendszert. És jól rá is ijesztenék a palira a gyerekdumával és az éjjeli gázhalállal. Még hálás is lenne nekem, hogy leszedem vagy 30 rugóra. Legalább.
A bilincs-dolgon is csak röhögni lehet. Tudod mekkora nyomás jön ki a reduktorból? 0,2 bar ! Ez egy gyenge szellentés nyomása. Mikor fogja az lerugni a csövet...bármilyen bilincs vagy sima drót-kötés is lenne rajta? Ugyan már.
Persze, ez az én véleményem...ettől függetlenül balesetek is vannak - csakhogy azok vadiúj, frissen cserélt alkatrészekkel is előfordulhatnak - sőt, egy darabig nem is árt figyelni az újat - mert a régi (amit kidobunk) az legalább biztos nem volt gyárihibás. .
lelkiismeretes és tudja, hogy mit okozhatna a hanyag munkája. nem adja a nevét olyanhoz, amiben nem 1000%-ig biztos. Ettől még lehet baleset, de ő nyugodtan alhat. Ezért a munkáért kell fizetni (néha többet, mintha csak papírt kapnál) és sajnos a piac olyan, hogy ezek az emberek maradnak megbízás nélkül. Sajnos a tapasztalat. sm.
Az én NDK csodámban van Fí relé. Azt hittem ez minden lakóban van...
Nekem az elektromos vizsgálatot átütésvizsgálóval végigmérték minden fogyasztónál, dugaljnál, mérték a Fí relét, szerintem alaposan átvizsgálták. A gázos vizsgálatnál lecseréltették velem a ABA bilinccsel rögzített gumicsövet olyan rároppantós hollanderrel rögzített müa csőre, plusz a nyomáscsökkentőt is cseréltették. Az ürge elmagyarázta, hogy mit miért kell cserélni, teljesen meggyőző volt. Nem árt, ha időnként látja szakember.
Valakitől, magánszemélytől, nem tudom kitől. 1 milla volt nettoban az eladó felé - erre jött még a sima átírás, mert forgalomban volt.
Amikor megismertem a fickót, akkor én még sokaltam az 1 millát érte....de az csak az én hozzánemértésem volt. Azóta átértékeltem egy picit a dolgot.
Mert nem elég, hogy 5,5 méteres az a bódé...hanem rendkívül széles is...több mint 2,4 méter a szélessége - ami nagy ritkaság ám. Viszont belül rengeteget számít komfortban az a plusz 30-40 centi. Nem is hinné az ember, hogy mennyit. .
A Caravellair-es barátomnak természetesen meg van minden létező bevizsgálása - ő az M7-esen húzgálja magának - nem játszik a dologgal.
Kora-nyáron vett egy olyan bogrács-aláfűtő-rózsát - és ennek örömére elment megtöltetni a palackot (a benzinkúthoz, természetesen - ahogy a jótanács szólt).
Feltettük, kipróbáltuk, beállítottuk a kéklángot, öröm a köbön. Nade.
Estére gyanús bűz volt a koci gázos-végében. Megnéztük. Hát bizony a flexi-cső után következő szakaszon valamiért gyárilag betettek még egy plusz hollenderes kötést a merevcsőre - és hát bizony ott szelelt. Ráadásul ott réz-tömítés volt - nem is tudtuk helyben, azonnal meggányolni.
Na kb. ennyit ér a hatósági vizsga - mert a papírok kurvarendben voltak amúgy...csak a gáz ersztett egy kicsit.
Dehát nem is az a lényeg, hogy robban-e vagy sem (mert azt a Hivatal leszarja) ...hanem az hogy a vizsgálati-lóvé be legyen fizetve. Az viszont szigorúan ! .
Én is nevetségesnek tartom bevizsgálásokat. Végeredményben nálam is csak tömitetséget vizsgálták meg mást nem. Milliós szerkentyű villamosságra hát az is jó vicc mert aki nekem végezte volt hozzá szakhatósági engedélye van, annál sem láttam milliós szerkezetet. Gáz tömörségi vizsgálattal egyetértek, hogy szükség van de 7000ft ért egy kicsit sok érte egy húsz perces munkáért.
Boccs, ha személyesen érintett a dolog - nem az üzletedet akarom rongálni....de hidd el, hogy ezzel a nézettel nem állok egyedül. Hajós körökben is közfelháborodás tárgya az említett (költséges és pusztán csak formális) vizsgálat-sorozat.
És nem off a téma - mert a lakókocsijaink valós !!! biztonságáról van szó - és itt a "valós" szón van a hangsúly. Mert a papír az egy dolog, ugye - azt ki kell fizetni...nade attól biztonságosabb lesz-e a kéró?
Azt mondod "szakember nézze meg". Ez rendben van. Megnézi. És mit lát egy 20 éves bódé alvázban futó szereléséből? Mert röntgen-szeme neki sincs...7.500 Ft-ért meg nem hiszem, hogy bárki visszabontaná az egész szerelést.
Egy sima nyomás-próba...oszt annyi. ha nem ereszt...akkor jó. Hogy őszig nem korhad-e majd el valahol? Háááát, jósok nem vagyunk.
A 220 V-os, sima egykörös, egyfázisú hálózatnak meg talán túlzás a sokmilliós szivárgás-vizsgáló műszer. Hogy őszire melyik hülyén-szerelt vezeték fog majd elkoszolódni az alvázban...hát azt nehéz még 10 milliós műszerrel is előre megállapítani .
Jaaaa, ha már itt tartunk: én, részemről, lakókocsiban kötelezővé tenném a Fi-relét a bemeneten !!!. Amiket láttam a kempingben, hogy miket műveltek az árammal - mezitláb, a nedves földön - a fi-relé lenne a minimum, amit előírnék.
Dehát, mint megállapítottuk: a kutyát sem érdekli, hogy meghal-e valaki, vagy sem - a papírok legyenek befizetve és akkor minden OK. .
nagyon off a téma, ráadásul a cégem ezzel foglalozik (különböző bevizsgálásokkal, minőségi ellenőrzéssel). Nagyon nem értek veled egyet, mert akár mennyire is jó barkácsoló vagy, ehhez érteni kell, és a szerelőtől független embernek kell átnéznie, mert követhettél el hibákat is. Az egyszerű érintésvédelmi vizsgálatokhoz is egy többmilliós eszközre van szükség, nem tudod otthon megoldani......., de nem akarlak rábeszélni, a te dolgod. De nem kifizetni néhány ezer forintot csak azért mert bízol magadban, szerintem felelőtlenség. Ígérem, többet nem hozom szóba a témát. sorry. on sm.
Nézd, lehet én picit alergiás vagyok ezekre az úgynevezett "hatósági bevizsgálásokra".
Ezek többnyire arról szólnak, hogy legyen papírod arról, hogy milyen papírra nyomtatták az előző bevizsgálási papirt. Persze a papírt senki nem vizsgája meg - csak legyen papír.... a papírról.
Valójában a kutyát nem érdekli az eredmény - vagyis hogy halnak-e meg emberek vagy túlélik - ez mindenkinek a magánügye. A Hivatal nem ezzel a részével foglalkozik.
Emlékezz vissza a körhinta-dologra. Meghalt egy-két ember? Sebaj. A vizsgálati-papir rendben volt...szó nem érheti a ház elejét.
Jaaa, hogy hogyan zajlott az a bizonyos "bevizsgálás"? Hogy meg-röntgenztek-e minden hegesztést és szegecselést ? - Hát, azt nem lehet, kérem.
Hát akkor mégis mi a lószart néztek? Hogy időben befizette-e a tulaj a vizsgálati dijat? Mert szerintem kb. ennyiről szól a történet. Ennyit az életvédelemről.
Persze, ez csak magánvélemény...de elég szilárd :-)))) .
Csak annyi van, hogy neked meg kellene keresned az eredeti tulajt Egy adásvételi szerződés kéne csinálnod a nevedre. Hiába vannak papírok róla, ha a dátum már régi.15 nap már rég lejárt akitől vetted. Okmányirodába 15 napon belül kell bejelenteni a vételt. Majd eredetvizsga , utána iroda felteszi körözésre két hétig hogy nem keresik-e, ezek után kapsz magyar forgalmit. Ja ,köröztetés 8000Ft
Hááát, mondjuk az én (konkrét) esetemben ezek az úgynevezett "vizsgálatok" tisztán kidobott pénznek számítanak....másoknak lehet hogy még jól is jönnek. Báááár...
Én picit formális pénzbeszedésnek érzem a dolgot és megmondom miért:
1) Azt megállapítani, hogy most, jelen pillanatban (!!!!) ereszt-e a gáz vagy testel-e valahol a villanyszerelés....hát ahhoz se nagy tudás se nagy felszerelés nem kell. Ezt minimális rátermettséggel és eszközzel bárki ellenőrizheti magának.
2) Azt viszont, hogy egy 20 éves bódéban, mikor fog elpenészedni egy gázcső vagy tömítés, vagy mikor fog az első úton elkoszolódni egy alvázban vezetett és szarul rögzített villanydrót szigetelése .....
- ezek ellen a 7500 Ft-os papír sem nyújt semmilyen garanciát.
Mert az nehezen tudom elhinni, hogy ezért a pénzért valaki visszabontja neked az egész villany és gázszerelést végig a kocsiban - hogy tüzetesen átnézze a gyanús pontokat.
Nem, nem íratta át - csak egy zsebszerződése van meg a kocsi eredti, német papírjai (törzskonyv, ilyesmi).
Valójában olyan a dolog, mintha én hoztam volna Németországból. Ilyenkor mi van? Merthát hoznak onnan kocsikat, nem? És be is iratják valahogy, ha akarják. .
az érintésvédelem és a gáztömörségi vizsgálat AZÉRT VAN HOGY TE JUZER ÉLETBEN MARADJ! Ne ezen akarj spórolni. Nem annyit az a néhány ezer forint, hogy valami baj történjen, (mondjuk a gáz ereszt) és bekövetkezzen a tragédia. SM.
Hááát, minnél jobban beleásom magam ebbe az átírás dologba, annál inkább elhatalmasodik rajtam az a gondolat, hogy úgy fogok tekinteni a lakókocsimra - mint eddig a sátramra.
Elvégre az eddigi sátram is van szinte akkora mint a bódé (talán még nagyobb is, mert az 5,2 méter hosszú) - és azt se irattam be sehova és mégis benne laktam egész nyáron.
Jóó na, nyugi, nem ittam semmit korán reggel.
De most komolyra: olyat is hallottam, hogy ezeknek még érintésvédelmi, gáztechnológiai.....és lehet 2009-től még veszélyes hulladék-kibocsátási tanusítvány is kell (a vegyi WC miatt).
Gondolom ezek is belekerülnek össesen 32 Ft 40 fillérbe - ha hatósági erejű tanusítványok...vagy nem? .