Keresés

Részletes keresés

Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11064
Alexander Demeter Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11063

Hát ha így áll, akkor egyelőre el kell fogadnom az 1932-es alapítási évet.

Amit elmondtatok, annak alapján ez valószínű lehet.

Előzmény: scsabi (11062)
scsabi Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11062

Átfogó vasúttörténeti munkáról én nem tudok. Gazdasági, illetve erdei vasutak tekintetében érdemesebb inkább hely-, vagy ipartörténeti munkákat keresni. A magyar vasúttörténetnek a magán- helyiérdekű-, gazdasági és erdei vasutak mind-mind mostohagyermekei. A legtöbb vasúttörténész a magyar vasúttörténetet csak államvasúti szemszögből képes és hajlandó vizsgálni.

 

Az itthoni nyomtatott forrásaimból, a kérdéses térség kapcsán eddig annyit sikerült találnom, hogy a Visóvölgyi HÉV Leordina-Borsa szakaszát 1913. november 5-én adták át a forgalomnak, Felsővisó ekkor kapcsolódott a magyarországi vasúti hálózathoz. Nos kétségtelenül elképzelhető, hogy a nagyvasúti kapcsolat megépítése előtt már szigetüzemként megépítették az erdei vasutat, de nem tartom valószínűnek.

 

Manhattani kolléga úr kiváló magyarázatot és példát mondott a bontott sínanyag felhasználására. Én csak annyit teszek hozzá, hogy a példában szereplő úttörővasút már eleve bontott sínanyagból épült 1948-1950-ben, többek között resicai anyagból, noha az adott acélmű akkor már vagy harminc éve nem szállított a MÁV-nak síneket. Az 1989-1993-as felújításkor ezt az öreg sínanyagot az esztetgomi vasútvonalból kibontott, közel azonos korú, de nagyobb folyómétersúlyú sínekre cserélték ki.

Előzmény: Alexander Demeter (11060)
manhattani Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11061

>De mégis csak gyanús, hogy a sínanyag 50 évvel idősebb, mint maga a vasút.

 

Az a gyanús, ami nem gyanús! :-) Ami meg gyanús, az nem az.

 

Sok helyen nagyobb forgalmú vonalak bontott sínanyagát építik be kisebb forgalmú vonalakba, oda jobb, mint ami korábban ott volt.

 

Ennek egyik biztos jele, hogy a sín külső oldala kopott erősen, ahol ott már nem ér hozzá a vasúti jármű kerekének a nyomkarimája. Ilyen látszik a Gyerekvasúton is, sok helyen. Ami nem azt jelenti, hogy a Gyerekvasút akkor épült, ami az ilyen sínek oldalába hengerelt évszám.

Előzmény: Alexander Demeter (11060)
Alexander Demeter Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11060

Azt, hogy mit ír a saját honlap, azt tudom, miként a hozzászólásomból kitűnik.

De mégis csak gyanús, hogy a sínanyag 50 évvel idősebb, mint maga a vasút.

Szóval a történelmi országterületről nincs semmi feldolgozás?

Akár abból a korból?

Előzmény: scsabi (11059)
scsabi Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11059

A jelenlegi országterület keskenynyomközű gazdasági vasútjairól jó összefoglalás található a KBK honlapján: http://www.kisvasut.hu/index.php?rfa=54

 

A felsővisói vasút  építését saját honlapja 1932-re teszi: http://www.cffviseu.ro/content/en/forestryrailway/history

 

Az, hogy egy kisvasúton adott esetben a vasútvonalnál lényegesen öregebb sínek vannak, az egyáltalán nem ritka. Általános gyakorlat, hogy nagyvasúti pályából kibontott, használt sínanyagot építenek be, ami a kisebb terhelés mellett még kiválóan használható tovább.

Előzmény: Alexander Demeter (11058)
Alexander Demeter Creative Commons License 2015.01.25 0 0 11058

Van-e valamilyen feldolgozása a magyarországi gazdasági, keskeny nyomtávú gazdasági vasutaknak?

Lehet-e tudni, hogy összesen mennyi épült, mikor és hogyan?

 

 

Ezt itt Mokanicának hívják és Máramaros megyében van: Felsővisóról indul és megy fel a hegyekbe vagy 50-60 kilométer hosszan.

Működő vasút, fát szállítanak vele, de a turistákat is kiszolgálja.

A honlapja szerint 1932-ben épült és a Hazajáró filmje is így tudja.

 

Viszont szorgalmas kirándulók szerint még a XIX. században épülhetett, mert 1883-as és 1885-ös keltezésű síneket találtak.

 

Utána lehet nézni ennek valahol, hogy is van valójában?

Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.24 0 0 11057

Hát, itt is volna mit megfejteni...

Előzmény: Törölt nick (11056)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.24 0 0 11056

Megmentett filmek

(képalá nélkül)

Csokis Creative Commons License 2015.01.22 0 0 11055

Egyszer aztán Mehemed, lát egy bíbor tehenet... Ja kérem, mi még úgy tanultuk, hogy "a szemecskéddel nézel, nem a kezeddel!"

Előzmény: Goldman Emma (11054)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11054

Azért bíbor tehén még nem szeretnék lenni. :)

Előzmény: Tamas(Ottawa) (11053)
Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11053

...irigykedsz, mi? :-)

Előzmény: Goldman Emma (11052)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11052

Ó, istenem... :-)

Előzmény: nofRETRO (11051)
nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11051

Előzmény: nofRETRO (11050)
nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11050

Előzmény: Goldman Emma (11048)
nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11049

Bár az sem rossz játék, kitalálni hozzá egy folytatást :)))

Előzmény: Goldman Emma (11048)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11048

Igeeeeen!

Előzmény: nofRETRO (11047)
nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11047

hogy mi? felcsigázott? egyik kedvencem ... , vagyis nagyon megragadott a történet

 

 

kéred a folytatást? :)

Előzmény: Goldman Emma (11046)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11046

Mivanazzalatehénnel??!! :)

Előzmény: nofRETRO (11043)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11045
nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11044

Ami szép az szép.

 

nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11043

Azt nem is vettem észre. Kis csalódás, hogy a netre kerülő anyag másutt is kívánnivalót hagy maga után. Kis elütés csak, persze ilyesmi velem is előfordul.

 

Valahogy kapcsolódik, szóval ezt ismeri valamelyikőtök?

Előzmény: Goldman Emma (11042)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11042

Szepessy Ákos meg András, de kicsire nem adunk, nagyra meg minek.

Előzmény: nofRETRO (11041)
nofRETRO Creative Commons License 2015.01.21 0 0 11041

Bravo!

 

Ez már komplett időutazás, előre hátra

 

"Dr. Bettina Fabos, associate professor of visual communication in the Department of Communication Studies, first developed the idea for the project after meeting with FORTEPAN directors in Hungary during her Fulbright fellowship there in Spring 2103."

http://www.uni.edu/commstudies/launching-fortepan-iowa-public-digital-photo-archive-iowas-history

 

Előzmény: Törölt nick (11039)
Goldman Emma Creative Commons License 2015.01.20 0 0 11040

Isten éltesse!

Előzmény: Törölt nick (11039)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.20 0 0 11039
gybind Creative Commons License 2015.01.20 0 0 11038

Köszi  szépen. Akkor inkább a befogatni :)

Előzmény: scsabi (11031)
Alexander Demeter Creative Commons License 2015.01.20 0 0 11037

Ez nagyon jó!

 

Előzmény: _Nyuszi (11036)
_Nyuszi Creative Commons License 2015.01.20 0 0 11036

Ha régi menetrendet keresek, itt szoktam kezdeni:

http://www.vasut.tk/

(Balla László honlapja.)

Előzmény: Alexander Demeter (11032)
scsabi Creative Commons License 2015.01.19 0 0 11035

Budapest egy másik történet, '42-ben Budapest-Nagybánya csak 9:29 szatmárnémeti átszállással, igaz a csatlakozásra majd' három órát kellett várni. Viszont ha az ember nem szállt le Szatmárnémetin a kőrösmezei sebesvonatról, akkor Bp-Kőrösmező utat (515 km) 12:27 alatt meg lehetett tenni.

Előzmény: Alexander Demeter (11032)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!