Szóljon ez a topic csak a MANDOLINról. Nem igaz, hogy az egész országban 3 év alatt nem sikerül 2-3 embernél többel találkoznom, akinek van ilyen hangszere. Úgyhogy írjatok bármiről, a mandolinotokról, kedvenc zenéről, példaképekről, itthoni koncertekről, tapasztalatokról.
Nem reg ment el egy javitott nyaku 524es $760ert az ebayen. Szoval szerintem jo aron vetted. Meg nekem bejon a hangja. Arrol nyilatkozz pontosabban milyen hurlabat szeretnel. :)
Ur isten, bele furt egy XLRt??? Huub+ ezert jobb helyeken veres is jar. Milyen pickup van benne?
Engem a kentucky erdekel inkabb :) (Foleg mert azon meg nem jtaszottam) Hagyjad hagy alljon otthon egy par napig. Szokja meg a lakast. Elkepzelheto hogy a regi hurok masznak. Az is lehet hogy a kulcsok gazosak. Az sima kulcscsere. Tiszta sor. Nem hinnem hogy mas a gond mert az azt jelenti hogy a test maszik minden iranyba. Az nem jo. De nem hiszem.
Az S alaku nyakat a palca sem tudta volna kijavitani. Felcsiszolas es ujrabund. Ez a legrosszabb eset. Szerencses esetben buncsiszolassal ki lehet kompenzalni.
A nyakat nem ritkan ujra szoktak rakni a regi hangszereken. Ha az illesztes elmaszik, az gaz, de javithato. Leirasod alapjan vagy el van maszva az illesztes vagy egy ilyen elmaszas van kijavitva. (Vagy csak siman nem 100%os munkat vegeztek a kidolgozaskor, ami teljesen belefer. 30x akkora aru mandolinok kidolgozasa neha olyan botranyosan gaz hogy...)
Remeljuk a hangolodas problema nem egy gyenge fedlap vagy a nyak instabilitasa miatt van. Az elso eset az nagyon gaz. De szerintem azt latnad ha egyenlotlen lenne az iv a fedlpban. Ha meg lenne sulyedve. A nyak instabiltas alltalaban egy ujraillesztessel javithato. (Bar az egy komoly procedura.)
Ha nem kell a mandolin akkor engem meg mindig erdekel :))) (Felteve hogy nincs a fedlap megsulyedve.)
Na itt vagyok én is, kezemben a Kentucky-val. Úgy 1-2 órányi kézbentartás-vizsgálgatás-játszogatás után a végletek között ingok, még nagyon barátkozunk egymással.
Vagány keménytok, a klasszikus Gibson A-mandolin tok, iylen kanál alakú, kék béléssel, kellőképpen lepusztítva a szegélye.
A mandolin: gyönyörű külső, könnyed, légies az egész. Nagyon-nagyon elegáns a festés, szépen látszik a fenyő erezet a fedlapon, az ovális lyuk szegélye meg egyszerűen szép. Kézbe véve feltűnik, hogy bazi könnyű az egész. Lemérve: 850g (a hangszedő jack-aljzatával együtt), a Fender mando 1150g... A menzúrája 1-2 milliméterrel rövidebb, mint a Fender-é. Nagyjából egyforma érzet, a Kentucky nyaka talán kissé vastagabbnak tűnik.
Hang: nagyon szeretem azt a kicsit tompa, mélyről jövő fahangot, ami ebben is benne van, és ez biztos, hogy a hanglyuk miatt van, ugyanis még a régesrégi csehszlovák mandolinban is megvan ez. A legpozitívabb az egész hangszerben, hogy érzékeny a fedlap (a Fenderhez képest legalábbis ég és föld), "válaszol" a pengetésre, szépen rezonál.
És aztán jobban megnézve jönnek a gondok. Nem tudom pontosan behangolni, másznak a húrok. Érdekes, mert oktávpontos elvileg, mégis behangolom és egyből elmászik pár húr. Abban reménykedem, hogy ha lecserélem a húrokat, javul a dolog, mert egyrész régi húrok, másrészt meg mindegyik húr olyan 6-8 hurokkal van felcsévélve a kulcsra, össze-vissza, szal is engedhet. Vagy a hőmérséklet és páratartalom, napokig egy dobozban volt, aztán betettem a napsütötte forró kocsiba, végül itt van az esős párás időben a hűvös lakásban. De ha alapból nem lehet behangolni, akkor szarban vagyok. Kulcscsere, vagy mittomén, még meglátjuk.
Pálca nincs a nyakban :-( és van egy S alak a nyakban, amitől kicsit lesápadtam. AholA nyak elhagyja a testet, ott egy kissé lefelé tart, aztán az 5.-7. bundtól megy visszafelé. Na ez itt gond lehet, sztem irány egy hangszerész. Ezen kívül az illesztés is fura, vagy levegő van a lakk alatt, vagy felpattogzott egy szakaszon, vagy utlag javítva lett, bár ez esetben nagyon finom javítás. Erre is kíváncsi lennék, hogy mit mond rá egy hangszerész. Ha rá tudok zoomolni, akkor lefotózom, hátha meg tudjátok mondani, hogy mi a gáz.
Ennyi. Egyébként ha letekintünk a hamisságtól, akkor nagyon kellemes, egész gyors nyaka van, és a pengetés hangját tökjól kihangsúlyozza -szerintem- a hanglyuk, így olyan ritmikusabb, perkusszívabb a játék, persze ebbe a vastag kicsi jazzpengető is elég nagy szerepet játszik.
Kezembe a hangszer. Tényleg nincs rajta semmi azonosítási lehetőség (felirat, típus stb) az Ibanez logón kívül.
Nézegettem a netes képeket, és nem teljesen egyezik az 524-esekkel.
Egyrészt a dupla biding a szélén (legalábbis ahogy a képeket nézem ott szimpla van), másrészt az inlay a fejen nem egyezik. Nekem is flowerpot van, de nem pont olyan mint amilyet a neten találtam.
Talán majd képtől be lehet azonosítani, de a tulaj állítása szerint nincs benne papír.
Ezen kívül engem is zavar egy kicsit a fúrogatás rajta (a csigán talán még lehet javítani, de az hogy a kávába belerakta az XLR aljzatot, az elég nagy, javíthatatlan rongálás)
Az Ede bácsi tippelt az ő hangszeres tapasztalatával egy 30 évet a hangszerre.
Elég rövidlátó gondolkodás lenne, ha csak azért vennék ovális lyukút, mert a Zeppelin az 1977-es turnén azt használta :-) (volt ott elektromos mandolin is '75-ben, meg előtte '70 környékén sík fedlapos) Tény, hogy többféle stílus érdekel, és az egészből valamit próbálok összegyúrni. Sajnos az az oltári gáz, hogy nekem itt nincs esélyem próbálgatni, tesztelgetni több tucat hangszert, így egyelőre csak a külalak alapján tudok dönteni, meg itt nektek és a topiknak köszönhetően nagyjából rálátok, hogy milyen gyártmányt nagyjából hová tegyek, milyen fa a jó, stb. Szal egyelőre elképzelni sem tudom, hogyan szól egy ovális lyukú, és sajna meg kell vennem a hangszert ahhoz, hogy megtapasztaljam :-( Aztán majd beszámolok, csak jönne már az a fránya hanxer
Mit tudsz te arrol az Epiphonerol? Neha lehet latni vintage japan epiphonokoat amikre azt mondjak hogy jok. Azt nem hiszem hogy az uj hangszereik hasznalhatoak lennenek.
Nem osszehasonlithato az Epiphone kereslet azzal az Ibanezzel amit az urge most el akar adni. A 70es 80as evek Japan hangszerei kozul ennel jobban csak a Japan Kentucky 1000-2500/DAWG mandoknak nyomjak fel az arat. Nem is ertem.
Mondjuk ereztem hogy nincs megelegedve az ember a hangszerrel. A hangerejen lehetett volna meg javitani, de a hangja az nagyn szepen nyitott es kellemes fekvesu. Nagyon jol reagal a pengetesre. (Ez az amit az Inc Kentuckyjarol sosem mondtam. Konkretan nekem azzal ez a bajom.) Mondjuk ez alapjan a peldany alapjan megallapitottam hogy a Japan Ibanezek is kicsit tul vannak arazva. Ettol fuggetlenul nagyon jo a hangszer, s bar meg sosem jatszottam a Washburnodon (vagy nem emlekszem) merem allitani hogy jo vetel. Szerintem a Kentuckyt is maga moge utasitja.
Szoval nem ertem az Ibanez Ephiphone cseret. Talan tenyleg igaz hogy az ember sosincs megelegedve azzal amije van. Mindig valami mara vagy. De ugy erzem ez egy eleg meggondolatlan csere egy ephiphonera. (Meg akkor is ha az Ephiphone az "owned by Gibson". Attol meg nem lesz jo egy hangszeruk.)
Ha ez az a 524(?)es Ibanez amire gondolok (bele volt furva a csavarba) az egy piszok jo kis mandolin volt. A jol remlik akkora chopja volt mint a haz. Hangereje volt talan picit kicsi. Meg azt is meg merem kockaztatni hogy jobban tetszett mint a Kentuckyd. (Egyebkent tobbre vagy ugyanannyira becsulik itt azokat az Ibanezeket mint egy 650es Kentuckyt. Mondjuk ez nem volt uj szeru allapotban es csunya az a furas.) Ha most masod bluegrass mandolin kene nekem nem sokat gondolkodnek. De nekem most nem belugrass mandolin kene.
Nekem a tapasztalatom az hogy az F5 stilusu hangszerek sok oldalubb hangszerek. Az ovalos nagyon klasszikus zenere van kihegyezve. Most pl lattam egy fazont egy ilyen 1000 eves gibson Aval a bluegrass fesztivalon s hat nagyon santitott... Viszont masodik hangszernek tokeletes. A Jazz-swing dolgokhoz pl kivalo lenne.
Ezzel szemben te annyira regen ra vagy gerjedve az oval fazonra. Hiaba az latszik itt a beszamoloidon hogy eleg sok zenei iranyba erdeklodsz. Tovabba ha a Zepnek jo volt akkor... :)
Meg szerintem mint hangszer jobb lesz a Kentucky mint a Fender. Lehet hogy a fender sok oldalubb, szebb stb lesz, egy Japan Kentucky az alltalaban egy igen komoly hangszer szokott lenni (hacsak nincs szetmenve, szetbarmolva, ossetorve, behorpadva, megsulyedve, stb. Ezutobbi esetekben nem is kellene nekem sem :)
Szoval nehez. Szerintem te is hamar ra fogsz jonni hogy a 2 hangszer tok mas. Mintha egy L5 fazonu Jazz gitart probalnank osszehasonlitani egy jo kis szuperstrat gityoval.
Mindenesetre ha hasznalhato a hangszer de megis ugy dontesz hogy inkabb nalam legyen akkor szolj :) akkor addig nem veszek semmit.
Ugyan még korai nyilatkozni, mert még meg sem jött a Kentucky, de mivel most tényleg pénzszűke van, én még vlszleg az idén túladok a kettő közül vmelyik mandolinon.
Ha a Kentucky nem válik be, szólni fogok, nem fogok többet kérni érte, mint amennyiért vettem. Ha a Fendertől búcsúzom, lehet, hogy azon nehezebb lesz túladni, de ő meg egy nagyon kis takaros hangszer, biztos más is beleszeret majd.
MAS. A GAS nevezetu gitar kifejezesbol ered. A GAS a Guitar Acquizition Syndrome roviditese amit leginkabb ugy lehet forditani hogy Gitarszerzesi betegseg. A MAS ki tudjatok talalni micsoda.
Szoval lassan tobb hangszerem van itt mint amit 3 uton haza tudok hozni, pedig csak 1x fogok most mar csak haza jonni. (Ha minden jol megy.) Van itt egy villanygityom, egy gypsy jazz gityom, a mandolam, a hordozhato mandolinom es mar erzem hogy kezdek megbetegedni.
Elosszor is nagyon tetszik a Cricket :) De ennyi penzem nincs. (Hacsak nem akarok eladosodni.) Meg igazandibol nem is ilyesmit szeretnek.
Szeretnek valami lagyabb hangu jazzesebb mandolint. Itt marha regen gondolkodom hogy mi lenne a penztarca kimelo megoldas. Gondolkodtam a regi gibsonokon de azok is rohadt dragak (meg ha aranyaiban nem is annyira.) Aztan egyszer meg akadt a szemem egy cherry sunburs oval lyukas 2 szarvas 65os gibsonon. Jethro Burns ilyennel jazzezett annak idejen. De hat ezert is $2650et kertek ami k... sok. Esetleg egy rigel, de azok is nagyon dragak. Ez a Paris Swing egesz jo lenne ha talalnek eleg olcson egyet. (Ted most adta el az ovet $375ert. Na az ugy mar elfogadhatobb ar. Csak hat elkelt ideerkezesem elott 1 hettel.) Persze egy ovalos kentucky nekem is megfelelne, de az mas kezebe kerult. Ha az USAban feltunik egy ilyen az tuti egy vagyon lesz (lasd a legutobbi majdnem $500 volt szallitassal.)
Hogy en erre miert nem gondoltam? Ennek a Gibson nagytesojat nezegettem annak idejen. Ezek azer $300on belul szoktak elmenni kis szerencsevel. S egy 70es evek beli Japan Ibanez azert jo hangszer. Sot, az Arianak volt egy ugyanilyen fazonu Japan mandolinja rosza szellel es hattal natur fedlappal. Az talan meg jobb lenne. Elvegre a cel egy homlokegyenest mas hangu hangszer mint amim most van. Az Ibanez ugyanolyan fakbol van.
Szerintem ra fogok az Ibanezre nyomni egy $200at. De szeritem nem lesz meg. De nezelodok. Havonta kb szokott lenni egy ilyen Aria $200-250ert. Itt pl van egy hirdetes, de lassan egy eves. Szerintem ez mar targytalan:
Tok jok! Nagyon tetszik a cricket. Jo nagy hangja van. Egyenes utos es tok szep. Akkora fazon az egesz hangszer. Jopofa. Nagyon erdekesek az oldalon a hanglyukak. Ha letakarja az ember teljesen megvaltoztatja a hangjat a hangszernek. (Nekem jobban tetszik ha letakarom). Allitolag az urge csinal hozza fadugokat. Probalgattuk hogy a 3 lyukbol csak 1-2t takarunk le s ugy hangoljuk a hangjat.
Szoval nagyon tetszik. Pedig most jatszottam egy vagon mandolinon, de egyis sem jott be igazan. Ez bejon, bar ebben nem azt a bluegrass hagot kerestem. Ez is lehet az oka.
szoval tegnam este zeneltem egy kocsmaba haverommal. Csak a dolat vittem. Egesz jol sikerult. (Ilyen szar kocsmaba meg sosem jatszottam. Illetve itt mar elotte 2x, de nem javul a helyzet.) A szomszedban van egy diszko amit egy folyoso valaszt el. Szoval vegig szol at a tuctuc. Ez meg egy ilyen tipikus amerikai sportkocsba ami tele van reszeg egyetemistakkal akik hangosak, undoritoak (es akiket kvara nem erdekli hogy valaki zene a sarokban).
Szoval meg kell allapitsam hogy mandolin jobban illik a gitar-mando duoba. Jobban tudja kiegesziteni a zenet. Meg oszinten jobban is szeretem.
Ezzel szemben (mint ahogy ezt egy masik mandolinos fazonnal meg is beszeltuk a fesztivalon) a mandola akkor nagy kiralysag ha mar van mandolinos. Ugyanis 2 mandolin egy zenekarban az kb olyan mint ket dobos. Vagy nagyon gaz vagy nagyon ossze kell hangolni a jatekukat. (Marpedig en meg nem jatszottam olyan felallasban ahol nagyon ossze volt hangolva akarmi is :) Szoval ha nincs mandolinos akkor mandolin, ha van akkor mandola.
Nagy kedvencem a John Jorgenson. De o elsosorban gitaros. Nem reg raktam ki egy videot ahol mandolinozik. A Paris Swing nevezetu ceg most csinalt neki signature mandolint. Onnan volt a video is. Googlezd meg.
Ugyancsak gitaros Romane, Stochelo Rosenberg, Tchavolo Schmitt, Rodolphe Raffalli, Robin Nolan s persze Django...
De ez mind gitaros. Kicsit bele kellene bujnom a mandolinos jazzekbe. Szerintem szetnezel a jazzmando.com -on annyi mandolinos jazz zenet talalsz amennit nem szegyelsz. De nem volt erre idom. (Sajnos nagyon keves idom van meg zenet hallgatni is.)
Ettol fuggetlenul teljesen bele illik a mandolin ebbe a zenebe.
S nem is kell ezt tulzottan szetbontani. En mostanaban nagyon sok gypsy swinget hallgatok de nem zarkozok el mas jazz fazekba befero stilus-valfajoktol.
Jatektechnikailag meg fontos az amit az Akos es Miki a gitartaborban leadott. Mindig tudd milyen akkordra jatszol es a szolo dallamat az akkor 4es 5os vagy 6os hangzatara epitsd. Ez nekem jatek szempontjabol idegen megkozelites de elmeletileg szimpatikus es szeretnek vele megbaratkozni.
Szoval nem erdemes itt a JAzz zenei befojasaimrol beszelni. Hanem ez a gondolkodas mod tetszik. (Egyebkent ez alkalmazhato akarmilyen zeneben). Ezzel szeretnek baratkozni. Ha meg az a kerdes milyen jazzeket hallgatok. Akkor Gypsy swing, de hallgatnek en mast is ha lenne idom meg miegyeb :)
Gitart kvartra hangolni... Hat jazzre biztos jo. De igazad van hogy a egsokoldalubb a hangomanyos hangolas. Ennek fo oka persze az hogy abban tudunk jatszani leginkabb :) Mondjuk jo ha van barre lehetoseg, meg stb.
Egyebkent meg hulye az osszes gitaros. Itt kvartra hangolva imitalja a normalis hangszereket ahelyett hogy mandolinozna :P
Mondjuk itt eleve a jazz fogalmával van gond, mert kábé akkora nagy fazék, mint az, hogy "klasszikus zene" - minden belefér. Szvsz ha a gipsy swing jazz, akkor Dawg is az - legalábbis, amit az EMD-s lemezéből hallottam, az belefér a kategóriába.
Egyébként nem is tudom, hol olvastam egyszer, hogy az igazán virtuóz bluegrass-zene már a jazz határait feszegeti. Még egy-két őrültebb mandolíner, aztán néhány év múlva a kékfüvet is belepottyantják a fazékba... :-)
Toxic-twin asszem a hármas-hangzatokat vette át a jazzmando-ból, és tökjó kis dolgokat tud velük művelni.
Na, gondoltam megnézem Grisman hogy áll youtube-ügyileg, és meg is találtam tőle a kedvenc nótám (emd): http://youtube.com/watch?v=juwrbE4PO_o&mode=related&search= Levil ilyen stilusban kiket hallgatsz? Van két nagyon kedvenc Jethro Burns lemezem: The Puritan Sessions Featuring Keith Colman Swing Low, Sweet Mandolin Sajnos utóbbi nem teljes. Valakinek nincs meg egészen?
Dawg nem tudom milyen jazzeket jatszik. A Gypsy swing tetszik. De siman klasszikus jazzt is el tudom kepzelni. Sokan jatszanak hasonlot 4-5 huros villanymandolinnal.
Egyelore az is nehezkes hogy tudjam mikor milyen akkor van a notaba es annak megfeleloen jatszam a hangokat. Ne pedig egy skala vagy feeling alapjan. 4es es 5os hangzatokat meg kene tanulni (mandolinon 5os hangzat az eleg komoly kepzavart okoz, nem? :), meg ilyenek.
Ebbol meg semmilyen jazz nem lesz egy darabig.
Ted egyszer mondta, hogy, ne aruljam el senkinek, de a 4 kvintre hangolt huron sokkal egyszerubb Jazzugyileg eligazodni mint a gitar ossze-vissza hangolt 6 hurjan :) Lehet benne valami. :)